Unghästtråd...

_Eva_

Trådstartare
Hola,
Jag tror vi får göra en unghästtråd där vi kan bjäbba lite om våra unga projekt (upp till fem är väl lagom). Vad vi gör, lite bilder, problem eller solsken. Kort sagt bjäbb om allt.

Så kom igen, har vi några blivande Westernhästar därute?

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

*vinkar*...Min Welsh Cob-04 är under inridning, det går suveränt med små infall av hyss, skutt och protester. Rider regelbundet för instruktör nu under våren (Staffan L), hon ställs av från mitten av juni då hon kommer att växa på rätt ordentligt och så börjar vi jobba igen i augusti/september...första höstclinicen drar igång i oktober för vår del.

Hon har börjat hitta en bra takt, formen är på G, påbörjat öppna och förvänd volt i skritt. Insutten i december-06.
 
Sv: Unghästtråd...

Precis vad jag tänkte skapa!:bow:

Har precis kommit igång med inridningen av unghästarna nu!
Haflinger så klart, som generellt är sena i utvecklingen och helst skall ridas in som 4 åringar...
Vilket dessa är!

Latina, satt jag på redan förra våren 4 ggr, igår satt jag upp igen och åkte ut på en tur i skogen, tryggt lotsad av en av gameltanterna och en hållare på var sida!

*avbrott var tvungen och gå ut och kolla på frieser hingsten som stod på uppfarten! *

I slutet av turen styrde jag till och med lite! En heltrygg liten dam som tycker att inridningen är skitkul!

var ute idag med, styrde lite mer och travade ca 10m... det var lite farligt tyckte hon...
En bild på underverket!
IMG_0149.jpg

IMG_1032.jpg




Amie har vart mkt svårare, extremt vaken och har nästan aldrig haft alla 4 hovar i marken samtidigt!
En snabb rörelse och hon är borta med vinden..

Igår kom jag iaf upp och fick hängt på henne från båda håll utan att hon helt gick i taket...

Idag hängde jag på henne, medans hon gick ca 30m ute i skogen, därefter kunde jag sitta upp på henne , och åka ca100m!
Imponerande. ägarna var mäkta stolta över odågan!
Hon var visserligen på helspänn hela tiden, men ändå lugn!

IMG_1072.jpg

IMG_1066.jpg

IMG_0267.jpg
 
Sv: Unghästtråd...

Jag har en 3 årig QH hingst och var med på Greva nu i helgen i två trailklasser. Vi blev uteslutna i bägge klasserna men jag är endå jätte nöjd över vad vi presterade!:D
Jag rider honom var annan eller tredje dag och de blir mest i skogen. Men han har börjat testa mig nu och jag hoppas att jag ska klara av honom. Annars ryker kulorna!!:devil:
 
Sv: Unghästtråd...

Hon har börjat hitta en bra takt, formen är på G, påbörjat öppna och förvänd volt i skritt. Insutten i december-06.

Tyckte det skulle passa bra med egen egen tråd (annars pratar vi sönder den andra).
Måste fråga hur ofta sitter du på henne och ungefär hur långa brukar era pass bli?

Rider du mestadels på banan eller växlar du?

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

Amie har vart mkt svårare, extremt vaken och har nästan aldrig haft alla 4 hovar i marken samtidigt!
En snabb rörelse och hon är borta med vinden..

Fina bilder. Stor och bra ridbana. Har du något mindre utrymme för "Amie den hoppiga"?

Du får promenera vid hand och tömköra henne mycket jämte att någon leder samtidigt som ryttaren sitter på och börjar inverka försiktigt.

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

Satt på min 3-åring en gång i veckan ca 20-40 min. under okt-jan. I slutet av mars har jag börjat igen, tänker öka till ett par ggr/vecka till att börja med. Växlar mellan hagen och korta turer i omgivningarna.
 
Sv: Unghästtråd...

Jag har en 3 årig QH hingst och var med på Greva nu i helgen i två trailklasser. Vi blev uteslutna i bägge klasserna men jag är endå jätte nöjd över vad vi presterade!:D
Jag rider honom var annan eller tredje dag och de blir mest i skogen. Men han har börjat testa mig nu och jag hoppas att jag ska klara av honom. Annars ryker kulorna!!:devil:

Ahh! vad roligt att ni ändå kom iväg till en så pass stor anläggning. Hur det nu än är så är det fantastiskt bra träning.
Jag var nere förra april show med min dåvarande ettåring. Minst och ingen halterhäst öht så hon hade inget att komma med förutom att alla tyckte hon var så lugn och cool.

Ett bra tips är att du sätter dit ett litet rep runt gullet. Det är lite bättre att hålla i om det böjar stöka. Om det bockas i galoppen etc.

Jag tycker att det är bra att rida dem i skogen i början, då hinner de inte få upp så satans mycket fart att kasta av en med.

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

Tyckte det skulle passa bra med egen egen tråd (annars pratar vi sönder den andra).
Måste fråga hur ofta sitter du på henne och ungefär hur långa brukar era pass bli?

Rider du mestadels på banan eller växlar du?

mvh Eva

Hon rids ca 3 ggr i veckan varav 1 gång MINST 1 timma på order av tränaren (hon har kommit på att man slipper jobba efter ca 30-40 minuter och lägger gärna av då och protesterar livligt om vi ska fortsätta...)...Länge och väl här i januari och februari har det blivit mest att jag gått ut med henne vid handen och sen suttit upp. En kvart i början som sen blivit 30-40 minuter och sen går jag resten med henne vid sidan igen. Vi rider mest i skogen, faktiskt. Nu blir det väl ca 1 gång i veckan på en gräsbana men det är ju för att jobba på hemläxan från clinicen 24/3...före det blev det aldrig banträning;)

Hon har mycket energi, är oerhört stark och har en enorm vilja. Hon borde ha varit sk*ttrött efter clinicen...första gången på resa på 2 år, första gången i ridhus, första gången hon såg sig själv i spegel, första gången med andra hästar hon inte känner och första gången med rejäl träning för tränare. Det första hon gjorde när hon blev avlastad och insläppt till syrrans häst var att bralla runt som en yster kalv:eek: ...Tränaren konstaterade torrt att den damen behöver mer jobb:o . Jag som gått och trott att jag jobbat henne lite väl mycket...:crazy:
 
Sv: Unghästtråd...

Satt på min 3-åring en gång i veckan ca 20-40 min. under okt-jan. I slutet av mars har jag börjat igen, tänker öka till ett par ggr/vecka till att börja med. Växlar mellan hagen och korta turer i omgivningarna.

Snälla Ginne, en utförligare presentation av din häst vill vi ha! *hoppar upp och ner*

mvh Eva
 
Senast ändrad:
Sv: Unghästtråd...

Grattis Piraja!

Du har "en sån". Risken är stor att hon alltid kommer att vara sån. Och du kommer att lära dig otroligt mycket på henne.

Jag tycker att det är klokt att rida mycket ute i naturens ridhus, där har jag gratis bjudning och de lär sig att gå fram överallt. Det är tråkigt med hästar som bara kan gå på bana tycker jag.

Det bästa med "en sån" häst är att får man "en sån" häst med sig så kan man komma hur långt som helst.

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

Presenterar min egen tvååring, född -05.

Ett litet QH-sto efter en tämligen okänd ranchhäst undan min egen surmärr med cutting/reining stam.
Då min surmärr har huvud för sig själv så har jag med avsikt valt en hingst med milt sinnelag som lämnar hög ridbarhet på avkommorna. Därtill bra ben och fötter, vilket är nog så viktigt.

Hittils har jag inte gjort så mycket. Första levnadsveckan hade jag semester och tillbringade all tid i hagen där mycket grundades.

Hon endast ledd till och från hage, varit uppbunden, lastas och körs i trailer med eller utan mamma. Visad på tävling utan krav, mest för att känna på atmosfären. Lyfter fötter och kan verkas utan stök.
Otroligt kelen och människo-tillitsfull, kommer på inkallning i hagen.

Har haft henne på lösdrift sedan i juni förra året. Hade lite otur då hon inte mådde bra alls på första stället, vanvårdades. Har hämtat sig och mår nu finemang där hon bor 15 minuter ifrån oss.

Hon är ohanterad sedan oktober (förutom verkning då).

Jag förutsätter att allt kommer att sitta kvar när jag tar hem henne i början på maj.:eek: :crazy: :crazy:

Har ingen färsk bild så det blir en när hon var nyfödd...
fol1.jpg


mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

Jag platsar väl inte riktigt här än egentligen med min,,,han är bara 2 år än så länge....men blivande westernhäst är han i alla fall;)

Kan väl inte komma med något särskilt som vi gör men just nu är det utrustningsvänjning som pågår. Träns och bett är han van vid, dock inte att man lett honom i det utan då är det grimma som gäller över. Sadel och benskydd (med kardborreband:D ) har han haft på sig.
Täcken är han också van vid.
Skulle faktiskt introducera honom för lite lätt longering häromdagen men då blåste det så in i norden så det fick vara.
Ska ta nya krafttag så fort det blir lämpligt.

Han heter One of a kind men kallas för Uno...:D
Är född 21 april och är ca. 153 cm i mkh. Mamman är varmblodig travare ( i min ägo och min nuvarande westernhäst) och pappan är halvblod (också western).

Men jag sak ärligt säga att jag börjar undra vad jag gett mig in i...han är supersnäll och lugn,,,men det här med inridningen vet i sjutton. Är lite nervös för protester, bockningar, testningar osv osv....är livrädd för att åka av:angel: MEN...om jag får som jag vill så ska en av bukes cowgirls rida in honom så småningom...:D OM hon vill fortfarande vill säga...

IM000237-1.jpg
[/IMG]
IM000323.jpg
[/IMG]
IM000316-1.jpg
[/IMG]
 
Sv: Unghästtråd...

:rofl: ...ja, jag har nog fått "en sån":angel: . Nu är det väl en myt, egentligen, men kan tillägga att hon har rätt gott om virvlar...bl.a. 2 i pannan:eek:
Sitter vid jobbets dator nu och det är en ordinär PC med Windowssystem...och vi är inte kompatibla:crazy: . Kan med att lägga in bilder från Linuxen hemma men inte från en Windows:o ...Men, här är en länk till min hemsida där hon finns!
 
Sv: Unghästtråd...

Det finns tyvär ingen corral lr liknande att tillgå, men kommer hon bara ut i skogen lugnar hon sig! Så det är väl där det kommer fortsätta! Hon är super känslig och jätte smart, att ha nån på ryggen var inte så farligt, det var värre att ta sig dit upp!:crazy:

Men efter dagens pass är både jag och ägarna övertygade om att det går att göra ridhäst av henne med!:)

Jag är bara testryttare som får sitta in unghästarna, då ägaren tycker att jag är så ung och smidigt...:o Rider annars gammeltanterna.
Grundarbetet, markarbete, tömkörning mm håller gubben i...

Hästarna kommer väl tränas fram till sommarbetet därefter vila, gissar jag på, och sedan igång igen i höst!
 
Sv: Unghästtråd...

Men hallå nu får du tänka till litet.....

Du och din häst passar alldeles utmärkt i den här tråden! Det är en unghästtråd och det är dom faktist från det att dom är åringar till ca fem.

Stilig var han på bilderna!

Men jag skulle inte oroa mig så mycket för att sitta in och sadeltämja. Största problemen uppplever jag kommer inte förräns lite längre fram. När de är ridna nått halvår och det skall börja testas.

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

Fina bilder.

Min gamla surmärr har två virvlar i pannan och hon vet jag ju hur hon är. En liten djävul i änglaförpackning...

Unghästen däremot har inga som helst virvlar. Id-kollaren letade men fann nada. Så jag hoppas på att hon blir som ett lamm.

Passus. Bor du nära VTR?

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

Det finns tyvär ingen corral lr liknande att tillgå, men kommer hon bara ut i skogen lugnar hon sig! Så det är väl där det kommer fortsätta! Hon är super känslig och jätte smart, att ha nån på ryggen var inte så farligt, det var värre att ta sig dit upp!:crazy:

Men efter dagens pass är både jag och ägarna övertygade om att det går att göra ridhäst av henne med!:)

Haha! Du kommer att få dina fiskar varma!
Sen kan du alltid dela av ridbanan en smula när du skall vara där och rida. Kanske inte nödvändigt men en mindre yta brukar hålla ner farten en smula.

Du får rapportera här allteftersom!

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

Tror det är ca 7-10 mil dit... Lurade på en App.åt Skövdehållet till men tycker att VTR stämde bättre...hur konstigt det än låter för jag är inte någon fan av skäckar:crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
8
· Visningar
1 366
Senast: Imnir
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 096
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
969
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp