Bukefalos 28 år!

Turridning, vilken ras?

Sv: Turridning, vilken ras?

Aldrig i livet att jag skulle betala för att rida på en skumpig tregångare :eek:
Varför skulle en tregångare vara skumpig? :mad:

I sverige tycker jag vi på ett bättre sätt skulle kunna ta tillvara på våra inhemska raser och då använda nordsvensk bruks, kallblodstravare eller russ.
Håller helt med! :)

Vad menar vana ryttare med att de vill rida en välutbildad häst på turridning?
För turridning är ju ganska mycket "åka häst" rakt fram ute i naturen, om vi ska vara lite kritiska här ;)
Jag skulle inte behöva en jättevälutbildad häst, däremot en som enkelt fattar de olika gångarterna samt saktar av, inte bråkar mycket. Är trafiksäker, mjuk i munnen och sköter sig själv till stor del. Gärna westerntränad med ridning på långa tyglar, det är väl just det där enkla och avslappande jag skulle vara ute efter. Och att prova en rolig ras kanske!


Jag har erfarenhet av lite olika turridningar.
Dels High Chaparrals, som inte riktigt räknas, det är ju bara en kort snutt! Där har de ju hästar av alla olika slag, förr var det dock bättre tycker jag. De flesta var snälla men det var en och annan riktigt lat häst som vissa nybörjare hade svårt med, sedan var det en och annan som passade på att dra iväg lite, inte i sken givetvis men det är ju kul att vara först :angel: Och en och annan som bockade, då brukade dock iaf den ena av ridledarna fråga om det var någon som kunda tänka sig den hästen. Men såna hästar vill jag inte ha på turridning, de får självklart vara olika personligheter men de ska vara shysta.

Sedan har jag ridit turridning på islandshästar på Öland, jag var lite mindre då så kände mig inte så stor som jag skulle göra nu!
Det var verkligen jättekul, vackra miljöer. Mycket tölt och galopp, inte massa lunk bara. De som inte kunde tölta fick lära sig få fram den.

Sedan har jag ridit turridning i Tyskland på westerntränade hästar av varierande ras, tex quarter, connemara och arab. Det var också kul faktiskt fast lite tråkig miljö kanske. Det var mest i byar och lite skog.




Om jag skulle ha turridning skulle jag ha westerntränade nordsvenskar och kanske några russ eller liknande för mindre ryttare. Alla snälla, trafiksäkra och iaf grundligt westernridna.

Jag själv skulle vara intresserad av att rida shire/clydes, eller quarter i varierande miljö med blandat tempo :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 619
Senast: As_Vegas
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 145
Senast: Vogue
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 369
Senast: sjoberga
·
Islandshäst Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 450
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp