Ungern 2024?

2019 var jag på mitt första ras-EM (utan häst). Mitt barn var då typ sju månader och EM hölls i norra Tyskland. Efter pestens tid är det äntligen dags igen, den här gången i Ungern. Jag har precis fått barn (igen) och det kommer vara typ sex och en halv månad när EM går.

Nu funderar jag på om det går att rodda ihop en ny resa dit, hur man gör och vad det skulle kosta.

Restid enligt Google; 22 h med bil.
Närliggande flygplatser; Wien och Bratislava.
 

Hyra bilbarnstol verkar vara fullt möjligt hos i alla fall en hyrbilsfirma. Bra att veta om vi vill flyga.
Kanske inte motsvarande svenskt babyskydd dock. Men om bebis sitter stadigt går det ju med vanlig bilbarnstol. Osäker på om de har bakåtvända, inte lika poppis i andra länder tyvärr.
 
Kanske inte motsvarande svenskt babyskydd dock. Men om bebis sitter stadigt går det ju med vanlig bilbarnstol. Osäker på om de har bakåtvända, inte lika poppis i andra länder tyvärr.
Bebis kommer vara ca 6 månader så bakåtvänt känns som ett krav..
 
Är det inte både billigare och ”roligare” att åka med någon från rasföreningen och ha en mer familjeanpassad (utifrån vad de andra gillar) semester vid annat tillfälle? Jag hade nog bara känt mig stressad om jag ville kolla på hästar och resten av familjen inte var så roade.
Billigare blir det nog, absolut. Roligare vet jag inte? :)
Sist var det ingen i rasföreningen som kunde/ville åka från Sverige. Bara en kille som hade med sig häst men han pratar i princip bara ryska så visste inte det innan 😅
Då bestod familjen av man och en bebis, i ungefär samma ålder som lilla grabben kommer vara.
 
Billigare blir det nog, absolut. Roligare vet jag inte? :)
Sist var det ingen i rasföreningen som kunde/ville åka från Sverige. Bara en kille som hade med sig häst men han pratar i princip bara ryska så visste inte det innan 😅
Då bestod familjen av man och en bebis, i ungefär samma ålder som lilla grabben kommer vara.
Ok, trodde ni var ett litet community där det var fler som skulle åka, då förstår jag att det kan vara roligare med sällskap. Jag hade nog ändå hellre åkt själv än med bebis, 4-åring och motvillig sambo, men det kanske finns något för dem att göra i närheten om de inte är så hästintresserade? Hade själv gärna följt med, provred en häst av den rasen en gång, det var något extra ❤️. Tyvärr föll det på besiktningen.
 
Ok, trodde ni var ett litet community där det var fler som skulle åka, då förstår jag att det kan vara roligare med sällskap. Jag hade nog ändå hellre åkt själv än med bebis, 4-åring och motvillig sambo, men det kanske finns något för dem att göra i närheten om de inte är så hästintresserade? Hade själv gärna följt med, provred en häst av den rasen en gång, det var något extra ❤️. Tyvärr föll det på besiktningen.
Hittills är det nog bara jag, men vi får väl se om någon annan blir sugen, tänker att det är lite öppet än så länge :)
Det var ju nära Budapest så tänker att jag och bebisen kan kolla på hästar och de stora grabbarna göra annat om de vill.
Ja, verkligen, kan inte tänka mig att ha något annat (som ridhäst) :love:
 
Åh så underbart!!! Jag var på ridläger i Ungern för VÄLDIGT längesedan, tidigt 70-tal minst, och då var landet fortfarande väldigt stängt och kontrollerat. Idag tror jag inte minst Budapest är ett fantastiskt resmål. Vi besökte även ett Lipizzanerstuteri i Szilvasvarad, helt otroligt! SÅ peppad jag blev nu att åka igen!
 
Åh så underbart!!! Jag var på ridläger i Ungern för VÄLDIGT längesedan, tidigt 70-tal minst, och då var landet fortfarande väldigt stängt och kontrollerat. Idag tror jag inte minst Budapest är ett fantastiskt resmål. Vi besökte även ett Lipizzanerstuteri i Szilvasvarad, helt otroligt! SÅ peppad jag blev nu att åka igen!
Coolt! Vad var det för hästar du fick rida? :)
Jag har varit en långhelg i Budapest när jag gick i gymnasiet, och tyckte bra om staden.
 
BVC rekommenderade för övrigt inte att flyga, eftersom det är mycket smittor på flygplatser..
 
Nu kommer mer och mer info om EM och jag blir mer och mer sugen 😅
Kommer vara studiebesök på ett större stuteri dagen efter tävlingarna och det vore så roligt.

Hoppas de släpper biljettpriser snart så man kan börja göra budget på riktigt. EM i Tyskland var inte så dyrt men nu är det längre resa..
 
Fortfarande är det mesta oklart men restiden från Budapest till Polen (och sen färja hem) ska var ungefär 10 timmar. Det vore nog ett bra alternativ för hemresan.
Ner skulle jag verkligen vilja åka via Berlin och Prag. Tydligen ska man kunna pricka in Bratislava också om man är sugen på det.
 
Uppdaterar lite.
Det blir nog Gdansk-Nynäshamn hem. Rätt lång färja men spar massa körning och är nog roligare för grabben. Ffa hamnar vi rätt "nära" hemma (2 h) och när man är på väg hem vill man ju oftast mest bara hem 😅
Ditresan velar jag på Göteborg-Kiel eller Trelleborg-Rostock. Färjan från Göteborg ger kortare körning i Sverige men längre i Tyskland. Trevligare tider på färjan men också dyrare.
Ska kolla priserna lite närmare.
Hemifrån på tisdag, nere på kontinenten onsdag, två övernattningar längs med vägen (onsdag-fredag) sen hotell i Ungern fredag-måndag. En natt i Polen på vägen norrut. Färja tisdag kväll, hemma onsdag. Hästvakt fixat.
 
Uppdaterar lite.
Det blir nog Gdansk-Nynäshamn hem. Rätt lång färja men spar massa körning och är nog roligare för grabben. Ffa hamnar vi rätt "nära" hemma (2 h) och när man är på väg hem vill man ju oftast mest bara hem 😅
Ditresan velar jag på Göteborg-Kiel eller Trelleborg-Rostock. Färjan från Göteborg ger kortare körning i Sverige men längre i Tyskland. Trevligare tider på färjan men också dyrare.
Ska kolla priserna lite närmare.
Hemifrån på tisdag, nere på kontinenten onsdag, två övernattningar längs med vägen (onsdag-fredag) sen hotell i Ungern fredag-måndag. En natt i Polen på vägen norrut. Färja tisdag kväll, hemma onsdag. Hästvakt fixat.
Ystad-Świnoujście är rätt smidig färja med, när man ska mot ungern. Tror oftast vi har kört genom tyskland sen för att det varit större vägar, men polen är ju allmänt mysigt att köra igenom. :)
 
Ystad-Świnoujście är rätt smidig färja med, när man ska mot ungern. Tror oftast vi har kört genom tyskland sen för att det varit större vägar, men polen är ju allmänt mysigt att köra igenom. :)
Ystad är lite långt söderut för oss :)

Min plan på vägen ner är Berlin - Prag - Bratislava :love:
Inga hotell bokade utan ta det som det kommer. Vi tar nog med egen resesäng till lilla grabben så behöver man inte fundera på det.
 
Ystad är lite långt söderut för oss :)

Min plan på vägen ner är Berlin - Prag - Bratislava :love:
Inga hotell bokade utan ta det som det kommer. Vi tar nog med egen resesäng till lilla grabben så behöver man inte fundera på det.
Det går garanterat utmärkt att ta det som det kommer😊
Spännande med road trip med lillen 🤗

Bratislava ska va jättefint! Trots 6 års boende i Slovakien har jag typ bara varit på busscentralen och flygplatsen en gång 😅
 
Uppdaterar lite.
Det blir nog Gdansk-Nynäshamn hem. Rätt lång färja men spar massa körning och är nog roligare för grabben. Ffa hamnar vi rätt "nära" hemma (2 h) och när man är på väg hem vill man ju oftast mest bara hem 😅
Ditresan velar jag på Göteborg-Kiel eller Trelleborg-Rostock. Färjan från Göteborg ger kortare körning i Sverige men längre i Tyskland. Trevligare tider på färjan men också dyrare.
Ska kolla priserna lite närmare.
Hemifrån på tisdag, nere på kontinenten onsdag, två övernattningar längs med vägen (onsdag-fredag) sen hotell i Ungern fredag-måndag. En natt i Polen på vägen norrut. Färja tisdag kväll, hemma onsdag. Hästvakt fixat.
Låter som en trevlig resa men jag tycker restiderna känns lite tighta, speciellt med små barn. Räkna med extra tid för köer runt/genom större städer, även om det finns motorväg. När man har en färja att passa vill man gärna ha lite marginal också. Om jag av tidsskäl skulle välja mellan lång körsträcka i Sverige eller på kontinenten skulle jag välja i Sverige.
Berlin, Prag och Budapest är trevliga städer och fungerar bra med små barn, men de tar mycket tid på en genomresa så jag skulle rekommendera stopp i lite mindre städer istället och spara storstäderna till egna resor. En eller två huvudstäder istället för tre eller fyra ;-).

Polska motorvägarna (som byggdes till fotbolls VM med EU-finansiering) är visserligen av hög standard men är enligt mig dödens tråkiga. Generellt är mindre vägar (i samtliga av berörda länder) ofta trevligare och bjuder på resupplevelse. Men de är ofta förvånansvärt långsamma så jag skulle se det mer som transportsträckor genom Tyskland, Polen och Tjeckien än resmål.

Gdansk-Nynäshamn är inte världens roligaste färja. Om det inte skett någon större uppgradering senaste åren så kan den inte jämföras med t ex en Finlandsfärja (de flesta ombord är polska lastbilschaffisar/gästarbetare och utbudet är anpassat efter dem). Med små barn är det förstås skönare än bilkörning (om det inte blåser). Trelleborg - Rostock är inte heller världens roligaste, men tar man nattfärjan så spelar ju inte det någon roll.
 
Ystad är lite långt söderut för oss :)

Min plan på vägen ner är Berlin - Prag - Bratislava :love:
Inga hotell bokade utan ta det som det kommer. Vi tar nog med egen resesäng till lilla grabben så behöver man inte fundera på det.
? Ystad ligger norr om Trelleborg (men längre österut). Det man förlorar i Sverige kan man kanske vinna i Tyskland/Polen (Obs! är dock inte helt uppdaterad på vägstandarden på alla delsträckor, var några år sedan jag bilade i dessa delar av Tyskland).


Om ni är rutinerade på att bila med barn och känner vägarna/städerna väl så glöm mina råd ;-)!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp