Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Ja, det är lite underligt. Vårdbiträden håller ju på att försvinna eftersom vissa kommuner kräver Uskautbildning för att bli fastanställd. Samtidigt vet jag att de i Göteborg började ha vissa som bara sysslade med exempelvis städning. En av motargumenten tror jag är att det blir många kontakter för vårdtagaren. Å andra sidan skulle en bättre lösning med scheman och vikarier säkert få ned antalet olika personal per vårdtagare tror jag.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Åh, det hände här. Kommunen fick ta över ett område från privata intressen och avskedade då ALLA vårdbiträden (20 år i yrket kvittade)
Vad hände då? Självklart extrem personalbrist och de fick ta in nya vårdbiträden/erbjuda de gamla att få tillbaka sina jobb. Riktigt smart drag där.
Jag är vårdbiträde men har i min grupp precis samma uppgifter som en USK pga en extra delegering, de tyckte att mina veterinär medicinska kunskaper var så bra att de gick att använda till människor med ;)
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Nu har inte jag så stor koll på hemtjänsten, men jag tror väl att en vision om socionomer som samordnande kontaktpersoner för brukare inom hemtjänsten finns hos vissa kommuner. Städ & matlagningsteam med någon tjusig titel och sjukvårdteam med uskor, syrror och arbetstearapeuter, men hur nära eller långt bort det är från verkligheten vet jag inte. Tanken är väl inte helt fel.
Det finns ju faktiskt utrymme i det för outbildade vårdbiträden som _vill_ arbeta med brukarkontakt också. Och kommunala uskor skulle få utrymme för att utföra även de sjukvårdsuppgifter som de faktiskt är utbildade för att göra, men som de idag inte får utföra.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jobbar inom äldreomsorgen och har 22000 på heltidslön plus OB. Fick upp min lön eftersom jag bytte arbetsgivare. I landstinget fick jag 17000 i ingångslön på heltid. Kom upp till 19 innan jag bytte. Är utbildad uska och har jobbat sen 2008.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jag menar bara att det är ett systemfel - när man använder sjukvårdsutbildade undersköterskor som komfortoperatörer (den titeln är inte så fel ändå!) och inhandlingshjälp.

Ja, det är jag den första att instämma i. Dessutom riskerar ju undersköterskans yrkeskunskaper att bli inaktuella och urlakade, efter några år med städning och inköp som arbetsuppgifter. Vilket gör det svårt att gå vidare till mer intressanta arbetsplatser.

Att hjälpa min pappa är en lagom uppgift för en extraarbetande student eller någon som samtidigt lär sig svenska, eller så. Normal kunskap om dammsugning räcker rätt långt.

Men jag tror tyvärr att biståndshandläggaren misstar funktionshinder för sjukdom, och därför gravt överskattar hjälpbehovet. Funktionshinder och sjukdom är ju inte alls samma sak.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Men jag tror tyvärr att biståndshandläggaren misstar funktionshinder för sjukdom, och därför gravt överskattar hjälpbehovet. Funktionshinder och sjukdom är ju inte alls samma sak.

Just därför finns det ju olika inriktningar på undersköterskors utbildning. Det är ganska stor skillnad i kompetens hos dem som har yrkesutgång i Hälso och sjukvård, yrkesutgång i äldreomsorg, yrkesutgång psykiatri, och yrkesutgång i funktionshinder. Man skulle kunna säga att titeln undersköterska är ett paraply, med många inriktningar. Tyvärr slarvar arbetsgivaren, som oftast är kommun och landsting - bort den kompetens de har. Och klumpar samman undersköterskan med det ofta outbildade eller bristfälligt utbildade vårdbiträdet.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jag är rätt övertygad om att arbetsuppgifterna.skiljer sig åt, varför skulle annars arbetsgivaren anställa en socionom som ofta är dyrare än en uska?

Själv har jag jobbat som vårdbiträde,har klarat nästan hela uskautbildningen och arbetar som socionom.

Jag saknar visserligen medicinsk grundkurs och fördjupningen i uskautbildningen men resten av kurserna lyckades jag validera /tenta av på några veckor efter att ha jobbat som vårdbiträde några år. Jag tror att jag få skulle behöva läsa 350gymnasiepoäng. Så medräknat tiden för validering och praktik så skulle det det ha tagit en termin eller så. På gymnasienivå.

Det går inte att jämföra med 3,5 år på högskola. Åandra sidan var det mycket värdefullt för min socionomutbildning.

Nej, det skiljs inte åt i mitt arbete som skötare på gruppbostad. Anledningen att det ens finns arbetsteraupefter ( stavas?) och socionomer är för att kommunen har fått för sig att en viss procent av personalstyrkan ska vara högskoleutbildade. INGEN av "oss" skötare eller högskoleutbildade förstår vad "de" ska göra där extra, egentligen. Det ska bara vara så för att normen är sagt att det ska vara en viss procent av högskoleutbildade. Vi gör exakt samma jobb, kanske med undantag av att arbetsterapeften oftast tar hand om beställningar och att pröva ut hjälpmedel för klienterna. Om det krävs 3,5 års utbildning, mer lön och studielån för det, nja....

De högskoleutbildade både städar, handlar, torkar skit och umgås med våra klienter, på samma vilkor, men med olika lön.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Ja, det är jag den första att instämma i. Dessutom riskerar ju undersköterskans yrkeskunskaper att bli inaktuella och urlakade, efter några år med städning och inköp som arbetsuppgifter. Vilket gör det svårt att gå vidare till mer intressanta arbetsplatser.

Att hjälpa min pappa är en lagom uppgift för en extraarbetande student eller någon som samtidigt lär sig svenska, eller så. Normal kunskap om dammsugning räcker rätt långt.

Men jag tror tyvärr att biståndshandläggaren misstar funktionshinder för sjukdom, och därför gravt överskattar hjälpbehovet. Funktionshinder och sjukdom är ju inte alls samma sak.

Exakt. Sorgligt men sant.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Så för att man bara är undersköterska på tex en sjukhus, så bör man ha sämre jobb än "syrrorna" fast man jobbar lika hårt. Syrrorna gör ett fantastiskt jobb, men att de sliter mer än en undersköterska är fel.
Där har du fel, när kommunerna tog över äldrevården från landstingen så togs en underskötersketjänst bort o syrrorna arbetade jämställt med uskorna + att de hade egna arbetsuppgifter att utföra, dvs de arbetade mer än uskorna. Plus att man har det juridiska ansvaret på ett annat sätt än uskorna, dessutom är man arbetsledare.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

KL

Ute i kommunen, dvs omvårdnadsboenden och inom hemtjänsten, sliter undersköterskor betydligt med än vad ssk gör. Det som är jobbigt är att du har ett enormt ansvar som ssk inom kommunen, du är själv i dina beslut (som kan vara livsavgörande) och du har ingen läkare att söka för att vara helt säker i din bedömning.

På sjukhus är det däremot sjuksköterskorna som sliter ut sig. Där ska vi sjuksköterskor vara både i omvårdnaden, samordna, göra allt medicinskt, ronda patienten med läkaren och dokumentera. På min avdelning förstår inte uskorna varför man väljer läsa till ssk, mer ansvar, slit och inte bättre betalt.
(Som tur var är det förbannat roligt och jag är väldigt nöjd med mitt yrkesval trots detta)
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Svarar lite generellt.

Jag sommarjobbade som vårdbiträde en sommar, vilket jag tyckte var väldigt roligt. De boende "jag hade" var trevliga, MEN många av de anställda som var "gamla i gemet" var riktigt gräsliga gentemot de boende.

Jag vill aldrig i livet bli "inlagd" på äldreboende, fy vad mycket vardagshemskheter de gamla får vara med om från personal som liksom slutat titta utanför den lilla lådan de lever i. Usch! Exempelvis fanns det gamla som ville röka, med det tyckte personalen var så jobbigt att de drog ner på antalet cigg/dag. De orkade ju inte fixa cigg/tändare åt de gamla :cool: Var finns livsgnistan när man tar bort allt en person har kvar?

Vet inte vad jag ville ha sagt.. Men höj lönerna till de som förtjänar det. Man borde vara mer noga med vem som får jobba kvar, utvärdering på personal etc.
 
Jag håller med om att ingångslönerna inte borde ligga för högt, med den individuella lönesättningen så försvinner förhoppningsvis en del av de som inte borde vara i vården och vi som gör ett bra jobb får till slut den lönen vi förtjänar.

Efter 2 år som vårdbiträde och 6 år som undersköterska ligger jag nu på nästan 22000 i grund på heltid.
Jag är nöjd med min lön,(en ökning på drygt 3000 de senaste 3 åren och 5500 på 6 år) och det tack vare att jag gör ett bra jobb och kan visa det för arbetsgivaren.

En positiv attityd räcker långt :)
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Visst blir man lite bitter när det är så? För om man sätter det i förhållande till andra yrken, som till exempel usk, så känns det ju helt fel. För det första har man slitit för att få gymnasiebetygen att räcka för att komma in på en utbildning. Sedan har man i mer än 5 års tid slitit häcken av sig på universitetet, i många fall levt på lite pengar och sedan när man är klar står man där med flera hundratusen i studieskulder och en ingångslön som är några tusenlappar mer än någon som gått 2 år på komvux (om ens det).

Min förhoppning är väl att vi har större chans att jobba upp våran lön än vad en usk har.

Fast, det blir ju lite konstigt att bara jämföra ingångslöner?
Som jurist var min ingångslön inte många tusen över de angivna nivåerna i denna tråd, men från anställningsdatum 1 september 2012 har jag nu per den 31 maj 2014 tolv tusen kronor mer i månaden än jag gick in för. Ökningen för i alla fall jurister ligger sällan under 4-5000 kr per månad årligen, jag gissar att veterinärer och ingenjörer ligger ungefär lika?

De vänner jag har som arbetar som uskor har inte ens på tio år i yrket ökat så mkt i lön som vi jurister gör på två år, vilket gör att det är än viktigare att få upp ingångslönen i dessa yrken där löneutvecklingen är minst sagt usel.
 
Fast, det blir ju lite konstigt att bara jämföra ingångslöner?
Som jurist var min ingångslön inte många tusen över de angivna nivåerna i denna tråd, men från anställningsdatum 1 september 2012 har jag nu per den 31 maj 2014 tolv tusen kronor mer i månaden än jag gick in för. Ökningen för i alla fall jurister ligger sällan under 4-5000 kr per månad årligen, jag gissar att veterinärer och ingenjörer ligger ungefär lika?

De vänner jag har som arbetar som uskor har inte ens på tio år i yrket ökat så mkt i lön som vi jurister gör på två år, vilket gör att det är än viktigare att få upp ingångslönen i dessa yrken där löneutvecklingen är minst sagt usel.
Alltså, god dag yxskaft. Trodde jag var på sista sidan när jag svarade, såg ut så - men svarade visst på ett inlägg från sida typ tre. Av nio. För sent att radera, så tja, dumstrut på, det här har ju avhandlats i sex sidor till efter den "sista sidan" jag var på...
 
Har haft en livlig diskussion med min kompis som funderar på att bli undersköterska (vill jobba inom hemtjänsten). Jag kände mest, man har ju fördomar om att lönerna är så låga och så började vi diskutera men ingen oss kunde säga vad en undersköterska som jobbar heltid egentligen tjänar?
Är lönerna så låga som man påstår (utbildningen är ju förhållandevis kort)?
Ni som är undersköterskor, vad ligger era löner på?[/QUOTE

Mitt barn ska sommarjobba inom hemtjänsten utan utbildning, (är dock bra på att handla, laga mat, städa och massage, men det vet inte framtida arbetsgivare om, ) den får 148 kr/ h 75% tjänst och övertidsersättning + ob därutöver... Det motsvarar c:a 23 700 som månadslön om det vore heltid. Nu kan det bli betydligt högre då det blir högre ersättning för allt över 75% arbete. Tycker ersättningen är helt ok, barnet har körkort ska väl tilläggas.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?



Jag är böjd att hålla med. En ingångslön på 22.000 kronor är grymt bra. Läser man till civilingenjör snittar man numer runt 28.000 i ingångslön, för 5 år till med studielån. Och då är det ändå ett av de yrken där det faktiskt - på längre tid - lönar sig att studera.

22.000 är ungefär vad många grundskollärare får i ingångslön - och då har man 4 år på universitetet.

Att få det som uska verkar ganska märkligt och då bör man vara nöjd.

Jag kan också hålla med.
Som AT-läkare, med 5½ års universitetsstudier, är ingångslönen 26-27000kr/mån. Dock är det väldigt stor skillnad på löneutvecklingen i takt med kompetensökningen för läkare.
 
Alltså, god dag yxskaft. Trodde jag var på sista sidan när jag svarade, såg ut så - men svarade visst på ett inlägg från sida typ tre. Av nio. För sent att radera, så tja, dumstrut på, det här har ju avhandlats i sex sidor till efter den "sista sidan" jag var på...

Haha, veterinär och ingenjör lika?? En ingenjör tjänar väl ungefär dubbelt så mycket som en veterinär...jurister ligger också betydligt högre.

Så nej, en ökning med flera tusen per år är utopisk inom veterinäryrket.
 
När det gäller olika yrken så är det väldigt olika vad man tjänar beroende på vilken arbetsgivare man har. T ex så har länsstyrelsen både veterinärer och jurister anställda, och veterinärernas medellön är vid den länsstyrelsen min sambo arbetar på 42000 kronor per månad medan juristerna har en medellön på 38000 kronor per månad. Har man eget kan man ta ut lön efter hur bra företaget går. Distriktsveterinärerna tror jag har en ingångslön på runt 28000 kronor per månad, och där är det inga jätteökningar med åren vad jag förstått. En privatpraktiserande veterinär jag känner kan ta ut runt 50000 kronor per månad eftersom det går bra för henne, men när hon började levde hon under existensminimum den första tiden...
 
Haha, veterinär och ingenjör lika?? En ingenjör tjänar väl ungefär dubbelt så mycket som en veterinär...jurister ligger också betydligt högre.

Så nej, en ökning med flera tusen per år är utopisk inom veterinäryrket.

Vad olika det måste vara, snittlönerna för veterinärer ligger enligt rapporter jag tidigare sett långt ifrån hälften av snittlönerna för ingenjörer? Märkligt att en så välutbildad grupp av begåvade individer inte lyckas förhandla bättre då, med tanke på vad det kostar att kliva in på en klinik med häst eller hund, timpengen för en veterinär är ju minst lika hög som den för en jurist tänker jag. Måste vara ett rätt gott förhandlingsläge ändå, eller är det en sådan överkapacitet bland veterinärer gentemot vad marknaden kräver?

En bekant till mig som jobbar på en sådan där medelstor klinik i medelstor stad har stadigt ökat ca 4000 kr i månadslön per år hon arbetat och gick in för någon tusenlapp över min ingångslön. Något långsammare ökning än den för jurister alltså. Jag blir lite förundrad faktiskt över den bild av usla löner som du målar upp, vart tar pengarna vägen då när vi djurägare besöker klinik? Inte tusan kan det ju vara kostnaden för själva byggnaden, jämförelsevis bör det vara väldigt mkt dyrare att ha ett stort kontor för en advokatbyrå mitt i innerstan exempelvis?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
572
Senast: niardasp
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 698
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 844
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp