Ungern 2024?

2019 var jag på mitt första ras-EM (utan häst). Mitt barn var då typ sju månader och EM hölls i norra Tyskland. Efter pestens tid är det äntligen dags igen, den här gången i Ungern. Jag har precis fått barn (igen) och det kommer vara typ sex och en halv månad när EM går.

Nu funderar jag på om det går att rodda ihop en ny resa dit, hur man gör och vad det skulle kosta.

Restid enligt Google; 22 h med bil.
Närliggande flygplatser; Wien och Bratislava.
 

Min man är inte jättetaggad på att följa med. Det var han inte till Tyskland heller, och sen infriades hans värsta mardrömmar, ungefär (som också löste sig bättre än han kunnat tro).
Köra bil ensam är uteslutet, men har iaf slängt ut datumen på rasföreningens FB-sida. Vet inte hur det är att flyga och sen hyra bil för att åka in i annat land.
 
2019 var jag på mitt första ras-EM (utan häst). Mitt barn var då typ sju månader och EM hölls i norra Tyskland. Efter pestens tid är det äntligen dags igen, den här gången i Ungern. Jag har precis fått barn (igen) och det kommer vara typ sex och en halv månad när EM går.

Nu funderar jag på om det går att rodda ihop en ny resa dit, hur man gör och vad det skulle kosta.

Restid enligt Google; 22 h med bil.
Närliggande flygplatser; Wien och Bratislava.
Har inte rest i Ungern mer än besökt Budapest minst ett tiotal gånger (bodde 25 mil därifrån under 6 år)
Och vill bara tipsa om att ifall du flyger till Budapest så boka in ett par dagar där med, det är en underbar stad!
 
Har inte rest i Ungern mer än besökt Budapest minst ett tiotal gånger (bodde 25 mil därifrån under 6 år)
Och vill bara tipsa om att ifall du flyger till Budapest så boka in ett par dagar där med, det är en underbar stad!
Det vore trevligt, om det passar budgeten och jag har hästvakt de extra dagarna.. ska kolla hur långt det är emellan, kanske ett alternativ att de stora grabbarna kan vara i Budapest någon dag istället för på tävlingen :)
 
Det vore trevligt, om det passar budgeten och jag har hästvakt de extra dagarna.. ska kolla hur långt det är emellan, kanske ett alternativ att de stora grabbarna kan vara i Budapest någon dag istället för på tävlingen :)
Gillar man att bada (som en del barn ju gör) så är budapest jätteroligt för barn 😁
Hop on- hop off bussarna är smidiga och det finns många roliga stopp.

Massor av god mat med 🤗
 
Beroende på var det är:
  • Tåg från Wien passerar bl a Sopron, finns säkert bussalternativ också.
  • Det brukar (brukade?) vara billigare att flyga till Bratislava, men är osäker på om det fortfarande finns direktflyg från Sverige. Hyrbil därifrån.
  • Flyg till Budapest och tåg/buss eller hyrbil därifrån
 
Beroende på var det är:
  • Tåg från Wien passerar bl a Sopron, finns säkert bussalternativ också.
  • Det brukar (brukade?) vara billigare att flyga till Bratislava, men är osäker på om det fortfarande finns direktflyg från Sverige. Hyrbil därifrån.
  • Flyg till Budapest och tåg/buss eller hyrbil därifrån
Direktflyg till bratislava har det väl knappast någonsin funnits mer än att ryan air flög till "wien" men landade i bratislava, det var nog från skavsta.

Man måste mellanlanda i Prag.
 
Beroende på var det är:
  • Tåg från Wien passerar bl a Sopron, finns säkert bussalternativ också.
  • Det brukar (brukade?) vara billigare att flyga till Bratislava, men är osäker på om det fortfarande finns direktflyg från Sverige. Hyrbil därifrån.
  • Flyg till Budapest och tåg/buss eller hyrbil därifrån
I norra Ungern, Bábolna. Tror det är ett stuteri :)
 
Hyra bilbarnstol verkar vara fullt möjligt hos i alla fall en hyrbilsfirma. Bra att veta om vi vill flyga.
 
I norra Ungern, Bábolna. Tror det är ett stuteri :)

Det stuteriet är legendariskt! De importerade ökenaraber samtidigt som polackerna bla.

Stuterichefen under andra världskriget, Tibor von Pettko-Szandtner, hamnade först i Sverige hos Arvid Aaby-Ericson när han flydde med sin familj från ryssarna 1945. Senare blev han chef för El Zahraa, det egyptiska statsstuteriet. Det var han som tog in Nazeer i deras avelsprogram, en hingst som finns bakom enormt många araber i hela världen (mycket pga sin son Aswan som var en gåva till Sovjet som tack för byggandet av Assuan-dammen).
 
Det stuteriet är legendariskt! De importerade ökenaraber samtidigt som polackerna bla.

Stuterichefen under andra världskriget, Tibor von Pettko-Szandtner, hamnade först i Sverige hos Arvid Aaby-Ericson när han flydde med sin familj från ryssarna 1945. Senare blev han chef för El Zahraa, det egyptiska statsstuteriet. Det var han som tog in Nazeer i deras avelsprogram, en hingst som finns bakom enormt många araber i hela världen (mycket pga sin son Aswan som var en gåva till Sovjet som tack för byggandet av Assuan-dammen).
Häftigt!
 
I norra Ungern, Bábolna. Tror det är ett stuteri :)
Känns mest västerut ;-) trots att det ligger nära den norra gränsen
Då är det nog hugget som stucket om du flyger till Budapest eller Wien (eller om du hittar till Bratislava). Och antingen tar tåg till närmaste stad eller hyr bil. Kontrollera reglerna för att ev köra över gränsen bara.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp