Bukefalos 28 år!

Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jobbade på ett sjukhus i Örebro läns landsting i somras när jag var nyutbildad. Lönen 18 600 på en heltid, en ren nattjänst. Nu var min tjänst 77% så min grundlön var nåt på 14 000...
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Skillnaden är ju löneutvecklingen, de flesta av mina vänner och bekanta som är civilingenjörer/ jurister etc har ungefär samma ingångslön som jag har som sjuksköterska (3årig universitetsutbildning). Skillnaden är att efter tre år tjänar civilingenjören runt 35 000 och sjuksköterskan står fortfarande och stampar på 22-23 000.
Sedan att löneutvecklingen för ssk har gått rasande fort de senaste ett-två åren är ffa efter en rejäl kampanj från nyexaminerade som var precis i "rätt tid". När jag började arbeta hade den bäst betalda sjuksköterskan, med 11års erfarenhet på avdelningen, 23 000kr. (På vårdavdelning, inom kommunen är en ingångslön på 27 000kr inte ovanligt för en ssk)

Att en undersköterska som har en gymnasieutbildning alt komvux tjänar runt 24-25 000kr i slutet av sin karriär och/eller efter mångårig erfarenhet anser jag inte är något fel. Istället för att fokusera på andras ingångslöner samt löneutveckling borde vi kämpa för våra egna professioners löneutveckling.:)

Tillägg: när jag arbetade som uska i hemtjänsten under tre år började jag på 105kr/ timme exk semesterersättning och slutade på 115kr.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

*kl*

Alltså säger man uska? Har aldrig hört det uttrycket tidigare, tog flera sidor innan jag fatta vad det var.

Sorry för OT
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

*kl*

Alltså säger man uska? Har aldrig hört det uttrycket tidigare, tog flera sidor innan jag fatta vad det var.

Sorry för OT

Ett vedertagen förkortning bland vårdpersonal, förstår att det kan vara svårtolkat om man inte är i hälso- och sjukvården.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

*kl*

Alltså säger man uska? Har aldrig hört det uttrycket tidigare, tog flera sidor innan jag fatta vad det var.

Sorry för OT

Det finns uskor och syrror.

Nu väntar jag bara på att få höra "läkisar" eller något sånt om läkarna. ;)
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Fast de syrror jag känner säger att de får ut mellan 23-25 efter skatt, det tycket iaf inte jag är en dålig lön. Anställda av landsting.

Oj, då måste de ha ovanligt hög SSK-lön.
De sjuksköterskor jag känner, får ca 25 före skatt. Och de flesta är erfarna syrror i 60-årsåldern. Med vidareutbildningar.
De som är anställda av kommunen får som regel ett par tusenlappar mer än de som är anställda av landstinget.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Samma här. Ingångslönen för en jurist ligger på typ 24-26 tusen. :meh::(
Ingenjörerna på mitt jobb har inte heller en så där värst hög ingångslön.

Ja, och ingångslönen för läkare (AT.läkare) ligger på ungefär samma nivå, kanske snarast 26-27. Dock är det en ganska snabb lönetrappa för läkare, vilket gör att en ganska låg startlön är OK.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Ja läkare avancerar rätt snabbt iom lönetrappan. Den finns dock inte inom mitt yrke och jag tycker inte att någon som har en universitetsutbildning på över 5 år bör ha en ingångslön under 30.000kr! Mest "synd" är det väl om bibliotekarier har jag hört.

Kan förtydliga att jag självklart inte menar att någon här i tråden ha "för hög lön"
bara för att jag anser att mitt yrke är underbetalt i jämförelse. Jag tycker verkligen att en ssk ska tjäna mer än vad de gör idag. Däremot tycker jag att usk-lönerna verkar rimliga.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Oj, då måste de ha ovanligt hög SSK-lön.
De sjuksköterskor jag känner, får ca 25 före skatt. Och de flesta är erfarna syrror i 60-årsåldern. Med vidareutbildningar.
De som är anställda av kommunen får som regel ett par tusenlappar mer än de som är anställda av landstinget.

Sjuksköterskebristen och upproret medförde att ingångslönerna höjdes från runt 19 000kr till 24 000kr på bara ett, två år. Men, detta gäller framförallt i storstäderna samt på de större sjukhusen i landet.

Det du skriver är just nu problemet på många sjukhus, ssk som har arbetar i 30-40år tjänar lika mycket (i vissa fall mindre) än nyexade. Löneutvecklingen har varit helt obefintlig tidigare, mycket på grund av att yrket dras med att det är ett "kall" sedan Florence Nightingales tid..
Det fanns ett utbrett missnöje bland de äldre ssk när upproret började, just på grund av att det ansågs girigt att inte nöja sig med 19 000kr i ingångslön, nu när deras löner också har höjts med några tusenlappar låter det lite annorlunda ;)
Tyvärr var många arbetsgivare försena med denna höjning, vilket har resulterat i personalflykt, vilket har lett till ännu större brist, vilket i sin tur har givit en närmast bisarrt hög arbetsbelastning på oss som är kvar.

Vidareutbildade ssk tjänar runt 30 000kr innan skatt. Varierar +- några tusenlappar beroende på vilken VUB de har gjort.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jag tycker att 23-24 tusen i månaden för någon med endast eftergymnasialutbildning känns rimligt. Däremot så är det tråkigt att man inte verkar ha större chans till att höja lönen ju mer kompetens och erfarenhet man får genom åren.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Men om man tänker på hur tungt jobbet är och på vad man gör är det inte rimligt, faktiskt. Och dessutom hur stressigt folk som arbetar inom kommunen har (eftersom det är för dyrt att anställa fler personer och allt går jämt med minus)
Jag tycker helt ärligt inte att t.ex min sambo som kör lastbil ska ha högre lön än mig, om man kollar på utbildnings längd och viktighet. Men tro fan att han har det så det blir bättre för ekonomin att jag går hemma med barn. Och så är den karusellen igång.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Det blir lite snett i hela strukturen när man tar tag i ett av problemen bara.

Men som äldre, erfaren får man ha lite is i magen och inse att en uppvärdering av yrket på lite sikt kommer att ge effekter för hela yrket. Blir det en konflikt arbetstagare emellan finns risken att arbetsgivaren utnyttjar det som argument för att inte göra något alls åt saken.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Men om man tänker på hur tungt jobbet är och på vad man gör är det inte rimligt, faktiskt. Och dessutom hur stressigt folk som arbetar inom kommunen har (eftersom det är för dyrt att anställa fler personer och allt går jämt med minus)
Jag tycker helt ärligt inte att t.ex min sambo som kör lastbil ska ha högre lön än mig, om man kollar på utbildnings längd och viktighet. Men tro fan att han har det så det blir bättre för ekonomin att jag går hemma med barn. Och så är den karusellen igång.

Tillgång och efterfrågan, styr lönen.

Är utbildningskraven låga finns det ofta stor tillgång.

Hur "tungt" jobbet är, har sällan eller aldrig någon effekt på lönen. Det är vad någon är beredd att betala för det utförda arbetet som spelar roll.

Var det inte vinstuttaget i vård och omsorg som var den stora problemformuleringen som vissa kommit fram till? Rimmar väldigt dåligt med att det alltid går med minus......
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Jag vet inte vad ni andra gör när ni jobbar som gör att det är speciellt tungt?
Har sett många med dålig teknik som böjer ryggen istället för benen vid hjälp osv. Man får ju inte lyfta personer utan lyft (förutom vid olycka) osv.
Att jobba med städ är 3ggr så jobbigt.... Där är det tunga lyft med säckar till containrar, packa i och ur bilar osv.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Tillgång och efterfrågan, styr lönen.

......


Fast det stämmer ju inte alltid.
Jag var nyexad lärare -96/97 när det rådde stor lärarbrist. Babyboombarnen började skolan och man hade svårt att hitta utbildade lärare.
Trots detta hade man kartellbildning mellan skolorna i kommunen. Vid intervjuerna fick jag hela tiden höra att det inte var någon idé att jag begärde mer på nån annan skola inom kommunen för rektorerna hade bestämt att lägga sig på just den här nivån vid nyanställning.

Det man gjorde när man inte fick ihop utibildade lärare, var att man tog in "vem som helst" som vikarie - detta med föräldrarnas goda minne. Vid forumdiskussionerna fick man alltid höra att outbildade lärare minsann var lika bra som utbildade och att det inte alls behövdes nån utbildning för att vara lärare. Den diskussonen har tystnat en smula nu, kanske har man fattat att det inte bara är att gå in i klassrummet och riva av en lektion bara sådär. Vet inte hur många outbildade "kollegor" jag fått sitta och styra upp, planera lektioner åt och sedan när det var dags för nationella prov så fick man lappa ihop kunskapsluckorna i den klassen. Säger inget om att det finns olämpliga, utbildade lärare men rätt kunskaper skadar sällan. Läraryrket är långt ifrån bara att ha lite livserfarenhet och karisma....

Hur som helst: efterfrågan var stor - på pappret. Istället för att betala vad det kostade så löste man problemet genom att fuska sig fram på elevernas (och lärarlönernas) bekostnad.

Så funkar det ju lite på hemtjänsten där vikarierna ofta är helt outbildade - inte ens vårdlinjen på gymnasiet. Tack gode gud gäller det inte ssk.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Nej, det är inte alltid så enkelt.

För övrigt tycker jag fortfarande att det är ett stort problem att läraryrket inte är tillräckligt respekterat som en profession. Det är minsann ett område där många föräldrar, politiker och ministrar tycker att de har bättre lösningar än vad profession och forskning kommer fram till genom forskning och erfarenheter. Jag har inte hört Göran Hägglund föreslå speciellt många nya verktyg och förhållningssätt inom hjärtkirurgi som ska lösa infarktproblemen.

I det här fallet beskriver du problem med både kravställning och kartellbildning. Det senare sätter efterfrågansbalansen ur spel och det förstnämnda är ett aktuellt och ganska akut problem inom offentlig verksamhet.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Nu så städar vi också:grin:

Eh.. Ja? Men det är inte samma sak som exempelvis industri städ...
Det är skillnad att tvätta/städa hela arbetsdagar vs olika arbetsmoment. Om den man städar hos kan så ska man ju motivera att hjälpa till, istället för att bara skuffa runt, något som jag tycker många missar. Exempelvis dammtorka, sortera osv. Det är en form av träning för att fortsätta att bevara (eller förbättra) sin nuvarande förmåga.
 
Sv: Undersköterskor - Vad tjänar ni egentligen?

Ska motivera att hjälpa till?
Det är upp till biståndsbedömaren att avgöra tillsammans med vårdtagaren, det är inte alls alla som klarar att hjälpa till. Väldigt få där jag jobbar. Jag går till personer som sitter i rullstol och har svårt att ens lyfta en arm, personer som är sängliggande, personer som är över 90 år och har fullt upp med att ta sig från plats a till b utan att trilla...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
618
Senast: niardasp
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 260
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 990
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 624
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp