Unghästtråd...

Sv: Unghästtråd...

Jag har en liten tjej som är 4 år. Köpte henne i september förra året och började rida in henne då. Allt har gått smärtfritt tills nu, hon e en riktig liten djävul:devil: Hon testar hela tiden! Hon lärde sig väldigt snabbt vad det innebar att bli riden men det värsta är att om dom lär sig bra saker snabbt så lär dom sig dumheter ännu sbnabbare:smirk:
Men hon är jätte go, självständig och cool men lite rädd för andra hästar (märkte jag när vi var på ropingträning:crazy: )
Det enda orosmolnet just nu är att hon bockar och sparkar när jag rider ut med andra. Skritten går bra men i traven så får dom andra inte komma för nära, då säger hon till dom att dom ska hålla avståndet... I galoppen måste jag vara sist för hon som jag rider med, hennes häst, bockar när hon ligger sist hon klarar inte att sitta kvar då. Men min bockar åxå när hon ligger sist. Tilläggas bör att det e en travare så tävlingsinstikten är rätt stark. Just nu så rider jag ut mycket själv, oftast skritt och lite trav och om hon känns bra, en galopp. Ibland rider jag ut med dom andra men då blir det oftast bara skritt och trav. Om och när vi galopperar med dom andra och hon börjar trissa upp sig själv så tar jag ner henne till skritt så får hon vackert vänta tills vi kommer ikapp dom som galopperade iväg. Vet inte om det är rätt tillvägagångssätt men jag kan inte komma på något annat sätt att göra.
Tips någon?
 
Sv: Unghästtråd...

Hola,

Ja faktiskt har jag ett hett tips ang bockandet. Min gammelmärr är ökänd i området som en riktig bucking-queen så jag har testat lite olika varianter.
Bäst funkade det med ett bock-snöre och MYCKET ridning.
Antingen kan man köpa ett sk. gräsätarband som brukar användas på ponnies som kör ner huvudet och betar mitt i ritten eller tillverka en egenhändig modell av tunnare rep, typ balsnöre med en liten krok i ena änden. (Går ju med ett grimskaft oxå men kan bli lite klumpigt.)

Knyt dit en ögla på huvudlagets nackstycke. Dra repet genom löpöglan på nackstycket ner mellan öronen och fäst kroken i ena bettringen. Andra änden knyter du i sadelhornet så hästen är bekväm och kan arbeta normalt.

Det är jätteviktigt att hästen kan arbeta normalt när den har bocksnöret på. Det skall bara inverka när hästen bockar. Vilket den ganska kvickt kommer att komma på inte är så kul.

När det sedan skall galopperas så rekomenderar jag att ni ligger på och galopperar en stund, jobbar med att försöka kontrollera farten, ta och ge eftergift ordentligt när hästen svarar. Inget hattande med lite små galopper här och var utan mata på en stund så hästen får arbeta i en jämn rytm.

Vid själva galoppfattningen kan det i början vara ide att hålla i ett litet safety-handle, dvs et rep som är ganska tajt knutet runt gullet. Det skall MYCKET till för att åka av då.

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

Haha.......jo...visst var det en unghästtråd. Bara det att jag trodde det handlade om hästar som var runt 3-4 år och nyligen inridna.

Hmm......jo...det är ju den perioden jag fasar för. Vill inte alls vara med om den egentligen ;) . Tycker man kan trolla bort ett år,,,typ mellan 3 och 5 :angel: .

Det löser sig nog när vi väl kommer dit...:D
 
Sv: Unghästtråd...

Hahaha!
Du och jag har easy-pick i höst när vi sitter in våra. Nästa sommar kommer dom andra att flina brett (när dom har överlevt närmaste året) åt oss.

Det fina med en tråd med lite bredare spann är att vi kan samla ideer, tankar och tips i samma tråd. Sen är det ju inte så många unga westernhästar på G.

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

Vilken kul tråd! :) Jag har en arab hingst, han kallas för Macke och är fyra år. Han kom till mig för ett år sen, då hade flera personer åkt i backen och brutit både det ena och det andra då de skulle försöka att rida in honom :(

Jag satt på honom i juni för första gången och sen har det bara rullat på. Han sköter sig utmärkt och älskar att få komma ut, en otroligt possitiv kille! Har bara tränat honom ute i skogen än så länge, han har varit i ridhus med, men han har aldrig blivit riden där. Han fungerar bra att rida ut på både själv och med en eller flera hästar, sköter sig bra med ston också. Har inte krävt så mycket av honom en, vi har tagit god tid på oss att träna på grunderna och att bara ha kul tillsammans.
Har löshoppat lite och marktränat en del, och förutom detta har vi haft honom på utställningar också.

Macke går på lösdrift här hemma och leker och busar med sin hingst kompis, han har utvecklats i kroppen enormt det senaste året och mycket har jag nog våra fina kuperade hagar att tacka för, som de springer och klättrar och har sig i skogen :)

Macke sprallar i hagen, bilden är tagen i vintras
8018443.jpg0


Macke på bron, bilden är tagen i juni sommaren -06
2832626.jpg0


Hingstvisning i Arboga förra helgen
8790533.jpg0


Jag rider Macke, juni -06
2832604.jpg0
 
Sv: Unghästtråd...

:love: Så fin han är:love:
Fråga: Är han helrakad till hingstvisningen?
 
Sv: Unghästtråd...

Gosh! Så stilig!

Du har fått jobba en hel del med hans huvud va? Han kräver noggrannhet och aktivering för att funka?

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

Tackar för tipset! :bow: Ska testa detta redan idag!
 
Sv: Unghästtråd...

:love: Så fin han är:love:
Fråga: Är han helrakad till hingstvisningen?

Tack! :bow: :)

Jajemen, det fick bli så. Han har gått utan täcke i lösdriften hela vintern, kändes inge bra att visa upp honom med sin björnpäls...:o Det roliga var att han ändrade färg ganska ordentligt efter att ha blivit rakad, innan såg man inte skillnad på honom och hans bruna hag kompis, men nu är de otroligt olika :smirk:
 
Sv: Unghästtråd...

Gosh! Så stilig!

Du har fått jobba en hel del med hans huvud va? Han kräver noggrannhet och aktivering för att funka?

mvh Eva

Tack både _Eva_ och Ticka! :bow: :bow:

Han har behövt mycket tid för att bli bra. Jag tror att tidigare ryttare har krävt för mycket och gått fram för fort. Han har varit "bebis" väldigt länge, förstog först för i vintras att han faktiskt var hingst :smirk:
Han blir trött i huvudet snabbt när man tränar honom och han har lixom behövt tänka efter för att kunna gå vidare, så de första månaderna red jag bara en eller två gånger i veckan och däremellan tog vi promenader i skogen och gjorde saker utan press. Jobbade från backen med att gå över broar och sånt för att kunna berömma honom mycket och för att han skulle få lite bättre koll på sin kropp och var han satte fötterna, han var väldigt klumpig och "unghäst-vinglig" när han kom.
Men nu har han självförtroende och förstår allt snabbare vad man vill. Det bästa med honom är att han alltid har varit så glad och sammarbetsvillig, han anstränger sig alltid för att göra en till lags, så han är väldigt lätthanterlig.
Han kan faktiskt stå i flera dagar också utan att bli odräglig igen när man tar ut honom, många hingstar speciellt brukar ju ha en tendens att bli lite tjafsiga då. Fast utan lösdriften och hans kompis i hagen så hade det nog varit annorlunda, de leker ju så mycket och busar längs staketet bredvid stona, så de har ju att göra ändå.
 
Sv: Unghästtråd...

Ja, då var det som jag trodde...
Mkt häftig färg fick han vid rakning....:bow:
Menar inte att den andra inte var fin...äsch du vet...
 
Sv: Unghästtråd...

Jag köpte en arabhingst i december -06 som nu är vallack och blir 2 år i majmånad. Han har trottsat rejält de sista månaderna, mest har han stått på bakbenen den mesta av tiden men sparkabakut,naffsa osv men helt plötsligt så vände det för 3 dagar sedan och efter det har han varit hur lugn som hellst.
Här kommer lite bilder på Phigalle från påskaftonskväll.(sorry för storleken på bilderna)
bild3.jpg

bild2.jpg

bild4.jpg
 
Sv: Unghästtråd...

Hola och välkommen till tråden du med!

Du har fått sadel på din tvååring ser jag, görsnygg pad men lille Phigalle blir verkligen liten när den täcker halva honom. Gulligt.

Nu börjar vi bli några att glädjas med och att stötta i stöktider. Roligt!

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

Vad stor han blivit:eek:
Kul att det går så framåt.....nu börjar jag få ångest för min 2 åring.

Jag måste hålla med Eva.....vilken ursnygg pad. PMa mig var du köpt den.....snäääällllllaaaaa :D

Eva: Ja..nu är vi ju ett par. Det ska bli jättekul att följa alla som har lika gamla hästar som min. Givetvis alla andra också men det är nåt visst när man gör samma sak.Vi får som sagt stötta varandra ;)
 
Sv: Unghästtråd...

Ja, nu är vi ett litet gäng med blivande-westerhästar-mattar. BWM-maffian...haha! Förlåt om jag är lite sjuk i huvudet men jag är aptrött.
Var ute och red en vända men red ju som vanligt vilse... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=756290
Jag kommer att vara helt förstörd imorrn.
Nattinatti!

//Eva
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 402
Senast: MiniLi
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 812
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 539
Senast: tott
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp