Ungjävlen sover fan aldrig...

Speciella_tina

Trådstartare
Nä nä, man kallar inte sina älskade som telningar för ungjävel. Men när varje nattning varit en kamp sedan den dagen hon föddes gör jag faktiskt det. När hon inte ska sova älskar jag henne dyrt och heligt, när det är dags att natta henne älskar jag henne en gnutta mindre. Okej?

Varje läggning är en kamp, minst en halvtimme av fasthållning. bärande och gungande. Det spelar ingen roll vad jag har för rutiner innan, det är en kamp ändå. Det enda är att om jag försöker natta henne där jag inte brukar tar det ännu längre tid...

När sedan det underbara sömntillståndet infunnit sig sover hon max 30 minuter, sedan vaknar hon och går inte att lägga om. Tre gånger om dagen sover hon 30 minuter. På natten sover hon bra när hon väl somnat, vaknar iofs minst 2 gånger, men somnar om snabbt efter en flaska välling. Sover mellan 19.30-06.30.

Det är framförallt att hon är så svår att natta som är sjukt frustrerande. En niomånadersbebis är rätt tung att bära runt på. Dessutom "stjäl" det tid. På dagarna stjäl det tid eftersom jag måste låta storasyster sköta sig själv, och det känns tråkigt att "mota undan" henne så länge 3 gånger om dagen. Är hon med oss somnar den lilla aldrig. På kvällarna stjäl det tid för att jag faktiskt hade velat ha lite vuxentid, åtminstonde 2 timmar om dygnet hade varit skönt att få ägna åt sig själv och vårt förhållande. Men nu går all den tiden åt nattning, för på kvällen vaknar hon 30 minuter efter insomnandet och är väldigt jobbig att lägga om. Idag är mannen borta, och hon är fortfarande vaken. Snart måste jag gå och lägga mig om jag ska orka upp imorgon.

Jag antar att hennes sömnproblem grundar sig på att hon sover för länge, men jag kan ju inte tvinga henne att inte vakna.

Det är så sjukt frustrerande. Vissa dagar känner jag för att bara slänga henne på sängen och storma ut från rummet. Jag gör det inte, jag sätter henne försiktigt på golvet och går ut. Hon kryper glatt efter! Så jo, när det är dags för nattning är hon en riktig :devil:
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

en förälder (eller för all del ännu hellre "någon som inga egna barn har") som aldrig varit med om frustrationen i att ha ett barn som inte sover ordentligt, kan aldrig förstå hur du känner det...

Det jag undrar är - måste hon sova tre gånger på dagen? Kan du prova att minska ner det till två eller kanske en gång?
Jag ska erkänna att jag har hunnit glömma hur många gånger de brukar sova vid vissa åldrar :p, men jag har inget minne av att någon av mina sötnosar har sovit mer än 2 ggr/dag ens som väldigt små.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Hon sover ju redan rätt långa nätter, ska hon sova tre gånger om dagen plus det?
Jag hade hållit henne vaken och dragit ner på sovtillfällena till högst två gånger om dagen. Och där hade jag inte aktivt sövt utan ex.vis gått ut på promenad med vagnen när det börjar vara dags. Alternativt hade hon fått somna i famnen eller bredvid en om man ser på en film eller läser böcker.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Jag funderar också på sovtillfällena. Min tös på 3,5 månad sover hela natten och en lägre stund på dagen.

Hur ställer sig barnet till vagnen? Den är nämligen min nödlösning här när tös är övertrött. Frisk luft brukar kunna klubba henne ordentligt.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Svarar båda.

Eftersom hon vaknar så snart så måste hon få sova igen ganska tätt. Hon sover 11 timmar på natten som de ska i den åldern. Så jag tycker inte hon sover långa nätter, snarare normala. På dagen sover hon 3 gånger á 30 minuter, dvs 1,5 timme. Det rekommenderade är 2 gånger - sammanlagt 3 timmar. Sedan vet jag att alla barn inte följer mallen, men jag vet också att den vanligaste orsaken till sömnproblem är sömnbrist, dvs att de blir övertrötta.

Jag hade gärna minskat ner det, dels är det väldigt begränsande eftersom hon sällan somnar om vi inte är i vårt mörka sovrum och nattar, och dels tror jag hon hade fått bättre sömn om hon sovit färre men längre pass. Men eftersom hon vaknar så snart igen så måste hon få sova fler gånger. Idag har hon bara sovit två gånger på dagen, dvs sammanlagt 1 timme. Strax efter jag postat tråden somnade hon.

Vagnen funkar inte, hon somnar inte och storasyster orkar inte gå/stå på brädan så länge som det skulle ha tagit att få henne att somna. Famnen får hon alltid somna i, fast se på film eller läsa en bok fungerar inte. Försöker jag se på film vrider hon huvudet ur led för att se på tv:n, och läsa går inte eftersom jag måste gå runt om hon inte ska streta emot.

Jag vet ju att det går över, att hon inte kommer vara såhär jobbig att lägga alltid. Men just nu är jag så sjukt less på det! Och någon sömnbrist för mig är det egentligen inte, hon sover ju bra på nätterna. De där två flaskorna välling hade man nog kunnat träna bort, men ärligt talat är de rätt bekväma för hon somnar ju direkt efter dem!
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Jag tror ändå att ni behöver minska sovtillfällena på dagen. Om hon aldrig får chansen att ställa om sig så kommer de inte ändras. Det går inte på en eller två dagar, ge det istället minst två veckor.

Min lilla, 6 månader, sover också i 30 minutersintervaller på dagarna. Honom håller jag på att plocka bort ett sovtillfälle för varje dag just nu, så vi kommer ner på två tillfällen om dagen. Han börjar bli lite knölig på kvällen när han ska sova för att han helt enkelt inte är trött då.

Min stora, 2 år och 4 månader, har alltid varit knölig med sömnen. Lösningen med honom har också varit att begränsa sömnen på dagen. Jag tror stenhårt på att det behövs tid för att lägga om rutiner och att man inte kan säga att något inte funkar utan att ha provat varje dag i minst två veckor.

Det är kämpigt, jag vet. Lycka till!
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Vällingen hade jag inte alls brytt mig om att på något sätt träna bort. Min erfarenhet är att det brukar de sluta med själva när det är dags.

Kan du kanske prova planera dagen så att hemgång från lekpark el. annan aktivitet är just då det är sovdags så att hon sedan bara kan fortsätta sova?
Just för att se om det går att få till en lite längre sovperiod.
Våra äldsta sov också korta stunder (minstingen har sovit längre perioder) men de behövde å andra sidan inte sövas.

Har du provat att hålla henne vaken "mellan-sovtillfället", det kanske räcker med att vila
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Min dotter har alltid varit svår att sova, hon är otroligt aktiv och vill inte missa en sekund av den spännande världen.
Nu är hon snart 1½ år och äntligen börjar det bli lite bättre.
Vuxentid mig och sambon emellan har varit så gott obefintlig...:(

Kort sagt har hon inte sovit bra om inte någon av oss legat bredvid. Hon kan ha sovit en 15-30 minuter för att sedan vara vaken flera timmar efteråt.
Dagtid har hon sovit en eller två gånger mellan 15-45 minuter. Sen hon var ett år har hon bara fått sova en gång per dag.

Nu kommer jag inte ihåg exakt men jag har för mig att hon fått mat ett par gånger per natt upp till ett års ålder.

Kvällsläggningarna brukade ta ett par timmar... otroligt enerverande när hon är så trött att hon inte vet vart hon ska ta vägen men ändå sätter sig upp, vrider sig, sätter sig upp...ställer sig upp, sätter sig upp, vrider, vänder, sjunger...
Sjunga fungerade halvdant när hon var riktigt liten, ligga och smeka henne har vi aldrig fått göra, gå runt med henne i famnen fungerar inte heller, somna i soffan framför tv´n har hänt 2-3 gånger. Visst kunde hon ibland somna i bilen eller vagnen, men då vaknade hon så fort vi skulle lyfta in henne till sängen och sen var hon superpigg in till midnatt.


Det som fungerat bra men inte perfekt var att ligga bredvid henne och hålla om henne i ett järngrepp så hon fick en liten ram men inte kunde härja runt, då kunde hon oftast slappna av och till slut somna även om det också tog en timme.

Nu har det som sagt äntligen börjat lossna, sen någon vecka tillbaka har 75% av läggningarna börjar ta 15-30 minuter och hon sover hela nätter dvs 10-12 timmar i sträck. Det är helt sjukt vilken lättnad det är, lite egentid med sambon :love:
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Jag tror de har olika sömnbehov, vissa behöver sova 16 timmar per dygn och andra 12 timmar.
JAg tror också du ska försöka att ta bort ett av sovtillfällena på dagen
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Det kan ju vara så att om du minskar på sovtillfällerna på dagen så sover hon längre dom andra eller det andra tillfället längre.

Om/när barnet ska börja på dagis så brukar det väl oftast bara bli ett sovtillfälle för barnen. Många barn börjar ju någonstans mellan 1. 1,15 års åldern så det är nog vanligast att man försökt träna bort behovet av att sova så många gånger per dag.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Håller med de andra, varför lägga henne tre gånger om dagen pm det dessutom innebär en kamp o att du får mota bort storasyster? Strunta i mallen, alla har inte exakt samma sömnbehov! Lycka till!
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Testa och köp en Fischer Price gunga och sätt barnet i när hen ska sova.
Mitt bästa hjälpmedel under babyåren.
Den går att ställa i olika lägen. Man får testa sig fram vad som funkar bäst. Den spelar musik också. ;) jätteful, ja visst! :p
Funkade alltid när min lilla var i den åldern. Särskilt om jag satte på dammsugarn på låg effekt också.
Köpte för 1000-lappen på blocket och sålde den sen för samma pris när jag inte behövde den längre.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Vad skulle hända om du börjar natta om efter 20 minuter, så hon aldrig hinner vakna själv? Dvs hjälpa henne förbi uppvaket.

Jag fick ett tag söva om mitt barn som somnade i vagnen men vaknade ganska snabbt. Vid minsta pip var jag där och drog iväg med vagnen. Efter tag sov barnet längre stunder av sig själv, om det berodde på omsövningar eller åldern kan man inte veta.

Hur stor är storasyster? Kan hon leka utomhus i t.ex. sandlådan, medan du går fram och tillbaka med vagnen i närheten?
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Jag har inga råd - tänkte bara säga stt jag har full förståelse för
all din frustration!!!
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Men ja... sover hon mellan 19:30 och 6:30 och bara är 9 mån så grattis! Var glad över det! :)

Hade mina som nu är 3 och 5 år sovit mellan 19:30 och 6:30 så hade jag varit överlycklig! De är både kvällspigga och morgonpigga...

Det är ju alltid något som händer med dem små, precis när man tror sig fått in en rutin så får dem t.ex. en ny tand som gör ont och så är de vakna igen, gnäller osv. Vi försöker träna bort dagsömnen med den yngsta men det slutar med att han är så trött vid 17-18 tiden att han somnar oavsett hur och var han befinner sig. Hur lätt är det sedan att få honom att somna igen på kvällen... Velar mellan att låta han få sin dagsömn efter lunch iallafall eller att kämpa på ett tag till... Egentid? Ha ha, ja jag väntar oxå på den;)
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Hon kanske inte behöver sova så mycket? Jag har två barn, och ingen av dem har nånsin sovit så länge som 19:30-6:30 nattetid. Den yngsta är nio månader precis som din, och sover 23-06 vissa nätter, med ett par uppvak. Tar det så lång tid att få barnet att sova, så skulle jag dra slutsatsen att barnet inte är tillräckligt trött.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Du försöker att lägga henne för att sova så att du skall få tid för annat.
Det går inte att göra så.
De känner på sig att något spännande är på gång och gör allt för att ta reda på vad.

Hon behöver inte sova så mycket som du vill.
Mina 3 barn hade en utomordentlig sömn.
Men de sov natt 22 - 06 och sedan 2 gånger per dag i den åldern.
En gång på eftermiddagen litet över timmen och en gång på förmiddagen kanske 30 min.
Det finns inte så mycket mera sömn i 9 månaders.
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Jag tror ändå att ni behöver minska sovtillfällena på dagen. Om hon aldrig får chansen att ställa om sig så kommer de inte ändras. Det går inte på en eller två dagar, ge det istället minst två veckor.

Min lilla, 6 månader, sover också i 30 minutersintervaller på dagarna. Honom håller jag på att plocka bort ett sovtillfälle för varje dag just nu, så vi kommer ner på två tillfällen om dagen. Han börjar bli lite knölig på kvällen när han ska sova för att han helt enkelt inte är trött då.

Min stora, 2 år och 4 månader, har alltid varit knölig med sömnen. Lösningen med honom har också varit att begränsa sömnen på dagen. Jag tror stenhårt på att det behövs tid för att lägga om rutiner och att man inte kan säga att något inte funkar utan att ha provat varje dag i minst två veckor.

Det är kämpigt, jag vet. Lycka till!

Fast för mig är inte problemet att hon sover så pass många tillfällen om dagen, problemet är att hon är så svår att lägga. Det är ju knappast så att jag provat hålla henne vaken en dag, tänkt nä det var lite jobbigt och sedan skitit i det. Jag har ju trots allt ett barn till, så att det tar tid att ändra/införa rutiner vet jag med. Och hon är trött, det märks på hela henne. Får hon inte sova blir hon supergnällig.

Tack för lyckönskningarna :)
 
Sv: Ungjävlen sover fan aldrig...

Vällingen hade jag inte alls brytt mig om att på något sätt träna bort. Min erfarenhet är att det brukar de sluta med själva när det är dags.

Kan du kanske prova planera dagen så att hemgång från lekpark el. annan aktivitet är just då det är sovdags så att hon sedan bara kan fortsätta sova?
Just för att se om det går att få till en lite längre sovperiod.
Våra äldsta sov också korta stunder (minstingen har sovit längre perioder) men de behövde å andra sidan inte sövas.

Har du provat att hålla henne vaken "mellan-sovtillfället", det kanske räcker med att vila

Nä precis, vällingen bråkar jag inte om. Det går så snabbt att göra en flaska, sålänge den är allt som krävs för att hon ska somna om på natten blir den kvar!

Tyvärr är hon näst intill omöjlig att få att somna om det händer annat runt omkring, men att få henne att börja somna i vagnen känns som en bra idé, så att det fungerar tills det är dags för inskolning. Vi bor i lägenhet utan hiss, så jag brukar tvärtom se till att hon inte somnar i vagnen på vägen hem :p

Mellantillfället har jag faktiskt aldrig provat ta bort, bara första och sista. Första är redan 2 timmar efter hon vaknat, och då är hon verkligen trött. Det är det enda tillfället hon ibland somnar snabbt på! Så det känns det ju som att hon behöver. Sista har jag provat ta bort för att få henne att skippa för att hon ska somna lättare på kvällen, men då blir kvällen helt för tidig. Hon blir supergrinig vid 17, och längre än till 18 går det inte att hålla henne vaken, sedan vaknar hon igen 2 timmar senare och är vaken hur länge som helst!
Men jag ska testa ta bort mellantillfället. Att skjuta på första hade varit det bästa, men det är störtomöjligt .
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 411
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 766
Senast: tanten
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 331
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 463
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp