Ungjävlen sover fan aldrig...

Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Jag har läst igenom trådstarten igen o jag förstår så klart att du upplever det hela som frustrerande då detta inte var något du förväntat dig då ditt första barm tydligen sov bra och var lätt att lägga.

Dock tror jag inte ditt barn är "värre än många andra", om det kan vara till någon tröst. Vi är många som får natta länge. Om hon sover 19.30- 6.30 i princip obrutet så behöver hon nog inte sova mer än två gånger per dag, o egentid borde ni väl få gott om på kvällen efter halv åtta? Och dessutom slipper du ett kamptillfälle per dag vilket borde gynna er alla (mamma, lillasyster o storasyster).

Vår son har aldrig behövt mycket sömn, som knappt ettåring sov han kanske två ggr per dag à 30 min o Max 10 h per natt. I dag är han snart fem o sover 9-10 h per natt ( o så klart inget på dan) o är en fullt pigg, alert o nöjd kille. Hans jämnåriga kompisar sover mer och verkar dessutom oftare trötta eller övertrötta men inte han. Han har helt enkelt inte behov av mer sömn. Kanske har inte er tjej det heller.
O i vårt fall skiljer det sig mellan syskonen, när lillasyster här var ett sov hon helt klart mer än sin bror, kanske 11 h per natt o 2*45 min på dagen.

Mitt tips är alltså att försöka låta bli att se det som att det är ett bekymmer eller att barnet har sömnproblem. Lämna en läggning per dag därhän ( o kanske snart T o m två, så att hon bara sover en gång om dan), och köp läget och hennes sömnbehov som det är. Egentid finns det ju ändå efter kvällsläggningen.

Lycka till igen :-)!
 
Senast ändrad:
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Usch, plötsligt känns mina problem milda ;) Jag har provat ta bort ett tillfälle, men det leder bara till att hon blir supergnällig. Men jag ska prova med att ta bort mittentillfället.

Problemet är alltså inte att hon sover många gånger, problemet för mig är att hon är så svår att lägga, fastän att hon är trött.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Håller med de andra, varför lägga henne tre gånger om dagen pm det dessutom innebär en kamp o att du får mota bort storasyster? Strunta i mallen, alla har inte exakt samma sömnbehov! Lycka till!

Fast alltså, jag lägger henne ju inte för att jag tycker det är kul, jag lägger henne för att hon är trött! Mallen tog jag upp för att visa att hon inte sover för mycket, utan tvärtom för få timmar i förhållande till normalbehovet. Och jag märker ju på henne att hon ÄR trött. Hade jag inte somnat henne hade jag fått "mota bort" storasyster ännu mer, för då måste jag bära runt på henne hela tiden.

Alla är ense om att alla barn inte behöver lika mycket sömn, men att olika barn behöver olika många sovtillfällen är tydligen helt omöjligt?

Tack för lyckönskningarna :)
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Vad skulle hända om du börjar natta om efter 20 minuter, så hon aldrig hinner vakna själv? Dvs hjälpa henne förbi uppvaket.

Jag fick ett tag söva om mitt barn som somnade i vagnen men vaknade ganska snabbt. Vid minsta pip var jag där och drog iväg med vagnen. Efter tag sov barnet längre stunder av sig själv, om det berodde på omsövningar eller åldern kan man inte veta.

Hur stor är storasyster? Kan hon leka utomhus i t.ex. sandlådan, medan du går fram och tillbaka med vagnen i närheten?

Ja, jag har lästa att man ska göra så :p Men jag har aldrig lyckats! Börjar hon gny så spelar det ingen roll vad jag gör, hon vaknar. Har du några bra tips förutom vagnen tar jag gärna emot dem, vagnen sover hon inte i :)

Storasyster är av den aktiva typen! Hon klättrar på allt och högt med, så jag vågar inte vara på lekplatsen utan att vara i hennes omedelbara närhet.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Ja, jag har lästa att man ska göra så :p Men jag har aldrig lyckats! Börjar hon gny så spelar det ingen roll vad jag gör, hon vaknar. Har du några bra tips förutom vagnen tar jag gärna emot dem, vagnen sover hon inte i :)

Storasyster är av den aktiva typen! Hon klättrar på allt och högt med, så jag vågar inte vara på lekplatsen utan att vara i hennes omedelbara närhet.

Bärsjal/bärsele, man får händerna fria, den minsta får så mycket närhet den vill ha och storasyskon får en mamma som har möjlighet att göra saker med den. Min yngsta sov ofta i bärsjalen sitt första år, sen fick även sjalen "rätt" lukt, så han kunde somna i sjalen och jag kunde lägga ner honom i sängen med sjalen som täcke och han sov vidare helt lugnt för "trygghetslukten" var ändå kvar, och värmen var kvar i sjalen.

Min äldsta gillade aldrig liggvagnen men när jag bytte till sittvagnen gillade hon det betydligt mer och helt plötsligt somnade hon som en stock i vagnen. Varför hade jag ingen aning om men för oss var det toppen. Med min yngsta så hoppade vi liggvagnsdelen helt och hade bara sitt vagns delen så det kunde turas om, om vi var ute på en längre promenad, jag kunde sätta upp lillskrutt i sjalen och storskrutt kunde åka vagn. Sen kunde storskrutt gå en stund och lillskrutt åka vagn.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Jag har läst igenom trådstarten igen o jag förstår så klart att du upplever det hela som frustrerande då detta inte var något du förväntat dig då ditt första barm tydligen sov bra och var lätt att lägga.

Dock tror jag inte ditt barn är "värre än många andra", om det kan vara till någon tröst. Vi är många som får natta länge. Om hon sover 19.30- 6.30 i princip obrutet så behöver hon nog inte sova mer än två gånger per dag, o egentid borde ni väl få gott om på kvällen efter halv åtta? Och dessutom slipper du ett kamptillfälle per dag vilket borde gynna er alla (mamma, lillasyster o storasyster).

Vår son har aldrig behövt mycket sömn, som knappt ettåring sov han kanske två ggr per dag à 30 min o Max 10 h per natt. I dag är han snart fem o sover 9-10 h per natt ( o så klart inget på dan) o är en fullt pigg, alert o nöjd kille. Hans jämnåriga kompisar sover mer och verkar dessutom oftare trötta eller övertrötta men inte han. Han har helt enkelt inte behov av mer sömn. Kanske har inte er tjej det heller.
O i vårt fall skiljer det sig mellan syskonen, när lillasyster här var ett sov hon helt klart mer än sin bror, kanske 11 h per natt o 2*45 min på dagen.

Mitt tips är alltså att försöka låta bli att se det som att det är ett bekymmer eller att barnet har sömnproblem. Lämna en läggning per dag därhän ( o kanske snart T o m två, så att hon bara sover en gång om dan), och köp läget och hennes sömnbehov som det är. Egentid finns det ju ändå efter kvällsläggningen.

Lycka till igen :-)!
Ja, storasyster hade vi bara i famnen, så somnade hon när man tittade på tv, så jag är väl bortskämd sedan tidigare ;)

Hon är väldigt trött när jag lägger henne, det är därför jag gör det. Men om jag skjuter första luren 5 minuter framåt varje tag tar hon kanske den vid en bättre tid, och kan gå ner till 2, så småningom :p

Det som fått bägaren att rinna över är nog att hon börjat vakna till efter en halvtimme den senaste veckan, och varit extremt svår att lägga om efter det. Sedan har jag varit ensam med barnen rätt mycket i sommar, och 20 ska storasyster nattas, där går det 45 minuter, hon har väldigt mycket att prata om. Så hela kvällen går åt till att lägga barn! Jag vet ju att det är en övergående fas, men ibland rinner det över och då är det skönt att kunna avreagera sig någonstans där det inte går ut över barnen :p
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Bärsjal/bärsele, man får händerna fria, den minsta får så mycket närhet den vill ha och storasyskon får en mamma som har möjlighet att göra saker med den. Min yngsta sov ofta i bärsjalen sitt första år, sen fick även sjalen "rätt" lukt, så han kunde somna i sjalen och jag kunde lägga ner honom i sängen med sjalen som täcke och han sov vidare helt lugnt för "trygghetslukten" var ändå kvar, och värmen var kvar i sjalen.

Min äldsta gillade aldrig liggvagnen men när jag bytte till sittvagnen gillade hon det betydligt mer och helt plötsligt somnade hon som en stock i vagnen. Varför hade jag ingen aning om men för oss var det toppen. Med min yngsta så hoppade vi liggvagnsdelen helt och hade bara sitt vagns delen så det kunde turas om, om vi var ute på en längre promenad, jag kunde sätta upp lillskrutt i sjalen och storskrutt kunde åka vagn. Sen kunde storskrutt gå en stund och lillskrutt åka vagn.

Bärsjal och bärsele var guds gåva med första, denna tjejen gillar inte att sitta fast. Annars är det ett jättebra tips, det första jag själv brukar komma med :) Övehuvudtaget är lillasyster lite mer krävande än storasyster var, tur jag har storasyster som gärna leker med henne när jag gör mat och dylikt :p

Sittvagnsdelen bytte vi till vid 6 månader, då började hon klättra över kanten på liggdelen. Orkar inte storasyster gå sitter hon i vagnen och har lillasyster i knäet, väldigt billig syskonvagn :) Men när man åker vagn är världen så spännande, då går det inte att sova :p Det är ett väldigt aktivt barn, hon har redan tagit sina första steg, och klättrar som jag vet inte vad. Hur jag lyckades få två sådana illbattingar vet jag inte, själv är jag tämligen lugn :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Du försöker att lägga henne för att sova så att du skall få tid för annat.
Det går inte att göra så.
De känner på sig att något spännande är på gång och gör allt för att ta reda på vad.

Hon behöver inte sova så mycket som du vill.
Mina 3 barn hade en utomordentlig sömn.
Men de sov natt 22 - 06 och sedan 2 gånger per dag i den åldern.
En gång på eftermiddagen litet över timmen och en gång på förmiddagen kanske 30 min.
Det finns inte så mycket mera sömn i 9 månaders.

Nä så är det såklart, jag inbillar mig att hon behöver sova när hon egentligen inte är trött. Antagligen är det så att jag vill att hon ska sova, kanske för att få en stunds lugn och ro? Att hon är röd i ögonen, gnuggar sig och lutar huvudet mot allt som finns att luta det mot har såklart inget med saken att göra. Alla "barnexperter" har tydligen också fel? Rekomendationerna på 14 timmars sömn per dygn för barn i den åldern är antagligen helt tagna ur luften.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Här är en till som har svårt att sova trots att hon är trött. Världen är alldeles för spännande för att man ska ha tid att sova, verkar lillan resonera. Då hon fortfarande ammar kan jag amma henne till söms antigen i föräldrasängen (på dagen) eller framför TV på kvällen. Tidigare har hon somnat i vagnen men senaste dagarna har det inte gått så bra då hon bara vill sitta och titta på omvärlden. Jag tar med andra ord också tacksamt emot tips hur man får nyfikna och trötta bebisar att somna.

I familjen finns också ett äldre syskon, jag brukar lägga honom vid 20:00-20.30 och sedan tar jag itu med lillasyster som somnar vid 22 om jag har tur. Sambon jobbar sent så vår tid börjar inte förrän 23 om han hunnit hem tills dess.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Fasthållning? O_o

Kan hon inte sova i vagn dagtid, så kan du ta med storasyster ut medan den lilla sover? Går det att minska sovtiden på dagen till två tillfällen istället, eller rent av ett?
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Det var inte så jag menade :o , menade inte alls att förminska era problem.
Mer att förklara att jag förstår hur frustrerande och enerverande det är med ett barn som är svårlagt.

Men jag brukar tänka att alla barn har för och nackdelar, vår dotter har varit och är delvis sjujävla jobbig att natta, men samtidigt är hon alltid glad och otroligt aktiv, gråter otroligt sällan och äter också väldigt bra.

Andra barn kan vara lätta att lägga men kanske svårare att äta/dricka, svåra att introducera för nya saker, gråter lätt etc..

Brukar försöka trösta mig med det när nattningen känns åt helvete :p
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...w

Fast för mig är inte problemet att hon sover så pass många tillfällen om dagen, problemet är att hon är så svår att lägga. Det är ju knappast så att jag provat hålla henne vaken en dag, tänkt nä det var lite jobbigt och sedan skitit i det. Jag har ju trots allt ett barn till, så att det tar tid att ändra/införa rutiner vet jag med. Och hon är trött, det märks på hela henne. Får hon inte sova blir hon supergnällig.

Tack för lyckönskningarna :)

Det tror jag inte heller du gjort. :) Grejen är ju den att om du får bort ett sovtillfälle om dagen så skulle du ju också minska antalet nattningar. När rutinen är befäst så kan man ju hoppas att hon sover lite längre när hon väl sover.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Det var inte så jag menade :o , menade inte alls att förminska era problem.
Mer att förklara att jag förstår hur frustrerande och enerverande det är med ett barn som är svårlagt.

Men jag brukar tänka att alla barn har för och nackdelar, vår dotter har varit och är delvis sjujävla jobbig att natta, men samtidigt är hon alltid glad och otroligt aktiv, gråter otroligt sällan och äter också väldigt bra.

Andra barn kan vara lätta att lägga men kanske svårare att äta/dricka, svåra att introducera för nya saker, gråter lätt etc..

Brukar försöka trösta mig med det när nattningen känns åt helvete :p

Haha, nä jag tog det inte som ett förminskande! Jag menar verkligen att jämfört med er unge är min rena drömmen ;)

Sant, tack och lov överväger fördelarna för det mesta. Ungen äter bra, dricker bra, går att ha med sig överallt, är inte ett dugg blyg utan går till vem som helst. Sover i stort sett hela natten. Överlag är det ett A-barn, så man kanske inte ska klaga på att nattningarna inte är helt lätta.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Jag är nyfiken på vad som händer om du inte lägger henne. Speedar hon då? Alltså blir hon heljobbig?
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

För det mesta blir hon väldigt väldigt gnällig. Ska vara på mig hela tiden, fast vill inte sitta i famnen och mysa utan hon ska klättra på mig, och eftersom hon är så trött ramlar hon hela tiden! Hon kan verkligen inte vara still, livet är en fest och hon vill inte gå hem först! Så är hon rent allmänt, vill inte vara stilla. Försöker resa sig när man matar henne, försöker klättra ur vagnen och så! När hon sitter fast blir hon tokilsk, tänker på bilstol, bärsele och liknande. Hon vill gärna kunna röra på sig, en aktiv tjej! Och så lägger hon ner huvudet hela tiden, mot bordet, mitt knä, golvet eller vad som finns nära. Någon enstaka gång, när hon är riktigt övertrött, blir hon helvild! Då går hon bananas när jag ger upp en stund och sätter ner henne, gungar på alla fyra, pratar en massa och blir superglad :)
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Men då är väl problemet att du är ensam med två små barn? Det kan ju ta knäcken på den bäste, just eftersom niomånaders bebisar kan vara rätt klängiga, vilket storasyskon av naturliga skäl inte alltid tycker är så kul. Sen det där att niomånaders barn skulle sova i fjorton timmar per dygn, det finns säkert barn som gör det, men inget av mina barn har någonsin gjort det i den åldern. Så det får man nog ta med en stor nypa salt, och sänka förhoppningarna till att om båda barnen sover samtidigt åtta timmar per natt, då får man vara riktigt nöjd, för då har man en sportslig chans att själv kunna sova något som liknar åtta timmar.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Det blir spännande att höra hur det fungerar med att ta bort " mittentillfället", jag hoppas det ska fungera bra. Jag tippar att det först blir en kort sovring första tillfället men att det blir ett längre sovtillfälle vid nästa vila ( ett alternativ där kan ju vara att hon har en flaska i sängen och kan somna om om hon vaknar men det beror ju på hur det ser ut med era matvanor).
Ett tips för att lättare kunna hålla henne vaken vid mellantillfället är att ge henne ngt att äta typ små äppelbitar för att hålla uppe blodsockret.
Spontant verkar det som att ni har långa läggningar även med äldre tjejen, där tror jag att det kan vara smart att komma på en strategi som gör att de blir kortare. Lycka till!
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Förutom att jag tycker hon är jobbig att lägga har jag inga problem alls med att vara ensam med barnen, de roar varandra väldigt bra. Visst är minsta klängig, men jag sitter på golvet hela tiden så finns jag där för båda.

Angående mängden sömn så ge dig nu. Vi kan väl utgå ifrån att jag faktiskt känner mitt barn så pass väl att jag ser på henne när hon är trött? Sänka förhoppningarna? Det är inte så att jag går och hoppas på att barnen ska sova så mycket som möjligt på dagarna så att jag ska få lugn och ro, men gnälliga trötta barn vill jag inte ha vakna.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 411
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 766
Senast: tanten
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 331
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 463
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp