Bukefalos 28 år!

Tvisten kring Madick trappas upp

(Ridsport)
Striden kring avtalet mellan Helena Lundbäck och hästen Madicks ägare Annette Karlsson har trappats upp.
- Vi hade förlikningsförhandlingar tidigare i oktober men vi kom ingenstans, kommenterar Helena Lundbäck.

Läs mer...
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Håller med den som sa att det här är en äcklig historia som jag hoppas hästsverige aldrig får se igen! :crazy:

I övrigt så håller jag med Svante Johanssons uttalande i början av processen. Han sa "jag skulle aldrig sätta mig på en häst som ägaren inte ville jag skulle rida".

Kontrakt eller inte, föder jag någonsin i framtiden (föga troligt men ändå) upp en topphäst så finns det inte en chans i universum att jag skulle ställa den hos Lundbäcks...
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Men jag har ett jättebra förslag till lösning. Varför kan inte du köpa in en lovande häst som du lånar ut, under hela hästens förväntat aktiva tid, gratis till Lundbäck undantaget att du får behålla äran av betala försäkring och vet. kostnader? Och alla blir nöjda och glada. :D

:rofl:
Lösning till vad?????:eek:Att A får sin häst tillbaka?

Till en av mina hästar betalar jag allt, allt,samt träningar, tävlingsavgifter till ryttaren som vid pris o vinstpengar i sin tur får behålla allt.
Så då borde alla redan vara nöjda och glada, jag vet en som iaf är det och det är jag.Min häst blir fint riden och välutbilda för framtiden.:cool:
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Visa hästägare blir aldrig nöjda!
Helst skulle väl HL krypit på sina bara knän av tacksamhet för att få rida denna fina häst-helst gratis.:idea:

;)

Fy sjuttsingen Ginnies.. det är inte så ofta jag håller med dig.. men nu, i detta fallet är jag helt enig!
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

KL

För mig är det helt obegripligt hur en hästägare kan skriva på ett sådant kontrakt?:confused: Undrar om hästägaren var drogad, full eller väldigt förvirrad när det skrevs på.

Jag skulle inte skriva på ett sådant för en hamster ens...
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Jisses.. never ending story.....
Att fam L nu anser att hästen kostar så mycket pengar i månaden och stämmer ägaren, jisses! Säger bara; "mer vill mer ha..."

Tvisten handlar om avtalet är att betraktas som skäligt eller inte!
Har läst avtalet och kan bara säga:
- mer ensidigt avtal får man nog leta efter!
avtalet är egentligen bara gynnsamt för en part, i detta fallet Lundbäcks! I praktiken har ägaren givit hästen och rätten att bestämma över sin egen häst.

Inte nog med att man förfogar över hästen, har ensamrätt på ev prispengar mm. Ägaren är förbunden att stå för försäkringar och samtliga veterinära kostnader... vilka är hutlösa i dessa sammanhang.

Det som är mest förbryllande, är att Lundbäcks enligt avtalet har bestämmande rätt över hästen i hela 2 år efter att avtalet har gått ut!!!!
Om hästen säljs under den perioden, ska 50 % av köpeskillingen tillfalla Lundbäcks!
:devil:
Skäligt vore ju om detta vore fallet under den tid som avtalet pågår....
:angel:


Denna åsikt delas av flera framstående ryttare, som också uttrycker förundran över att man vill fortsätta rida en häst trots att ägaren inte längre vill! Oavsett om man har rätt eller fel, det kan inte kännas bra, om något skulle inträffa med hästen torde det kännas förfärligt.

Tror de flesta hellre hade låtit ägaren få tillbaka sin häst än att få dålig publicitet genom bråk.... Man visar ju inte upp sin bästa sida för potentiella framtida hästägare. Precis som flera skrivit här; många väljer nog hellre en annan ryttare före HL.... :angel:

Det är väl ändå dags att den här ruskiga historien får ett slut! Lämna tillbaks hästen till ägaren... Det är ju ändå ägarens egendom! Kontraktet går snart ut och EM har redan varit! Hästen lär troligen inte vara aktuell för nästa OS, då avtalet har gått ut då. Kanske inte ens VM pga bråket. :grin: Om inte annat, tror faktiskt fam L skulle plocka några poäng om de agerade så... ;)
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

*knapplån*
Tror tyvärr att det är lätt för den mer oerfarne att bli lurad och "tjusad", särskilt av den känd person som man tror "ska kunna". :crazy:

Det är så lätt att tänka att "det här vet/kan ju han/hon bättre än mig". Och varför inte? Är ju trots allt deras vardag. En person som är känd har man ofta respekt för och om denne har det som sitt yrke då litar man på att personen är professionell i sitt utövande. :grin: Om denne säger att det är så här det går till, då är det nog lätt att tro på det. För den mer okunnige vet ju med sig att man inte hur det brukar vara och ske i dessa kretsar...

Men visst är det bra att historien har kommit fram! Färre hästägare blir lurade att skriva på så kallade standard avtal, som egentligen är "gåvobrev " i verkligheten" :angel::angel:
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Lundbäcks själva har ju blivit brända tidigare när de inte haft tillräckliga kontrakt (ang So What) så det är inte så märkligt att de gör allt för att se om sitt hus.

Jaaaa.... Och den affären tjänade ju Lundbäcks ett par miljoner på:angel:

Tror inte dom var så ledsna när affären var klar;)
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

kl

Var på nätet kan man hitta avtalet mm? *nyfiken*

Avtalet finns på denna länk:
http://www.hastmagazinet.com/download/DOC090223-1.pdf

Bo Emanuelsson, Royne Zetterman och Svante Johansson skriver vad de anser om avtalet här:
http://www.hastmagazinet.com/download/DOC090223-2.pdf

Så här sa HL till Aftonbladet om hur länge en häst normalt håller ang. Mynta (nu säger hon något helt annat):
– Det är omöjligt att säga hur länge hon håller på den här nivån, men det är vanligt att det handlar om 14 år, säger Helena Lundbäck.

Lundbäcks skrev kontraktet så att HL har rätt till Madick tills hästen är nästan 15 år ...
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Nej det tror inte jag heller men huvudsyftet var ju inte att tjäna pengar utan Helena ville ju rida OS varför jag tror att det bidragit till att de är noga med att skriva fördelaktiga avtal.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Har läst Royne Z och Svante J:s synpunkter på avtalet, och jag säger bara hjälp. Utan tvekan har Lundbäcks skrivit ett ensidigt avtal, och nog tycker jag att de fult nyttjat sitt övertag gentemot hästägaren. Mycket trist historia.

Det jag slås av är, att Lundbäcks inte verkar tänka på sin framtida verksamhet. Ett mycket dumt sätt att driva företag. Toppryttare är ju beroende av hästägare som kan hålla dom med elithästar. Det borde ju ligga i Lundbäcks intresse att ha ett gott samarbete med nöjda hästägare. Vem kommer, i sina sinnens fulla bruk, ens överväga att samarbeta med Ridab efter denna solkiga historia?

Nä, Helena Lundbäck framställer sig i en mycket dålig dager. Jag hoppas faktiskt att detta får negativa konsekvenser för Ridab, oavsett hur själva tvisten löses.

Norrland
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Det jag slås av är, att Lundbäcks inte verkar tänka på sin framtida verksamhet. Ett mycket dumt sätt att driva företag. Toppryttare är ju beroende av hästägare som kan hålla dom med elithästar. Det borde ju ligga i Lundbäcks intresse att ha ett gott samarbete med nöjda hästägare. Vem kommer, i sina sinnens fulla bruk, ens överväga att samarbeta med Ridab efter denna solkiga historia?


Håller med. Lundbäck lever ju på detta. Känns som att hon gräver sin egen grav i och med den här historien.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Det verkar som om de flesta har gömt bort att Anette Karlsson inte är någon nybörjare i tävlingsmiljöet. Hon har varit hästskötare hos Henrik Lanner under internationella tävlingar. Hon borde veta att man alltid skall sörja för att rådgöra med sin egen advokat innan man skriver på kontraktet. Gör man inte det kan det bli dyrt.

Anette Karlsson har uppfört sig naivt och det får hon betala för idag. Det är faktiskt inte synd om henne, hon kunde enkelt ha förhindrat dagens situation och haft ett för henne skäligare kontrakt.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Det är klart att hon varit/är naiv och att hon inte skulle ha skrivit på detta, men det är också klart att lundbäcks kommer att få sota för detta senare, med andra eventuella hästägare. Skit samma om de har rätt eller inte, moraliskt är det rent förkastligt.

Jag är kluven. På ett sätt tycker jag att lundbäcks ska vinna. Ett kontrakt ska följas. Men samtidigt tycker jag att ägaren ska vinna eftersom kontraktet är ett skämt.

Oavsett vem som vinner så tror jag lundbäcks är den största förloraren på sikt. Deras namn kommer för alltid att var fläckat.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Vem som helst som är i sina sinnes fulla bruk- de skriver nämligen inte på ett sådant skitkontrakt.:idea:

Du är väldigt inkonsekvent, några inlägg tidigare skryter du över att du som hästägare minsann har ännu ofördelaktigare villkor än vad Madicks ägare har.
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Det verkar som om de flesta har gömt bort att Anette Karlsson inte är någon nybörjare i tävlingsmiljöet. Hon har varit hästskötare hos Henrik Lanner under internationella tävlingar. Hon borde veta att man alltid skall sörja för att rådgöra med sin egen advokat innan man skriver på kontraktet. Gör man inte det kan det bli dyrt.

Anette Karlsson har uppfört sig naivt och det får hon betala för idag. Det är faktiskt inte synd om henne, hon kunde enkelt ha förhindrat dagens situation och haft ett för henne skäligare kontrakt.

Så hästskötare hos ryttare på högre nivå är insatta i hur de olika kontrakten för hästarna ser ut. :cool:
 
Sv: Tvisten kring Madick trappas upp

Du är väldigt inkonsekvent, några inlägg tidigare skryter du över att du som hästägare minsann har ännu ofördelaktigare villkor än vad Madicks ägare har.


Skryter får stå för dig, det var faktiskt du som från början tog upp det!!!!:idea:
Men jag ska berätta skillnaden för dig.:idea:
Jag har ingen kontrakt-sålunda är inget kontrakt påskrivit.:idea::idea:

Att det inte är på samma nivå behöver jag ju inte ens skriva.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Som Ridsport tidigare har rapporterat pågår en tvist kring Douglas Lindelöws EM-partner Casello. SVT har gjort ett inslag om saken och...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) COMPORTA, PORTUGAL: Annette Karlssons häst Madick, tidigare tävlad av Helena Lundbäck, vann silver på junior-EM med den...
Svar
3
· Visningar
1 211
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det händer en hel del med tidigare stjärnor. Helena Lundbäcks 14-åriga OS-häst Erbblume har lämnat tävlingsbanorna. Ludger...
Svar
0
· Visningar
944
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Helena Lundbäcks förra stjärna Madick rids numera av turkiska junioren Derin Demirsoy som tränar för belgaren...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp