Unghästtråd...

Sv: Unghästtråd...

Hihi, ja han verkligen drunknar i den padden. Har bara haft på honom sadel 2 gånger utan gjord i stallgången och 2 korta gånger med gjord i boxen. På påskafton var det första gången han var utanför stallet med sadel på ryggen! Det enda som hände var att han steppade åt sidan lite när han klev ut genom utgången då tyngde väl sadeln lite kanske men sedan gick han några varv med mej och brydde sej inte ens.
 
Sv: Unghästtråd...

Jag har ju nästan haft ångest de sista månaderna då han verkligen försökt och troligtvis varit i högre rang än mej. Inte något har funkat men det vände när jag köpte ny repgrimma och nytt rep. Vet inte om det är psykologiskt el vad men så fort jag satte på den nya grimman och han började bråka och jag sa till honom så backade han,blev helt ställd såg det ut som och sedan har det bara flytit på. Så nu är det ju så klart roligare och då är man och pysslar mer och är mer i stallet. (har ju sån otur att ha eget stall så då blir det himla ensamt). Ända skillnaden på utrustningen var att den gamla var köpt på Höök och repet var mkt klumbigt men ändå lätt och grimman var tjock. Den nya grimman är av mkt smalare rep och nya repet är längre och tyngre. Om det har ngt med orsaken att göra?

Angående padden så köpte jag sadeln på bilden osedd ink padd,brösta,bett,träns och tyglar men inget passade haha.
sadeln passar inte så den kommer jag inte att ens hänga på men den passar sällskapsponnyn :angel:
Tränset,bettet och padden är förstora men jag älskar oxå padden:love:
 
Sv: Unghästtråd...

Tack,tack. Ja nu e han duktig. Springer inte me huvudet i luften längre hihi
 
Sv: Unghästtråd...

Ojoj,

Jag vill inte på något sätt göra pekpinnar men tänk dig för med att lägga på sadel. De flesta brukar vilja bocka av sig sadeln första gången/gångerna.
Du vill inte ha en häst som får frispel i stallgången eller i dörren på väg ut.

Jag brukar ha dem utomhus på ett mindre område som är inhägnat. Helst en plats hästen är van vid, där den är lite hanterad tidigare med longering etc.
På denna plats plastar jag, paddar och slutligen sadlar jag. Oftast brukar de inta säga något när man lägger på sadeln, ej heller när man spänner gjorden.
Däremot så brukar det hända lite när man ber om rörelse. Om inte i skritten så definitivt i traven. Då bockas det rejält. Likadant med första galoppen. Mönstret kan upprepas lite några gånger i början.

Då gäller det att de får lov att bocka en stund så de kommer på att dom inte blev uppätna och dog, samtidigt som att de inte blev av med hästätarmonstret på ryggen.

En del bockar mer, andra mindre. De finns dom som reser sig oxå.

Lång lina så du kan styra upp men ändå inte komma för nära, ingen skall riskera att bli skadad.

Så gör jag, kanske finns det många bättre sätt, men snälla lova mig att inte sadla inne i stallet mera förräns han är helt sadeltämjd.

Safety First. Ok?

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

OK, jag lovar!
Jag har dock inget inhängnat område men jag nrukar hålla till på stallplanen.
Vi har endast kört några små övningar hittils så som att stanna när jag stannar, backa när jag backar osv vilket inte har funkat utan stegringar el utfall dock som sagt funkar det bättre nu. därför har vi hitills hållit oss till skritt. Har tagit ut honom runt mej några gåner i longering i skritt men så fort det blir trav så e det världens hopp,studs,stegringar, sparka bakut osv. Så vi tar dte i den takt som funkar för honom.
Ett annat problem är att jag alltid är själv i stallet och inte har hjälp av någon men han får väl lära sej att stå stilla istället ute när jag lägger på sadel osv.

haft en kompis ute två gånger. En gång i slutet av jan och en gång för ca 2 veckor sedan. Hon rider och tävlar i western med sin arab och gått på många NH clinics osv. Jätteduktig tjej som har hjälpt mej hur jag ska hantera mitt kroppspråk och hur jag ska bete mej mot min häst. Dock har hon alltid fullt upp men ska ska försöka få henne komma en gång i månaden iaf.

Jag vet att det är en risk att träna en unghäst själv men vad gör man när man har eget stall, en unghäst och en liten sällskapsponny på foder, och två små barn på 10 månader + 4 1/2 år.
Då får man klara sej själv.
 
Sv: Unghästtråd...

Bra! Då andas jag ut lite.

Just bara för att jag vet att du är själv så är det extra viktigt att tänka på DIN säkerhet. Hästen klarar sig alltid.

Stallplanen är bättre än inne i stallet. Där kan du inte bli inträngd och nersparkad i ett boxhörn. Eller trängd i dörröppningen och få revbenen knäckta.
Det går så jäkla fort även om man försöker vara med i matchen och tänka säkert. Min åring tutchade till mig förra året varpå jag for med sidan rätt in i vattenbadkaret. Slapp lyckligtvis att knäcka revbenen men fick en duktig blödning som låg och tryckte på lungorna så jag hade skitjobbigt att andas i tre veckor. Lite ont oxå kan man väl säga...

Det finns ganska mycket duktigt folk nere ikring dina tassemarker. Finns det någon mera du kan ta hjälp av så ni får ett bra språk att kommunicera med?

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

Hur en repgrimma är har betydelse faktiskt.
En tunnare och hårdare repgrimma är "skarpare" än en som är mjuk och kanske lite kraftigare.
Kan ju vara så att den du har nu är skarpare än den du hade tidigare.

Den här tjejen du pratade om...bor hon runt Tidaholm? Är det en skimmelvalack hon rider? Har hon en hund?
 
Sv: Unghästtråd...

Hon bor ca 2 km från mej och har en skimmel men ett sto =)
 
Sv: Unghästtråd...

Får jag ta med en till? :) Visserligen ingen "riktig" pålle, men hoppas att hon ska bli en western kuse ändå...Har en liten welsh hemma också, som är 3 år. Hon har varit hos mig i ca 1,5 år, kom ohanterad och en aningen illa behandlad=rädd för allt och lite till.
Hoppas i framtiden kunna hitta en liten kille eller tjej som vill rida henne, om inte får man väl skaffa sig en egen och hoppas på att intresset hamnar hos ungen med...;) Köpte henne dock först och främst för att kunna köra in henne.

Så här långt har vi promenerat massor i skogen och sprungit bredvid de stora hästarna när de har dragit vagn. Hon är van vid trafik, kor, hundar, traktorer osv, så hon har blivit ganska härdad :smirk: Vi började promenera med sele strax efter att vi fick hem henne, är van vid all typ av utrustning som sadel, täcken, träns m.m. Har aldrig protesterat över det. Tränat mycket broar, plastpåsar, presenningar och annat skoj. Tömkör henne nu, har börjat löshoppa henne lite på låga hinder.

Hon är en duktig men oj så sprallig tjej! Väldigt ivrig och vig, hon gör krumilurskutt som ingen annan! Dock har hon en aning svårt att focusera, en riktig liten tonåring! :devil: Inridningen ska bli spännande att se! Och matte önskar innerligt att någon ska vilja western träna, och gärna tävla henne om några år, westernsadeln hänger här och väntar....:angel:

Bell Holiday busar i hagen, sommar -06
3970973.jpg0


Sprallis! Kul att sitta på, hehe...:D
7405687.jpg0


Med utrustning, i somras
3970977.jpg0
 
Sv: Unghästtråd...

Gud så gullig!!! :love:

Klart vi vill höra om dina strapatser med lilldamen med!

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

Tack! :bow: :bow: Med det här lilla bus fröet så kan det nog hända mycket. Även när man inte tränar henne. Hennes favorit just nu är att galoppera runt i en cirkel i hagen där vi har lagt ut sand, sen bockar hon och sparkar så mycket hon orkar, helt GALEN! Att hon inte blir yr och trillar omkull är en gåta... Kan tillägga att cirkelt är ca 10m i diameter, hon går nästan omkull där som hon springer...:smirk:
 
Sv: Unghästtråd...

Nej...vad kul. Vad är det för clinic?

Rider regelbundet för SL hela året...Bräkne-Hoby, EWR. Perfekt att ha lite råd i ryggen när man jobbar med ystra unghästfröknar;)


...som för övrigt var mer än yster under dagens skogritt:eek:! Fattar inte var energin kommer ifrån, totalt obegripligt...Men hon sansade sig efter lite små och stora volter på en täkt och sen gick hon som ett urverk över stock och sten i riktigt svår terräng...och hon är suverän. Finns inget hon tvekar inför...trampar fram precis dit jag vill *stolt*
 
Senast ändrad:
Sv: Unghästtråd...

Måste bara uttrycka mitt tack till _eva_ för att du ger oss mindre begåvade en massa användbara tips:bow:
En jättebra tråd!
 
Sv: Unghästtråd...

Just...du har nog sagt det förut tror jag nu när jag tänker efter...hmm...det är ju det här med minnet.
Det låter i alla fall jättekul och hoppas att det ska gå bra....:)
 
Sv: Unghästtråd...

Jag kan uppdatera lite grann faktiskt.
Idag introducerades lillen för longering och det gick riktigt bra.
Jag var själv så helt hundra gick det inte men i vänstervarv gick han precis som man ska. Jag tog hjälp av ett dressyrspö för att "peka" ut honom på volten med och han förstod det på en gång, han travade faktiskt också lugnt och sansat, dock var det inte meningen att det skulle bli trav.
I högervarvet gick det inte lika bra för han ville gärna vända så det blev att han bytte varv men huvudsaken är att han fattat galoppen om det hela. Träns var på fast det användes inte utan det var förstås grimma under som gällde.

Jag är väldigt nöjd och det märks att han tar åt sig allt man visar honom väldigt lätt. Inga tossiga skutt heller blev det.
Efteråt så fick han gå i en av lösdrifterna själv. Då det finns en hel del hästar på gården så är han sällan själv tyvärr men nu passade vi på idag. Givetvis blev det lite "skrik" och lite stollaryck där inne men han sansade sig snart. Själv har han varit tidigare men det är ett tag sedan nu.

Nåväl....lite bilder från idag..tyvärr inte under longeringen då jag som sagt var själv.

IM000364.jpg
[/IMG]
IM000358.jpg
[/IMG]
 
Sv: Unghästtråd...

:o ehh! jag startade ju bara en liten tråd...

Meningen är ju att vi skall tipsa och peppa varandra, det blir roligare!

Men tack, det var mycket snällt sagt :bow:

mvh Eva
 
Sv: Unghästtråd...

gosh! Han är så stilig! Och svart dessutom!

När han är fem är han färdigutbildad och kan en massa tricks så vill dom hyra in honom för ett enormt gage så får han göra en modernare variant av "Svarta Hingsten".

Jag brukar försöka lära mig att se när de vill göra en tjuv-vändning. Försöker vara snabb som attan och springa in lite bakom hästen klippa av vägen och driva hästen. På så vis blir det en mindre volt, vilket dom tycker är jobbigare, men då har man fortfarande rätt varv.
Efter ett tag brukar dom inse att dom får jobba mera om dom hittar på egna grejjer.
Hästar är lata så det brukar funka hemma hos oss.

Visst är det kul när dom fattar så fort?
Dom lär sig ju femtio gånger snabbare än vad man själv gör.

mvh Eva *som längtar efter sin egen så hon kan kräkas*
 
Sv: Unghästtråd...

Haha.....ja..det vore inte dumt för matte om han kunde extraknäcka som filmskådis.

Det är lite lustigt att han är svart. Hans pappa är ju skäck och när min föddes hade han lämnat 17 avkommor om jag inte minns fel. 15 av dom var brunskäckar och en var helbrun och min var svart. Pappan är själv brunskäck. Då visade det sig att min killes farfar var svartskäck. Med hjälp av en duktig halvblodsmänniska som håller på med stammar kom vi fram till det här. Lite kul faktiskt.
Han är reggad som mbr. men jag vill ha han till svart. Hade han varit brun så skulle han ju vara det runt mule och ögon och det är han inte.
Ska bli kul och se nu i sommar hur han kommer se ut. Han bleknar ju alltid lite och ser lite brun ut..men jag tror han är svart faktiskt.

Angående longeringen så hann jag inte riktigt med att styra upp honom. Det var ju bara lite prov men jag ska tänka på det nästa gång.
 
Sv: Unghästtråd...

Hola,
Jag tycker då att han ser svart ut!!!

Var det en fegis till kontrollant?

brunt + brunt ger
50% brun
25% fux
25% svart

Dock kan jag inte komma ihåg varifrån jag fått det. Om jag läst det i färgboken, någon sagt det eller om det bara är en skröna....

mvh Eva
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 402
Senast: MiniLi
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 811
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 536
Senast: tott
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp