Bukefalos 28 år!

Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

om personen bara kan lyfta en arm så är det ju väldigt viktigt att den armen tränas? även fast man sitter i rullstol och bara kan röra en arm så kan man exempelvis torkar delar av ett bord osv, OM personen vill. Jag har själv jobbat med dementa "som inte kan göra något" men jag har iallafall fått dom att sopa golvet (med varierande resultat) osv och de har tyckt att det har varit jätteroligt att kunna deltaga i något, även fast de inte kommer ihåg det 5min senare så märks det på humöret.
Känns ibland som att vissa hellre gör saker åt personen än att de får försöka själva och tappar förmågan. exempelvis att äta själv. Hellre klär jag in personen i handdukar/haklapp ställer fram en färgglad talrick med "puttkant" och mugg med pip och låter det ta tid och stötta från sidan än att bara mata rakt av utan att prova för att det går snabbare då.
Är en person sängliggande dygnet runt så tycker jag det är tråkigt att de "bara" får hemtjänst och inte någon annan hjälp.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Det finns uskor och syrror.

Nu väntar jag bara på att få höra "läkisar" eller något sånt om läkarna. ;)

Fånig kommentar. Usk är en vedertagen yrkesbeteckning, precis som SSK eller PAL, elle SoL eller MAS. Men jag kan hålla med om att det florerar överhuvudtaget, inte bara inom vården utan inom alla yrkeskategorier - larvigt många förkortningar. Förr blev man anställd av en personalchef, nu blir man anställd av en HR Consultant, och nio av tio fattar inte ens vid en översättning med förklaring att det fortfarande är en personalchef.

On Topic - det är inte ovanligt med 23-25' i ingångslön för en uska på min arbetsplats. Och till de som säger att uskor inte ska gnälla, welcome to walk in their shoes. Fi fan.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Har bara läst första sidan kan tilläggas, men herregud vad lönerna måste ha gått upp!? O_o När jag började jobba som uska 2007 direkt efter vuxenutbildningen, så hade jag 16800 kr i ingångslön. Detta förhandlades upp till ofantliga 17300 (tror jag det var) när jag jobbar drygt ett halvår :meh: Till saken hör att jag bara jobbade 68% också... dock natt.

Slutade efter 1,5 år. Man hade ju aldrig råd med nåt.

Nu jobbar jag inom energibranschen. Jag trodde jag hade mkt bättre lön än de forna kollegorna inom hemtjänsten, men det verkar ju inte så om jag läser den här tråden. Jag har nu 25500 kr + OB vilket är mellan 28-32.000/mån.
 
Senast ändrad:
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Förr blev man anställd av en personalchef, nu blir man anställd av en HR Consultant, och nio av tio fattar inte ens vid en översättning med förklaring att det fortfarande är en personalchef.

ännu mer ot

På SJs facebooksida var det nyligen en intervju med en av deras anställda som städar tåg i depå nattetid. Det beskrivs att hon nattetid jobbar för att resenärerna ska kunna kliva på ett rent och fräscht tåg på morgonen. Varje natt hinner hon renskrubba ungefär 3 tåg.

Ett hedersamt arbete på alla sätt och vis. Men mest fantastisk är hennes yrkestitel. Komfortoperatör :D O_o

slut ot
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Det är ju väldigt svårt för dig att avgöra huruvida det är synd att någon "bara" har hemtjänst och är sängliggande. Du tycker inte att palliativa patienter ska få vara hemma om de vill tex? För många är det väldigt värdefullt att få dö hemma i sin egna trygga miljö. Det är lite dumt att tro att man vet hur andra ska göra sitt jobb (och i vilken omfattning det utförs) när man inte känner till de individuella fallen.

Och är det så att någon bara kan lyfta en arm och vill vara med och torka eller plocka så är det naturligtvis ingenting jag hindrar utan snarare uppmuntrar, jag ser det friska i vårdtagaren. Men när jag städar så är det damma, dammsuga, torka golv och städa badrum som är standard, det är det vårdtagaren betalar för och då är det det som ska utföras. Kan de göra det själva så betalar de oftast inte för tjänsten.
 
Senast ändrad:
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Usk är en vedertagen yrkesbeteckning, precis som SSK eller PAL, elle SoL eller MAS.
Innan någon aggressiv hater kommer och slår mig i huvudet måste jag rätta mig själv, SoL är naturligtvis ingen yrkesbefattning. Duh. :D
Komfortoperatör :D O_o

Undrar om en sån här fancy titel har eet kollektivavtal, eller om de ingår i Lokalvårdarnas? Eller så heter det komfortoperatörernas kollektivavtal numer kanske? :D
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Slutade efter 1,5 år. Man hade ju aldrig råd med nåt.

Nu jobbar jag inom energibranschen. Jag trodde jag hade mkt bättre lön än de forna kollegorna inom hemtjänsten, men det verkar ju inte så om jag läser den här tråden. Jag har nu 25500 kr + OB vilket är mellan 28-32.000/mån.

Jag tycker ju inte att såna jämförelser av yrken vs löner är relevanta så egentligen.

Få uskor jobbar heltid, även om det är stigande siffror på det också numera, tragiskt nog. Få ORKAR arbeta heltid. Yrket innebär inte helt sällan arbeta varannan helg, de flesta storhelger, delade turer då man jobbar 7-21 med ett par obetalda fritimmar mitt på dagen. Man har tur om man får arbetskläder, men ska ändå leva upp till stränga hygienregler, hemtjänst-uskor ska ut i snö och pulsa med ibland landstingstvätteriets brallor som man får lov att stå exakt i mitten av för att undvika benfrost vid temperaturer under 5´C -, när smhi säger att man ska hålla sig inomhus för att det är katastrofväder delux ute så måste dessa välbetalda uskor komma fram till sina brukare. Man har krisplaner med hemvärnet som assist för att komma fram vid kris. För fram ska man. Man arbetar nära, mycket nära med urin, avföring, slem, spyor, blod, virus, bakterier, resistenta bakterier (blir du smittad får du sparken och yrkesförbud!) -, man arbetar med multisjuka människor, man arbetar med döende människor, man arbetar med inte helt sällan förtvivlade såväl brukare som anhöriga som inte orkar med situationen de båda befinner sig i. Uskor har en s-k-i-t-l-ö-n- även om den på en heltid skulle ligga på 30'/månaden.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jag tycker ju inte att såna jämförelser av yrken vs löner är relevanta så egentligen.

Få uskor jobbar heltid, även om det är stigande siffror på det också numera, tragiskt nog. Få ORKAR arbeta heltid. Yrket innebär inte helt sällan arbeta varannan helg, de flesta storhelger, delade turer då man jobbar 7-21 med ett par obetalda fritimmar mitt på dagen. Man har tur om man får arbetskläder, men ska ändå leva upp till stränga hygienregler, hemtjänst-uskor ska ut i snö och pulsa med ibland landstingstvätteriets brallor som man får lov att stå exakt i mitten av för att undvika benfrost vid temperaturer under 5´C -, när smhi säger att man ska hålla sig inomhus för att det är katastrofväder delux ute så måste dessa välbetalda uskor komma fram till sina brukare. Man har krisplaner med hemvärnet som assist för att komma fram vid kris. För fram ska man. Man arbetar nära, mycket nära med urin, avföring, slem, spyor, blod, virus, bakterier, resistenta bakterier (blir du smittad får du sparken och yrkesförbud!) -, man arbetar med multisjuka människor, man arbetar med döende människor, man arbetar med inte helt sällan förtvivlade såväl brukare som anhöriga som inte orkar med situationen de båda befinner sig i. Uskor har en s-k-i-t-l-ö-n- även om den på en heltid skulle ligga på 30'/månaden.

:bow::bow:
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Får inte lyfta personer utan lyft?

Jag jobbar inom hemtjänsten och där "lyfter" vi många. Det är inte så bara att få hem en lyft till personerna. I en del fall så är det de anhöriga som protesterar annars kan det vara brukarna själva som inte vill ha någon. Eller biståndshandläggarna som inte inser problemet med att brukaren är så tung så att en lyft behövs.

Så sent som igår var jag och en kollega hem till en dam som "lyftes" från sängen till rullstolen, dock med ett bälte som hjälp, men eftersom damen inte "hjälpte till" ett dugg så var det som att lyfta henne.

Jag kan dra hur många exempel som helst tyvärr..... :crazy:
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Får inte lyfta personer utan lyft?

Jag jobbar inom hemtjänsten och där "lyfter" vi många. Det är inte så bara att få hem en lyft till personerna. I en del fall så är det de anhöriga som protesterar annars kan det vara brukarna själva som inte vill ha någon. Eller biståndshandläggarna som inte inser problemet med att brukaren är så tung så att en lyft behövs.

Så sent som igår var jag och en kollega hem till en dam som "lyftes" från sängen till rullstolen, dock med ett bälte som hjälp, men eftersom damen inte "hjälpte till" ett dugg så var det som att lyfta henne.

Jag kan dra hur många exempel som helst tyvärr..... :crazy:

Håller med. Brukaren/klienten måste gå med på det. Jag jobbar ju inom psykiatrin, men även där finns det personer som är gamla och "dåliga" som behöver hjälpa att komma upp för toalett mm. Vårt boende är inte byggt för människor med rullstol, och det har vart väldigt slitigt i perioder med personer som är helt "lealösa" på natten som ska upp på toa och bara ramlar ihop på golvet. Periodvis har vi lyckats bli dubbelbemmanade vid svåra fall, men oftast är jag och mina kollegor själva och ska "dra" upp folk från säng eller golvet när de ramlat och ska upp eller på toa. Vi har draglakan för vändning, inga andra hjälpmedel..
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jag tycker ju inte att såna jämförelser av yrken vs löner är relevanta så egentligen.

....

Uskor har en s-k-i-t-l-ö-n- även om den på en heltid skulle ligga på 30'/månaden.

Då får man väl helt enkelt välja ett annat jobb istället. Man kan ju alltid plöja ned 5 år på universitetet med stora studielån istället. Valet finns där för alla.

Skulle ingen vilja jobba under nuvarande förhållanden - skulle lönerna stiga tills någon vill utföra arbetet. Men det finns en stor mängd potentiella arbetstagare att ösa ur, eftersom det är kort utbildningstid.

Jag tycker att det är högst rimligt att utbildning till efterfrågade yrken lönar sig.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Nej, de vi städar åt ska inte hjälpa till med det vi städar. Eftersom det har biståndsbedömaren gjort en utredning kring.

Och Honung:
:bow:
Fy vad bra skrivet, jag tycker det är ett väldigt jobbigt jobb när man ser till att brukarna som man alltid har en relation till blir sjukare/dör. Hade mitt första dödsfall i somras och det tänker jag fortfarande på.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jätteorginellt motargument. Har aldrig hört det tidigare. Eller så har jag det.
Och jag tror att du är, eller en vacker dag, kommer vara så oerhört tacksam för att det finns folk som torkar dina föräldrar eller dig efter toalettbesöket, torkar era tårar, ger en kram när livet och den egna kroppen går emot er så pass att ni behöver hjälp för att peta er i näsan. Och kanske, kanske kommer du tänka, att hade du haft kurage och insikt nog, hade även du i tidigare tider kunnat tagit strid för att uskorna kunnat få upp sina löner eftersom de själva inte är tillåtna att strida för den, däremot får de ständigt höra av människor som du, att de har sig själva att skylla. Uskorna behöver hjälp av sina medmänniskor, så att de kan fortsätta hjälpa dem den dag de behöver det.
Kåren kan liksom inte sätta sig platt på arslet och säga att nej nu skiter vi i detta. Och du vet lika väl som vem annars som helst, att livet är inte så enkelt att alla kan göra lappkast i sitt yrkesliv. Livet och arbetsmarknaden ser inte ut så men det är satans lätt att sitta och klämma floskler på ett forum.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Då får man väl helt enkelt välja ett annat jobb istället. Man kan ju alltid plöja ned 5 år på universitetet med stora studielån istället. Valet finns där för alla.

Skulle ingen vilja jobba under nuvarande förhållanden - skulle lönerna stiga tills någon vill utföra arbetet. Men det finns en stor mängd potentiella arbetstagare att ösa ur, eftersom det är kort utbildningstid.

Jag tycker att det är högst rimligt att utbildning till efterfrågade yrken lönar sig.

Fast där tycker jag du har fel. Jag tjänade betydligt mer för 12 år sedan när jag jobbade inom industri, det utan utbildning alls och var dessutom ledig både på vanliga helger och storhelger. Idag har jag ett mycket mer roligare jobb, jag trivs bättre och känner att jag gör mer, oavsett att jag tjänar mindre och även sliter mer. Jag vet egentligen inte vad utbildningen har med det hela att göra. Hade ingen velat bli undersköterska hade vi haft ett stort problem i samhället idag. Vem ska då då ta hand om de gamla, om de dementa, om de funktionshindrade, om de som behöver personlig assistens, om de som är sjuka?. Vi jobbar på "deras" födelsedagar, deras dödsdagar, deras julafton, nyår, deras påsk och midsommar när anhöriga inte bryr sig ett skit om dem.

Visst, utbildningen är inte så lång, men har det med arbetsinsatsen att göra?

Vi jobbar normalt sett på viljan att hjälpa och vara behövda, inte på lön i första hand. Rätt eller fel att vi ska en ganska dålig lön för att göra det andra i samhället inte vill?
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jag tycker att du klämmer ur dig floskler om att skitjobb ska ge bra löner. Jag tycker att det ska vara på ett annat sätt för att vara rättvist och ge ett samhälle jag vill leva och verka i.

Sedan tycker jag att det är upp till alla yrken att försvara sitt värde och sina löner. Varför man inte "skulle få" det, förstår jag inte.

Tillgång och efterfrågan. Skulle det finnas en stor brist på uskor och ett stort behov som inte kan tillgodoses, så stiger lönerna. Jag tror faktiskt att usk-yrket har framtiden för sig, med de kvalitetskrav som kommer att höjas rejält inom området de 10 närmaste åren.

Vill man inte arbeta inom området - kan man väl göra något annat som man hellre vill. Det handlar inte om att "skylla sig själv". Jag tycker du utmålar en hel yrkesgrupp som offer för sin egen brist på förmåga och kapacitet att ta tag i sina liv. Väljer man alltså vårdyrket för att man tvingas till det pga total oförmåga? Jag trodde att det fanns människor som valde vårdyrket av intresse, oavsett vilken nivå på tjänst man har.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Du fattar verkligen inte. Det är inte så att landets uskor har utbildat sig och arbetarsom uskor för att det är så vansinnigt enkelt och för att de egentligen vill göra något annat. De uskor jag känner har gjort ett val, precis som du. Vad jag vet är det ingen som säger att de inte vill jobba som uskor för att det inte är ett arbete de vill ha. Det de säger är att villkoren som uskor, och lönen som uskor, inte motsvarar vad de är värda. Men jag tror att även du, fattar att väljer man trots detta att utbilda sig till uska, och sedan att jobba som det, så beror valet på mer än villkoren. Och det är DET du också kanske kommer till insikt om en vacker dag.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Nej, jag tycker inte att du gör dig speciellt tydlig och jag förstår egentligen inte vad du menar. Förutom floskeln att ju mer skit man hanterar på jobbet - ju mer betalt borde man ha. Den har vi hört förut. Jag tycker att det är fel.

Vi behöver självklart uskor - men förutsättningen för att de ska få lön och arbete är att det produceras idéer och företag i den privata sektorn som ger utrymme för satsningar i offentlig sektor. Satsningar på vår välfärd.

Det här med maggropens borde vara stämmer inte alltid med hur verkligheten fungerar. Därför tycker jag att det är floskelvarning på "Uskor har en s-k-i-t-l-ö-n- även om den på en heltid skulle ligga på 30'/månaden." - med en massa hejarop och bugande smileysar. Vi har hört den förut, helt enkelt.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Vilket bull. Låter nästan misstänkt mycket som Fälldin som inte spottat ut pipan. Nu är ju du ganska tydlig med att du inte har koll på något egentligen, mer än att du är en trådadrenalinjunkie, och du har inget verklighetsrelevant argument r/t till undersköterskor och vad deras arbete innebär, utan är mer intresserad av att föra fram vad ditt partiprogram säger. Och vet du vad? Den debatten kan du föra någon annanstans, eller med någon annan för DEN diskussionen är jag inte intresserad av.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
600
Senast: niardasp
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 007
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 940
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp