Bukefalos 28 år!

Unghästtråd...

Sv: Unghästtråd...

*kl*

Hoppar in lite här igen, var ett tag sedan.
Ev. kommer denna kille hem igen och då kanske ni får se mer av honom här igen.

PICT0761.jpg

Var han inte såld till fodervärden??:confused:
 
Sv: Unghästtråd...

ok. då är jag med. Svarta jeans är mycket snyggare än blåa enligt mig. :)

det finns jättebra info om hur man lägger upp bilder här:)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=654197

hehe, som min då ;) Fäller så det snöar i stallgången bara man tar i henne.
Just nu så ryktar jag ordentligt en gång/dag och tar bort överflödigt hår med en sån där tvåhandssvettskrapa. Gillar inte ryktsten för det blir ett grått lager över hela hästen.
Idag ska hon badas och då blir det helkroppsbad med balsam i man och svans. Förhoppningsvis får jag bort det mesta av fällhåret.
Hon kommer att badas två gånger till inför tävlingen. En gång veckan innan och en gång kvällen innan.

I den här tråden finns en massa tips om hur man får "vita" hästar vita:D
Där står också hela våran badprocedur
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=11247590#post11247590
 
Sv: Unghästtråd...

Oj hon var inte helt olik min lilla donna!
fast din ser ut att ha lite mer fuxfärgade fält (vilket jag tycker är snyggare) Hon ser jättefin ut! :laugh:
Vad har hon för stam?

P8250199.jpg


Var tvungen att lägga upp en större version också :)
tips! Om du vill lägga in lite större bilder så tar du bara bort tecknen: th_ som står i bildlänken innan P8250199.jpg.
De står för thumbs och gör att bilden blir en mindre version :)
 
Sv: Unghästtråd...

jo, hon är reggad som chestnut, men jag tycker hon är mer fux. hon är e. frekles flit bar(QH) och u. sure a babyface. väldigt trevlig och cool i sig själv, mycket egen vilja ibland :devil: men så är de...
igår borstade jag henne så vi hade helt plötsligt en ryamatta på stallgången, mjukt o skönt...
vi skrubbar för fullt inför söndagens tävling nu
 
Sv: Unghästtråd...

Nu har jag också suttit på min unghäst :banana:och vi ha skrittat ca 50m. Han är jätte duktig oh lyssnar fint på hjälperna :love::love::love:

Nu har jag gjort vad jag har planerat med honom i år så det blir LÅNG vila fram till mars någon gång innan jag örjar jobba med honom igen :) Längtar redan!!!!
23763272.jpg
 
Sv: Unghästtråd...

nu har vi gjort vår tävlingdebut, jag o min lilla dam...
vi kom 2:a av 3 startande varav en blev diskad... :banana:
men det blev inte vi, vilket jag är mycket stolt över min lilla tjej, då vi inte har tränat något direkt:bow:
 
Sv: Unghästtråd...

åh vad kul! :laugh:
förstår att du längtar till våren :) vad ska ni göra under tiden?
Är det bara ren vila och vardagshantering på schemat eller har du tänkt köra in honom? :)
 
Sv: Unghästtråd...

åh vad kul! :laugh:
förstår att du längtar till våren :) vad ska ni göra under tiden?
Är det bara ren vila och vardagshantering på schemat eller har du tänkt köra in honom? :)

Nej, det blir helt vila och vardagshantering. Han ska gå på lösdrift med en 1åring (som dock är större än honom) så dom får busa och ha roligt :laugh:
Har varit rätt mycke för honom nu sedan i maj när jag köpte honom så han förtjänar riktig vila och samla tankarna. Dock har han skött sig exemplariskt vad jag än utsatt honom för :banana::banana:

Men jag har ju den gråa 4 åringen jag skrivit om i tråden att jobba med så jag har att göra.
 
Sv: Unghästtråd...

Härligt det där när man får börja lite mer med sin lilla unghäst.
Men bli så glad för varje litet framsteg! Otrolig känsla :D

Var verkligen ett tag sedan jag skrev här.
Har spanat under tiden och gud vad alla hästar har växt och lärt
sig massor av saker.
Bra jobbat alla :banana:

Uppdatering om mig och Chili.

Bytt sadel så klart fattas bara annat. Har nu ägt eller provat ett 50 tal.
Fy fan vem vet när nästa gång blir.

Vi kom aldrig ut på några tävligar i somras då jag har
separerat o flyttat. mycket som måste ordnas då.

Vi var i varje fall iväg på en helgträning med stallkompisarna för Oliver Saltzman,
och det var nog det värsta som jag och Chilisen varit med om :angel:
Vi jobbade som galningar varje pass och efter passet var det duschen som gällde för chili och varken han eller jag kunde knappt gå.
Men men lärorikt som tusan var det :bow: Rekomenderas!

Sen hade jag sådan tur att min tränare står i samma stall så hon har tränat Chili i någon månad nu. Riktig lyx. Känner att jag inte haft tid med arbetet o flytt mm.
Och fy tusan vilken skillnad på häst!!! Helt underbart. Avslappnad hela tiden går i form och otroligt formbar, lutar sig inte mot skänklarna längre. Utan går i stadig form. Så nu har jag lärt mig rida på en hand också :eek: Vingligt som tusan i början, innan man fick in snittsen. Chili har nu ett babyshanks i munnen, delat bett med jättekorta skänklar. Och konstigt nog trivs han bättre med det än vanliga billy Allen bettet.

Så nu tränar vi på för att komma ut på banorna nästa år i stället :bump:
 
Sv: Unghästtråd...

några bilder ska jag nog kunna ordna... men min internetkoppling är lite ostabil..
blev filmade då vi var på banan. får se om vi lyckas lägga upp den med någonstans...
 
Sv: Unghästtråd...

Låter som de kommer att ha ett härligt vinterlov! :D
Ja just det ja! Lilla fröken grå! :idea:
Skönt att ha någonting att göra under tiden.
Hur går det för dig med henne? Har du fortsatt att rida henne på sidepullet?:)
 
Sv: Unghästtråd...

Det var längesedan!
hehe, väntade nästan på att du skulle skriva att du bytt sadel snart igen ;):D
Var det cratessadeln du fick byta nu då? eller har du redan bytt den kanske :p

Vad roligt att det går bra (och framförallt känns bra) nu! Det är ni värda efter allt trubbel! :bump:
skönt att hitta en variant på stång som han funkar på direkt! (så slipper ni börja med att leta och byta i den änden också ;))
Min Chili har ju bara bett när vi tränar tränsning och när vi tömkör än så länge men när hon provar träns så hänger mina olika gamla bett till de förra hästarna på och favoritbettet är en helt oledad stång med koppar på mundelen och med tungfrihet. Det står hon och suger på och hon håller kvar det i munnen som en napp när jag tränsar av :D
 
Sv: Unghästtråd...

*knapplån*

Vi longerar lite smått här och tränar på att trava i grimma o grejer. Tränar på att stå i stallgången medans matte mockar och att stå kvar i stallet ensam. Där sköter sig Lotta jättebra, tills även jag försvinner. Då börjar hon skrika efter mig. Det har gått jättebra vid insläppen och Lotta har några gånger fått träna på att släppas in lös in i stallet. Dock kommer vi att fortsätta med att hästarna en och en i grimma/med grimskaft.

Tyvärr så blev Lotta biten i hagen idag av två ostimulerade monster så pass mkt så att hon stressade sig igenom grinden (under även undertråden) vid insläppet. Stackarn. Anledningen är att nån av grannarna (ev två hästägare) lagt ut äppelhögar i hagen och som vissa hästar stressat upp sig om. Det är bara de två som bits. (Halvblodet kan nypas vid lek, men aldrig så det går hål.)
Verkade lite loj/extra mattig efteråt, så jag stod en stund och kliade på henne. Stackarn.

dsc00652.jpg

dsc00651-300x225.jpg


:mad: *arg* :mad:

Min lilla tjej som varit så duktig...
dsc00641.jpg

dsc00642.jpg
 
Sv: Unghästtråd...

Låter som de kommer att ha ett härligt vinterlov! :D
Ja just det ja! Lilla fröken grå! :idea:
Skönt att ha någonting att göra under tiden.
Hur går det för dig med henne? Har du fortsatt att rida henne på sidepullet?:)

Jodå det går jätte bra, har fortsatt med sidepullet och hon verkar trivas bra med det. I lördags när vi red gick hon i stadig form i både skritt och trav :banana: Jag blev väldigt förvånad då hon i torsdags bara gick emot handen och inte ville jobba alls. Vilken skillnad det var :idea: Hoppas bara det håller i sig :angel:

Har flyttat upp henne till Willes bete för hans kompis åkte i lördags och jag kan inte flytta honom till sommarbetet förren på lördag, så Waikiki fick vara sällskap i 1 vecka.
Så nu går mina 2 köttbullar tillsammans :banana: Lägger in bilder i morgon.
 
Sv: Unghästtråd...

men stackars lilla lottagumman :(
usch, man känner sig så maktlös när de är taskiga mot ens små :(
vet inte om du kommer ihåg det, men jag och chili hade det likadant precis vid den här tiden förra året. bitande hästuslingar :(
Men vilken tur att det gick såpass "bra" som det ändå gjorde. Är läskigt med stängselskador!

vad go hon är som är så mammig! :love: chili skriker bara efter mig om hon vill in eller vill ha mat nuförtiden :cool:

jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att det är bra att de får gå lösa in i stallet nån gång då och då. känns som att de vet hur de ska göra då om de kommer lösa :)

Vad hon växer! Alltså hon blir bara större och större och finare och finare för varje bild du visar!

Vad är det för rosa saker på grimman? Ser spännande ut!:D
 
Sv: Unghästtråd...

Hon fick faktiskt inga stängselskador denna gången, vilket jag är glad över. De sår hon har är efter de bitande monstrena...

JA, hon växer! :love:

Det är en rosa repgrima, under den vanliga grimman. :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 919
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 172
Senast: tott
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 049
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp