Bukefalos 28 år!

Turridning, vilken ras?

Seabaz

Trådstartare
Om ni skulle åka och betala för en turridning i "vildmarken", vilken ras skulle ni vilja rida på då?

Säg att ridningen skulle vara i terräng, alltså i skogen över stock och sten men även på bra vägar där man kan ändra gångart och öka tempot!
Dvs turridningen går ut på att också få en ridupplevelse, inte bara "åka häst och titta på naturen"..


Jag har kollat lite på turridningar och islandshästar är ju övervägande, det måste vara i alla fall 90% av Sveriges turridningsställen som enbart erbjuder ritter på islandshästar.

Är det bara dom man vill rida på i terräng eller?

En pålitlig riden islandshäst som töltar får du ju inte för under 40 000kr medans en pålitlig fjording som har samma förutsättningar som islänningen förutom tölten får du för under 20 000kr...
 
Senast ändrad:
Sv: Turridning, vilken ras?

Fast töltande travare (för jag antar att det är dom du syftar på) ser man ju inte på annons så ofta, i alla fall inte där man tagit vara på tölten och utvecklat den som egen gångart...

Sedan är jag skeptisk till att sätta upp nybörjare på ett gäng travare och ut i skogen, med deras vinnarskallar ;)
 
Sv: Turridning, vilken ras?

När jag jobbade med turridning så hade vi westernridning, och detta på olika raser. Bland annat hade vi välskolande Varmblod, nordisar, Appaloosa, samt olika korsningar. Vi gick mer på psyke än ras och hade bara trevliga individer som var säkra på foten och 100% schyssta att rida.

Om jag skulle åka på turridning så skulle jag nog helst rida westerntränade Nordisar. DET är en upplevelse! :)
 
Sv: Turridning, vilken ras?

jag ska satsa på grova trav nordisar eller lättare bruksnordisar. men jag har jättefina erfarenheter av varmblod på turridning . de har sett och varit med om så mycket i sina liv och de som fått en "bra lösning" är stencola perosnliga varelser.Men en nordis är lättare att hålla i hull under ritter och hittar lättare föda samt kan gå i vila under ett kvart eller så när tillfälleges. det var lite från mig kickilinaluns i hälsingland:grin:
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Nu är det inte såå många som svarat men egentligen bryr man sig inte om vilken ras det är, bara den är välriden och fit för sin uppgift?


Varför tror ni man har så mycket islandshästar i sina verksamheter då i Sverige?

Dom kostar ju lika mycket att ha som en annan häst men betydligt dyrare i inköp?

Är det så viktigt att kunna erbjuda tölt? (det enda alternativet jag kommer på).

Argument som att dom skulle vara lättare att tex ha på lösdrift, fungera bättre i flock, stadigare på foten, snällare med nybörjare osv.. än andra hästar är enligt mig bullsh*t eftersom det beror på vad varje häst får för förutsättningar och start i livet...
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Man rider ju på tur för att TÖLTA.

Aldrig i livet att jag skulle betala för att rida på en skumpig tregångare :eek:
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag tror inte du skulle kunna ta lika mycket betalt för en mysig skogstur på en fjordig som en ridtur på en islandshäst. Islandshästar är mer speciella iom sina gångarter och har därför högre "status", det är mer en upplevelse för folk och något som dom kan berätta om för sina vänner. Och så är det väl kanske lite mindre risk att nybörjare ramlar av, och gör dom det så är det inte så högt till marken ;) några argument jag tror fungerar bra på att få icke-hästmänniskor att våga prova på en ridtur.

Ska du ha några andra raser än islandshästar tror jag du får satsa på välskolade westernhästar och lägga ut ett program som har ett större utbud än enbart ridningen, t ex ut i vildmark, fiska, umgås och vad nu för fler aktiviteter man kan hitta på. Så hästen mer blir ett transportsätt att använda sig av under resan än att det kommer dit för att enbart rida.

Kanske formulerade mig lite fummligt, men hoppas du förstår :)
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Går man till andra länder och områden är det ju andra hästraser som dominerar. Det har väl blivit lite av en trend och slumpen att det blivit just islandshästar vid turverksamhet i Sverige. Att islandshästen är Sveriges fjärde största hästras gör nog sitt till också :)

Visst gör tölten att de drar extra folk (men den går ju att ta fram även på andra raser), men det är ju ändå rätt många hästar som mest grisepassar eller inte kan tölta av andra orsaker.

Skulle jag ha turridningsställe skulle jag aldrig ha halvdagsturer och utsätta hästarna för totala nybörjare. Jag har sett ryggarna på hästar som går mycket såna turer (av olika raser) och det är inte kul :( Jag skulle satsa på längre turer kombinerade med viss ridundervisning.

I sverige tycker jag vi på ett bättre sätt skulle kunna ta tillvara på våra inhemska raser och då använda nordsvensk bruks, kallblodstravare eller russ. Jag har även sett turridning med Haflinger här i Sverige, och Camarguehäst eller någon av de större ponnyraserna från brittiska öarna skulle ju passa jättebra.
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jamen kolla på de som har islandhästar... Det spelar ingen roll om de varit "normala hästägare " förr. När de väl köpt sin första islandshäst dröjer det c:a 2 månader och antingen ska de satsa på avel eller också turridning. Plötsligt har de 17-24 islandshästar gåendes i en hage...klart de startar med turridning. Hur ska de annars få ihop till höet till krakarna... ;)
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag är snarare villig att betala mer till en turridningsfirma som har vad som helst utom islandshästar. :p
Det kryllar ju av ställen av blandad kvalitet överallt och det är så trååååkigt, inget stall skiljer sig egentligen från de andra och för mig är de bara ett islandsstall i mängden, inget man lägger på minnet.

Jag hade gärna sett fler ställen med endast kallblod (travare, ardenner, nordsvensk bruks, whatever) eller inriktade på någon ovanligare ras som man inte stöter på varje dag hos folk.
Ett stall med enbart varmblodstravare hade garanterat också fångat mitt intresse, vet att jag sett något TV-reportage om en sådan firma någonstans uppe i Norrland och det har jag kommit ihåg och varit nyfiken på ända sedan jag såg reportaget för x antal år sedan.
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag förstår i och för sig tjusningen med tölt för en nybörjare... Man skumpar ju inte direkt av som man kan göra i trav annars..

Å andra sidan kan det vara svårt för en nybörjare att få den mest lättöltade ponnyn att tölta rent...

Det är ju lite tjusning med att man kan komma hem som nybörjare och berätta att man inte enbart skrittat runt och åkt häst utan även fått prova på åtminstone en till gångart...


Fast har man westernsadlar och snälla hästar så går ju även trav bra för en nybörjare.. Knoppen är ju guld värd (så länge man inte skumpar så mycket så man råkar sätta sig på den då.. haha)
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag tror som många andra att det egentligen inte spelar ngn roll vilken ras det är utan att psyket/temperamentet på hästen spelar störs roll.

En bra tur häst är stabil i psyk/temp, lätt att ta sej upp på och av från, billig att fodra/försäkra och har ett utseende som tilltalar många människor.
Men även ridterrängen är viktig precis som tur ledarna.
Ett bra turridnings stall har bra ridterräng som gör det lätt att anpassa turerna efter deltagarnas ridförmåga.

Sen att islänningarna är populära pga sina extra gångarter, sitt utseende, sin storlek och sitt otroligt goda rykte som tur hästar går ju inte att komma ifrån.

Tyvärr tror ju folk att alla islänningar är så snälla och lätthanterliga som den turridnings häst som de red en gång på en turridning för längesen var!

Ot den mest expolsiva och tempramentsfulla häst jag ridit var ett islands sto och jag har jobbat i galoppstall i både england och australien och ridit massor av fullblod i toppform!
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag kan hålla med om att uppväxt (uppfostran och miljö) gör mycket för hur hästarna utvecklas. Jag tror att de rykte islandshästar har som lugna, säkra på foten och stark flockinstinkt har att göra med kulturen runt uppfödning av isisar. Där är det vanligt att hästarna får gå i sotrflockar i stora kuperade hagar fram till de kanske är tre-fyra år minst. detta gör att de får stark flockinstinkt och blir säkra på foten. Om andra hästar föddes upp på samma sätt skulle de säkert också bli såna.
Sen är det ju också de lugnaste, säkraste och mest lättöltade individerna som går till turridning så det är klart att det inte gäller alla islandshästar.

Jag skulle helt klart helst rida ut på islandshästar, tölta i naturen är underbart! däremot skulle jag gärna prova på nordisar eller fjordingar också.

Någon påpekade att de som börjar med islandshästar ofta skaffar flera. Helt rätt, islandshästar är som jordnötter - det räcker inte med en :D
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag rider gärna haflinger, connemara, new forest och andra hästar av liknande modell.
Jag är islandshästryttare men på turridning blir jag ofta störd av att inte lyckas få till gångarter och form som jag vill så jag föredrar hästar med tre rena gångarter.
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Stora, maffiga, stabila kallblod. :d

Min sambo och jag har en kort tur inbokad på söndag, vi ska rida Clydesdalehästar. :love:

Det är också nåt att skryta med (i jämförelse med tölten) att man ridit fram dryga två meter över marken på hästar med hovar stora som dasslock... :angel:
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag :love: ju fjordingar (och islandshästar så klart eftersom jag numera håller på med islandshästar). Så fjordingar helt klart.
Nordsvenskar, Tinker, Haflinger...
Den typen av lite mer robusta hästar.
Men det är nog för att jag gillar den typen av häst. Fast jag skulle å andra sidan aldrig våga åka på turridning. Jag vågar bara rida mina egna hästar. :o

Här har jag sett att det öppnat något ställe som faktiskt INTE har islandshästar. De erbjuder antingen turridning eller att man får åka ut med hästochvagn och ha med fika osv. Det tänkte nog faktiskt vi prova någon gång. Då kan man ju ha med hela familjen även de som ej är hästvana och ändå få en mysig hästupplevelse. :)

(och åt vad nån annan sa om att man börjar med en islandhäst och plötsligt har man hur många som helst....det är så konstigt, men det är sant! :eek: De förökar sig på något märkligt vis. Även de som är vallackar. Jag vet inte hur det gick till. Jag köpte en häst, nu har jag plötsligt 2!)
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Det är få turridningsstall som har sina hästar försäkrade så då vill man ju ha en ras som anses som frisk och tålig också.

Jag tänkte på quarterhästen, väljer man rätt blodslinjer där så har dom ju naturlig jog som är väldigt bekväm för alla ryttare.

Dock är dom ju varken billiga att köpa och inte helt ovanligt svåra att hålla i hull... Dessutom rätt så skarpa i huvudet.
Så dom passar nog inte av DEN anledningen (plus svindyra att försäkra om man nu skulle göra det, hehe)
 
Sv: Turridning, vilken ras?

håller med dej !
Den gubben var det nåt reportage om i nån hästtidning för några år sen .

Jag skulle vara intresserad om det fanns turridning på clydesdale , tinker , shire , mustang , ardenner .
Alla dom raserna är mkt bekväma att rida ( vet ej med mustangen men dom andra) så ska jag på långtur då väljer jag ju starka hästar med mjuka gångarter.
Tinkern har tex en mkt böljande gång .
Sen om dom är western utbildade är ett +
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Vad menar folk med "westernutbildade" när man tänker sig turridning?

Turridning rider man ju oftast rakt fram ute i olika slags terräng?
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 621
Senast: As_Vegas
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 145
Senast: Vogue
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 369
Senast: sjoberga
·
Islandshäst Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 450
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp