Bukefalos 28 år!

Trendförälder

PopcornPlayer

Trådstartare
Är ni en sådan?

- Barnen ska inte äte onyttigt, allra minst godis och socker!
- Rosa och blått, prinsessor och bilar är bojkottade. Här ska allt vara unisex.

Fyll gärna på listan ;)

Självklart ska dottern få lördagsgodis när hon blir lite större. Socker är inte livsfarligt (så länge det inte kombineras med stillasittande). Jag äter godis, min sambo äter godis, självklart ska hon också få det. Någon nämnde färgämnen o diverse som ett skäl att inte ge godis, men idag innehåller så mycket av våran mat färgämnen o andra tillsatser, att man aldrig helt kan låta bli det. Vi försöker laga mycket nyttig mat, eller kanske inte direkt nyttig, inget fullkorn, o väldigt dåligt med grönsaker från min sida (sambon däremot är mycket bättre på det), men vi köper väldigt mycket ekologiskt, inget helfabrikat, lite halvfabrikat, lagar mycket mat från grunden (till viss mån, vi står ju inte o gör egen pasta varje dag direkt, men ni förstår poängen ;)). Så med lite mindre tillsatser på matsidan, så kan hon få spara dom till lördagsgodiset ;).

Detta med könsfärger då. Vi har en dotter, det är mycket rosa. Mycket prinsessa. Och i vad ligger det skadliga? Vill hon inte ha det så, är det en sak, men vari ligger skillnaden i hennes utveckling om hon har på sig en rosa tröja istället för en grön?
 
Sv: Trendförälder

Nej. Jag bryr mig inte om trender alls, varken när det gäller tapeter eller barnuppfostran. Jag gör det jag känner funkar bra för mig/oss och det jag kan stå för. Vad andra tycker bryr jag mig inte om.

Och vaddå könsfärger? Färger har väl inget kön? :confused:
 
Sv: Trendförälder

Detta med könsfärger då. Vi har en dotter, det är mycket rosa. Mycket prinsessa. Och i vad ligger det skadliga? Vill hon inte ha det så, är det en sak, men vari ligger skillnaden i hennes utveckling om hon har på sig en rosa tröja istället för en grön?

Jag håller med dig, jag är dock inte förälder än på länge.
Men vill min dotter ha rosa kommer hon få ha det, vill hon leka prinsessa får hon det. Vill hon leka brandman får hon det också.
Om min son vill leka med bilar får han det, vill han ha klänning kommer jag dock rekommendera något annat :angel:

Jag lekte nästan bara med actionfigurer och lego när jag var liten, en pojkflicka så att säga. Men rosa rum ville jag likförbannat ha :D Och det fick jag.
Även rosa kläder som riktigt liten. Jag har blivit hyfsat normal ändå:laugh:
 
Sv: Trendförälder

Jag baserar mitt föräldraskap på det som känns vettigt och rätt i maggropen. Jag ser till att det är två lagade mål mat om dagen, försöka få i dem en ordentlig frukost, de har ialla fall möjlighet att äta, även om dottern har det svårt att få ner något så tidigt på morgonen.
Jag har burit min barn mycket, den minsta ännu mer när jag äntligen hade hittat sjalarna och ergonomiska selar, jag tror på att närhet är bra för barn och de kan inte få för mycket.
Jag anser att godis inte är livsfarligt men jag låter dem heller äta mörk choklad än plockgodis, även om det blir det oxå ibland.
Ang färger så är det inte färger som är problemet utan att många "tjej" kläder inte är gjorda för att leka vilda lekar i, där föräldrar förmanar sina "små prinsessor" att inte skita ner sig, inte leka för vilt osv där har man problemet. Elin älskar rosa, men en rosa tröja kan man ha till ett par byxor som man kan klättra i träd med, Fredrik älskar oxå rosa och har en hel del sånt även om det är ärvt.
Ge barnen möjligheter och lär dem bli starka som personer så har man kommit långt.
 
Sv: Trendförälder

Kan jag väl inte påstå att jag är. Även om jag är noga med vad mina barn stoppar i sig och att jag tycker att barnen kan ha vilken färg som helst på sina kläder.

Först och främst vill jag rätta dig i det du säger, att man aldrig kan låta bli färgämnen och andra tillsatser. Det krävs bara lite mer kunskap, tid, pengar och intresse. Jag ska inte säga att min familj inte får i sig några tillsatser eller färgämnen, men sambon och jag är noga med vad för mat vi köper. Lagar i princip allt själva. I början tog det en hel del längre tid, men nu har det blivit en vanesak. Det som inte går att göra så mycket åt är att matkontot tyvärr har blivit nån tusenlapp dyrare i månaden, men det är det värt. Barnen kan inte själva avgöra vad för mat som är bra för dem, därför vill jag ge dem så bra mat som möjligt. Precis som man vill med hästarna :D :p Visst, vi vräker också i oss nån pizza då och då, äter en fet godispåse på helgen, struntar princip i vad vi stoppar i oss om vi är på restaurang eller bortbjudna, men i huvudsak äter vi nyttig mat utan varken färgämnen, tillsatser eller andra konstigheter och det beror INTE på att det skulle vara någån slags trend, utan att vi fått upp ögonen och vägrar betala för en massa skit.

Vad gäller kläder så får barnen vara med själva och säga vilka färger de vill ha. Sonen gillar helt enkelt rosa och dottern är förtjust i blått. Sen ärver dottern en del av sin storebror, vilket gör att hennes garderob fylls med lite mer "pojkfärger" och pojkkläder. Det beror ju inte på någon trend. Jag måste erkänna att jag gillar när dottern har rosa och ser riktigt tjejig ut. Det är ju så ljuvligt sött. Så där viker väl jag av från trenden kanske :D

Ärligt talat, ser folk själva om de bara är "trendföräldrar"? Jag påstår mig ju inte vara en sån, men nån annan kanske har en motsatt åsikt.
 
Sv: Trendförälder

När fasen blev det trendigt att ge ungar nyttig mat? Det är väl sunt förnuft.
Och som någon skrev - det är jäkligt jobbigt att röra sig i princessoutfits - dvs "trenden" att klä tjejer i unisex kan bero på att klädkedjornas tjejiga kläder är fruktansvärt obekväma med lågt skurna jeans och vida byxben som inte är direkt sköna att pressa in i galonisarna.

Tack o lov har jag killar så jag slipper leta kläder som går att röra sig i.
 
Sv: Trendförälder

Sonen gillar helt enkelt rosa och dottern är förtjust i blått. Sen ärver dottern en del av sin storebror, vilket gör att hennes garderob fylls med lite mer "pojkfärger" och pojkkläder.

Blev det inte litet motsägelsefullt ? Om sonen gillar rosa så borde ju hans garderob vara fylld av just rosa ...
 
Sv: Trendförälder

Mjä vi är nog inte så.
Grabben får åde glass och godis ibland.
Men givetvis inte som grund, grunden består av lagad mat, frukt och grönsaker och erhm delad kost med hunden imellan åt.
Matbröd doppat i vattenskålen är ju så mycket godare :crazy:
Härdad tarmflora.

Bär gör vi viserligen,
men för att det är praktiskt i skogen, på gården, bland hästarna
och barnen äer tillfreds.
Även om lilltjejen just nu helst vill vara vänd frammåt i famnen
och det är ju en synd i sig :D

Färger, jag gilar inte rosa själv,
men i rent anti trend syfte var jag tvungen att själv köpa en rosa body till henne :o
Sen har det ju trillat in rosa plagg från höger o vänster :D
 
Sv: Trendförälder

Jag har sladdisar, så kanske är för gammal för att vara "trendig" :D
Jag har två små killar på 1,5 och 2,5 och de har mest blå och svarta kläder. Det blir bara så, men dom väljer ju inte själva ännu. Limegröna jackor och stövlar har de iofs och lillkillen har ett par röda skinnstövlar som jag fick av mamma när hon fått för sig att det skulle bli tjej..
Skulle de absolut vilja ha en rosa tröja så skulle jag väl kanske köpa den om den är fin och den stora älskar ju hästar så kanske det blir nån hästtröja så småningom.
De har varsin pojk och flickdocka , men leker aldrig med dem. Men däremot ÄLSKAR 2,5 -åringen bilar och 1,5 -åringen bollar..

Godis äter 2,5-åringen kanske nån gång i månaden. Han gillar annars russin och frukt. Den lille äter aldrig godis för han vet inte ännu vad det är. Vi brukar äta när de sover, samma med de stora barnen, alltså de äter när de små sover :)
lite cola får de till maten på helgen för det älskar de tyvärr :laugh:

Tror jag gör ungefär samma med dessa som med de stora när de var små. Vet de inte vad godis är får de inget, när de börjar fråga efter det så får de på helgen. Sånt kommer ju även om man inte ger dem som små.. men man kan ju dra på det ett tag så länge de inte vet vad det är..
 
Sv: Trendförälder

Blev det inte litet motsägelsefullt ? Om sonen gillar rosa så borde ju hans garderob vara fylld av just rosa ...

Hehe..får hålla med om att det lät motsägelsefullt, men bara för att sonen gillar rosa, så innebär det ju inte att hans garderob till större delen består av rosa kläder ;) Det finns ju inte överdrivet mycket snygga rosa kläder till pojkar.
 
Sv: Trendförälder

Min son är 8½ månad. Han får inga sötsaker alls än. Han har ngn gång senaste veckorna fått smaka lite tex våffla med grädde och sylt(pyttelite) och lite morotskaka. Vi kommer nog inte börja ge honom godis el sötsaker förrän han själv börjar be om det och då bara 1 dag i veckan. Ska tillägga att vi i princip aldrig äter godis själva. Det handlar inte om att allt med socker är helt bannlyst utan att jag tycker det är helt onödigt, VARFÖR om han nöjer sig med frukt och mat?!
Det med E och konserveringsämnen, varför ska jag ge mitt barn nåt jag inte ens vill stoppa i mig själv?! Jag försöker handla mycket ekologiskt och så lite halvfabrikat som möjligt. W äter samma mat som oss, men babyversion. I nödfall får han burkmat.

Jag avskyr babyblått och babyrosa och beiget och sånt på kläder. Jag skulle aldrig sätta på mig det själv. Min kille har mkt glada färger (jag gillar färg). Jag kan inte bara fatta varför man ska hålla på och dela in i pojk och flick eller unisex. Var och en klär väl sig själv och sina barn i vad de gillar.

Varför ska allt hela tiden delas in i fack?!
 
Sv: Trendförälder

Och som någon skrev - det är jäkligt jobbigt att röra sig i princessoutfits - dvs "trenden" att klä tjejer i unisex kan bero på att klädkedjornas tjejiga kläder är fruktansvärt obekväma med lågt skurna jeans och vida byxben som inte är direkt sköna att pressa in i galonisarna.
Sambons dotter på 7 år kommer ofta med jeans som hon måste dra upp konstant för att inte "visa skåran". Kan inte minnas att jag hade samma problem när jag var liten. :crazy: Sjukt.
 
Sv: Trendförälder

Har ju inte hunnit bli förälder än men funderar lite på hur jag vill ha det.

När det gäller färger var jag livrädd över att bli överöst av rosa kläder om det skulle visa sig bli en tjej, nu är det en pojke i magen och det känns inte lika jobbigt om vi kommer bli överösta av blått - lite dubbelt kanske.. Har hittills köpt ganska neutrala kläder ändå, varken blått eller rosa är en favoritfärg för mig, sen kommer sonen få ha de kläder han tycker är fina när han blir stor nog att ha en åsikt. :)

Kommer väl vara lite försiktig med godis och sånt, en godispåse till helgen är helt ok, dock är sambon diabetiker (typ 1) och även om hans dotter ännu inte visat minsta tecken på att vara i riskzonen så kommer jag nog vara ganska nojig under barnets uppväxt. Huvudsaken är dock att äta vettigt och vi blir sakta men säkert bättre på maten vi lagar sambon och jag. :)
 
Sv: Trendförälder

Jag är nog så långt ifrån en trendförälder man kan komma - vad nu en trendförälder är för något...

Våra barn FÅR äta sötsaker, men de livnär sig inte på det.
Våra barn har kläder som sitter bra och är lätta att leka i, dvs praktiska kläder som inte är extremt könsinriktade åt något håll - även om klänningarna nog kanske är mest för tjejer... ;)
 
Sv: Trendförälder

Det där med lågt skurna jeans är ju lite underligt.
MIn son som är 13 har sina jeans långt nerdragna - det är tydligen så det ska se ut ... jag tycker det ser döfånigt ut.
 
Sv: Trendförälder

Jag är rätt otrendig hela jag ;). Jag känner mig lätt obekväm tillsammans med allt för - i mina ögon- klämkäcka föräldrar som bara pratar barn o de senaste rönen.

Vad gäller mat o godis så tänker vi försöka dra på godisdebuten så länge som möjligt. Än är han bara fem månader, så det är ju en stund kvar. Sedan får man ju hålla det till lördagsgodis tycker jag. Att däremot få en bulle eller kaka då och då om vi fikar, och till det ett glas saft ibland, när han blir större tror jag inte kan vara skadligt heller så länge det inte handlar om vilt frosseri och en inaktiv unge. Hittills verkar den här rätt aktiv sin ringa ålder till trots ;).

Vanlig, lagad mat; kött, fisk, potatis, pasta etc samt frukt och grönt verkar väl bra. Om man sedan någon gång äter pizza eller hamburgare - so what? Än så länge äter han mest burkpuré, om vi ändå kokar t ex morot eller potatis får han det i stället (osaltat så klart), och när han blir lite större kommer han få samma mat som vi, om än lite anpassad. Vi äter inte speciellt ofta varken "micromat" eller färdiga köttbullar etc, men visst kan det hända. Jag undviker godis med AZO- färg etc, och självklart förjer vi de allmänna rekommendationerna om barnmat etc.

Vad gäller kläder har han ännu inget rosa - vill han ha det när han blir större så självklart! Tycker dock bara det skulle kännas löjligt att shoppa tjejiga kläder till honom nu bara för att vara PK! För lite större killar finns det ju dessutom t ex snygga, rosa pikétröjor - syrrans grabb är jättefin i det! Han har grabbigt och unisexigt; blått, rött, orange, brunt och mycket randigt i dessa färger. Mycket av kläderna skulle absolut en framtida eventuell lillasyster oxå bli fin i- dock kanske inte Super-MAN- bodyn ;)...Det jag inte är förtjust i är (pojk)kläder med dödskallar, våldsamma tryck mm- det kommer jag verkligen att undvika. Jag fattar inte varför små barn ska gå klädda i tröjor med döingar?? HAde jag haft en tjej hade hov gärna fått klä ut sig till prinsessa (det får Ludvig gärna oxå när han vill klä ut sig när han blir större), men till vardags tycker jag både pokar o flickor ska ha lek- och rörelsevänliga kläder - oavsett färg! Och får jag en tjej någon gång kan jag mycket väl tänka mig att komplettera nuvarande babygarderob med lite rosa oxå.

Jag hoppas han inte kommer bli för matcho... Hans pappa (alltså min sambo) är en "mjukiskille" på alla sätt, så det tycker jag är en bra förebild (förutom att han svär lite för mycket utan att vara arg- typ: var är telefonjäkeln...eek: - vi jobbar på det - jag försöker bötfälla honom ;)), och med en hel drös djur här hemma är det viktigt att vara mjuk och snäll. Han kommer att få både dockor o bilar o andra leksaker, samt vara ute och leka mycket.

Tja, så otrendig är jag :)
 
Senast ändrad:
Sv: Trendförälder

Lupin-> Nej kön har ingen färg, däremot är det väl allmänt känt att rosa är en tjejfärg och blått en killfärg.

Snurrfian-> Nu är inte min dotter tillräckligt gammal för det än, men det känns som att ens försöka förmana ett barn att inte smutsa ner kläderna är lika effektivt som att be hunden torka av tassarna när han kommer in själv. Ju skitigare kläder, ju roligare var leken, så minns jag det från min barndom i alla fall. O även prinsessklänningar går ju att tvätta :D

Esperanza-> Det har du väl rätt i, däremot måste det väl bli dyrare än +1000.-/mån? Var på väg o köpa kravmärkt köttfärs häromveckan, tills jag insåg att den förpackningen var dubbelt så dyr som den vanliga. Och då innehöll den dessutom mindre än hälften så mycket som den vanliga!

Luff-> Jag pratar inte om att ge nyttig eller onyttig mat, jag pratar om trenden som finns att låta bli allt som är onyttigt. Allt som innehåller socker. Barn som inte får äta bulle eller glass om de blir bjudna på det tex.

NeverEver-> Precis som man inte måste klä sin dotter i rosa, måste man inte heller låta bli att klä henne i rosa. Det var lite det som var min tanke bakom inlägget. O trådens namn "Trendföräldrar" kom genom att det helt enkelt är trendigt och PK att klä sina barn i unisexkläder och låta bli socker helt.

ameo-> Låter sunt och vettigt

Återkommer till tråden, dottern tycker inte jag ska sitta här mer
 
Sv: Trendförälder

Esperanza-> Det har du väl rätt i, däremot måste det väl bli dyrare än +1000.-/mån? Var på väg o köpa kravmärkt köttfärs häromveckan, tills jag insåg att den förpackningen var dubbelt så dyr som den vanliga. Och då innehöll den dessutom mindre än hälften så mycket som den vanliga!

Nä, det ligger på en tusenlapp ungefär, men det beror sig ju naturligtvis på hur många man är i familjen också och hur mycket varje person äter. Vi är två vuxna (som äter mycket :D ) och två barn på snart 5 resp 9 år med mkt god aptit. Nu bor barnen bara hos oss varannan vecka, vilket kan vara en del av förklaringen. Sen är inte allt dyrare eller behöver vara KRAV märkt för att inte innehålla färgämnen eller tillsatser. Vissa saker blir ju billigare också för att man gör det själv.
 
Sv: Trendförälder

Jag håller med dig, jag är dock inte förälder än på länge.
Men vill min dotter ha rosa kommer hon få ha det, vill hon leka prinsessa får hon det. Vill hon leka brandman får hon det också.
Om min son vill leka med bilar får han det, vill han ha klänning kommer jag dock rekommendera något annat :angel:

Jag lekte nästan bara med actionfigurer och lego när jag var liten, en pojkflicka så att säga. Men rosa rum ville jag likförbannat ha :D Och det fick jag.
Även rosa kläder som riktigt liten. Jag har blivit hyfsat normal ändå:laugh:

Det är så konstigt tycker jag, att tjejer är tuffa när de är pojkflickor. De uppmuntras när de intresserar sig för att leka brandman eller med bilar. De överskrider ju bara könsgränserna, vilket är positivt.
Men när killar intresserar sig för att ha klänning, leka med barbie osv så är det helt plötsligt inte lika bra.
Varför i hela friden ska killarna inte få upptäcka "båda könsrollerna" när tjejerna får det?
 
Sv: Trendförälder

Jag är nog så långt ifrån en trendförälder man kan komma - vad nu en trendförälder är för något...

Våra barn FÅR äta sötsaker, men de livnär sig inte på det.
Våra barn har kläder som sitter bra och är lätta att leka i, dvs praktiska kläder som inte är extremt könsinriktade åt något håll - även om klänningarna nog kanske är mest för tjejer... ;)
Lägger till
Vad gäller leksaker så finns här både dockor, prinsessor, bilar, tågbanor och allt däremellan.
Och jag har mer än en gång varit med om att tjejerna valt en bil (när de fått välja varsin leksak i butiken inom ett visst prisintervall) och sonen har önskat sig både en dockvagn och egna prinsesskläder att klä ut sig i.
(och alla barnen hjälper lika gärna till att baka och laga mat som att byta hjup på bilarna - vilket det oftast är pappan som gör, men som jag lika gärna kan göra - och gör - när det behövs)
Det jag (och pappan) gör är att uppmuntra lek, oavsett vad man leker med.
Sen ser jag ändå stora skillnader i hur de beter sig, vissa saker finns nog i generna oavsett hur man fostrar barnen...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 237
Senast: Balahé
·
Hundhälsa Jag har tänkt lite på en sak, min hund äter just nu Acana (Grassland eller Wild Prairie då hon blir dålig i magen av de andra smakerna...
2
Svar
28
· Visningar
3 046
Senast: sydlina
·
Kropp & Själ Jag verkar ju bara skriva i trådar om mat eller relationer numer, så här kommer en till om mat :o På sistone har jag börjat reagera...
Svar
9
· Visningar
5 818
Senast: kvandi
·
Kropp & Själ Jag måste ändra om min mat. Kopierar från beachtråden jag äter normalt. frukost runt 10 En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med...
2
Svar
22
· Visningar
4 007
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp