Bukefalos 28 år!

Tvisten kring Madick trappas upp

(Ridsport)
Striden kring avtalet mellan Helena Lundbäck och hästen Madicks ägare Annette Karlsson har trappats upp.
- Vi hade förlikningsförhandlingar tidigare i oktober men vi kom ingenstans, kommenterar Helena Lundbäck.

Läs mer...
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jag säger bara Suck!!! De borde väl ha kunnat komma överens tidigare. Nu är det ju mindre än ett år kvar på kontraktet och det löser sig kanske inte förrän kontraktet går ut och då har det kostat enorma mängder i advokat och rättegångskostnader. Hoppas att alla, både ägare och ryttare, har lärt sig en läxa av den här historien så den aldrig upprepar sig.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jag säger bara Suck!!! De borde väl ha kunnat komma överens tidigare. Nu är det ju mindre än ett år kvar på kontraktet och det löser sig kanske inte förrän kontraktet går ut och då har det kostat enorma mängder i advokat och rättegångskostnader. Hoppas att alla, både ägare och ryttare, har lärt sig en läxa av den här historien så den aldrig upprepar sig.

Hur det än går så har jag som inte är inblandad lär mig en läxa. Lita ALDRIG på någon när dom säger att det är ett standarkontrakt. Och ju snabbare dom vill att man ska skriva på desstu mer lurt är det med kontraktet.

Jag tycker att det är bra att hela affären har blivit känd av allmänheten. Det gör att vi alla kommer att vara mer uppmärksamma. Och förhoppningsvis inte bli lurade på samma vis som AK
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Visa hästägare blir aldrig nöjda!
Helst skulle väl HL krypit på sina bara knän av tacksamhet för att få rida denna fina häst-helst gratis.:idea:
Nu är det ju så att HL har väl ridit in ett antal miljoner i prispengar på Madick, som hon har behållit, och ägaren stått för försäkringen. Hur man än vrider och vänder på denna historia så har HL fått inkomsterna av prispengarna, och ägaren betalt försäkringen. Även på den höga nivån som HL tävlar kan hon omöjligt inte tjänat en bra hacka på prispengar när resor/uppstallning osv betalats. Det finns ingen ryttare på den nivån som ägnar sig åt någon välgörenhet, hade Madick INTE hoppat in så mkt pengar hade hon genast fått åka hem till ägaren.
Varumärket HL/Ridab har nu fått så mkt negativ publicitet, så det lär väl inte vara någon hästägare med sinnet i behåll som kan tänka sig ett samarbete med den konstellationen i framtiden.
En toppryttare är inte bättre än sina hästar, och en toppryttare utan topphästar förpassas ganska snart till gärdsgårdsligen.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Och än en gång så är det ett fritt land och fritt att tacka nej och inte skriva under.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Och än en gång så är det ett fritt land och fritt att tacka nej och inte skriva under.

Javisst är det ett fritt land. Men jag är glad över att den här affären har kommit fram till allmänheten så att fler blir uppmärksamma på dåliga/konstiga kontrakt.

Dessutom så fick AK ett muntligt löfte om att kontraktet skulle omförhandlas om det visade sig att hästen var bra nog. Men det glömde man lämpligt nog bort...

Så fler lär ju vara på sin vakt mot muntliga kontrakt som säger si eller så. Och få dessa löften på papper så det här inte händer igen.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Och än en gång så är det ett fritt land och fritt att tacka nej och inte skriva under.

Inte hur fritt som helst. Kontrakt och kontraktstecknande skall gå till på ett schysst sätt och det finns en mängd lagar ang. detta som måste följas för att ett avtal skall vara giltigt.

Sen finns det alltid människor som tror de kan komma undan med vad som helst. Om man vill ställa sig bakom den affärsmoral som Lundbäcks visat när det gäller hästen Madicks kontrakt så får man väl göra det. Det säger en hel del om personen i så fall tycker jag.

Jag stödjer det i varje fall inte.

Jag är inte heller det minsta intresserad av att se ryttare på tävlingar, hur framgångsrika de än må vara, om man vet att de nått dit på ett icke-sportsligt sätt. Oavsett om det är doping, tvivelaktiga träningsmetoder eller att de lurat till sig hästen från naiva hästägare. Då kan de lika gärna stanna hemma tycker jag.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Fast jag har läst kontraktet och det finns inget konstigt i det som går att missförstå.

Så länge inte Anette har en förvaltare eller god man så är det nog lagligt.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Det är inte olagligt att skriva ett sådant kontrakt, däremot om villkoren är oskäliga så säger avtalslagen att kontraktet kan jämkas eller helt förklaras ogiltigt.

Att villkoren är oskäliga förstår nog de flesta som vet lite om hästar. Om inte kan man ju läsa vad Zetterman mfl. skrivit i sina utlåtande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Det är inte olagligt att skriva ett sådant kontrakt, däremot om villkoren är oskäliga så säger avtalslagen att kontraktet kan jämkas eller helt förklaras ogiltigt.

Att villkoren är oskäliga förstår nog de flesta som vet lite om hästar. Om inte kan man ju läsa vad Zetterman mfl. skrivit i sina utlåtande.

Ja Zetterman står ju först i kön att sälja hästen när/om den blir löst från sitt kontrakt oxå.
Jag lägger mig inte i innebörden i kontraktet men om Anette ansåg det var oskäligt skulle hon inte skrivit på, svårare än så är det inte!

Det har ju inte gått så jättebra för Anette i rätten innan och hon har ju inte direkt fått det hon velat ha , start /utreseförbud för hästen. Så nej jag tror hon får stå sitt kast och vara lite mer uppmärksam nästa gång.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Läs de handlingar som finns i ärendet så ser du hur det gick till.

Jag har läst men tydligen missat att det fanns vittnen som hörde pappa Lundbäck lova en ny deal senare, men frågar för säkerhets skull: -Fanns det vittnen till det uttalandet?
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jag lägger mig inte i innebörden i kontraktet ...
??? Det är ju det det hela handlar om, oskäliga kontraktsvillkor.

...om Anette ansåg det var oskäligt skulle hon inte skrivit på, svårare än så är det inte!
Som tur är så delar inte lagstiftningen din syn på hur avtal skall göras.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jag är inte heller det minsta intresserad av att se ryttare på tävlingar, hur framgångsrika de än må vara, om man vet att de nått dit på ett icke-sportsligt sätt. Oavsett om det är doping, tvivelaktiga träningsmetoder eller att de lurat till sig hästen från naiva hästägare. Då kan de lika gärna stanna hemma tycker jag.


Att jämställa dopning, träningsplågeri med en naiv hästägare som vissa tycker har blivit lurad, vissa, alltså inte alla, visar mer hur onyanserat du ser på saken.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

??? Det är ju det det hela handlar om, oskäliga kontraktsvillkor.

Blir de så oskäliga nu när Lundbäcks visar vad hon kostat?
Sedan när kontraktet går ut står hon ändå med en häst värd mer än vid ingången av det, HL har faktiskt gjort ett gott jobb med hästen samt hitentills, vad det verkar, även hållt henne fräsch,det måste väl ändå vara positivt?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Som Ridsport tidigare har rapporterat pågår en tvist kring Douglas Lindelöws EM-partner Casello. SVT har gjort ett inslag om saken och...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) COMPORTA, PORTUGAL: Annette Karlssons häst Madick, tidigare tävlad av Helena Lundbäck, vann silver på junior-EM med den...
Svar
3
· Visningar
1 200
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det händer en hel del med tidigare stjärnor. Helena Lundbäcks 14-åriga OS-häst Erbblume har lämnat tävlingsbanorna. Ludger...
Svar
0
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Helena Lundbäcks förra stjärna Madick rids numera av turkiska junioren Derin Demirsoy som tränar för belgaren...
Svar
2
· Visningar
1 169
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp