Tvisten fortsätter kring Madick

Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Ja hur kan NÅGON över huvud taget applådera när McClain Ward rider är för mig en gåta! Jag känner äckel så fort jag ser honom! Och jag är inte blödig, jag brukar klara av rätt mycket.

:bow::bow:


samma sak tycker jag också gäller för tex Meredith Michaels Beerbaum (och alla andra vars hästar som tävlat med otillåtna medel i kroppen, och sedan tagit hjälp av stjärnadvokater för att få provet ogiltigförklarat pågrund av teknikaliteter) och dopingen...

nu har hon slutat rida så vitt jag vet, men det var en dansk kvinnlig ryttare som under sin aktiva karriär uttalade sig i media om de positiva effekterna man kunde uppnå med hjälp av barrering - så länge man visste vad man gjorde:eek:
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

När det gäller ogiltigförklarade prover så tycker jag det är helt OK.
Kan provet ogiltigförklaras på en teknikalitet så skall det ogiltigförklaras!
Det får inte finnas några tvivel o reglerna för hur prover skall tas o hanteras måste följas till 100%.
PL
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Det var inte VM i Las Vegas. Det var världscupsfinal. Stor skillnad i tävlingsform, i världscupen rider alla bara sina hästar, i VM rider de fyra finalisterna sin egen och även de andras hästar.
Där tycker jag Helena visade att hon kunde rida fler hästar än Mynta, för hon hade inga skitresultat med någon av de andra hästarna.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Inget nytt för mig, allt det står ju tom i den stora artikeln som domstolen använder. Ägaren anser det är ett oskäligt kontrakt och vill ogilitigförklara det. Ryttaren viftar med sitt påskrivna kontrakt. Och domstolen ska avgöra till någons fördel.

Och OS klarade hon ju utan Maddick om jag minns rätt? Men jag kan minnas fel, jag är ingen patriot när det gäller svenskar i stora sammanhang, så jag har inte full koll där.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Tillräcklig koll ;) , i OS red Helena Erblume
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Ja då var det klart, kontraktet rivs inte upp:
http://www.folkbladet.se/sport/artikel.aspx?articleid=4873050

Uppenbarligen anser varken Helena eller Gretzer att de andra av Helenas hästar når upp till Madicks klass och kan gå EM. Om inte detta var ett fördelaktigt avtal för Helena skulle hon knappast ha kämpat för att få behålla hästen till i december, det är ju knappast så lång tid.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Det fanns knappast några juridiska invändningar mot kontraktet så detta var knappast oväntat. Sen kan man tycka vad man vill om kontraktet o om ägarens egna ansvar för vad som skrivs på.
PL
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

nästan tur att det inte revs upp då skulle ovissheten om kontrakts möjligheter att brytas när hästägaren blir missnöjd motryttaren och en gång ett påskrivet kontrakt ,antagligen stupa fler möjliga andrasamarbeten framöver-ryttare törs helt enkelt inte ta hästar på kontrakt om det ska gå för lätt att bryta kontrakt, nej, man får se till att läsa igenom innan och tänka sig för.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Tvisten om kontraktet är INTE avgjord, det tingsrätten avvisade var begäran om reseförbud till Las Vegas, så läget är precis som förut. (Se tidningen ridsports artikel). Om jag inte minns fel så skall fallet upp i rätten i mitten av Maj.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Lathel brukar framställa sig som innehavare av insiderinformation o därför trodde jag på inlägget, även om artikeln var lite luddig så trodde jag inte en tidong skulle komma med så gamla nyheter.
PL
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

En idé hade väl varit att ge ägaren bättre avtal ändå,för att i framtiden få använda Madick..Annars löper väl kontraktet ut i detta årets slut? Och dom lär väl inte få behålla då..
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Av artikeln framgår det att "tingsrätten har avjort .... med ? i parantes

Vad jag förstår flyttades huvudförhandlingen fram... men jag vet inte tills när. Någon förlikning har inte skett ännu.

Dessutom har Ridsportsförbundet gått ut med att man numer kräver avtal mellan hästägare och ryttare, för att hästen ska vara aktuell för landslaget.
Se vidare:
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&m1=45235&a=166524

Tydligen en effekt av bråken gällande Madick och Calibra II.

Helena har inte heller startat i någon av superliga omgångarna...vilket ska fungera som uttagning för EM. :crazy: Av artikel i Tidningen ridsport även det till följd av bråket med hästägaren. Se: http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=171355

Fast Helena tycker att hon och Madick behövs i laget! :grin:
Vilket ifos är intressant tanke.... Tycker dock att fam Lundbäck borde börja inse att hela den här historien för med sig oerhört mycket negativt, både för dem själva och ridsporten! Tror inte många kommer att erbjuda Helena hästar. Dessutom så förlorar svensk ridsport ett ekipage som skulle kunna bidra till mycket, både i superligan och EM.

När avtalet nu går ut... tror fam att kontraktet kommer att förlängas?!?!? :confused: Förstår mig inte riktigt på detta faktiskt! Avtalet går ut om ett halvår bara! OM de har lagt ner så mycket på hästen, vore man inte då intresserad av att få behålla den ytterligare tid? :confused: Den har ju trots allt mycket kvar att ge på tävlingsbanan, rättare sagt, hästen befinner ju sig på sin "topp" nu. Fam Lundbäck borde ju möte ägaren, istället för som nu, garanterat bli av med sin topphäst vid årsskiftet!
Snedvriden logik.... känns som prestige för mig!
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Hästen är ju bara 13 år gammal, 14 när avtalet går ut.
En ålder då hästarna är på sin "topp"... :laugh:

Synd att Madick troligen avslutar karriären så tidigt, hon skulle kunna fortsatt tävla ett par år till och i alla fall kunnat vara aktuell för både nästkommande vm och även nästa os!
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Varför skulle Madick avsluta sin karriär???
Hon lär väl säljas till högstbjudande!
Antar jag, eftersom det man läser om ägarens uttalanden handlar om att hon inte har råd att hålla henne försäkrad osv.

Att Lundbäcks skulle försöka skriva om kontraktet nu för att försöka få behålla hästen är ju helt uteslutet efter allt tjafs.
Tror jag inte de vill heller.
De har ju gjort jobbet jättebra med hästen och om den säljs nu tjänar ju båda parterna multum på det, som ju tanken var från början med det avtalet.

Tror hela konflikten har utlösts av något eller några feta bud på djuret.

(Inlägget är bara spekulationer från min sida nu alltså)
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Varför skulle Madick avsluta sin karriär???
Hon lär väl säljas till högstbjudande!
Antar jag, eftersom det man läser om ägarens uttalanden handlar om att hon inte har råd att hålla henne försäkrad osv.

Att Lundbäcks skulle försöka skriva om kontraktet nu för att försöka få behålla hästen är ju helt uteslutet efter allt tjafs.
Tror jag inte de vill heller.
De har ju gjort jobbet jättebra med hästen och om den säljs nu tjänar ju båda parterna multum på det, som ju tanken var från början med det avtalet.

Tror hela konflikten har utlösts av något eller några feta bud på djuret.

(Inlägget är bara spekulationer från min sida nu alltså)

Varför sälja när kontraktet säger att Lundbäck ska ha 50% av summan i två år?? Näää bättre att skriva ett ordentligt kontrakt men en annan bra ryttare som båda parterna tjänar på och tävla hästen i dessa två år och sen ta föl på henne.

Skulle inte "skänka" dom en enda krona till om jag hade varit ägaren.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Varför sälja när kontraktet säger att Lundbäck ska ha 50% av summan i två år?? Näää bättre att skriva ett ordentligt kontrakt men en annan bra ryttare som båda parterna tjänar på och tävla hästen i dessa två år och sen ta föl på henne.

Skulle inte "skänka" dom en enda krona till om jag hade varit ägaren.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Precis min tanke! Tror inte att hästen säljs, som sagt var... om avtalet inte rivs upp ska ju Lundbäcks ha 50% i 2 år framöver.... (alltså till o med 2012). Vilket för övrigt, enligt min åsikt, är helt vansinnigt!

Ja antingen blir hon väl avelsto eller "hobbyhäst" på lägre nivå, eller så blir det en annan duktig ryttare som erbjuder mkt bättre avtal.

Och... varför skulle inte Lundbäcks vilja ha kvar hästen ??? :confused: (om man nu bortser från allt tjafs)
Madick är trots topphästen med mest kapacitet, den som kan komma ifråga vid mästerskap. Utan den är fröken Lundbäck ex inte aktuell för EM... :bump:
Om jag vore Helena, skulle jag vilja ha kvar hästen ytterligare ett par år..... :grin:
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Grejen är den att HL har nog lagt en hel del pengar i hästen hon också..
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Grejen är den att HL har nog lagt en hel del pengar i hästen hon också..

Tja jag tror inte att hon har lagt ner mer pengar än hon har fått in i prispengar och sponsoravtal... medan ägaren har fått 0 kr och stora utgifter för veterinärvård och försäkring...
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Det är det nog ingen som betvivlar.... att hålla en häst och tävla på elitnivå kostar en hel del.

MEN... om man försörjer sig på det, om man tävlar/rider på heltid är man beroende av en mängd faktorer för att kunna hålla på. Det viktigaste är tillgång till bra hästar. Har man inte det, kan man vara hur duktig som helst, men framgångarna lär utebli! :grin:
utan framgångar = ingen reklam = inte lika lätt att få sponsorer!
(en ganska enkel ekvation)

Därför är det så underligt att man inte värnar om relationen med topphästens ägare! Avtalet går ut snart, och med tanke på oviljan att möta ägaren kan man troligen glömma någon förlängning och fortsatt samarbete! :crazy:

Utan Madick är inte Helena lika aktuell för spetstruppen i landslaget. Framgångarna med Madick har medfört inbjudningar till otaliga tävlingar. Visserligen har Helena fler hästar, men ingen av dem har varit aktuella i diskussionen för ex EM eller superligan.

Därför tycker jag att fam Lundbäck borde vara mer angelägna att komma överens med ägaren! :idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 654
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 147
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp