Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

knapplån

Är det kanske till och med så att det är de hingstägare som fått tummen ner för sin hingst på vårt korta prov, som gapar högst om att han hade en rad dåliga dagar just när provet genomfördes??
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Jag tycker inte kraven är lägre. 3-åringarna i Tyskland hoppar ju både vanlig bana och hel terrängbana uppsuttet! Lite mer än vad våra 3-åringar gör. Nu ligger det ju lite utspritt över året, men nog tycker jag tyskarnas är svårare, men också mer rättvist! Ett prov som är längre måste ju ändå ge en bättre bild av en hingsts kvalitéer än ett kortare?
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Håller med Cyllene. Men det brukar sägas att man utvärderat dom olika bruksproven och att det svenska korta provet faktiskt gav liknande säkerhet som dom långa tyska? Eller är det gammal kunskap idag?
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Det behöver ju inte handla om flera dåliga dagar, en enda när saker och ting inte stämmer som vanligt räcker för att fälla en hingst i våra prov vilket nog gör att vi missar många, samtidigt finns det fall som får till en lyckoträff just den dagen och "lurar" sig in. Det är ju så med våra prov att en säger en enda gång visar hingsten fram sin "specialgren" innan sållning. Det tycker inte jag ger en särskilt talande bild om hur hingsten egentligen är. Ytterligare en annan sak är att den visas fram under egen ryttare, en skicklig ryttare kan maskera mycket.
Den bedömningen är ju mkt svårt att jämställa med att proffs i branchen hanterar och rider hästen i alla olika disipliner under mer än 2 månader den bedömningen blir ju betydligt djupare och därmed nog mer säker.
Jag kan bara se efter att de sista åren tittat lite mer på hingstarna (både de som blivit godkända och de som åkt väck tidigt) man stöter ju på många av dem på tävlingar (och vissa hade man stött på redan innan de visades), och jag kan inte säga att jag tycker att den hoppning de gjorde inne på bruksprovet alltid säger så mkt precis. Någon hade jag sett innan göra en del halvdanna (teknikmässigt) hoppningar på tävling, gick in och gjorde en perfekt hoppning där för att sedan återgå till sin halvdanna på tävling efter. Och naturligtvis har jag även flera gånger sett det omvända hingstar som hoppar kanon annars går in och gör en halvdan hoppning på bruks och blir lågt bedömda för att sedan nästa gång man ser dem hoppa lika bra igen. Dessa hästar hade man ju snappat upp deras egentliga förmåga mkt bättre på ett längre prov. Har man inget att dölja så finns ju ingen anledning alls att tveka inför att införa längre prov.
Hästar är hästar och alla har en dålig dag, och alla vi som håller på med dessa djur vet också hur fort saker kan gå snett, och tyvärr händer det ju även när det allra minst får hända på den där enda viktiga dagen när allt skall stämma......(fråga mig jag känner väl till det där fenomenet)
 
Senast ändrad:
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Fast det är ju just därför man har lagt in systemet med testryttare. Och en erfaren ryttare kan nog ganska snabbt bedöma hurdan ridbarheten är på hästen. och vi på läktaren ser ju ofta hur hästarna ändrar form när de byter ryttare. Visst är det på kortare tid, menSÅ stor skillnad tror jag inte att det är.

Jag förstår att du själv är besviken och det färgar naturligtvis ditt tyckande i ämnet.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Nej mina åsikter kommer inte ifrån mitt eget fall, det är samma åsikt som jag haft länge och delar med många. I mitt fall ifjor så hade det ju varit skit samma med långt eller kort prov, han hade fått bryta precis som han gjorde, lite svårt att fortsätta med en oren häst oavsett längden på prov (tog ju dessutom ett antal månader innan han var fit for fight så inget som försvann på någon dag).
Däremot kan jag klart säga att jag blivit mer övertygad om att ett längre prov skulle ge mer korrekt resultat och då inte sett till min egen utan efter att på närmre håll studerat de flesta som gått i dessa årgångar och just sett hur det missas guldkorn och plockas med andra som senare är ganska mediokra just för att de inte riktigt visar sin rätta sida just den dagen (både till det positiva och till det negativa).
Fans tex ett par stycken i år i Fas 1 som definitivt inte hade sin bästa dag om man ser till hoppningen. Tittar man på vem som äger och vem som visar så kan man gissa att den tråkiga hästen man såg hoppa där inte är så den brukar se ut, då hade inte de med den kunskapen de besitter anmält den dit. Kan vara så att hingsten enbart 3,5 år gammal kommer in där och skall hoppa och allt knyter sig, hade samma häst i lugn och ro fått testas i 70 dagar i samma miljö så kanske den visar en helt annan sida. Skall i alla fall bli mkt kul att se den nästa år på tävlingsbanorna så får vi se om inte jag har rätt i min gissning att det inte är en så medioker häst som det såg ut på bruksprovet. En mkt intressant stam hade den i alla fall, och borde kunna vara högintressant om den hoppat bra.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Just det här med att kraven är lägre där än här tycker jag säger en del. Det är ofta en allmän uppfattning att vi i Sverige har lättare prov, dvs släpper igenom mer "skit". Det du beskriver tyder faktiskt på att det är tvärtom. Det har också varit uppe till diskussion om varför vi inte direkt godkänner hingstar som gått 30-dagarstest, här har vi förklaringen till det, de har lägre krav än vi. Proven blir inte svårare bara för att de är längre, men det verkar en del tro.

Det är inte svårighets graden som skall vara avgörandet utan en längre tids bekantskap för att få en uppfattning av hingstens karaktär, samarbetsviljan osv.
Det säger sig själv om hingsten har ett par dagar som han inte är på alerten så genom ett längre bruksprov, så är inte dessa dagar avgörandet om han går igenom eller inte.
Medan jag undrar hur vår avelsnämd kan döma karaktär, samarbets vilja osv av de få korta möten de har med resp hingst. Är inte hingsten på gått humör dessa dagar så faller han.
Det hade han inte gjort på ett längre bruksprov.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Jag håller med dig ! Jag tror på ett längre prov rent generellt. Sen att det är dyrt och det ena med det tredje är en annan diskussion. Längre prov bör ge säkrare resultat. Åt bägge håll, både de som kasseras och de som godkänns.

Kolla på den hingst som iår inte ens blev rekommenderad till FAS 2 men ägaren ändå tog den dit och fick den godkänd. Den hade förmodligen en dålig dag, men ägare var säker på hästens kvalitét och "tog en rövare som gick hem" Men jag tror att det inte var en "rövare" det var väldigt medvetet. Och bra. Inte minst för att det visar att AVN ödmjukt kan se kvalitét och inte är helt färgade av första intrycket.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Det där med andra länders häst-politik är en viktig del att ta upp tycker jag. I den andra tråden (länk ovan) uppmanade jag någon att berätta om hur provet går till och hur man skulle kunna omsätta det till våra förhållanden.

Vi har väl inte dessa möjligheter i Sverige?

I Tyskland som någon påpekat har man andra stöd för hästnäringen än vad vi har i Sverige, i Tyskland är detta en jordbruksnäring med icke föraktliga inkomster för landet i o m en betydande export bl a.



Är dessa tester alltså sådana att hingstarna samlas på ett ställe där ett antal beridare jobbar med dem varje dag och sen görs en slutvärdering?

Ja, så går det till.

I Tyskland finns ju flertalet hingststationer av Flyinges kaliber med många anställda beridare o mycket stallpersonal. Boxar, strö, utfodring o daglig vård lämnar inget övrigt att önska. Man har ridhus, duktiga beridare o terrängbanor. Beridarna övervakas av "chefhöken" som har ansvar för utbildning o hantering av hingstarna, dessa ska ju komma hem i bättre skick än när de lämnades. Hingststationens goda rykte är beroende av detta.

De lever på sina avelshingstar OCH på bruksproven. Man tar in 30-talet hingstar i omgångar (som jag beskrivit ovan), de rids, tränas, blir poängbedömda o sluttestade.

Hingstar med dåliga poäng har ändå haft fördelen av en prof träning/utbildning under 30, 70 eller 100 dagar o säljs sedan som välutbildade ridhästar så det är ingen ekonomisk förlust, en häst kräver ju utbildning.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

*kl*
finns det några regler för att få delta i de tyska 30-, 70- eller 100-dagars proven, eller kan vem som hellst anmäla sin hingst dit?
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Jag tror man kan anmäla vilken hingst som helst. Men någon annan kanske vet precis hur det är?

Vad jag förstår så får de äldre hingstarna lite avdrag på sina poäng (koefficient) pga sitt försprång i ålder. Så äldre hingstar gör prov samtidigt som yngre.

Man får också göra testen vart man vill, man är inte knuten till särskild station inom förbunden. Om jag nu har fattat rätt, garanterar inget.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Kl*

Är innte så insat i detta med bruksprov men jag tycker det värkar självklart att ett länger prov blir mer rättvist då hästar kan ha bra och dåliga dagar. och sedan att det är mycket duktigt folk som rider hästen under en period gör det ju mer rättvist eller?

Men om man inte är nöjd med det svenska systemet så är väll det "bara" att åka till nått annatförbund och göra dom längre testerna, vilket jag tror blir mer vanligt.

Funderingar från en som inte är så innsat men som brukar försöka lära mej mer genom att läsa bla på detta forum.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Jag tror man kan anmäla vilken hingst som helst. Men någon annan kanske vet precis hur det är?

Vet ej exakt men tror Du har rätt men förmodligen tar de inte in vilken kamel som helst.


Vad jag förstår så får de äldre hingstarna lite avdrag på sina poäng (koefficient) pga sitt försprång i ålder. Så äldre hingstar gör prov samtidigt som yngre.

Stämmer

Man får också göra testen vart man vill, man är inte knuten till särskild station inom förbunden. Om jag nu har fattat rätt, garanterar inget.

Stämmer om de godtar hingsten ifråga.

Här är adresser o var och en kan ta kontakt o fråga, det är gratis.

Niedersächsisches Landgestüt Celle Spörckenstr. 10
D-29221 Celle Tel.: +49-5141-92 940
Fax: +49-5141-929 431 Landstallmeister: Dr. Burchard Bade

Hengstleistungsprüfungsanstalt D-20352 Adelheidsdorf Tel.: +49-5141-81735
Nordrhein-Westfälisches Landgestüt Sassenberger Str. 11
D-48231 Warendorf 1 Tel.: +49-2581-63 69-0
Fax: +49-2581-63 69-50 Gestütsleiterin: Frau Susanne Rimkus

Westfälisches Pferdezentrum Sudmühlenstr. 33
D-48157 Münster Tel.: +49-251-328 09 83
Fax: +49-251-328 09 24 Leiter: Dr. Antonius Bornemann

Hessisches Landgestüt Dillenburg Wilhelmstr. 24
D-35683 Dillenburg Tel.: +49-2771-6075/6
Fax: +49-2771-21941 Landstallmeister: Bert Petersen

Landgestüt Zweibrücken Gutenbergstr. 16
D-66482 Zweibrücken Tel.: +49-6332-17 556
Fax: +49-6332-75 822 Gestütsleiter: Dr. Hans-Dieter Nebe

Haupt- u. Landgestüt Marbach D-72532 Gomadingen-Marbach a. L. Tel.: +49-7385-969 50
Fax: +49-7385-969 510 Landoberstallmeister: Dr. Helmut Gebhardt

Bayerisches Haupt- u. Landgestüt Schwaiganger Schwaiganger 1
D-82441 Ohlstadt Tel.: +49-8841-400 18
Fax: +49-8841-47 997 Landstallmeister: Dr. Eberhard Senckenberg

Hengstleistungsprüfungsanstalt
Bayr. Landesamt f. Pferdezucht- und Pferdesport Landshamer Str. 11
D-81929 München Tel.: +49-89-926 967 0 Leiter: Dr. Eberhard Senckenberg

Hengstleistungsprüfungsanstalt Klosterhof Medingen
D-29549 Bad Bevensen Tel.: +49-5821-7089
Fax: +49-5821-41 400 Leiter: Burkhard Wahler

Sächsisches Landgestüt Moritzburg Schloßallee 1
D-01468 Moritzburg Tel.: +49-35207-407
Fax: +49-35207-775 Gestütsleiter: Dr. Matthias Görbert

Hauptgestüt Graditz D-04886 Graditz Tel.: +49-3421-2781
Fax: +49-3421-2280 Gestütsleiter: Dr. Matthias Görbert

Landgestüt Redefin D-19230 Redefin Tel.: +49-38854-205/6
Fax: +49-38854-220 Landstallmeister: Hartmut Platzek

Brandenburgisches Haupt- und Landgestüt Havelberger Str. 20
D-16845 Neustadt / Dosse Tel.: +49-33970-134 94/5
Fax: +49-33970-133 85 Landstallmeister: Heinz Hoppe

Hengstleistungsprüfungsanstalt Hauptgestüt Neustadt Hauptgestüt 10
D-16845 Neustadt / Dosse Tel.: +49-33970-13 202

Landgestüt Radegast/Prussendorf des Landes Sachsen-Anhalt Parkstraße 13
06780 Spören OT Prussendorf Tel: ++49 (0)3 49 56 2 29 80
Fax: ++49 (0)3 49 56) 2 29 81 Landstallmeister: Frank Bangert
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Ja, så går det till.

I Tyskland finns ju flertalet hingststationer av Flyinges kaliber med många anställda beridare o mycket stallpersonal. Boxar, strö, utfodring o daglig vård lämnar inget övrigt att önska. Man har ridhus, duktiga beridare o terrängbanor. Beridarna övervakas av "chefhöken" som har ansvar för utbildning o hantering av hingstarna, dessa ska ju komma hem i bättre skick än när de lämnades. Hingststationens goda rykte är beroende av detta.

De lever på sina avelshingstar OCH på bruksproven. Man tar in 30-talet hingstar i omgångar (som jag beskrivit ovan), de rids, tränas, blir poängbedömda o sluttestade.

Hingstar med dåliga poäng har ändå haft fördelen av en prof träning/utbildning under 30, 70 eller 100 dagar o säljs sedan som välutbildade ridhästar så det är ingen ekonomisk förlust, en häst kräver ju utbildning.


Precis min åsikt, men vad är det som gör att vi inte kan göra detta men på våra vilkor.
Hur skulle detta kunna gå till enligt våra förhållanden ?
Vad tror du?

Vi måste hålla ihop om vi vill få någon förändring utav dagens situation..............................
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

OM jag tolkar saken rätt så är det att vi här saknar befintliga anläggningar med befintlig beridarpersonal, dår proven skulle kunna förläggas. SKulle vi införa något sådant här så blir det väl då till att hyra en anläggning och ett antal beridare för ändamålet under en kortare period. Och DET kan inte bli billigt....

Har jag rätt eller fel i min tolkning?
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Helt rätt. Vi har inte samma typ av "institutioner" här. Närmast är väl Flyinge poch Strömsholm med beridare/instruktörer och elever, men det går ju inte jämföra.

Det blir svårt här. Jag vet inte riktigt hur man skulle kunna få till det så att det blir hållbart ekonomiskt.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Kl

Puttar upp denna tråden igen, då det känns som att det inte är slutdiskuterat. Är ju själv för att längre bruksprov då jag tror det gynnar hingstarna mkt bättre.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

När vi nu disskuterar halvblod kan jag säga att man på ponnysidan (ridponny)har samma test som halvbloden i Sverige fast på 2,5 dagar.
Man har löshoppning, lösgalopp, uppsuttet ridprov med egen ryttare och med 2 testryttare, upsutten hoppning först ska egen ryttare hoppa fram inför puplik sedan ska två testryttare hoppa. Alla hinder på maxhöjd för ponnyn storlek.
Exteriör bedömning, veterinärundersökning, springa hårt underlag, mätning och ID kontroll.
Samt att alla hingstar tas ut på lördagkvällen för hingstshow!
Detta gör att unga 3 - 4 års hingstar är helt slut av att ryckas ut och in ur sina boxar.
Flera av hingstarna bara låg ned i sina boxar, och ingen av hingstarna klarade hopprovet förra året.
De hingstar som växt över och var 149-151cm fick hoppa höjder för stor häst. Breda oxrar som var uppbyggda i ett 60 ridhus med en helbana med långa tröttsamma galopp inslag.
För att klara det inslaget måste man vara väldigt väl förberedd.
Kostnaden för provet var 15-1800:- uppstallning tillkom.
KOstnaden är ju försumbar men att ha ett 30 dagars prov för ponnyerna vore att föredra då man skulle kunna kontrollera stalltemperament vilket är viktigt. Hingtarna skulle komma mer till sin rätt.
I Holland har man 30 dagars test till sina ridponnyer dom lämnas som 3 åringar just bara insuttna men arbetade från backen så dom är i bra form.
Kostnaden är subventionerad jag tror dom betalar 10,000:- men där får bara uttagna hingstar göra provet inte vem som helst.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Men varför är det så kort? Låter ju inte alls särskilt pedagogiskt..
U
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Jätte kort ju, är ju värre än på halvloden. Näe längre prov för dom så att dom som dömmer skall ha en redig schans att verkligen se kvaliteerna på hingstarna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har lite funderingar på hur man ska kunna lösa situationen i mitt stall. Just nu står jag och en annan tjej inackorderad i detta...
Svar
15
· Visningar
3 489
Senast: Tacitus
·
Hundhälsa Skrev en tråd för en månad sen om att min hund varit dålig i magen av och till hela hösten...
Svar
6
· Visningar
3 076
Senast: mkh
·
Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 743
Senast: freyja
·
Hästhantering Förra våren hade jag stora problem med mitt sto som stegrade sig och flippade ur totalt när vi träffande på andra hästar. Skrev om det i...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp