Bukefalos 28 år!

Turridning, vilken ras?

Sv: Turridning, vilken ras?

Vad menar vana ryttare med att de vill rida en välutbildad häst på turridning?
För turridning är ju ganska mycket "åka häst" rakt fram ute i naturen, om vi ska vara lite kritiska här ;)

Så även om hästen kan piaff och passage så kommer ju detta inte att utövas i skogen? Eller är det det som är baktanken?

Vill man rida välutbildade hästar i högre dressyr så tar man väl lektioner? Eller?

Eller pratar vi välutbildade i den meningen att de inte tar betten och sticker om man ska galoppera?

*menat som allmänt inte bara till knappen*


Scandi: Problemet jag ser med så stora och så tunga hästar är att de kostar så mycket mer att hålla än de mindre. Och som hästföretagare är det en stor fråga för du måste ju betala hästarna oavsett om du har kunder eller ej.

Men helt klart maffigt, har sett shiregalopp nån gång, jorden skakar när de dundrar förbi ;)
 
Sv: Turridning, vilken ras?

hej hopp!

En ide är nordsvensk travare uppfattar dem som starka tåliga och framåt.
 
Sv: Turridning, vilken ras?

trevliga välridna hästar är nog viktigare än rasen
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Har hört talas om nått ställe som hade tinkerhästar på turridning. Även sett något ställe i England där man hade shires/clydesdales. Tycker det vore väldans häftigt att pröva!
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Om man ser till utländska turister (det var mest sånna som kom när vi hade tur-ridning) så är de mer intresserade av att rida inhemska raser. Så nordsvensk och russ ligger ju mest till hands. Dessutom är dessa raser väldigt stabila i psyket (oftast) så de passar för tur-ridning. Båda kan också tända till ordenligt om de har "rätt" ryttare så fort kan det gå också.

Utöver nordsvensk och russ så är fjordingen en utmärkt ras. De har inte lika mkt "go" som nordsvenskarna och russen men har ändå tillräckligt med det för nybörjare. Dessutom finns det mycket individer som tar väldigt bra hand om sina ryttare (men hos fjordisarna så finns det ju även de som gör allt för att slippa).
 
Sv: Turridning, vilken ras?

*delvis kl*

Om man ser till utländska turister också, så är fjordingar för dem en "exotisk" ras då det kanske inte finns så många i deras länder. :)
Det har jag fått höra av tex holländare som varit här och ridit iaf.

Så uppenbarligen har jag fjordingar, har inte så stor verksamhet, är det vana ryttare kan man ta lite tuffare turer. Svårare att hålla ihop det hela med en lång rad med ryttare om man ska ha högre hastighet...
Sen är det ju en fördel om hästarna kan hålla samma tempo så ingen hamnar efter eller att någon måste sitta och bromsa hela tiden.
Jag rider arab som ledarhäst oftast, funkar bra! :)

Skulle jag åka på turridning själv så skulle jag nog vilja rida på tex appaloosa, basjkir, connemara eller arab! ;)

Och sen slår en tanke mig, nybörjarna, de kanske inte ens vet att det finns en gångart som heter tölt? Det kan ju vara lika främmande som "skritt"! :D
 
Sv: Turridning, vilken ras?

det finns faktiskt ridskolor där man kan lära sig sitta i sadeln utan att skumpa..
islandhästar är ok för att åka häst, men det har inget med ridning att göra...
 
Sv: Turridning, vilken ras?

*kl*

själv skulle jag vilja rida araber, kloka, lättfödda, försiktiga och trevliga och de gamla och kloka är väldigt bra på att ta hand om nybörjare...
tyvärr är de ju inte så viktbärande..

det är vad jag skulle vilja rida, även om jag kanske inte riktigt är din målgrupp...
annars är ju en inriktning en väg, det behöver inte vara western..

typ tornerspel, på kloka lugna hästar kan även nybörjare knalla omkring och slå äpplen med träsvärd.... vilken pojkdröm...:idea:

lycka till!!
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Eftersom jag har en "vanlig brun" som går fram överallt i skog o mark och som tävlas i dressyr och som jag hoppar med så vill jag betala för något annorlunda om jag skulle på turridning.

Typ
-Välridna Islandshästar
-Westernridning på tränade hästar
Tycker det är kul med en annan ridstil på härliga hästar helt enkelt

-Eller kanske ev någon annorlunda ras som jag själv inte rider till vardags, kanske PRE eller frieser eller så.

Jag skulle alltså inte åka på turridning på en vanlig häst med vanlig sadel i en vanlig skog, för sånt kan jag göra hemma. Gratis:D :angel:
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag har varit på lite olika turridningar. En turridning som jag tyckte var mysg hade haflinger. Mysiga vackra sagohästar:love: som dessutom är viktbärande.
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Tinker,Varmblod,Baskijr,FjordingArab[/BArdenner eller NorrdsvenskQuater .

Tinker hästar är pigga glada vikt bärande trevliga att titta och sitta på och är bra distanshästar då de är starka.

Varmblod är en pigg och glad ras som håller ganska läbge dvs.att de blir inte trötta efter 5minuter.

Baskijr är fina mysiga och starka hästar som vill gärna gosa i skogen och galoppera på ängarna.

Fjording är stark fin mysig att titta och sitta på,pigg och glad.

Araber passar jätte bra som distanshästar de blir inte trötta så lätt och har starka ben.

Ardenner eller Nordsvensk är starka fina men kan vara lite tungridna

Quaterhästar är super fina starka pigga mysiga att sitta på blir inte så lätt trötta och det är världens bästa ras.

:DOm du vill ha mer info eller råd så det bara å skriva vi har turridning så det är lungt:D
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag lånade ut min PRE till turridning en gång. Var inte hemma så mycket, och tyckte att det var bra om han fick röra lite på sig. Personen som fick låna PRE´n var tydligen inte alls imponerad utan hade klagat på att han var snubblig. Så "vanliga" ryttare uppskattar nog stadiga turridningshästar mer än välridna ...
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Fast jag vill ha både stadiga och välridna turhästar :p ;)

Att en häst är snubblig har inget att göra med hur välriden den är :)
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Den välridna hästen följer ryttaren. Är ryttaren ostadig är hästen ostadig.
På turridning vill jag ha en häst som sköter sig själv i högre grad än i ridhuset. Den får gärna var välutbildad "dressyrmässigt" men ska skilja på hjälper och icke-hjälper.
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag gillar ju verkligen islandshästarna men är öppen för andra raser på turridning också, skulle gärna göra en riktigt lång turridning på en nordsvensk eller irish cob tillexempel.
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Jag har själv jobbat med att leda ridturer på Camarguehästar. Någon enstaka blandras/haflinger som viktbärare, annars enbart Camargue.
Dom hästar som säljs lite billigare i Camargue är oftare ngt slöare och lugnare, inte så pigga att de går bra med tjurarna men ändå inte lata. Så en billig Camarguehäst som fungerar bra i turridningsverksamhet kan man nog hyfsat lätt hitta.
Överlag upplevde jag dom som väldigt harmoniska, kunde gå hur som helst brevid, bakom, framför nära eller långt från varann i gruppen. Aldrig bråk eller sparkar och inget tävlande, även fast det inte var hagkompisar höll dom ihop.
Lugnt och stadigt tempo frammåt, och ungefär samma tempo på alla hästar.
Dom står väldigt snällt uppbundna längre stunder vid middagspauser mm.
Plus för att dom är billiga i drift, så för turridningsverksamhet var hästarna väldigt lönsamma.

Jag har ingen riktig erfarenhet av andra raser i turridning, så jag kan inte jämföra med ngt tyvärr.
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Islandshästridning har ju blivit något av ett fenomen i Sverige! ;) Det är ju liksom lite exotiskt.

Dock tror jag min fjording skulle vara perfekt till turridning, så visst finns det andra raser som passar också!

Nackdelen med isisar är ju att de är så himla små. Folk som är över 185 cm får problem med balansen när de rider vår lilla fjording som är i ungefär samma höjd som en isis, så jag antar att det kan vara ett problem.

Jag hade velat ha ett stall med en massa olika raser! Så kan man komma tillbaka flera gånger och prova på olika hästar! :D T.ex. arab, fjording, nordsvensk, varmblod... you name it! :d
 
Sv: Turridning, vilken ras?

Islandshästridning har ju blivit något av ett fenomen i Sverige! ;) Det är ju liksom lite exotiskt.

Dock tror jag min fjording skulle vara perfekt till turridning, så visst finns det andra raser som passar också!

Nackdelen med isisar är ju att de är så himla små. Folk som är över 185 cm får problem med balansen när de rider vår lilla fjording som är i ungefär samma höjd som en isis, så jag antar att det kan vara ett problem.

Jag hade velat ha ett stall med en massa olika raser! Så kan man komma tillbaka flera gånger och prova på olika hästar! :D T.ex. arab, fjording, nordsvensk, varmblod... you name it! :d


Problemet med att ha olika raser är att de håller olika tempo och sådant kan bli väldigt jobbigt på en långtur. Men har man mer kortturer/lektioner så är det nog ett bra alternativ. Det skulle verkligen vara kul att blanda men jag tror inte på det i längden som sagt :)
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 621
Senast: As_Vegas
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 145
Senast: Vogue
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 369
Senast: sjoberga
·
Islandshäst Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 450
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp