Bukefalos 28 år!

Trendförälder

Sv: Trendförälder

Vad jag menade är att jag inte tror på unisex. Vet att ett dagis hade en stund varje dag då pojkar skulle vara i dockrummet och tjejerna i bil rummet. Det är o tvinga på ungar nåt de inte vill ha.

Jag lekte med bilar då jag hade en äldre bror. Men började med dockor då min styvsyster flyttade in i familjen.

Kommer köpa tjejkläder till mina flickor och pojkfärger till mina pojkar. Kommer naturligtvis o lyssna om de själv vill ha en färg som "går emot" deras kön. Men tvivlar på att de kommer göra det.

Trodde detta framkom då jag beskrev mej som kvinna. Mitt 1:a barn ligger ännu i mina mage o växer=)
 
Sv: Trendförälder

Ja, att sätta flickor i bilrummet och pojkar i dockrummet i förskolan tycker jag lite är löjligt men så är jag iofs en sådan som tror mer på leksaker i form av klossar, lego, tygtrasor, kottar och liknande som gör att barnen får använda sin kreativitet mer.

Jag har dock faktiskt lite svårt att förstå varför man ens delar upp barnkläder i pojk- och flickkläder samt varför man väljer att klä flickor "flickigt" och pojkar "pojkigt". Vad är syftet?

När barnen själva börjar ha ett ord med i leken är det en annan sak, jag tycker inte att man ska tvinga dem att bära snickarbyxor om det är en prinsessklänning som efterfrågas (ifall det inte ur en praktisk synvinkel är olämpligt med prinsessklänningen), men när barnen fortfarande är väldigt små... blir det inte bara onödigt begränsande att hålla sig till kläderna för "könet"? Och som sagt, vad är syftet med begränsningen?
 
Sv: Trendförälder

Min första tanke på syftet är att hylla barnets kön. Är det en tjej så älska tjejen och visa att du är stolt över tjejen. Är det en pojke så köp grabbiga kläder och hylla att du har en pojke.

Jag tycker inte man ska ta bort skillnaderna mellan olika kön. Killar och tjejer är olika. Och det är väl underbart att de är så.? Varöfr ska allt vara så neutralt.. Så fruktansvärt tråkigt enligt mej.

Lego och klossar kanske utvecklar kreativitet. Men bilar är bra roligt oxå. Allt måste ju inte vara för att utveckla barnen..
 
Sv: Trendförälder

Jag älskar och hyllar mitt barn! Räcker inte det?
Könet är inget jag tänker på förutom att det ska bli rent vid blöjbyte.

Jag är mycket hellre älskad för den jag är, min person, är för mitt kön. Jag vill inte känna att jag måste ha en rosa klänning alternativ macho blåkläder för att blir accepterad och omtyckt.
Och jag vill verkligen inte tvinga in mitt barn i något sådant fack, varken det ena eller det andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Trendförälder

Men tänk om din tjej är en "pojkflicka" och känner sig instängd i sina flickkläder? Eller om din pojke vill ha kläder i rosa och röda färger för det är det han tycker om? Om han hellre vill leka med dockor än bilar och du ständigt talar om att killar minsan ska leka med bilar, eller att tjejer minsan ska leka med dockor?

Små barn är individer, men det skiljer inte så enormt på pojke/flicka, den skillnaden kommer i puberteten. Barn är barn och låt dem vara det, inte kvinnor och män, tids nog kommer de dit.

Sen säger jag inte att man ska tvinga på barn ett intresse för olika saker, utan man ska ge dem möjligheter att utforska allt.
 
Sv: Trendförälder

Som jag skrivit tidigare. Banret får välja själv. Skulle aldrig böla förtvivlat om min son en dag vill ha pojkvän istället för en flickvän. men hoppas att det inte blir så.

Jag själv va en pojkflicka tills min styvsyster flyttade in. Då blev jag flickig. Självklart får man se efter individen. men längtar efter att få börja köpa kepsar åt en son och klänningar åt en tjej. Och tycker det är tragiskt att det ska vara fel.
Jag kommer hylla könen. Men kommer aldrig bli arg då min dotter vill vill ha blå jeans och en bil på tröjjan eller tvärtom.
 
Sv: Trendförälder

Som jag skrivit tidigare. Banret får välja själv. Skulle aldrig böla förtvivlat om min son en dag vill ha pojkvän istället för en flickvän. men hoppas att det inte blir så.

Jag hoppas verkligen att jag missförstår dig.
Menar du att alla killar som klär sig i rosa, rött och klänningar samt leker med dockor växer upp till homosexuella män?
 
Sv: Trendförälder

Lägger till att det skiljer en hel del på barns kön. Flickor vill oftast lika te o bakning och prinsessor och med hästar. Pojkar vill hellst leka med manicker som låter och brummar. Har jobbat på dagis, förskola och gått en assistentutbildning inriktad på små barn. Och vad min erfarenhet är så är det stor skillnad på barnens kön. Och det tycker jag är underbart. Men inget fel om ett barn inte vill följa det som anses "vanligt". Då skulle jag snarare stötta det barnet att göra det den vill göra!
 
Sv: Trendförälder

Du läser nå eget du. Skirver ingenstans att rosaklädda barn automatsikt blir homosexuella. men anser att om jag inte bryr mej om mitt barn blir homsexuell så bryr jag mej knappast om det klär sej i rosa.

Ska vi börja vända på varandras ord så lägger jag mej. Jag hyllar könen och olikheterna mellan kön. Och tycker att barn som inte vill följa det "normala" är fantastiska.

Vad är problemet?
 
Sv: Trendförälder

Jag vänder inte på någons ord. Jag försöker förstå varför då svarar på ett inlägg som handlar om "pojkflickor" och "flickpojkar" med orden "Skulle aldrig böla förtvivlat om min son en dag vill ha pojkvän istället för en flickvän.".
 
Sv: Trendförälder

Det är väl BRA om nåt att jag inte bryr mej? Den meningen hade inte alls med rosaklädda pojkar o göra. Bara at jag är öppen för vad barnen blir. Men hoppas jag får hetro då jag är rätt traditionell i hjärtat.
 
Sv: Trendförälder

Men det är kanske logiskt att jag vägrar mina blivande pojkar rosa kläder men kommer krama om dem och säga att det är ok om de är homosexuell.

Självklart gäller detta oxa blivande flickebarn i min familj.

Om du läser allt så tror jag du förstår vad jag säger.
 
Sv: Trendförälder

Ja det är väl bra att du inte bryr dig om ditt barns sexuella läggning. Men jag finner ingenting logiskt i att vägra din (ev framtida) son rosa kläder, det gör jag inte.
 
Sv: Trendförälder

Men det är kanske logiskt att jag vägrar mina blivande pojkar rosa kläder men kommer krama om dem och säga att det är ok om de är homosexuell.
.

Detta är ironi.. Självklart skulle jag inte vägra dem vissa färger. men kommer själv köpa en viss färg. men man får se vad individen väljer själv då de är gammal nog att göra det.
 
Sv: Trendförälder

Detta är ironi.. Självklart skulle jag inte vägra dem vissa färger. men kommer själv köpa en viss färg. men man får se vad individen väljer själv då de är gammal nog att göra det.

Frågan är om de väljer en helt annan färg när du redan börjat forma dem och visa vilka färger som är ok.

Men självklart gör du som du vill. Och jag gör som jag vill, jag vill inte begränsa mitt barn på något vis, inte när det gäller färger eller leksaker heller.
 
Sv: Trendförälder

Självklart kommer jag forma dem! Jag kommer forma mina barn efter mina värderingar och tycken om rätt o fel. Men som förälder så får man lära sej oxå att acceptera då de inte vill följa alla mina åsikten och tycken om rätt o fel!

Det är väl det som är att vara förälder? Det är helt omöjligt att inte forma sina barn vare sej man vill eller inte.


Jag tänker inte fortästta den här diskutinonen. Jag får tydligen endast förtydliga redan klara meningar.
 
Sv: Trendförälder

Frågan är om de väljer en helt annan färg när du redan börjat forma dem och visa vilka färger som är ok.
EXAKT min tanke också, barnen påverkas tidigt av vad man klär på dem...

Min egen son har för övrigt ÄLSKAT rött sen han började kunna peka ut vad han själv vill ha, oavsett om det handlat om kläder, tandborste eller leksaker...
Tackochlov finns mina favoritkläder i rött även till pojkar. :bow:
 
Sv: Trendförälder

Jag klädde min dotter i mkt unisexkläder och i regnbågens alla färger, nu vägrar hon allt som inte är i klänningformat.

Jag tror inte föräldrar kan göra så mkt, på dagis, på tv... osv DÄR har vi verkligen det som påverkar barnen. Bara titta på min dotter som ville ha kort hår som sin bästa kompis på dagis (en pojke) så hon tog saxen och fixade det själv :rofl:
 
Sv: Trendförälder

Självklart blir barnen påverkade av dagis och kompisar, men om man ger dem en grundtrygghet i att allt är okej så får de lättare att hitta "sin egen" stil så småningom. Nästan alla barn går igenom en rosa period, många killar oxå, tyvärr blir de lätt tillbaka tryckta av föräldrar och förskolepersonal med "Nej inte ska du ha tjejkläder, du som är pojke" Men jag älskar stora delar av min sons förskolepersonal som inte säger sånt utan låter barnen var barn och beundrar dem när de ber om det. Tex så hade sonen rosa tröja och hårspänne som han var jättestolt över och visade fröken och hon konstaterade att det var jättefint, och så var det bra med det. Och min rosa älskande son älskar även traktorer, bilar och saker som låter, sen vill han ha en egen häst och så ska ha bli prinsessa eller riddare när han blir stor, eller om han kanske ska köra traktor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 262
Senast: Balahé
·
Hundhälsa Jag har tänkt lite på en sak, min hund äter just nu Acana (Grassland eller Wild Prairie då hon blir dålig i magen av de andra smakerna...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: sydlina
·
Kropp & Själ Jag verkar ju bara skriva i trådar om mat eller relationer numer, så här kommer en till om mat :o På sistone har jag börjat reagera...
Svar
9
· Visningar
5 823
Senast: kvandi
·
Kropp & Själ Jag måste ändra om min mat. Kopierar från beachtråden jag äter normalt. frukost runt 10 En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med...
2
Svar
22
· Visningar
4 031
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Bilsätesskydd
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp