Ungjävlen sover fan aldrig...

Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Förutom att jag tycker hon är jobbig att lägga har jag inga problem alls med att vara ensam med barnen, de roar varandra väldigt bra. Visst är minsta klängig, men jag sitter på golvet hela tiden så finns jag där för båda.

Angående mängden sömn så ge dig nu. Vi kan väl utgå ifrån att jag faktiskt känner mitt barn så pass väl att jag ser på henne när hon är trött? Sänka förhoppningarna? Det är inte så att jag går och hoppas på att barnen ska sova så mycket som möjligt på dagarna så att jag ska få lugn och ro, men gnälliga trötta barn vill jag inte ha vakna.

Är det just nu som det är extra jobbigt eller har det varit så hela tiden? Hur ser det ut på tandfronten? Jag vet att mina barn har varit helt "omöjliga" jag har funderat på om de håller på att bli sjuka osv och så har en liten tand dykt upp och allt har lugnat ner sig igen. ;)
Sen är det väl en extra jobbig fas vid 9 mån, separationer kan vara extremt jobbiga för barnet och vill därför inte somna för att de inte vill vara ifrån.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Jag tror vi får köra på aktivitet, dvs att efter första tillfället ger vi oss hemifrån, för då somnar hon aldrig hur trött hon än är ;) Välling äter hon inte på dagen, men man skulle ju kunna prova att göra en flaska efter ca 20 minuter, och ge henne den innan hon själv hinner vakna. Förhoppningsvis blir hon dåsig och slumrar vidare då!

Egentligen är det första passet jag själv hade velat ha bort, för att förbereda henne inför förskolan. Men det kommer kanske av sig själv tills dess.

De långa läggningarna med storasyster är jag kluven angående. Å ena sidan hade det varit skönt om de gick lite snabbare, å andra sidan vill jag gärna avsätta den tiden till henne. Vi försöker ha som regel att någon av oss alltid leker med bara henne en stund varje dag, men det är inte alltid det hinns med. Då vill jag kunna ge henne den stunden att ligga och prata och fnissa lite.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Vår ena son var (och är) precis likadan. Alltid tagit en evighet på sig att somna. Som bebis vägrade han somna i vagn/bil. När han väl somnade så sov han ca 30 min för att sen vakna och vara klarvaken, även på natten.
När han var i ditt barns ålder sov han väldigt lite dagtid. Han sov ganska tidigt på förmiddagen typ en halvtimme och ev en liknande på em.
Vid läggningen kvittade det vad vi gjorde. Men nu i efterhand (han är 7 år nu) så har vi sett att det som funkade bäst då var ett nästan helt mörkt rum, han låg i sin säng och vi sjöng...och sjöng och sjöng.

Jag vet precis hur du känner och menar!! Var så trött på alla andras barn som somnade lätt och sov som små änglar. Gick så långt att jag knappt ville träffa andra mammor en tid pga detta.

Nu är han som sagt 7 år. Inget stort sömnbehov. Somnade aldrig i bilen, inte ens om det är långt över läggdags. I sängen har han med svårt att somna med det går liiite lättare nu när han kan ligga och varva ner med att titta i en bok, ligga och fundera osv. Men visst, det tar tid för honom. Sen sover han hela natten och vaknar igen runt kl 6.

Vårt andra barn bara gallskrek alltid kring sovandet. Somnade aldrig i bilen/vagnen istället gallskrek han. Allt sånt lugnade sig när han var runt ett år. Då somnade han faktiskt i vagnen och sov där nån timme. Nu är han 4 år och somnar lätt och sover gott på natten. Så det ändrar sig även om det inte känns så när man är mitt i det.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Det är just nu som jag tycker det känns jobbigt, men hon har alltid varit svår att lägga. Det är inte det att hon inte somnar, det är att hon ålar, knips, rivs, stoppar fingrarna i munnen på mig osv som gör att det känns jobbigt! Hade hon bara varit avslappnad och lugn hade jag kunnat ha henne i famnen hela kvällen, men hon spjärnar emot och har sig hela tiden. Men det är nog lite mer än vanligt nu när du säger det. De andra tänderna har dykt upp tämligen odramatiskt, en dag var de bara där!

Separationsfasen har jag inte satt i samband med det, men det kan kanske ha med den att göra. För hon är verkligen i den just nu!
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Haha det är skönt att höra att det blir bättre. Jag brukar köra med "när hon är tonåring". Jag tror inte jag kommer behöva sitta på golvet med henne hela dagarna när hon är tonåring. Jag tror inte jag kommer behöva bära runt på henne hela kvällen när hon är tonåring.

Nu jobbar maken tre dagar till, sen har han semester. Sedan ska han ha semester en månad. Därefter börjar jag plugga och det är hans tur att vara hemma! Jag tror det är så att jag är less på att gå hemma, och därför känns det enda problem vi egentligen har helt oöverstigligt!
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Nu har jag inte läst allt, men vad tror du om att låta henne sova kanske 15 min istället för 30 dagtid? Att du lägger henne när du ser att hon är trött, men sedan väcker henne efter en kvart igen. Skulle det funka så slipper hon bli övertrött men kanske ändå är tröttare på kvällen och går lättare att lägga.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Jag har ju själv haft en unge som tyckte sömn var överskattat. Det tycker han fortfarande 13 år gammal - det har alltså aldrig gått över. När han blev pratbar så var det ju ligga i sin säng som gällde med ljudbok.
Min mamma sa alltid att det är konstigt att det finns så många sådana barn idag. Hon jobbade på 60-talet i landsbygd med att åka runt och hjälpa nyförlösta mammor med deras äldre barn och familjer med många barn om mamman var sjuk. Och kanske hade hon rätt. Jag funderar på vad det var som gjorde det. Mer fysisk trötthet i kombination med mindre psykiska/synintryck - det var ju ingen som sysselsatte barnen men dom ålade ju omkring bäst dom kunde eller satt i en lekhage och kollade, ingen mamma i ett lantbrukarhem satt ju på golvet och lekte med sina barn och till slut lär sig ju även den envetnaste unge att att den inte får komma upp i famnen.

Ja jag hade gärna fått ett "så här gör du så somnar ungenrecept" när vår yngste var i den åldern.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Vet hur det är när de inte vill komma till ro på kvällen. Min äldste hade en sån period när han var liten.

Jag har tre kottar men jag tror också på att ha ett sovtillfälle mindre på dagen..

Ingen av mina har sovit tre gånger på dagen vid den åldern.Däremot så har de sovit två lite längre stunder.

Det kanske är så att tre halvtimmar inte ger den vilan som behövs utan två sovtillfällen där hon lurar en timme vardera kanske är bättre?

Med mina två yngsta var jag lat och gjorde det lätt för mig dvs jag eller sambon nattar alltid barnen och de har fått sova inne hos oss.

Absolut svårast att natta är det när man vill hinna göra ngt annat eller blir stressad då blir de som små duracellkaniner!

Hur gammal är din äldsta? Ni kan inte vila tillsammans ngt av passen? Eller blir din lilla än mer stimmig om ni lägger er tillsammans?
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Trötta barn somnar till slut bara de är trötta på rätt sätt.
Fysiskt helst och inte psykiskt av t.ex. för många intryck som gör att det snurrar i huvudet på dem.

Nej du kan inte få barnet att sova för att du vill ha litet lugn och ro.
Du måste inrätta din dag efter vakna barn.

Jag tror också på att ta bort den mittersta dagsovningen eller kanske den sista men inte den första.
Prova att se om du kan skjuta ihop sovstunden i mitten med den sista.
En lång och bra eftermiddagssömn ger en litet senare kväll men med en bättre kvalitet på nattsömnen.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Trötta barn somnar till slut bara de är trötta på rätt sätt.
Fysiskt helst och inte psykiskt av t.ex. för många intryck som gör att det snurrar i huvudet på dem.

Nej du kan inte få barnet att sova för att du vill ha litet lugn och ro.
Du måste inrätta din dag efter vakna barn.

Jag tror också på att ta bort den mittersta dagsovningen eller kanske den sista men inte den första.
Prova att se om du kan skjuta ihop sovstunden i mitten med den sista.
En lång och bra eftermiddagssömn ger en litet senare kväll men med en bättre kvalitet på nattsömnen.

Men vad är det för fel på dig? Var fan har jag skrivit att jag vill lägga henne för att få lugn och ro? Jag har upprepade gånger skrivit att jag lägger henne för att HON ÄR TRÖTT. Och ja, jag tar mer än gärna en varning eller till och med en avstängning för personligt påhopp, för du är ju så irriterande att man vill kasta sig framför ett tåg...
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Mitt tips är detta:

Kan din partner avlösa dig med nattningen?
Vi fick göra så ett tag när tösen var liten, så fick gubben natta henne och han satt o kliade på henne och väntade in tills att hon somnade. Ibland lyckades inte han utan jag fick också gå in eller om jag började men det funkade inte och då gick han in. Dottern din känner av när du spänner dig på kvällen, är du också inställd eller liknande på att det kommer bli trassel så blir det också.

Sover dottern din i ett eget rum eller i stora sovrummet?

Går det inte att försöka få det till ett längre tillfälle? För det är det som kommer bli på dagis.

Har du provat att låta henne ta ett litet varmare bad tillsammans med dig eller din partner på kvällen så hon får plaska av sig? Lite varmare än just fingervarmt eller lagomt, ger en sömngivande effekt.


Varför inte läsa eller sjunga för henne?

Om hon vaknar på natten, tröstlös och svår att somna om så kan det bero på hur hon har ätit under dagen, om hon dricker välling prova blanda upp kvällsvällingen med en skopa eller så av kraftigare pulver. Öka den kraftigare vällingpulvret de dagar hon inte har ätit super.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Jag gissar att barn som lärt sig att ingen vuxen nånsin leker med en, och att man aldrig får komma upp i famnen oavsett hur mycket man skriker inte heller kräver särskilt mycket uppmärksamhet vid läggdags. De har väl redan lärt sig från tidig ålder att ingen vuxen bryr sig.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 411
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 766
Senast: tanten
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 331
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 464
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp