Bukefalos 28 år!

Turridning, vilken ras?

Sv: Turridning, vilken ras?

Jag hade velat rida PRE/Andalusier. Tycker att dom överlag har väldigt mjuka och bekväma rörelser även fast det är mycket power i dom.
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Friserhästar skulle vara roligt för den oerfarna(även om de är, enligt mig, väldigt obekväma att rida).
De är vackra och viktbärande och det är lika roligt att åka vagn bakom en friser som det kan vara roligt att rida en vacker häst!
Funderar själv på att starta turridning har bara inte bestämt mig för vilken ras. Det blir nog 4-5 hästar av flera olika raser....
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag skulle nog hålla mig till raser som är förhållandevis billiga att ha...

En stor häst äter ju betydligt mer än en liten häst...


Sedan ÄR det ju mest oerfarna ryttare som rider turridning. Eller att kanske en i ett sällskap är hästmänniska och drar med sina vänner och familj på turridning.
Tror nog den som aldrig suttit på en häst tidigare inte vill ha för hög fallhöjd...

Men helt klart häftigt med stora tunga djur!

Men jag föredrar hästar runt 150cm i mkh.

Tinker har jag funderat mycket på, dom kan ju tom vara D-ponnymått på. Sedan ser dom coola ut för en nybörjare...

Har även funderat på Lippizzaner men det finns inte så mycket marknad kring dom så dom som finns är nog dyra i inköp!
Sedan får jag för mig att sånna är arbetsmyror som kanske inte skulle trivas med att gå rakt fram ute i skogen. Likaså PRE/Andalusier
 
Sv: Turridning, vilken ras?

En "riktig" frieser, av den gamla typen, har en mkh på ca 150- 155 cm. Det är den moderna typen som är på 165-170 cm. Den gamla typen äter inte lika mycket och är oftast friskare.
Tinker är ju skithäftiga! Alla gillar att rida på tinker. Med det värsta med dem är att de oftast bara säljs som unghästar på 0-2 år. Fast om man köper en äldre tinker är den ofta både inkörd och riden!
Ardenner är också jättebra ridhästar för nybörjaren. De är billiga i inköp och de är lättfödda, bara de får halm till höet så klarar de sig jättebra. Man kan dessuton erbjuda folk att rida på svenska hästar. Villket kan vara roligt för kunderna.

Roligt att du ska starta turridning! Jag tycker också att det är smart att du inte skaffar hästar som "alla" andra redan har. Det finns redan jättemycket turridningsföretag så man måste kunna erbjuda något som ingen annan kan.
Ett sätt att få det att gå runt är om du har försäljning av hästar och/eller in/tillridning.

Maria
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Ja, PRE hade garanterat fått mig sugen på turridning, skall någon gång åka till Bergahästen:).
Andra raser jag kan tänka mig är islänningar - men då skall de vara välridna! - eller lättare kallblod.
 
Sv: Turridning, vilken ras?

En "riktig" frieser, av den gamla typen, har en mkh på ca 150- 155 cm. Det är den moderna typen som är på 165-170 cm. Den gamla typen äter inte lika mycket

ehh, va? :D bara för att det är en "annan modell" på hästen så påverkar det ju inte dennes mat. Det är ju fortfarande individuellt från häst till häst. (och hur mycket den aktiveras om inte annat...)
 
Sv: Turridning, vilken ras?

njaa... nu är det ju inte just nu jag funderar på det. men tanken finns om möjligheterna ges... vad jag gör imorrn eller om 10 år har jag ingen aning om ikväll ;)

Men det är kul att spåna. Dock är buke lite fel att spåna på har jag kommit fram till då redan ridvana människor inte skulle vara min första målgrupp!

jag vill åt nybörjaren främst i så fall men även då kanske också den mer hästvana att erbjuda kanske just en ras som man inte ofta ser...

Sedan skulle det ju inte vara omöjligt att ha två töltmaskiner, en inriden och inkörd tinker, en quarter och en fjording typ...

Man behöver ju inte ha alla hästar samma ras... Men blandar man så blir marknadsföringen lite "hattig" kan jag tycka. Man minns endå ett företag som har NÅGOT speciellt. Inte allting speciellt.

Och en nybörjare vet ju inte skillanden på en tinker och en quarter när man pratar med den i telefon...

en islandshäst har väldigt bra rykte även hos dom som inte kan nåt om hästar...

Men för mig tycker jag dom är lite tråkiga och just att alla har dom...
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Vad menar folk med "westernutbildade" när man tänker sig turridning?

Turridning rider man ju oftast rakt fram ute i olika slags terräng?

Om jag ska rida långt i terräng så föredrar jag möjligheten att rida på lång tygel och enhandsfattning i western utrustning + att westernridna hästar oftast ( tyvärr inte alltid) är mkt sätes styrda.
 
Sv: Turridning, vilken ras?

För turridning i skogen med nybörjare eller nästan nybörjare som målgrupp, tror jag att skäckfärgade hästar hade kunnat locka rätt bra. Många killar t.e.x verkar tycka det är rätt fräckt med tvåfärgade "indianhästar" En fördel är ju då tinkrar som är lite mer viktbärande och det är nog inte så svårt att hitta individer med ett bra temperament. Och satsar man på skäckfärgat, så finns det även fler raser och korsningar som kan vara av intresse.
Så sätt får man det lite enhetligt i i alla fall färgen.
Inköpspriset är heller inte skyhögt om man kanske kan utbilda lite själv.
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Nu är det inte såå många som svarat men egentligen bryr man sig inte om vilken ras det är, bara den är välriden och fit för sin uppgift?


Varför tror ni man har så mycket islandshästar i sina verksamheter då i Sverige?

Dom kostar ju lika mycket att ha som en annan häst men betydligt dyrare i inköp?

Är det så viktigt att kunna erbjuda tölt? (det enda alternativet jag kommer på).

Argument som att dom skulle vara lättare att tex ha på lösdrift, fungera bättre i flock, stadigare på foten, snällare med nybörjare osv.. än andra hästar är enligt mig bullsh*t eftersom det beror på vad varje häst får för förutsättningar och start i livet...

Som fd Isl.häst ägare/ryttare kan jag bara svara för mig själv och jag kan inte tänka mig att rida på annat om jag ska på turridning/långtur just för att de är så jäkla stadiga, tar sig fram i oändlig terräng osv. De har trots allt en urkraft som faktiskt gör att de tål en hel del och är starka i sig. Nu pratar jag inte om viktbärande utan att de klarar vilken jäkla terräng utan att bryta av sig benen.

Jag har idag ingen Isl.häst pga att jag inte får tävla boskapsgrenar på dem (för små) och jag är i grund och botten en western människa men jag vette tusan om jag skulle dra ut min paint kille i snår och sly, bergsknallar och kärr utan att vara orolig över att benen ska skadas, den känslan hade jag aldrig över mina Isl.hästar.

Kan ju tillägga att de kostar inte lika mycket att hålla en isl.häst som ett fullblod/varmblod/halvblod etc, de är billiga i drift, billigare i förs. pga av att de är en ganska frisk ras osv så jo isl.h är billigare i drift. Inköp? ja det beror vad du jämför med. Finns trevliga skogsmullar för under 40 lapp också. Tävlings/sporttypen gör sig inte på turridning överhuvudtaget pga deras vilja.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Turridning, vilken ras?

KL: Ska du ha turridning med islandshästar eller westernridna hästar kan du ha lite ridskola höst och vår, när det inte är så mycket turer i veckorna. Det kan man lägga upp så att hästarna ändå får en rejäl vintervila. Då kan du framför allt rikta in dig på folk som kan rida men som vill prova islands- eller westernridning. Då kan hästarna få jobba under ryttare som inte bara "åker häst" ;) , det blir ett tillskott i kassan och extra reklam.

Tillägg: Glöm inte att fikat är lika viktigt som ridningen för de flesta kunderna! Lika bra du börjar samla recept på en gång. Det ska vara gptt. mättande och kunnas äta kallt med fingrarna. Samt kunna fraktas i sadelväskor.
 
Senast ändrad:
Sv: Turridning, vilken ras?

appropå det är så är turridning fullmomsat med 25% för att det räknas som nöje. Men har du ridturer med undervisning (eller ridskola delar av året) räknas verksamheten som idrott och momsen är enbart 6% :angel:
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag valde att åka på turridning i Älvsbyn just för att de hade westerntränade varmblod och den upplevelsen slog turridning med islandshästar med hästlängder. Dessa hästar tog sig fram på ställen jag aldrig skulle vågat drömma om att försöka ta mig igenom med min egen häst.
Annars skulle jag önska mig turridning med westerntränade kallblod. Western just för att jag upplever att det är en mer avslappnad ridstil för turer och kallblod för att det har fångat mitt hjärta.
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Egentligen vilka raser som helst som inte är islandshäst eller fjording. Det är nämligen enda anledningen till att jag aldrig åker på turridning, faktiskt.

Jag skulle också vilja åka på turridning med westernhästar. Finns ju inget bättre än långa tyglar och en sadel som känns som en soffa när man rider långa turer i skogen! (Jag vill i alla fall inte sitta på en ponny.)
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag skulle helst rida tur på ett ett stort maffigt kallblod. De är så härliga. Isisar är alldeles för små för mig smak.
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag skulle också vilja åka på turridning med westernhästar. Finns ju inget bättre än långa tyglar och en sadel som känns som en soffa när man rider långa turer i skogen! (Jag vill i alla fall inte sitta på en ponny.)[/QUOTE]

jag har ridit långtur på westernhäst två gånger. (finns en turridningsranch här i området) Westernsadlarna är så in i h....e hårda så andra gången lade jag på ett fårskinn. Som att sitta på betong annars. För övrigt var det härliga turer.:)
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag åker ju ofta på ridresor och har gjort under många år. De resorna är iofs inte för nybörjare men de vanligare hästarna är araber. Hållbara och outtröttliga. Och stora! Inte ponny-varianten som verkar vara det enda som finns här i sverige.

Jag har forscerat sanddyner under timmar av ökensol på dem, klättrat i berg, forserat forsar och klippor, vadat genom träsk i timtal på ett sätt jag aldrigt drömt om att en häst kunde ta sig fram på
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Turridning, vilken ras?

Red på tur på Haflingerhästar när jag var i Åre för ett antal år sedan. Mkt trevlig turhäst, stark och tålig ;)
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag vart iväg till Texas och red turridning på westernhästar där. Det var fantastiskt! Och sadlarna där var inte hårda någonstans, även om de var väl använda.
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Så när ni säger ni vill rida westernridna hästar är det i westernsadel och på långa tyglar ni vill rida?


För några tävlingsmoment gör man ju inte på turridning direkt... Eller ja, man kan ju göra det roligt, sätta upp en grind mellan två träd ute i skogen och dom som vill kan ju få prova att öppna och stänga den från hästryggen...
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 646
Senast: As_Vegas
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 148
Senast: Vogue
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 374
Senast: sjoberga
·
Islandshäst Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 465
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp