Bukefalos 28 år!

Tvättmaskin som inte funkar med för lite tvätt.

Jag har inte någon generellt bacillskräck, så jag förstår inte riktigt varför man skulle bli så nervös av det. Jeans och andra kläder är ju emot huden som har ett eget skydd som är både mekaniskt och har ett immunförsvar samt egen bakterieflora. Slemhinnorna i underlivet verkar för mig vara mer känsliga platser för upptag av både bakterier och svampar. Varken jeans eller tunnelbanesäten brukar dock komma i kontakt med dem. Jag stoppar inte jeansen i munnen och jag slickar inte heller på sätet.
Men det kan man lätt tro är vanligt om man läser tråden här, därav svar som det lilsis gav.
 
Ni som tvättar trosor i 60 grader, håller de verkligen för det? Eller köper ni speciella trosor? Vilket märke?
Jag köper vanliga bomullstrosor (med elastan eller liknande i) på lindex, åhlens och sådana ställen. Ibland tvättas de 40 och ibland i 60 beroende på hur tvättsituationen ser ut. De håller helt ok. Jag kör strumpor och trosor i tumlaren med (bor i hyreshus med små torkmöjligheter) på torraste varmaste programmet för annars blir det inte torrt. Ingen har lidit av det hittils, men möjligheten är väll att man förkortar livstiden på dem något.
 
Jag har inte någon generellt bacillskräck, så jag förstår inte riktigt varför man skulle bli så nervös av det. Jeans och andra kläder är ju emot huden som har ett eget skydd som är både mekaniskt och har ett immunförsvar samt egen bakterieflora. Slemhinnorna i underlivet verkar för mig vara mer känsliga platser för upptag av både bakterier och svampar. Varken jeans eller tunnelbanesäten brukar dock komma i kontakt med dem. Jag stoppar inte jeansen i munnen och jag slickar inte heller på sätet.

Problemet med slemhinnorna i underlivet är ju att de är riskabelt nära hålet där man bajsar. Det är inte många centimeter i trosan det.
 
Problemet med slemhinnorna i underlivet är ju att de är riskabelt nära hålet där man bajsar. Det är inte många centimeter i trosan det.
Du får det att låta som en fysisk felkonstruktion, men det är snarare en utgångspunkt för att hålla strikt hygien. Och, kvinnans underliv är något som skulle få FBI's och CIA's inpasseringskontroller att framstå som vidöppna. Kvinnans underliv är samtidigt som det är skört, oerhört säkert. Och med det menar jag inte att miljontals och åter miljontals kvinnor har en dålig underlivshygien, utan att problemet är av annan typ.
 
Problemet med slemhinnorna i underlivet är ju att de är riskabelt nära hålet där man bajsar. Det är inte många centimeter i trosan det.

Skulle tro att "efter toabesökshygienen" är en betydligt större bov i sammanhanget än att trosor tvättas i 40°c om något, ex.vis en böld/finne i de regionerna blir infekterat av bakterier från tarmen.
 
Skulle tro att "efter toabesökshygienen" är en betydligt större bov i sammanhanget än att trosor tvättas i 40°c om något, ex.vis en böld/finne i de regionerna blir infekterat av bakterier från tarmen.
Böld/finne var det som hände min goda vän. Och min tanke är att om jag mekar med en böld/finne i underlivet så att den blir en "inkörsport" så behöver jag kanske inte torka mig bakifrån och fram för att den ska bli infekterad. Naturligtvis tvättar jag händerna efter toabesök. Att tvätta trosor i 60 känns bara som en försiktighetsåtgärd som inte kostar mig särskilt mycket.
 
Böld/finne var det som hände min goda vän. Och min tanke är att om jag mekar med en böld/finne i underlivet så att den blir en "inkörsport" så behöver jag kanske inte torka mig bakifrån och fram för att den ska bli infekterad.

Fast ett sånt exempel som du drar är naturligtvis oerhört förenklat och i avsaknad av en mängd parametrar. Det fallet är liksom inte relevant i en diskussion om tvättemperaturer vs bakterier i vår vardagsmiljö. Den som är drabbad av det du beskriver som troligtvis inte har med detta alls att göra, har naturligtvis synnerliga skäl till extra noggrann hygien.
 
Fast ett sånt exempel som du drar är naturligtvis oerhört förenklat och i avsaknad av en mängd parametrar. Det fallet är liksom inte relevant i en diskussion om tvättemperaturer vs bakterier i vår vardagsmiljö. Den som är drabbad av det du beskriver som troligtvis inte har med detta alls att göra, har naturligtvis synnerliga skäl till extra noggrann hygien.
Men ... Jag har ingen aning om ifall alla andra kommer att drabbas av det som hände honom eller om någon enda stackare i hela världen kommer att göra det.

Jag berättade om det för att det påverkat mina och hans val av tvättemperatur. Inte för att varna någon annan. Det som hände var dessutom så kuriöst att jag ville berätta det, en typisk Men jösses-grej.
 
Det framgår liksom inte i det och efterföljande inlägg. :) Jag måste nog säga att trodde nog mer om dig, än att du skulle lägga ett sånt inlägg här då. Jag tycker det kvalificerar sig in i samma fack som alla "det kan vara cancer för min farbrors kusin hade problem med hosta innan han fick diagnos på långt framskriden cancer och han dog i omänskliga plågor tre dagar senare!' på frågan om husmorstips mot envis hosta. Typ.
 
Ni som tvättar trosor i 60 grader, håller de verkligen för det? Eller köper ni speciella trosor? Vilket märke?

Vanliga bomullstrosor på Twilfit/HM/Lindex som det står 40 grader på. De brukar hålla i eoner, i många år och jag har svårt för att slänga saker som inte är trasigt, suck. Men jag har inte så mycket i slingrigt konstsiden eftersom jag tycker de är obehagliga, spets däremot har jag en del och det verkar hålla. Men går de sönder så gör de, det skulle det vara värt (evolution som min faster säger när hon kör guldkantat porslin i diskmaskinen, det överlever-eller inte. Till slut har man mest det som håller kvar.).

(Men jag kör inte matchande BH trosor stilen med spets och konstmaterial i blommor utan mer svart BH (dyr, suck) svarta bomullstrosor (billiga) och tycker det är snyggt och enhetligt.)
 
Apropå, så är det allmänna tvättrådet för jeans kalltvätt eller så sällan som möjligt. Så nu kan SL slänga ut 70% av sätena, de allra flesta kommer vilja stå upp i fortsättningen i vagnen.
Intressant, på våra står det 60 grader helt enkelt. Jag kör det ibland och 40 ibland.
 
Nu bara pga tråden va jag tvungen att kolla min troshög, i samtliga står det 40 grader, någon 30 grader. Oavsett om det är 95% bomull eller 95% elastan. Att tvätta tex trosor för varmt förstör nylonet i dom, därför dom blir sladdriga och resåren blir tråkig.
Själv tvättar jag allt i 40 grader, lakan och handdukar i 60 grader. Ibland väljer jag tillomed extra "lätt smutsat" då mina kläder helt enkelt inte blir så smutsiga. Fyller lätt fulla maskiner trots ensamhushåll. Tvättar ca varannan vecka. Högarna som blir är lakan/handdukar, mörkt, vitt, rosa/lila/rött. Vitt är i princip den enda högen som inte tvättas vid varje omgång, och fyller inte ens upp halva när jag väl tvättar det. Trot knappt jag har vanliga kläder heller för den delen som det står högre gradtal än 40 faktiskt.

Ibland blir jag fundersam vad folk gör på sin fritid/jobb när man anser att kläderna inte blir rena i 40 grader, men det är ju jag det ;)
 
Nu bara pga tråden va jag tvungen att kolla min troshög, i samtliga står det 40 grader, någon 30 grader. Oavsett om det är 95% bomull eller 95% elastan. Att tvätta tex trosor för varmt förstör nylonet i dom, därför dom blir sladdriga och resåren blir tråkig.
Själv tvättar jag allt i 40 grader, lakan och handdukar i 60 grader. Ibland väljer jag tillomed extra "lätt smutsat" då mina kläder helt enkelt inte blir så smutsiga. Fyller lätt fulla maskiner trots ensamhushåll. Tvättar ca varannan vecka. Högarna som blir är lakan/handdukar, mörkt, vitt, rosa/lila/rött. Vitt är i princip den enda högen som inte tvättas vid varje omgång, och fyller inte ens upp halva när jag väl tvättar det. Trot knappt jag har vanliga kläder heller för den delen som det står högre gradtal än 40 faktiskt.

Ibland blir jag fundersam vad folk gör på sin fritid/jobb när man anser att kläderna inte blir rena i 40 grader, men det är ju jag det ;)
Eller hur de sköter sin kroppshygien och hur sällan de egentligen tvättar sina kläder om de nu blir så bakteriefyllda att de måste tvättas i 60°c och däröver :nailbiting:

Menar ni att era underkläder inte blir smutsiga när ni använder dom? Svettas ni inte eller har flytningar, mens eller liknande?
 
Menar ni att era underkläder inte blir smutsiga när ni använder dom? Svettas ni inte eller har flytningar, mens eller liknande?

Personligen så har jag inte mens alls pga cerazette och inte har jag några direkta flytningar som geggar ner heller. Hade jag haft det så hade jag använt trosskydd och smutsiga :confused: Jag har liksom kläder utanpå och duschar dagligen och alltid efter gym/annan träning så jag smutsar inte ner mina kläder pga hygienbrister.

Förutom det så hamnar mina trosor som använts under dagen i tvättmaskinen varje kväll innan jag duschar och duschar gör jag också efter gymmande och jag byter då också trosor och sockar. Skulle aldrig ha samma trosor flera dagar på raken eller vandra omkring i svettiga underkläder efter träning :wtf:

Går folk verkligen omkring med sina svettiga kläder resten av dan efter att ha svettats på gymmet, de duschar inte och byter till rena fräscha underkläder? :yuck:
 
Personligen så har jag inte mens alls pga cerazette och inte har jag några direkta flytningar som geggar ner heller. Hade jag haft det så hade jag använt trosskydd och smutsiga :confused: Jag har liksom kläder utanpå och duschar dagligen och alltid efter gym/annan träning så jag smutsar inte ner mina kläder pga hygienbrister.

Förutom det så hamnar mina trosor som använts under dagen i tvättmaskinen varje kväll innan jag duschar och duschar jag också efter gymmande och jag byter då också trosor och sockar. Skulle aldrig ha samma trosor flera dagar på raken eller vandra omkring i svettiga underkläder efter träning :wtf:

Går folk verkligen omkring med sina svettiga kläder resten av dan efter att ha svettats på gymmet, de duschar inte och byter till rena fräscha underkläder? :yuck:
Det är nog ett fåtal människor som går med underkläderna mer än en dag. Jag gymmar inte alls och jag är i stallet på kvällen därmed blir det en dusch per dag och ett underklädesbyte per dag. Underkläderna hamnar i tvättkorgen i väntan på nästa tvätttid.
Jag använder inga hormonpreparat och har därmed mens, ägglossning och allt som hör där till. Jag använder inte trosskydd eftersom det torkar ut mina slemhinnor och ger mig svamp.
 
N
Ibland blir jag fundersam vad folk gör på sin fritid/jobb när man anser att kläderna inte blir rena i 40 grader, men det är ju jag det ;)

Eller hur de sköter sin kroppshygien och hur sällan de egentligen tvättar sina kläder om de nu blir så bakteriefyllda att de måste tvättas i 60°c och däröver :nailbiting:

Går folk verkligen omkring med sina svettiga kläder resten av dan efter att ha svettats på gymmet, de duschar inte och byter till rena fräscha underkläder? :yuck:

Men alltså, det där är väl larvigt. Måste ni insinuera att alla andra är skitgrisar, bara för att de inte tvättar som ni?

Det där "men det är ju jag det" har för övrigt passerat bästföredatum som vonoben-markör för evigheter sedan.
 
Eller så kan man ha ett känsligt immunförsvar (japp, det har jag) så vissa saker tvättar jag i hög temperatur.

Jag skiter fullständigt i om någon tycker det är fel för jag tänker faktiskt inte hamna på akuten (japp, det finns risk för det) bara för att någon tycker att man har dålig hygien och att det är därför man tvättar en del saker i hög temperatur!
 
Hela bakterienojan är ju larvig, att kläder blir så fulla med svamp, bakterier och what not av vanligt levande att de måste tvättas på max för att bli hygieniskt rena så det var mer en reaktion på dessa nojor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 236
Senast: Elo
·
Hemmet Jag råkade just tappa ut en halv kopp kaffe över min fina Klippan-pläd :arghh: På Klippans hemsida står det att plädar av 100% lammull...
2
Svar
35
· Visningar
2 196
Senast: Kakis
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 889
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 818
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp