Bukefalos 28 år!

Tvättar ni hamstern?

Sv: Tvättar ni hamstern?

Jag har haft Guld-Silkes-och Dvärghamstrar och man skall INTE bada dem.
 
Sv: Tvättar ni hamstern?

Jag har en guldhamster, och har aldrig badat honom. Det känns som att det skulle göra mer skada än nytta. Många hamstrar badar ju i sanden :)
 
Sv: Tvättar ni hamstern?

Min hamster stank kiss för någon vecka sedan, så jag blev tvungen att bada honom. Doppade självklart inte ner honom i vattnet utan mer tog handen och hällde över lite vatten på kroppen, inte huvudet. jag tror att han tyckte att det var lite skönt ändå. Han var inte rädd eller så. Sen satt han och putsade sig och rättade till pälsen efteråt.
 
Sv: Tvättar ni hamstern?

Att bada en hamster bara för att anser jag är urbota dumt. Det är en sak om man inte har något val, ex vid ohyresbehandling eller om den är så extremt smutsig. Risken är att de blir förkylda och de kan då bli riktigt dåliga. Så kort och gott bara om man absolut måste.
 
Sv: Tvättar ni hamstern?

Ja men om hamstern stinker har man inget val. Ser man till att det är varmt inne så finns det enligt mig ingen anledning varför den skulle bli förkyld?
 
Sv: Tvättar ni hamstern?

Förutom att de kan bli förkylda av att badas så är det inte helt otänkbart att deras puls går upp onödigt mycket. Har hört om smådjur som har badats och dött av stressen efteråt. Hamstrar är ökendjur, i öknen finns inga större mängder vatten. Hamstrar ska ha sandbad istället för vattenbad.
 
Sv: Tvättar ni hamstern?

Om den stinker får man ge den ett ordentligt sandbad istället, som Modig_korn skriver. Även om man har varmt inne kan hamstern bli förkyld ändå. Det är en onödig risk att ta om det finns andra alternativ. Först och främst testa att sandbada den (brukar funka om det bara är så att den luktar). Alternativ två är att fukta en trasa och torka av. Att bada den i vatten är alltså sista utvägen.
 
Sv: Tvättar ni hamstern?

Min hamster har stor sandlåda som han badar i varje dag, men han hade lyckats kissa när han sov eller något, för han luktade trots sandbaden. Testade först så klart att torka av honom men det hjälpte inte. Vill bara göra klart att jag inte badar honom i vanliga fall, då det inte finns någon anledning då hamstrar är väldigt renliga av sig. Fast han blev inte rädd av vattnet, jag har sett honom rädd innan och han var lugn. Han är extremt tam.
 
Sv: Tvättar ni hamstern?

Jag badade min hamster när jag var liten.. ung och dum o visste ej att det var farligt! men jag torkade den med hårfön, hon tyckte det va supermysigt :) hon levde i 8 år och var aldrig sjuk annat än en skada i ögat som inte berodde på badet..
 
Sv: Tvättar ni hamstern?

Nu har jag skaffat ett litet sandbad åt min hamster. Det är ett litet "fat" som ser ut som en kruka med låga kanter(ca 2-3 cm) som man har under krukväxter. Räcker det? Har ni högre sandbad?
 
Sv: Tvättar ni hamstern?

Jag föredrar ett med högre kanter. Till mina använder jag gamla kaninskålar i keramik eller ex gammal glassbytta som jag klipper upp en lite bättre öppning. Mycket uppskattat att gräva runt i.
 
Sv: Tvättar ni hamstern?

Helt OT, men jag skrattade högt åt rubriken innan jag insåg att jag var inne på Andra djur och inte ÄU eller Senior :D
 
Sv: Tvättar ni hamstern?

Jag föredrar ett med högre kanter. Till mina använder jag gamla kaninskålar i keramik eller ex gammal glassbytta som jag klipper upp en lite bättre öppning. Mycket uppskattat att gräva runt i.

min föredrar också en djup glassbutt,då han älskar att gräva
 

Liknande trådar

Övr. Djur Mitt barn har länge önskat sig en hamster men vi har ju haft katt så det har känts som en rätt dålig idé. Nu bor vi i lägenhet och...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Senast: lil-sis
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 227
Senast: Scata
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: Lyan
·
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp