Bukefalos 28 år!

Tvisten kring Madick trappas upp

(Ridsport)
Striden kring avtalet mellan Helena Lundbäck och hästen Madicks ägare Annette Karlsson har trappats upp.
- Vi hade förlikningsförhandlingar tidigare i oktober men vi kom ingenstans, kommenterar Helena Lundbäck.

Läs mer...
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Men som sagt jättebra när det gäller ditt resonemang kring det muntliga löftet om omförhandling av avtalet. Jag delar helt din uppfattning att det kan förklara varför Annette K trots allt skrev på avtalet.:)

Som jag tidigare skrev så är det inte lönt att diskutera eftersom du är så färgad av den ena sidan och inte kan se något objektivt. Klart du tyckte just det där jag skrev var bra eftersom det är till Anettes fördel :D



Visst är antalet begränsat men det finns som sagt en brist på riktigt bra hästar så en häst av Madicks klass lär inte vara svår att placera och det på rimliga villkor för hästägaren.

Jo klart den är svår att placera om det innebär att ägaren inte har råd att betala en krona för att hästen skall komma ut och tävla internationellt eftersom FÅ ryttare har råd att ta dom kostnaderna. Dom är rätt höga minst en halv miljon per år och det tar ett tag innan hästen börjar hoppa in dom pengarna. Men pengarna måste ju först ut innan dom kan komma in.


Återigen har du insyn i hur kontrakt på den nivån ser ut?

Jag är inte helt vilse i branschen , har själv tävlat svår internationell klass och ridit en deltävling i Världscupen dock inte i hoppning. Det som Svante mfl tycker är oskäligt i avtalet är ju att Anette inte har tillgång till sin häst dvs inte kan säga upp kontraktet och inte får del av överskottet. Just den biten som säkert det muntliga avtalet gällde.

Vad är det som gör att avtalet skulle vara oskäligt nu men inte när det slöts? Avsikten var ju att HL skulle rida Madick i internationell tävlan med förhoppning om att hästen skulle kunna hävda sig. Och man kan väl säga att Madick i stort sett motsvarade förväntningarna. Så vad har ändrats som man inte antog från början?

Det har jag redan skrivit en gång :confused: Anette hade inte råd att betala kostnaderna på en halv miljon per år för att hästen skall komma ut internationellt och öka i värde alltså var hon ju tvungen att få någon annan att betala för detta. Det finns FÅ ryttare som har dom förutsättningarna ekonomiskt och det är inte så enkelt att få sponsorer att betala för det som du kanske tror.

Madick var ingen superstjärna när hon kom till Helena, hon hade gått 2st 150 men inte med så bra resultat 16 respektive 10 fel och det var inte självklart att hon skulle bli det heller därför kom nog som jag trordet där med att halva hästen skrevs in i kontraktet som en försäkran om att Lundbäcks skulle få tillbaka de pengarna som dom hade lagt ut om Madick inte visade sig vara något. Jag menar om Lundbäcks sa upp kontraktet och hästen skulle säljas när den var yngre. Jag tror inte tanken var att Madick skulle säljas efter kontraktets utgång dvs nu.

Det finns ju ingen som lägger ut kanske 1.5 miljoner under 3 år på någon annans häst utan att försäkra sig om att få tillbaka de pengarna på något sätt.

Ryttarna är ju inga Min häst läsare med rosa drömmar om internationellt tävlande som blir överlyckliga för att få låna en häst gratis för att kunna tävla :confused:


Och man kan väl säga att Madick i stort sett motsvarade förväntningarna. Så vad har ändrats som man inte antog från början?

Vad som har ändrats är nog möjligen att det där omtalande muntliga avtalet har uteblivit det hade säkert en avgörande roll för att Anette skrev på kontraktet från början och det har jag ju redan skrivit :
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Det är det här jag inte förstår... att några inte inser orsaken till att HL tränat och tävlat med M. :confused:

LIA

Hur menar du nu? Orsaken till tränandet och tävlandet är ju på Anettes begäran :confused:

Sedan har ju Anette målat in sig i ett hörn tyvärr med det här kontraktet där hon inte kan bestämma över sin häst eftersom kontraktet inte går att säga upp från hennes sida.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Ja man kan ju hoppas att ägaren får ut åtminstonde en bråkdel av hästens värde om hon väljer att sälja! Så hon slipper skänka alla pengarna till HL.
Eller att hon har en skicklig advokat som kan kringgå avtalet!
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Nej, jag förstod inte eftersom inlägget var skrivet på usel svenska. En gröt av ord.


Vad finns det för andra sorters orsaker till den inställning till A, som du och ett par till står för?

Du vill påskina att A är var otillräknelig vid kontraktskrivandet:
Det måste ju logiskt sett innebära att hon blev pressad utom egen kontroll till att skriva på, alternativt att hon i själva verket inte var "vid sina sinnens fulla bruk", vilket HaL alltså utnyttjade. Tycker du då att A får skylla sig själv och att HaL betett sig rätt och riktigt och att kontraktet är rätt tillkommet? Borde du inte hellre sympatisera med alla som visar förståelse för A?
Alltså om man ska gå efter ditt skrivna i citatet.

LIA

Ja, du, tråkigt för dig om du inte förstår annat än perfekt svenska, men jag hoppas du förstod min omförklaring.

Sedan har jag den inställningen att ett påskrivet kontrakt är just påskrivit och vad jag påskiner som du menar är otillräknelighet kallar jag tävlingskåt.

Det hade inte hänt A. ett skit om hon hade tagit sin fina häst och åkt hem så jag förstår inte på vilket sätt någon annan skulle kunna pressa henne(än hennes egen press och önskan)-annat än det Fio skriver- det var hennes enda biljett ut med en fantastisk ryttare som hade ekonomiska möjligheter att få upp Madick i klasser utomlands och att som du jämföra några starter i Sverige med internationella framgångar visar bara hur lite insatt du är i tävlingsvärden och därför har du, och även andra, svårt att se det från HL`s sida.

Och jag skrev förut om de träningskostnader( för tränare på backen) Helena vid en tvist med största sannolik kommer att kräva- bara det kan bli under denna tid flera miljoner beroende på vilken taxa som kommer att gälla- och jag lovar , den blir hög.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Du vägrar tydligen att svara på: "Det är det här jag inte förstår... att några inte inser orsaken till att HL tränat och tävlat med M."
Undrar varför?

LIA

ginnies har svarat på den frågan ungefär 3ggr har jag fått det till.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Att hon ska få pengar om hästen säljs även när hon inte har hästen längre.


Jo, det är bruklig, många ryttare har blivit blåsta på ersättning när de förr missat detta i kontraktsskrivandet- om hästen säljs efter ryttaren har haft hästen- alltså när kontraktet gått ut- så har man ändå rätt lång tid stor nytta av ryttarens ridning- därför är det rimligt, det tycker nog alla, dock tycker jag 1 år räcker.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Man skall inte heller glömma att Helena tagit upp säkert 10-12 hästar till svår klass så något måste hon göra rätt, det är inte som så många tror plättlätt bara för att hästen kan hoppa.

Helena var en oerhört framgångsrik ryttare INNAN Madick och Madick har inte ens varit i närheten av Myntas framgångar, med Mynta vann hon YREM och har lagsilver på både VM och EM, hon i VM -final och VM final innebär enbart 4 ryttare i hela världen och det har INGEN annan svensk ryttare lyckats med! Man skall inte glömma bort det även om det inte ser så tjusigt ut när hon rider!

Nu blev kontraktet oskäligt för Anette eftersom hästen blev framgångsrik men glöm inte heller bort att det kostar multum att skicka ut en häst på tävlingar och normalfall är att ÄGAREN betalar ALLA tävlingar OCH hästförsäkringar och Vet.kostnader i normala kontrakt och sedan splittar vinst eller procent med ryttaren som då tränar hästen gratis och så blir det en win -win situation.

Anette har inte betalat ett öre för tävlingar och det hade hon aldrig haft råd med och det var väl därför hon skrev på det här kontraktet för att Lundbäck stod för alla kostnader vad det gäller tävlandet Anette skulle ALDRIG haft råd att skriva på ett annat slags kontrakt för då skulle hon inte fått ut Madick på en enda internationell tävling utan att sälja hästen som hon inte ville.


Här dras det upp både Svante och Royne men ni tror väl inte Svante betalar tävlingar, försäkringar och vet.kostnader för hästen själv?? Det gör ÄGARNA för det skulle Svante aldrig ha råd med själv.

Såhär i efterhand som sagt ÄR kontraktet oskäligt men det var inte oskäligt när Anette skrev under det pga vad jag skrev ovan. Hon var nog mkt väl medveten om att hon skrev på ett kontrakt som inte var till hennes fördel om hästen blev framgångsrik och därför kan jag nog mkt väl tro att det kan ligga en muntlig överenskommelse mellan parterna att kontraktet skall ändras om hästen blev framgångsrik. Det var ett stort misstag av Anette att inte skriva in det i kontraktet men det kan mkt väl vara så att Lundbäcks inte ville ha det skriftligt och att dom drog fördel av att Anette ville ha ut sin häst internationellt men inte hade råd att skriva ett normalkontrakt.

Det finns FÅ ryttare i Sverige som har ekonomisk möjlighet att ta ut en häst internationellt därför var nog Anettes möjligheter att välja en annan ryttare väldigt begränsade.

Hur kan vissa vara så naiva att dom tror att elitryttaren får låna en bra häst och sedan tävla och betala allt själv utan att se till att man som ryttare säkrar sin del i hästen?? Det finns INGEN ryttare som skriver sådana kontrakt.

Har under tiden som jag läst tråden sedan senast tänkt att skriva ett inlägg, men nu behöver jag inte göra ett eget, instämmer med ditt FIO.

Till fullo! :)
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Som jag tidigare skrev så är det inte lönt att diskutera eftersom jag [:p] är så färgad av den ena sidan och inte kan se något objektivt.

Klart du tyckte just det där jag skrev var bra eftersom det är till Anettes fördel :D
Jag tyckte det var bra eftersom det var den första logiska slutsats du dragit i denna tråd och jag ville uppmuntra dig att fortsätta på den vägen, därav :).


Madick var ingen superstjärna när hon kom till Helena, hon hade gått 2st 150 men inte med så bra resultat 16 respektive 10 fel och det var inte självklart att hon skulle bli det heller därför kom nog som jag trordet där med att halva hästen skrevs in i kontraktet som en försäkran om att Lundbäcks skulle få tillbaka de pengarna som dom hade lagt ut om Madick inte visade sig vara något. Jag menar om Lundbäcks sa upp kontraktet och hästen skulle säljas när den var yngre. Jag tror inte tanken var att Madick skulle säljas efter kontraktets utgång dvs nu.
Det kan inte vara så eftersom avtalet säger att om Madick lämnas tillbaka för att hon inte presterade så blir det inga 50 procent till Lundbäcks. Men detta är inte så viktigt egentligen.



Det här är betydligt mera intressant.
Jag är inte helt vilse i branschen , har själv tävlat svår internationell klass och ridit en deltävling i Världscupen dock inte i hoppning [Om det inte är hoppning gissar jag på fälttävlan.]. Det som Svante mfl tycker är oskäligt i avtalet är ju att Anette inte har tillgång till sin häst dvs inte kan säga upp kontraktet och inte får del av överskottet. Just den biten som säkert det muntliga avtalet gällde.

Jag förstår dig faktiskt inte överhuvudtaget. Du säger att det säkert finns ett muntlig överenskommelse som ger AK rätt att säga upp avtalet. Då är det ju Lundbäcks som bryter ingångna avtal. Och bara för AK hämta hem hästen.

Så vad är det då du diskuterar? Hur skicklig ryttare HL är, eller hur dyrt det är att tävla internationellt?
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Upplever det mer som att man är emot A snarare än för L. Vad detta beror på kan man ju undra över. Avundsjuka kanske? Missunsamhet? "Du ska inte tro att du är något"?
LIA

Jag har också funderat på detta.

Avundsjuka och skadeglädje är det nog för vissa, och en avsaknad av känsla för "fair play".
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jag förstår dig faktiskt inte överhuvudtaget. Du säger att det säkert finns ett muntlig överenskommelse som ger AK rätt att säga upp avtalet. Då är det ju Lundbäcks som bryter ingångna avtal. Och bara för AK hämta hem hästen.

Så vad är det då du diskuterar? Hur skicklig ryttare HL är, eller hur dyrt det är att tävla internationellt?

Nej det säger jag inte jag skrev att det säkert finns en muntlig överenskommelse om att omförhandla kontraktet så att Anette kan få del av överskottet. Varför väljer du hela tiden att missförstå och vrida på saker och ting :confused:


och inte får del av överskottet. Just den biten som säkert det muntliga avtalet gällde.

Vad Du inte verkar förstå är att Madick inte hade satt sin hov på en internationell tävling om inte Anette hade a) ingått avtal med Lundbäcks eller b) sålt hästen eller c) hittat en annan ryttare som har råd att lägga en halv miljon om året av sina egna pengar på Anettes häst. Anette valde alternativ a för att hon hade INTE RÅD med något annat och uppenbarligen inte hittade en alternativ c-ryttare. Förstår du överhuvudtaget hur DYRT det är att tävla på den nivån och att det är en avgörande faktor i hela avtalet mellan Anette och Lundbäcks.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Nej det säger jag inte jag skrev att det säkert finns en muntlig överenskommelse om att omförhandla kontraktet så att Anette kan få del av överskottet. Varför väljer du hela tiden att missförstå och vrida på saker och ting :confused:

Du skrev ju själv (min fetmarkering):

"Det som Svante mfl tycker är oskäligt i avtalet är ju att Anette inte har tillgång till sin häst dvs inte kan säga upp kontraktet och inte får del av överskottet. Just den biten som säkert det muntliga avtalet gällde."

Om du nu ändrat dig och bara tror att de muntliga avtalet om omförhandling bara gäller fördelningen av prispengar, hur hade du tänkt dig att det skulle fungera utan möjlighet till uppsägning för båda parter?

Omförhandling är omförhandling och det är långt ifrån säkert att man kan enas om nya villkor, skulle automatiskt de gamla gälla då? Blir inte mycket till förhandling precis.

Dessutom är det avtalsbrott ändå eftersom Lundbäcks inte gått med på en omförhandling av fördelningen av prispengarna.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Du skrev ju själv (min fetmarkering):

"Det som Svante mfl tycker är oskäligt i avtalet är ju att Anette inte har tillgång till sin häst dvs inte kan säga upp kontraktet och inte får del av överskottet. Just den biten som säkert det muntliga avtalet gällde."

Om du nu ändrat dig och bara tror att de muntliga avtalet om omförhandling bara gäller fördelningen av prispengar, hur hade du tänkt dig att det skulle fungera utan möjlighet till uppsägning för båda parter?

Omförhandling är omförhandling och det är långt ifrån säkert att man kan enas om nya villkor, skulle automatiskt de gamla gälla då? Blir inte mycket till förhandling precis.

Dessutom är det avtalsbrott ändå eftersom Lundbäcks inte gått med på en omförhandling av fördelningen av prispengarna.


Jag tycker du skall läsa en gång till för du läser bara in saker som du vill att där skall stå och inte vad det står.

Jag får väl dela upp det minutiöst för att du skall förstå då

"Det som Svante mfl tycker är oskäligt i avtalet är ju att Anette inte har tillgång till sin häst dvs inte kan säga upp kontraktet.

OCH inte får del av överskottet. Just DEN biten (alltså överskottet) som säkert det muntliga avtalet gällde."



Angående det muntliga avtalet så tror jag att det gäller att Anette vill ha del av vinsten om det fanns något att dela på , något som varken Anette eller Lundbäcks visste vid tiden då detta muntliga avtal skall ha skett. MEN som nu faktiskt finns alltså ett överskott . Något annat har jag aldrig sagt angående det muntliga avtalet och vad som skall antas ingå i det och det har jag ingen lust att spekulera i eftersom det är meningslöst.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Sedan har jag den inställningen att ett påskrivet kontrakt är just påskrivit och vad jag påskiner som du menar är otillräknelighet kallar jag tävlingskåt.
Du säger alltså att tävlingskåt är lika med att inte vara vid sina sinnens fulla bruk? Undrar hur många som håller med om den definitionen. Men du har alltså bedömt A att ha varit otillräknelig vid kontraktsskrivandet! Då kan jag inte förstå din envetna och onyanserade kritik mot henne. Är det inte synd om en människa som är otillräknelig? Borde du inte hellre ta hennes parti? Eller är det något i din logik jag missar?

... och att som du jämföra några starter i Sverige med internationella framgångar visar bara hur lite insatt du är i tävlingsvärden och därför har du, och även andra, svårt att se det från HL`s sida.
Tänk så lite du vet om hur insatt jag är. :)

Och jag skrev förut om de träningskostnader( för tränare på backen) Helena vid en tvist med största sannolik kommer att kräva- bara det kan bli under denna tid flera miljoner beroende på vilken taxa som kommer att gälla- och jag lovar , den blir hög.
Du menar att dom har ett träningsavtal?? Såvitt jag minns är det så att HeL skulle tävla hästen.
Vilket påminner mig om att jag saknar ett svar från dig. Om nu inte fio redovisar det.

LIA
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Hur menar du nu? Orsaken till tränandet och tävlandet är ju på Anettes begäran
Jag menar vad jag i klartext har skrivit ett flertal gånger i denna och tidigare trådar.
Men det kanske klarnar när vi får läsa ginnies svar som du letar fram! :laugh:

LIA
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Du säger alltså att tävlingskåt är lika med att inte vara vid sina sinnens fulla bruk? Undrar hur många som håller med om den definitionen. LIA

Nej, det har jag inte sagt,det är tom du som försöker vrida till att ditt valda ord otillräknelighet är samma som tävlingskåt, jag använde att beskriva henne som tävlingskåt istället, och vad spelar det för roll annat än att du hakar dig fast vid ingenting?.

Du vet, vid sina sinnes fulla bruk kan mycket väl baravara ett uttryck när någon är...ex som här kåt på framgång och därför skriver på vad som helst.:cool:
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Du menar att dom har ett träningsavtal?? Såvitt jag minns är det så att HeL skulle tävla hästen.
Vilket påminner mig om att jag saknar ett svar från dig. Om nu inte fio redovisar det.

LIA

Jo, visst ska hon tävla hästen men alla(nästan) vet att hon tränar bl.a.för sin far.Om kontraktet bryts kan mycket väl Lundbäcks hävda att fadern vill ha ersättning för de timmar han "tränat" sin dotter eftersom avtalet som finns om det bryts självklart då inte bara ändras åt A, ja, Lundbäcks kommer självklart att försöka få till ändringar även för deras del(om nu det inte blir en omförhandling- en deal-innan, ex med en försäljning där Helena antagligen fortfarande vill ha rätt stor provision).

Jag svarade i ett inlägg att en anledning till att hon tog hästen är den långa lånetiden- och jag skrev varför den är så positiv-vad är det du inte fattar?
 
Senast ändrad:
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

I vilka inlägg då?

LIA

Bla i inlägg 169 och 182 sedan blir det ju en väldig röra där från dig eftersom du inte förstår innebörden i vad hon säger.

Sorry, men jag förstår inte det du skriver. :crazy:

LIA

Efter det förstår nog inte ginnies vad du inte förstår eftersom hon skrivit svar på din fråga 2ggr

Tänk så lite du vet om hur insatt jag är. :)


Vilket påminner mig om att jag saknar ett svar från dig. Om nu inte fio redovisar det.

LIA



Om du är så insatt så borde du veta vad det viktigaste för en ryttare är när dom tar sig an en häst på kontrakt och det är precis det som ginnies påtalar som du inte förstår innebörden i. Ungefär samma uttalande som Svante Johansson gjorde efter sin Världscupsseger.

Jag menar vad jag i klartext har skrivit ett flertal gånger i denna och tidigare trådar.
Men det kanske klarnar när vi får läsa ginnies svar som du letar fram! :laugh:

LIA

För mig har det varit kristallklart hela tiden vad hon menar , det är bara du som inte förstår insatt som du är...

Jag minns och det är säkert 5-7 år sedan att du talade om något landslag för islandshästar eller något när du var ung på 80-90 talet är det det du menar med att vara insatt? För då förstår jag mer din syn på det hela eftersom det var helt andra tider på den tiden. Dock ville du inte ge något riktigt svar då heller vilken gren det gällde men jag tänkte mig det då eftersom som du är NH - fantast och inte har hästar på box.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Som Ridsport tidigare har rapporterat pågår en tvist kring Douglas Lindelöws EM-partner Casello. SVT har gjort ett inslag om saken och...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) COMPORTA, PORTUGAL: Annette Karlssons häst Madick, tidigare tävlad av Helena Lundbäck, vann silver på junior-EM med den...
Svar
3
· Visningar
1 208
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det händer en hel del med tidigare stjärnor. Helena Lundbäcks 14-åriga OS-häst Erbblume har lämnat tävlingsbanorna. Ludger...
Svar
0
· Visningar
942
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Helena Lundbäcks förra stjärna Madick rids numera av turkiska junioren Derin Demirsoy som tränar för belgaren...
Svar
2
· Visningar
1 173
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp