Tvisten kring Madick trappas upp

(Ridsport)
Striden kring avtalet mellan Helena Lundbäck och hästen Madicks ägare Annette Karlsson har trappats upp.
- Vi hade förlikningsförhandlingar tidigare i oktober men vi kom ingenstans, kommenterar Helena Lundbäck.

Läs mer...
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Nu stämmer tydligen Lundbäcks Madicks ägare på åtta miljoner!

Alltså, man tror knappt det är sant. De försöker verkligen köra den juridiska processen så fult som möjligt.

Sådana här historier är precis vad hästsporten INTE behöver.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Hur menar du? Varför skulle det vara väntat?

Är det pga. det sätt som Lundbäcks hitintills betett sig på som gör att du väntade något liknande?
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Många som kommer vilja samarbeta med familjen L om de håller på så här i fortsättningen...
Stämma hästägaren? *suck*
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jag tycker den här historien är rent ut sagt äcklig. Det har blivit så motbjudande att jag blir glad om vi aldrig behöver se HL eller Madick på banorna igen.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

HL är fan inte klok. Hoppas att A vinner och att dom kan köra upp kontraktet där solen aldig skiner. Deras sätt att sköta hela affären är bara för vidrig. Det ligger i klass med SK hantering av sina hästar.

Att ens ha mage att säga att man ska stämma någon på 8 miljoner om man losar. Hur mycket har hon inte vunnit på alla sponsorpengar och inbjudningar till alla stora tävlar världen över som hon aldrig annars hade varit på.

Hoppas att ingen sätter en enda häst till hos henne utan att hon får köpa alla hästar själv :devil:
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Hoppas att ingen sätter en enda häst till hos henne utan att hon får köpa alla hästar själv :devil:

Jag tror att många hästuppfödare också skulle tänka sig för mer än en gång innan de säljer en häst till Lundbäcks. Och att se till att de har en heltäckande dolda fel och rättskydds försäkring.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jag tror att många hästuppfödare också skulle tänka sig för mer än en gång innan de säljer en häst till Lundbäcks. Och att se till att de har en heltäckande dolda fel och rättskydds försäkring.

Ja det har du rätt i, jag skulle inte vilja eller våga sälja till Lundbäck.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

kl

Skulle någon vänlig själ (som hängt med lite bättre än jag) kunna förklara vad bråket går ut på?

Vad är det som är så fult av Lundbäcks?
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Tar min egen knapp.

Åh fy fasen, har googlat runt och läst in mig lite mer på fallet och jag säger bara herre min je!

Vilket jäkla kontrakt dom utformade för hästägaren att skriva på! Lundbäcks måste ju ha funderat länge och väl för att verkligen täppa till alla hål så bara de kunde tjäna på affären och mjölka ur varenda krona ur hästen. Fulspel rent ut sagt!
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Håller med där- hästägaren kan ju inte vara helt oerfaren och naiv...!

Fult av Lundbäcks- javisst, men samtidigt korkat av A Karlsson att skriva på ett sådant kontrakt.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Men Lundbäcks har ju ett väldigt tydligt kontrakt som hästägaren skrivit på.(ja givetvis båda parter) Vad är problemet? Gillar man inte kontraktet ska man inte skriva på. Kontraktet var publicerat i något nummer av Ridsport för ett tag sen och jag tyckte det var rätt detaljerat och framför allt tydligt. Det var liksom inte ett kontrakt som lätt misstolkas om man säger så.
Vad jag förstod av artikeln så är det ett kontrakt de använder sig av i hela tiden när det gäller andras hästar och uppenbart har inga andra hästägare haft problem med det. Man kan ju tycka vad man vill om kontraktet i sig, men det är bara att avstå från att skriva på om man inte tycker villkoren är bra.
Personligen tycker jag kontrakt ska följas. Det är alltför vanligt att man inom idrottens värld bryter kontrakt hej vilt. Vad ska man då ha dem till? (tänker nu mest på ishockey) Det finnd såklart undantag ibland där man får värdera andra saker högre än ett kontrakt, men det ska inte vara för lätt att bryta ett kontrakt. Liksom inte, "jag känner inte för det här längre så jag hoppas det går att bryta kontraktet". Om det finns speciella skäl kan man överväga det tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Som vanligt inom hästvärlden så ska det mesta tjaffsas om.. Ska dom ha hästar i fortsättningen så kan det ju vara ide att börja föda upp själva..
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Mer information finns på siten hästmagazinet.com.

De vill tydligen ha 130000 per månad (1.5 milj per år) i stallhyra. Måste vara ett fint stall de har ...


Jag tycker att Ridsportförbundet borde utnyttja möjligheten att utesluta HL. Så mycket negativ PR för ridsporten och långsiktig skada i förhållandet mellan hästägare och tävlingsryttare som detta medfört borde vara tillräcklig grund.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Har tanken aldrig slagit dig att hon faktiskt kunde struntat i att skriva på?:idea:

Nej, är det möjligt? :eek:

Jag förstår bara inte hur man kan ha samvete att ens presentera ett sådant kontrakt för någon annan. Ägaren borde inte ha skrivit på och kanske var naiv, men det blir ju bara ännu värre i så fall. Utnyttja en naiv och oerfaren ägare på det sättet är ju vidrigt.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Lundbäcks själva har ju blivit brända tidigare när de inte haft tillräckliga kontrakt (ang So What) så det är inte så märkligt att de gör allt för att se om sitt hus.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

*kl*

Det mest vidriga är att det går inte att säga upp kontraktet. Utan den ende som kan göra det är HL och ingen annan. Är inte hon nöjd med hästen så åker den hem illa kvickt. Är hon nöjd så har inte ägaren någon möjlighet att säga upp kontraktet. Det normala är att det går att säga upp från bådas sida. Hur många hade tänkt på att det är endast ryttaren som kan säga upp kontraktet och inte du som ägare?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Som Ridsport tidigare har rapporterat pågår en tvist kring Douglas Lindelöws EM-partner Casello. SVT har gjort ett inslag om saken och...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) COMPORTA, PORTUGAL: Annette Karlssons häst Madick, tidigare tävlad av Helena Lundbäck, vann silver på junior-EM med den...
Svar
3
· Visningar
1 195
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det händer en hel del med tidigare stjärnor. Helena Lundbäcks 14-åriga OS-häst Erbblume har lämnat tävlingsbanorna. Ludger...
Svar
0
· Visningar
936
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Helena Lundbäcks förra stjärna Madick rids numera av turkiska junioren Derin Demirsoy som tränar för belgaren...
Svar
2
· Visningar
1 166
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp