Bukefalos 28 år!

Tror ni....

V

valentino

....att NH kan förbättra relationen mellan häst och människa? Ja, Nej eller Vet inte?

Kommer att samanställa denna "undersökning" och använda i ett arbete om NH.

Så tyck till allihopa så blir resultatet så rätt som möjligt!

Tack för hjälpen

/Valle
 
när jag fick min travare var han het och stressad, sen jag börjat med nh har han blivit lugnare och springer inte ifrån allt som är läskigt utan tittar gärna lite extra på det istället.
Hästen och jag har också en bra relation(enligt mig :P).
Han litar på mig och jag på honom.
 
Den som fått kontakt med sin häst och sett den blick man får av sin häst när den äntligen inser att den lugnt kan överlåta ledarskapet till någon annan, den vet att NH förbättrar relationen mellan häst och människa!
 
Absolut!
Tycker man får en bättre relation till hästarna om dom är NH tränade. Hästarna vet mera vad som gälelr då och vem som är ledaren.
 
absolut!
jag tycker även att när man kan NH och tänker så, ändrar sina tänkebanor eller hur ja ska säga, blir man en bättre individ gentemot andra. alltså, man ser även världen och andra människor på ett annat sätt.
elelr det gjorde jag och gör fortfarande sen jag började med NH. :banana:
 
jag ser de lite på ett annat sätt o säger nog nej tror jag.. lr ja.. egentligen säger jag nog både och.. NH för mej är = repgrimma, ouppbundenhäst, seven games o join up.

visst kan det förbättra förhållandet mellan häst o människa men jag tror även att det kan ha motsatt effekt om man inte gör allt på rätt sätt.. ta 7 games då tex, första leken (tror de är 1:a iaf) som består av att man ska smeka hästen överallt på kroppen o till slut få den o acceptera de, o även samma sak med en plastpåse.
jag känner en liten häst som är obotligt livrädd för höpåsar, mycket träning (bla har påsen fått ligga i boxen över en natt med höet i o hästen har inte gått i närheten av påsen, o detta är en väldigt matglad häst) men inget positivt resultat..
jag tror att hästar, precis som människor måste få ha sina rädslor för saker o ting, skulle nån försöka bota min ormskräck, skulle jag troligtvis försöka spöa skiten ur den människan, tänk o inte ha nånting o vara rädd för? min ormskräck skulle för övrigt inte kunna botas, det är en skräck som jag får leva med, o jag mår bra ändå :)

när det gäller join up så tror jag att ett fåtal hästar kan få en bättre relation till människan av att join up utförs korrekt, men där gäller det att ha en häst med ett stålhuvud. o jag tror att de är svårt o avgöra om hästen har ett sådant psyke att den klarar av join up. när man känner hästen så pass väl att man kan avgöra om den har ett psyke för join up (dvs väldigt ranghög och med en massa självförtroende) så känner man hästen såpass bra att man väldigt sällan behöver andvända join up. både tintin o grisan har ett stenhårt psyke.. skillnaden är att grisan blir förbannad om man försöker bli ledare över henne. med tintin gällde det att vara väldigt bestämd o sätta tydliga gränser.

tintin o jag andvände oss av join up några gånger då han var inne i väldigt dominanta perioder (väldigt hingstig grabb) o i slutet hade jag inga problem med att rida honom utan nånting (nåja problem o problem, allt är relativt ;))

{f13ce80a-c17b-4f7c-80fe-3cca6bbea98c}.jpg


när det gäller repgrimma så njae...
jag jämnför den lite med tränsets kandar..
ett bra redskap, men njae..
nu har jag iofs en väldigt fin häst i hanteringen från marken, hon lyssnar väldigt bra, o jag anser inte att jag behöver en repgrimma ist för en vanlig
ska jag ut o gå långpromenader så har jag antingen träns lr grimma + kedja.. inte för att hon gör nått, MEN en ren säkerhetsrisk.. vi har roslagsbanan som kör 4 gånger i timmen (mer i rusningstrafik) o även en del bilar.. blir hästen skräckslagen så är det lättare att hålla fast henne med en kedja ist för en repgrimma..

resonerar lite likadant när det gäller o kunna ha en häst lös i gången.. de kan jag ha utan problem, kan gå iväg o så, MEN också en säkerhetsrisk enligt mej... säg att de faller ner snö från taket lr nått, blir hästar rädda så blir dom rädda, o min står då inte still då..

lite åsikter från mej, ber om ursäkt för att jag flummade iväg lite från ämnet :o
 
Ja!

Det är liksom meningen med NH - om det inte funkade, varför skulle man fortsätta att promovera detta utövande?
 
"NH för mej är = repgrimma, ouppbundenhäst, seven games o join up."
Men allt det andra då?

"jag tror att hästar, precis som människor måste få ha sina rädslor för saker o ting, skulle nån försöka bota min ormskräck, skulle jag troligtvis försöka spöa skiten ur den människan, tänk o inte ha nånting o vara rädd för? min ormskräck skulle för övrigt inte kunna botas, det är en skräck som jag får leva med, o jag mår bra ändå"
Vad är det för värde i att ha skräck för någonting? Skräck för något GÅR att bota, om man vill!
Nå, det valet är ditt. När det kommer till hästens skräckor (nytt ord?) är det annorlunda. Vi kan inte rida/köra hästar, som har bilskräck, på vägen för att ta ett exempel. Alltså måste vi åtgärda, immunicera, på motsvarande sätt som med plastpåsen.

Att bygga upp självförtroendet hos en häst som har dåligt sådant, är ett exempel på vad NH kan innebära.

LIA
 
Relationen och kontakten blir bättre då båda parter talar samma språk! Vi lär oss hästens språk allså kan häst/människa sammarbeta istället för att vara i en evig kamp!
 
Men allt det andra då?

Det räknar jag som sunt förnuft. Sen spelar det ingen roll om man jobbar med repgrimma, de sju lekarna osv. NH är för mej att andvända dessa sätt, sen om de som andvänder sej av NH gör det på ett bra lr dåligt sätt, spelar ingen roll, för mej är det NH dom håller på med. Vanligt sunt förnuft tycker jag dom flesta har, en del som andvänder sej av saker från NH, en del inte.
Det är hur JAG ser på saken.

Vad är det för värde i att ha skräck för någonting? Skräck för något GÅR att bota, om man vill!
Nå, det valet är ditt. När det kommer till hästens skräckor (nytt ord?) är det annorlunda. Vi kan inte rida/köra hästar, som har bilskräck, på vägen för att ta ett exempel. Alltså måste vi åtgärda, immunicera, på motsvarande sätt som med plastpåsen.

Där ser vi olika på saken.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 660
Senast: Mineur
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 963
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp