Tvisten fortsätter kring Madick

Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Borde inte hästen bli ruskigt mycket mer värd efter att ha deltagit i WC-finalen?

Det har den redan gjort... Undrar om det verkligen skiljer så mycket på en eller två finaler, om det inte går mycket bättre den här gången. Inte för att 11 på något sätt skulle vara "dåligt" utan ur aspekten "höja värdet ännu mer" och då borde det väl krävas en riktig topplacering?
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

*kl*

Tycker det är så trist att de bråkar istället för att njuta fullt ut av detta otroligt fantastiska de får uppleva och som är så få förunnat.. :(
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Jag har full förståelse för madicks ägare, hade varit själa glad om lundbäck velat rida min häst "gratis" och skrivit på vad som helst (nästan) men nu flera år senare hade man tänkt annurlunda precis som hon nu gör hon är en vanlig lågavlönad arbetare som inte har råd att försäkra hästen i dess fulla värde dee klART hon inte vill hästen ska åka då det är en STOR risk att ta som ägare. Lundäckarna kunde väl ha lite förståelse för det. i kontraktet står det väl oxå att hon inte kan sälja hästen före lundbäck godkännt det, helt sjukt att de inte går att häva kontraktet så dumt det är skrivit, väldigt SMART av lundbäckarna....:mad:

Jag har full förståelse för Lundbäcks! Klart som korvspad att de inte vill att hästen bara ska säljas rakt upp och ner en dag! De har lagt ut mycket tid och pengar på hästen!!!
Förövrigt så hade jag haft fullt förtroende för en ryttare av Helenas kaliber! Hon vet vad som är rätt för hästen!
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Håller på anette om kan få mycket bättre avtal hos andra. Konstigt att det är så dåliga avtal inom detta
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Ja men varför tog hon då inte ett bättre avtal hos nån annan?
Avtalet var dåligt men var det olagligt?
Detta var en affärsuppgörelse o vi har i princip fri avtalsrätt så länge inte konsumentköplagen kommer in.
PL
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

*kl*

Jag tycker Lundbäcks är väldigt trevliga och visst förstår jag dom som inte vill förlora en häst igen, som hon gjordt en gång tididgare då hon skulle tävla på denna nivå. Hästen såldes väll dagen innan den skulle flygas över?


Men...

Jag tycker att får man låna en häst av världsklass, oavsett om man utbildar den dit eller ej, så får man själv även sträcka ut en hand. Av vad jag läst tidigare så blir ju inte hästens ägare medtagen på de dyra resorna. Vore det inte en bra ide av Lundbäcks att ta med sig hästens ägare (betala för dennas resa, mat och boende) på tävlingar, låta henne sitta med dom och faktist få insupa all "glory" som hon nu missar?
Ja det skulle kosta dom lite, men betydlgit mindre än vad det måste kosta nu, med advokater, all dålig publicitet och hur de måste må över allt?
Och jag vet att det inte är så att de har ont om pengar så det kan inte tryta där.
Men nu kanske jag har missuppfattat detta, kanske de står för ägarens kostnader vid resa?


Sedan tycker jag inte att man bara för att man lånar en häst, och utbidlar den, har moraliskt rätt att köra över den som äger hästen, kontrakt eller ej.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Ja jag har läst avtalet o håller med om att det är skrattretande ensidigt men det är ju trots allt påskrivet av en myndig mentalt frisk person. Hästen är idag värd mångdubbelt mot den dagen avtalet skrevs.
PL

Samma logik skulle man i så fall kunna använda på oskäliga anställningsavtal och varför ska vi då ha fackförbund om alla människor förstår sitt eget bästa?

Det finns något som heter oskäligt avtal. Jag kan exempelvis inte anställa någon som gårdsslav för 5 kr/timmen bara för att någon är villig att ställa upp på det och skriver under.
Att det ens har gått till rätten visar att Madicks ägare har viss chans att vinna, annars skulle ingen advokat åtagit sig fallet.

Madick är värd mycket mer nu, ja. Men hon var värd miljonbelopp redan när hon kom till Lundbäcks, hon gick svår hoppning och var mycket lovande. Men när avtalet löper ut kommer hon antagligen vara värd mindre än vad hon var när avtalet ingicks, då är hon inte lovande längre - utan på väg till pension.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

*kl*

Sedan tycker jag inte att man bara för att man lånar en häst, och utbidlar den, har moraliskt rätt att köra över den som äger hästen, kontrakt eller ej.

Madick var ju ingen outbildad dununge när hon kom till Lundbäcks. Helena gjorde henne till stjärna, men hon var redan en lovande svårklass-häst.
Sedan kan man ju undra varför det alltid är samma ryttare som får problem med kontrakt osv? Exempelvis Flippans ägare fick alltid hälften av prispengarna och åkte med på resor osv.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Tycker gott att ägaren kan få del av prispengarna samt att denne inte behöver ha några som helst kostnader för hästen,varför ska hon annars låna ut den överhuvudtaget??
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Hade missat det.. Sorry..
Var det förra året?

Men det är i alla fall riktigt tråkigt för båda parter.

Jag står ändå fast vid att Anette bara verkar ha skyldigheter och inga rättigheter.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Detta är inte över än! Det kommer att bli mer.....................
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Men nu när det hela ska avgöras i tingsrätten så är det ju tvivel om kontraktets gilitighet, och då är det ju inte bra OM något händer, då blir det ju skadeståndskäbbel också.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Detta är en affärsuppgörelse o går inte att jämföra med ett anställningsavtal!
Man kan inte jämföra äpplen o päron hur som helst.
PL
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

vad jag förstått så har hon fått ett toppen erbjudande redan.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

precis helt rätt att ägaren ska ha bättre förmåner.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Ett av hennes argument i tvisten är att hon bara är uska u därför inte kan förväntas fatta vad hon skrivit på. Ett hån mot alla utan akademisk utbildning! Har aldrig någonsin ansett att folk utan akademisk utbildning skall ha mindre sunt förnuft eller vara osmartare än de med.
PL[/QUOT



Vart och när har hon sagt det?!?!? Nu har du som vanligt dragit dina egna slutsatser! Vilket du gör allt som oftast! Det hon sa var att hon inte hade råd med en uska-lön att åka runt i världen och titta på sin häst! Innan du skriver en massa dynga om folk kan du väl ialla fall ha ordentlig fakta!!! Du är FÖR patetisk! Ägaren står och betalar en gigantisk försäkring på hästen+vet.avg.! Har du en aning om vad det kostar? Tydligen inte!!!:devil:
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Vart och när har hon sagt det?!?!? Nu har du som vanligt dragit dina egna slutsatser! Vilket du gör allt som oftast! Det hon sa var att hon inte hade råd med en uska-lön att åka runt i världen och titta på sin häst! Innan du skriver en massa dynga om folk kan du väl ialla fall ha ordentlig fakta!!! Du är FÖR patetisk! Ägaren står och betalar en gigantisk försäkring på hästen+vet.avg.! Har du en aning om vad det kostar? Tydligen inte!!! :devil:

Med tanke på peter_lundins yrke, kan vi nog gissa han har hyffsad koll på prislistan :angel:
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Med tanke på peter_lundins yrke, kan vi nog gissa han har hyffsad koll på prislistan :angel:

Men det var väl diskussion om någon annan häst som skulle till någon internationell tävling, dressyr om jag inte minns fel, för några år sedan där den tillfälliga försäkringen på hästen för själva resan och tävlingen blev så dyr att ryttaren knappt hade råd att vara med. Det är vansinnigt mycket pengar, inte lätt att lägg ut dom varje månad.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Med tanke på peter_lundins yrke, kan vi nog gissa han har hyffsad koll på prislistan :angel:

Hej Hopp, nu är det Påsk! Har faktiskt ingen aning om vad PL har för yrke! Om det nu är så att han har koll, vilket inte alls är omöjligt, borde han ju veta vad denna resa kostar ägaren med de extra 20% i flygtillägg! Det jag ville ha fram var att ägaren inte spelar på "dum uska" som inte fattar något! Dessutom har tvisten mellan parterna pågått i ca 4 år, inte uppstått EFTER 4 år! Därav anledningen till att de nu ska till rätten! Ursäkta om det vart lite luddigt men resan på kvasten kallade! GLAD PÅSK TILL ER ALLA!

Ps. Tycker PL är bra att diskutera med, även om han kan vara nog så "irriterande"! Ska nog skicka honom ett "bus"-påskägg!D.s
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 799
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 500
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 269
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp