Bukefalos 28 år!

Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

En ingångslön på 22.000 kronor är grymt bra.

22.000 är ungefär vad många grundskollärare får i ingångslön - och då har man 4 år på universitetet.

Just därför låter det osannolikt att uskor snittar på 22 000 i ingångslön. Kan det verkligen stämma? Jag hade gissat på runt 18 000. Brutto, utan ob-tillägg o dyl.

Jag håller verkligen med om att 22 000 vore en utmärkt lön för en 18-19-åring som kommer direkt från gymnasiet. (Lite bortskämt, nästan, och det är ju inte vad jag har fått lära mig att tänka om uskor.)
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

KL

Jobbar på en akutsjukvårdsavdelning på akademiska och våra uskor med över 10 års erfarenhet tjänar runt 25 000kr i grundlön. De nya uskorna ligger runt 19 500 kr, jag började som ssk på 21 500kr.

Då sjuksköterskegruppen byts ut i en rasande fart (jag och 8st till av ca 30-35 ssk har jobbat över 1.5 år) är den stabila usk-gruppen ovärderlig. Arbetet som de utför är svår att mäta i pengar.

Storsjukhusen har nu börjat öppna plånboken till den grad att de nu inte vågar säga vad de ger nyexaminerade sjuksköterskor i lön. Just nu tjänar jag mellan 500-1000kr (och då hade jag ändå en löneökning på över 6% förra revisionen) mindre än de nyexade på mitt jobb som nu får en ingångslön mellan 25 000- 25 500kr i grundlön.

Behöver jag tillägga att det ska bli spännande med lönerevisionen i vår? ;)

Att räkna in OB och vad vi egentligen får ut i slutet av månaden är enligt mig ganska oväsentlig i lönedebatten. Som exempel får jag 300kr extra per natt, en väldigt liten summa för hur de sliter på kroppen. Lägg då till att vi blir inbeordrade stup i ett, får ändra våra arbetspass i sista sekund för att verksamheten ska gå runt och redan innan har ett schema som aldrig ser likadant ut.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

*KL*

Appropå detta så hittade jag ett examensarbete (Sjuksköterskan och lönen
Från uppoffring till uppror. Av Ida Kvissberg & Camilla Gunnarsson) där man tog upp forskning om sjuksköterskorna och deras lön:

"Det har påståtts att en dåligt betalt sjuksköterska är en bättre sjuksköterska (Heyes, 2005). Ekonomen Heyes menar att det finns två typer av sjuksköterskor, de som har ett kall och de som inte har det. Enligt honom riskerar högre löner att attrahera ”fel sorts person” till yrket. Till skillnad från undersökningar inom andra yrken där man sett ett samband mellan högre lön och högre prestationer menar Heyes att högre lön inom sjuksköterskeyrket istället riskerar att sänka kvalitén på vården. Denna tes bygger på tanken om att sjuksköterskor med ett kall arbetar hårdare, presterar mer och ger bättre omvårdnad än sjuksköterskor utan kall. Låga löner anses säkerställa att människor med de rätta kvalitéerna söker sig till yrket. Heyes argumentation bygger på ett motsatsförhållande där sjuksköterskor antingen arbetar för lönen eller av altruistiska skäl".

Nu var det som tur var andra forskare som emotsade detta, men ändå. Exakt samma tanke har jag mötts av som lärare. När ledningen sökte ny pedagogisk ledare bland oss lärare så frågade vi vilken ersättning man i så fall skulle få. Uppdraget tog flera timmar i veckan i anspråk och den pedagogiska ledaren skulle dessutom få lite av en mellanchefsposition i förhållande till sina kollegor.

Hör och häpna: de förväntade sig att någon av oss skulle ta på sig uppdraget för att man tyckte det lät kul och ville utveckla sig. Inget lönepåslag eller arvode skulle betalas ut. Logiken bakom detta var just att de ansåg att om uppdraget var arvoderat så fanns det risk att någon tog det bara för pengarna. Jadu. Eller hur? Undrar om man tänker på samma sätt inom andra sektorer, förutom kvinnodominerade sk "kall"?
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Dom skulle tillämpa den logiken i politiken istället ;)
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Just därför låter det osannolikt att uskor snittar på 22 000 i ingångslön. Kan det verkligen stämma? Jag hade gissat på runt 18 000. Brutto, utan ob-tillägg o dyl.

Jag håller verkligen med om att 22 000 vore en utmärkt lön för en 18-19-åring som kommer direkt från gymnasiet. (Lite bortskämt, nästan, och det är ju inte vad jag har fått lära mig att tänka om uskor.)

Du gissar nog alldeles rätt! Dom som ligger på 22 har jobbat ett (bra)tag, iallafall i dom flesta kommuner.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Min lön ligger på 20 500kr i månaden. Jobbade min första dag igår, blev färdig uska precis innan jul. Jag tycker att lönen är ok för en så kort utbildning. Mina betydligt erfarnare kollegor tjänar runt 23-24 000.
Det är värre för sjuksköterskorna och barnmorskorna som har en gedigen universitetsutbildning och massor av ansvar. De tjänar på tok för lite tycker jag.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jag tjänar 115 kr i timmen som vårdbiträde (timanställd) med flera års erfarenhet. Då löneförhandladr jag rätt hårt och är en av de bäst betalda timmisarna. Har utbildade uskor med flera års erfarenhet på mitt jobb som tjänar 105 kr i timmen. Den bäst betalda tjänar ca 25' i månaden och har då drygt 20 års erfarenhet.

Kommunal hemtjänst...
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jag har 6.5 års universitetsutbildning och tjänar bara några tusenlappar mer. Ska det vara så? Måste få en lönehöjning snart tror jag.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jag jobbar natt som PA och har 122,91 + ob då, vi har ingen månadslön utan bara timmar brukar få ut 17-19 000
utb vårdbiträde 10 veckor på 80 talet
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

KL
Känner en Uska i Göteborg som tjänar runt 23-24000 innan skatt på 75%, har dock jobbat 30 år för den lönen.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Kl

Våra personliga assistenter har 115kr/tim + eventuellt ob som ingångslön, lönen stiger sedan i takt med utbildning som assistansföretaget erbjuder efter några år hamnar dom mellan 125-135 kr/tim.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Samma här, jobbar som veterinär (dvs 5,5 år högskoleutbildning och ett minst lika stressigt arbete med mycket mer ansvar) och har också bara några tusenlappar mer. Så känns inte som att man bör klaga som undersköterska, i alla fall inte om man sätter det i förhållande till andra yrken
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

inte alls, jag har tom sett "bevis" på det. Det är privat företag.

Det går alltid att hitta utstickande exempel. Jag känner civilingenjörer som tjänar över miljonen per månad. Det påverkar nästan inte alls lönen för Anna 25, nyexad ingenjör som söker jobb.

Det mest intressanta är att titta på vad de flesta får som ingångslön och hur löneutvecklingen ser ut i medel. Är man duktig, har tur eller byter jobb ofta, går det att hålla sig en bit över den kurvan - oavsett yrke.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jag har 6.5 års universitetsutbildning och tjänar bara några tusenlappar mer. Ska det vara så? Måste få en lönehöjning snart tror jag.

Samma här, jobbar som veterinär (dvs 5,5 år högskoleutbildning och ett minst lika stressigt arbete med mycket mer ansvar) och har också bara några tusenlappar mer. Så känns inte som att man bör klaga som undersköterska, i alla fall inte om man sätter det i förhållande till andra yrken

Samma här. Ingångslönen för en jurist ligger på typ 24-26 tusen. :meh::(
Ingenjörerna på mitt jobb har inte heller en så där värst hög ingångslön.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Visst blir man lite bitter när det är så? För om man sätter det i förhållande till andra yrken, som till exempel usk, så känns det ju helt fel. För det första har man slitit för att få gymnasiebetygen att räcka för att komma in på en utbildning. Sedan har man i mer än 5 års tid slitit häcken av sig på universitetet, i många fall levt på lite pengar och sedan när man är klar står man där med flera hundratusen i studieskulder och en ingångslön som är några tusenlappar mer än någon som gått 2 år på komvux (om ens det).

Min förhoppning är väl att vi har större chans att jobba upp våran lön än vad en usk har.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

När jag jobbade inom hemtjänsten tjänade jag 125.-/h. 20.- i ob kväll o 49.- i helgob.
Ej utb uska. De utbildade fick 7.- mer i timmen.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Ja det kan du nog vara lugn för.. löneutvecklingen för en uska är ju inte direkt enorm.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Är du säker på att personen är usk och inte ssk?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
606
Senast: niardasp
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 093
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 949
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp