Bukefalos 28 år!

Unghästtråd...

Sv: Unghästtråd...

Dum fråga kanske men hur tränar du in halt för sätet? Alltså hur börjar du lära in det? Gör du one rein stop eller?

Har ju aldrig ridit in en häst på western vis utan bara engelsk och till våren ska Wille ridas in på westren vis så jag försöker snappa upp så mycke som möjligt :angel::angel: för att det ska bli rätt från början.
 
Sv: Unghästtråd...

Det är ju absolut ingen dum fråga! Är absolut inget proffs själv ska jag tala om. Detta är min första egna unghäst, och den första jag rider in på westernvis ;)
Men jag har stor hjälp av min tränare som tur är och så här gör vi:)

Om jag ska göra halt för att hon inte står still när hon ska så tar jag i ena tygeln, one rein stop, tills hon stannar. berömmer då massor!

Men halten för sätet är lite annorlunda. Första gångerna så gjorde vi såhär:
Skrittade runt i rundcorallen, Chili hade inte blivit riden så mycket så hon var lite tvekande framåt. Om jag märkte att hon började sakta av lite, precis som om hon tänkte stanna så satte jag mig djupt ner i sadeln och trampade ner i stigbyglarna. När hon stannat så fick hon massor med beröm!
Man fick liksom vända på det så att hennes egen ide egentligen blev min ide om du är med på hur jag menar? :)

När hon sedan självmant skulle till och skritta igång igen så gav jag skänkel och skritt kommando, och när hon gick igång, mängder med beröm.

Behövde bara göra detta några gånger innan hon började fatta vinken och jag kunde be om halt utan att det var "hennes ide först" eller vad man ska säga. :)

Nån enstaka gång kan hon dock fortfarande vara lite väl seg i halten, vill ju att hon ska stanna direkt, men hon tar några steg extra innan hon stannar. Då brukar jag (innan hon stannat) vända henne ut mot sargen och skritta ut i andra varvet varpå jag ber om en ny halt. Skulle hon sega då också så vänder jag henne tillbaka igen mot sargen och ut i skritt i motsatt varv. Ber sedan om halt igen. Nu brukar hon tycka att hålla på och vända är så jobbigt att hon stannar direkt när jag ger säteshjälpen, och då får hon ju såklart massa beröm (och tycker att hon är bäst i världen) :D
 
Sv: Unghästtråd...

tack för svaret :bow::bow:

lät ju inte så svårt. Håller på att köra in Wille nu och lär han stanna fr rösten så det kommer jag nog ha nytta av när jag börjar rida honom. Även fast han tycker det är pecka att stå still nu så börjar han lära sig vad wohh betyder :angel: Men sen vill han inte stå still, för mycke myror i kroppen :rofl: men det blir bättre och bättre :banana:
 
Sv: Unghästtråd...

Jag har lärt Chili woah från marken. Fast använder inte just woah när jag hanterar henne och ber om halt tex. när vi är ute och går så säger jag det väldigt tyst och kort, typ "oo" istället.

Har inte använt det när jag lärde henne halt från ryggen utan har lagt till det nu när hon verkligen förstår säteshjälpen. Och då är det ett ordentligt woah! ;)

Befäster woah lite extra i rundcorallen utan ryttare innan jag tar upp det på ryggen. Kör lite uppvärmning och andra övningar som hon redan kan och låter henne sedan galoppera på stadigt runt mig. Sedan genskjuter jag henne, alltså vänder henne ut mot sargen och woah:ar medans jag "parerar" hur hon trampar tills hon stannar helt och ger då beröm. (man rör sig som hästen i cuttingen ungefär :D)

Alltså jag vill att hon ska stanna innan hon vänt hela vägen runt och börjat galoppera i andra varvet. Och då är sargen väldigt bra att ha eftersom hon inte kan gå ut ifrån mig utan bara åt höger eller vänster, och där kan jag blocka vägen lätt. :)
När hon stannat så går jag sakta fram mot henne med handen utsträckt, inte rakt på henne utan lite från sidan, och sedan berömmer jag som vanligt igen.:)
 
Sv: Unghästtråd...

Jag har tyvärr ingen rundcorall i närheten :cry:
Men jag tränar honom ändå från markan fast i ledrep i stället.
Och det fungerar bra, han lyssnar bra på mig och mitt kroppsspråk. tänkte dock ta upp det lite igen när det blir hårt i marken så jag kan vara på en av åkrarna.
Så för tillfället är det bara tömkörning vi håller på med på helgerna, veckorna går inte då det är beck mörkt när jag kommer från jobbet :( men men då får han lite vila oxå....

Lycka till med din dam hon är urläcker :love::love:
 
Sv: Unghästtråd...

oh I see ;) Då är det inte så lätt!
Men om han lyssnar bra i lina så är ju det kanon!
Bara det funkar så :)

Tack så mycket! (Chili tackar också ;))
 
Sv: Unghästtråd...

Idag har jag ridit lite igen. Först lite lösjobb med utrustning i rundcorallen och lite woah träning. Sedan red jag lite i rundcorallen, skritt, trav och halter.
Chili var så samarbetsvillig idag så jag tog ut henne på själva ridbanan i ridhuset istället och red lite där också.
Lätta vändningar, halter och skritt och trav. Gick jättebra!
dock tyckte hon att vi minsann skulle stanna vid utgången ett par gånger;)
 
Sv: Unghästtråd...

Haha, bus! ÄNTLIGEN!!! :banana: :angel:
Men det är faktiskt skönt att veta att det finns lite bus i henne. Då känns lillasyster inte sååååå avlägsen då i sitt humör... :angel: :D


Det är underbart att höra att det går bra för er. :love:
 
Sv: Unghästtråd...

haha :D ja det var lite bus!

Igår red vi för tränaren igen och tog även våran första galopp. :)
Bara några få få språng i varje varv men åh vilken härlig känsla!
Vi fortsatte träna vändningar undan ytterhjälper och började även lägga till innerskänkel vid ledande inner tygeltag på mindre volt.

De som skulle rida efter mig red fram och tillbaka i full galopp på grusvägen precis utanför manegen så Chili blev lite okoncentrerad tyvärr. Hon stannade ofta till och ville vända sig mot ljudet och tyckte såklart att det var väldigt mycket mer intressant än mig.
Eftersom vi har ett ridhus som är öppet på ena långsidan så låter det ju in väldigt mycket.
Tyckte det var dålig stil av dem eftersom de vet att jag sitter på en väldigt grön unghäst och just nu gör rätt känsliga moment där det är viktigt att vi kan utnyttja de korta stunder av koncentration man kan be en såpass ung häst om. :( Då är det ju bra om hon är fokuserad på mig och inte på nåt utanför. Visst, jag kan tycka att hon ska tåla sånt, men inte just när vi lägger in nya moment. Då är det bättre att de kommer in i ridhuset så Chili kan se dem för då tittar hon lite och sen är det bra.

Men de lovade att inte göra så igen så det är ju bra iaf :)

Nu är det inte träning igen förrän 18 januari så nu ska chiliskruttan få en välförtjänad vila. :)
 
Sv: Unghästtråd...

*kl*
Uppdatering om mig och Tibbe, vi är nu igång efter 1 månads vila vilket han har behövat men inte tyckt om :p Han sköter sig lika bra som alltid :p dom i stallet kan inte fatta att han bara är 3 men så himla lugn att ha att göra med när man rider. Fasst idag fick jag knappt stopp på honom i galoppen :D han tyckte det va helt underbart att få komma ut så mär vi skrittade hem gick han så sakta han bara kunde. Har även dragit ut hans vargtänder så ska börja vänja honom vid bett nu.
Lite bilder från i fredags när jag löstränade honom.

24844422.jpg

24844423.jpg

24844421.jpg
 
Sv: Unghästtråd...

*kl*

Smyger in i tråden eftersom jag och min Kitty introducerat oss i stångens värld igår. Supernyttigt - och speciellt för mig. Här fick man lära sig att matte minsann suttit och hjälpt sin häst lite för mycket. Dags att hon får lära sig eget ansvar sa tränaren, du kan inte hjälpa henne hela tiden - hon måste få testa själv och det är okej att hon gör fel!

Det var jättekul och jag har ju aldrig ridit på stång innan, så jag var ju väldigt osäker på hur mycket/lite jag kan ta och när jag ska ta och hur osv. Har bara suttit på en massa unghästar som inte kunnat ett skit och fått lära upp dem och aldrig kommit längre pga att de inte är mina utan bara skullat ridas in, eller så har de sålts... Nu har alltså jag och 4,5-åringen börjat avancera lite. Känns bra. :D
 
Sv: Unghästtråd...

Jag har redan skrivit detta på ett annat ställe så jag kopierar därifrån.
Hade ju egentligen tänkt låta fröken vila helt tills träningen den 18 januari men igår så tog vi oss ett litet ridpass iallafall. Skulle egentligen rida Texas men han drog iväg i fullt ös ut i knähög lera när jag kom med grimman.. Och då Chili redan stod borta vid grinden och väntade (väldigt positiv häst som gärna vilje följa med in och hitta på nåt) så blev det då istället :)

Jobbade först i rundcorallen lite och kollade så att röstkommandon och fokus sitter som det ska (vilket det gjorde) och gick sedan ut i ridhuset och satt upp. Jennifer red King samtidigt och Chili verkade tycka att det var rätt skönt att ha "storebror" med. Hon var jättetrevlig att rida idag verkligen (eller ja, det är hon alltid) men hon var extra lydig och arbetsvillig idag. Skrittade först åt bägge varven och gjorde ett par vändningar och kollade att hon lyssnade på mina hjälper innan jag lät henne trava en liten stund.

Hon har blivit såpass självsäker i traven nu så jag har börjat rida lätt, i början stördes hon mer av lättridningen men nu fungerar det kanon. Hon lyssnar jättefint på hjälperna även i traven och halten för enbart säte sitter som en smäck.

Tänkte även testa om jag kunde få fram henne något enstaka språng i galopp i bägge varven vilket ju inte är det enklaste när man har en liten latmask.. Chili går liksom inte att "springa" in i galoppen med för då länger hon bara på steget i traven. Och hon kan länga myycket! Nästan så jag börjar undra om det inte är en dressyrhäst jag har;)

Pusskommandot i rundcorallen fattar hon galant för men jag vill ju inte tjata ut det om hon inte fattar för det när jag sitter på ryggen så vi tog hjälp av King. De fick trava framför, och då hängde ju självklart Chili på och sedan fick de fatta galopp för att förhoppningsvis ge lite "draghjälp" åt oss. Första gången tyckte Chili bara att King var för långsam men andra gången (och med lite driv och pussljudshjälp från Jane i mitten) så tog hon tre små galoppsprång. Sedan saktade vi av och så fick hon tonvis med beröm såklart. Hon var kanonduktig!

Sedan bytte vi varv och testade i andra varvet och denna gången förstod hon snabbt att det var galoppen vi letade efter så det blev två språng i detta varvet också :)

två bilder från idag också
Chili vill helst bara mysa:love::D
Chili3december.jpg

Och en på manen
Chili3december2.jpg
 
Sv: Unghästtråd...

Heja heja heja! :banana: Skoj att det går så bra! :bump:

Vi är snart ikapp med manen! :D

24934292.jpg





Passar på att uppdatera lite från oss.

Lotta har fått träna på att ha en konstig luva på sig och har skött sig exemplariskt! Hon försökte busa igång mig i galopp när jag ledde henne i hagen igår, men lyssnade bra på mig. :)
Snart är vi igång med inkörningsförberedelserna igen. Har blivit en lugn perion för Lotta, men med desto mer bus i hagen. Hon har 3 valacker att busa med, vilket märks på täckena... Ledarstoet har Lotta gett upp att försöka få igång i bus. :rofl:

Vi är mitt i ett höbyte, då jag inte var nöjd med det första partiet, och Lotta bara tokälskar sitt nya hö. För några veckor sedan började Lotta dricka lite mer än vad vattenhinken räckte till, så jag bytte ut hinken mot en sån där mjuk stor sak (balja/hink) och kunde på så sätt hänga upp en hökasse (hönät med bara ett hål) istället. Lotta verkar tycka detta är okej. Hon är fortfarande rätt stökig i boxen, men inte lika mycket som förut.

Jag har fått släppa ut grimman ett hål i nosen och täckena börjar sitta lite bättre. Vid senaste mätningen var hon 140,5 cm hög över manken.
 
Sv: Unghästtråd...

oh ja! Ni är nog förbi också ser det ut som! :laugh:
Vilken underbar man! :d Är så roligt att den är tvåfärgad också!

Vad roligt att hon växer så! Har du några nya bilder på henne från sidan och på huvudet man kan få se? Och vad duktig hon är som ren sen! Känns som att Chili hade blivit tokförbannad på mig om jag parkerade nåt sånt där runt hennes öron :p

hehe, bustjejjen då! roligt att hon har grabbarna grus att busa runt med! :D
ah, så det blev ett höbyte. Skönt att hon älskar det nya! Är ju ett stort orosmoment det där tyvärr..
Chili får ett stort hönät inhängt i boxen vid insläpp (får plats ca 7 kg normalblött/torrt hösilage i det) och sedan får hon en såndär höpåse du beskrev till kvällen. Hon har då bägge att äta ifrån men den som fodrar kvällen slipper kånka runt på hönätet. Funkar kalasbra!
Hade jag inte gjort så hade nog minst 50% av grovfodret blandats runt med ströt istället ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Unghästtråd...

Haha, precis! Halmbädden har periodvis varit mer hö än halm...men tanken nu är att ändra på det, dels genom höbytet och sen dels genom hökassen. Har en till som jag kan göra i ordning till kvällen, så att hon får mer och mer ur dem. Förhoppningsvis börjar hon då skita på ett ställe i boxen och gärna inte där hon sen lägger sig och sover... *suck* Vissa dagar är hon mer brun än skäck...

Jag har lite bilder, men tänkte ta nya vilken dag som helst nu. Väntar bara på bättre ljus. Självklart är solen ute när jag inte har kameran med mig. Som idag, när bilen var full med hö. Så det kommer. :)

Jag väntar på analyssvar på nya höet, men siktar på att hon kommer äta 1 till 1,5 bal (á 8-10 kg), beroende på näringsvärdena och hur mkt lusern jag kompletterar med. Får i minst en halv bal i hökassen. :)

Ja, hon är duktig. Men busig. Och behöver få jobba...så jag hoppas det släpper nu med både tid, hosta, slem och planering.
 
Sv: Unghästtråd...

*knapplån*

Nu är Phigalle under igångsättning, han har nästintill stått i 9 1/2 månad förut kanske 2 aktiveringar som skritta eller rundkorallsarbete m.m. i månaden. Jag har börjat tömköra lite och granntösen på 13 år har börjat rida honom lite smått, fem gånger nu. Det går jättebra och det är roligt att se ett sådant våghalsigt ekipage som travar barbacka och styr mot ett 20 cm högt hinder som dom hoppar över,gisses. Dom har även provat en kort galopp som gick väldigt bra. Ridturerna är på max 15-20 minuter och Phigalle njuter. Han föresten tappat två tänder och nya håller på att växa fram.
Igår skrittade dom barbacka på gårdsplanen och när jag tittade ut från stallet så ser jag dom skritta över en lastpall!! Helt rakt över och hur stadigt som hellst. Jättekul då han knappt går upp med framhovarna när man leder honom.
Tyvärr vill tjejen inte rida med westernsadel utan håller sej mest barbacka men ibland åker dressyrsadeln på.
gmd.jpg

30nov061.jpg

30nov064.jpg
 
Sv: Unghästtråd...

Jadå :)
Men min lilla är snart 3månader gammal bara så jag får väl återkomma .
I dag kan han stå uppbunden , ha täcke, gå i lina , backa ,stanna , komma på inkallning , gå undan för tryck, bli tagen på överallt och lyfta på fötterna :)
 
Sv: Unghästtråd...

Var i väg på tömkörningsträning med Wille i lördags.
han skötte sig fint och vi till och med travade något varv på volten.
Han är aldrig tömkörd på volt utan bara på rakt spår i skogen innan.

Lite bilder, dock suddiga.
25052991.jpg

25052992.jpg

25052995.jpg

25052989.jpg


Planen är ju att köra in honom nu innan jag ska börja rida i mars någon gång. Men vi får se hur långt jag kommer. Nu har jag iaf börjat :p
 
Sv: Unghästtråd...

liten uppdatering från oss...
hade en trevlig långpromenad i skogen idag, där hon visade upp alla skolor ovan mark.:angel:
blev mycket busig då det var 2 grupper med travare som körde snabbjobb på rakbanan i skogen, som vi behövde korsa...
hon måste ju visa alla vad fin och duktig hon är:idea:
senare gick hon jättefint och snällt vi kunde även trava lite utan problem.
hon har stått i 2veckor(snö + resa) så nu ska vi igång lite igen, nästa vecka ska vi troligen tömköra lite i ridhuset några gånger så att alla styrfunktioner sitter som dom ska
sedan i januari ska vi nog våga oss på att börja själva insittningen och övergå till inridning.:eek: om matte har skaffat en säkerhetsväst(PV har vissa restriktioner) och kanske lite mera mod!
 
Avbockad

Ok, dags för mig att göra entré här. Har följt tråden med spänning - ni är så duktiga och jag insuper alla tips från er.
Men idag hände det som inte fick hända.
Jag har en 2,5-årig appaloosa, cool och medgörlig. Allt har gått som en dans sedan jag fick hem henne i våras. (Har nästan undrat när saker ska börja gå åt pepparn...)
Jag har nu suttit på henne ca 10 ggr och de senaste 6 gångerna helt själv. Har ingen ridbana så jag håller till på en 1 km lång (kort) grusväg som hon känner väldigt väl. Hon går undan för tryck, stannar för röstkommando + one-rein, backar klanderfritt både från marken och från sadeln. 5 gånger utan några som helst konstigheter - idag åkte jag av!:confused:
Ok, det gick till så här. Hon har redan travat lite (de andra gångerna) med mig i typ fältsits (för att störa henne så lite som möjligt, tänkte jag), och det har gått mkt lugnt till. Inga problem att bryta av eller stanna. Men idag lufsade hon sakta upp i galopp. Oj då, jag måste försöka lugnt få ner henne i trav/skritt! Sätter mig då försiktigt ner i sadeln och påbörjar avsaktning... DÅ bockar hon en gång, antar att hon blir rädd för sig själv & min kontakt med henne, så hon bockar en gång till - halvt beredd på detta far jag av åt sidan. Sen springer hon hem. Aaaaj, lårkaka, vadkaka, skrubbsår... (Ringer hem blixtsnabbt, liggandes på marken, så maken förbereder sig för häst-ankomst utan ryttare, men hästen springer naturligtvis snällt in i sin box)
Väl hemma igen ber jag om hjälp att bli ledd några hundra meter, så jag får sitta på henne igen. Detta gick bra.
Men vad gör jag nu?
Känner mig inte direkt rädd, men... det är ju onödigt att låta det hända igen. Vad kan hon ha lärt sig av detta? Att det var smart eller obehagligt? Tycker ni att jag ska se till att rida i inhängnad? Bara rida med ledare en tid? Något att träna mycket mer på från marken? Skicka iväg henne på inridning jag inte har råd med?
Oj, jag känner mig ivrig och kankse formulerar mig som en klant. Hoppas ni förstår mitt dilemma och att någon där ute vill hjälpa mig. Jag vill så gärna komma vidare med min fantastiska häst.
Kram.:bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 815
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 576
Senast: tott
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Akvarietråden IV
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp