Bukefalos 28 år!

Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som ska besöka Schäferslaget i Åstorp nästa helg? (12-14/5)
Vi kommer vara där på lördagen. Vore kul om någon mer Bukare var där :)

Sorgligt nog kommer vår uppfödning inte tävla som planerat i år. En kraftig skada i handleden har satt stopp all framtida IPO :(

Men usch så tråkigt :(
 
Gripa har varit en frustrerad gaphals i sociala situationer nu i ett par dagar :meh: sådär så man vill strypa det lilla odjuret lite :angel::D Hon vill hälsa. Matte vill inte att hon hälsar för att hon är en studsboll. Hon blir avundsjuk på Viggo och vill visst också hälsa!

Kom iaf på att vi inte tränat någon stadga på. Ja, länge. Och kom på i samma veva att hon blivit sämre på det rent generellt. Och jadå, visst behövdes det. Lite omvänt lockande så hjärncellerna fick arbeta lite och träna på att passivitet lönar sig. Det är jobbigt att vara stilla när man helst av allt vill kampa loss som ett litet odjur. Sen sov det lilla djuret gott iaf :love::D

Och det fick mig att tänka på den där tråden om schäfern som skäller när det kommer hem folk. Hur LÄTT det är att bygga frustration när man själv blir frustrerad och irriterad. Speciellt på högdriftade djur. Och hur lätt det egentligen är om man gör rätt. Eller, lätt och lätt. Bättre iaf :D

Sen tror jag även det handlar om att hon växer och utvecklas i den lilla hjärnan. Märks att hon inte blir lika trött på samma sätt längre. Imon är hon 6 månader :nailbiting: Så fort tiden går när man har roligt!
 
Gripa har varit en frustrerad gaphals i sociala situationer nu i ett par dagar :meh: sådär så man vill strypa det lilla odjuret lite :angel::D Hon vill hälsa. Matte vill inte att hon hälsar för att hon är en studsboll. Hon blir avundsjuk på Viggo och vill visst också hälsa!

Kom iaf på att vi inte tränat någon stadga på. Ja, länge. Och kom på i samma veva att hon blivit sämre på det rent generellt. Och jadå, visst behövdes det. Lite omvänt lockande så hjärncellerna fick arbeta lite och träna på att passivitet lönar sig. Det är jobbigt att vara stilla när man helst av allt vill kampa loss som ett litet odjur. Sen sov det lilla djuret gott iaf :love::D

Och det fick mig att tänka på den där tråden om schäfern som skäller när det kommer hem folk. Hur LÄTT det är att bygga frustration när man själv blir frustrerad och irriterad. Speciellt på högdriftade djur. Och hur lätt det egentligen är om man gör rätt. Eller, lätt och lätt. Bättre iaf :D

Sen tror jag även det handlar om att hon växer och utvecklas i den lilla hjärnan. Märks att hon inte blir lika trött på samma sätt längre. Imon är hon 6 månader :nailbiting: Så fort tiden går när man har roligt!

Så hon är i den åldern nu :D
Sååå typiskt bruksare. Hanen i vår sista kull var nyss sån. Eller som ägaren sa "Han har blivit helt vriden". :laugh:
Släppte snabbt med mer fokus på träning och mer "uppgifter". Hon började spåra och det gjorde honom jättegott. Det märks att de vill ha mer att göra i den åldern.
 
Intressant kväll på tävlingslydnadskursen.. Hund berättade för folk att dom skulle passa sig jävligt noga när dom störde henne i stadgan. Och så passade hon på att träna bevakning på @Vastgota, som skulle agera störning, enligt devisen "springer du så tar jag dig".

Så nu ska jag bli rekommenderad någon reko att träna skydd med :angel: tog även upp saken med Hunds ägare, som tog det med ro och verkade tycka det var positivt med skydd. Jag kan dock ha gått över gränsen med att delge mina åsikter om hundträning.. Får se om det ger bakslag i relationen. Förhoppningsvis inte.

Vad var det för idiot som tyckte du ska köra skydds med den där?
För att ens tänka tanken så ska lydnaden sitta till 100% till att börja med,sen ska dom var mentalt stabila,mycket stabila! ;)
 
Så hon är i den åldern nu :D
Sååå typiskt bruksare. Hanen i vår sista kull var nyss sån. Eller som ägaren sa "Han har blivit helt vriden". :laugh:
Släppte snabbt med mer fokus på träning och mer "uppgifter". Hon började spåra och det gjorde honom jättegott. Det märks att de vill ha mer att göra i den åldern.

Dom är så roliga då :D

Det har hänt MYCKET bara den senaste veckan! Och jag har nog inte riktigt hängt med..

Och ja, det märks verkligen att hon inte blir lika trött bara av att vara med. Det behövs helt enkelt lite mer. Tänkte köra både lite mer uppletande, starta igång spårandet ordentligt (:angel:) och lägga in mer stadga och lydnad överallt i vardagen. Och kanske åka iväg och se lite mer än bara stallet :p Tyckte hon lugnade ned sig i intresset av människor sist vi var inne i stan. Då blev det inte lika intressant. Nu träffar vi ju bara ett par enstaka människor någon gång ibland och tja, det är ju roligt med potentiella lekkamrater. Mindre kul när man försöker prata med chefen och hunden står och skriker och stryper sig bredvid :grin: Tur det går att distrahera med leksak! Och tur att chefen mest skrattar! :D
 
Jag sa det inte av elakhet,det finns inga seriösa figuranter som skulle träna en så grön hund.
Man behöver inte alltid dela med sig av vad man tänker, ett råd jag borde ge mig själv då o då. Missade att det stod någon reko, tog för givet att det var en träningsgrupp.

Kom att tänka på när jag o Fähunden (min senaste f.d. hund, en BC) tränade räddning. Efter träningspassen skulle vi leka loss med hundarna så att de lärde sig koppla av eller nåt efter anspänningarna från träningen. Jag har ff ärr på armarna efter hans tänder. En av RH instruktörerna tyckte att han skulle passa till skydd (det var på den tiden det ff var möjligt, i teorin iaf).
 
Man behöver inte alltid dela med sig av vad man tänker, ett råd jag borde ge mig själv då o då. Missade att det stod någon reko, tog för givet att det var en träningsgrupp.

Kom att tänka på när jag o Fähunden (min senaste f.d. hund, en BC) tränade räddning. Efter träningspassen skulle vi leka loss med hundarna så att de lärde sig koppla av eller nåt efter anspänningarna från träningen. Jag har ff ärr på armarna efter hans tänder. En av RH instruktörerna tyckte att han skulle passa till skydd (det var på den tiden det ff var möjligt, i teorin iaf).
Saliga äro dom okunniga :crazy: jag vill ge folk en smäll på käften varje gång dom reko gröna förare eller dåliga hundar till skydd.:mad:
 
Intressant kväll på tävlingslydnadskursen.. Hund berättade för folk att dom skulle passa sig jävligt noga när dom störde henne i stadgan. Och så passade hon på att träna bevakning på @Vastgota, som skulle agera störning, enligt devisen "springer du så tar jag dig".

Så nu ska jag bli rekommenderad någon reko att träna skydd med :angel: tog även upp saken med Hunds ägare, som tog det med ro och verkade tycka det var positivt med skydd. Jag kan dock ha gått över gränsen med att delge mina åsikter om hundträning.. Får se om det ger bakslag i relationen. Förhoppningsvis inte.
Finns det nån reko (om du menar träningsfilosofin eller vad man ska kalla det) som kör skydd? Av vad jag läser hur folk tränar i fbgrupper så tycker jag de verkar en smula svårförenliga, men jag är öppen för att jag missat något.
 
Finns det nån reko (om du menar träningsfilosofin eller vad man ska kalla det) som kör skydd? Av vad jag läser hur folk tränar i fbgrupper så tycker jag de verkar en smula svårförenliga, men jag är öppen för att jag missat något.
Min tränare skulle rekommendera mig till någon, en person som hon tycker tränar på ett reko sätt, så det verkar finnas.
 
Vad var det för idiot som tyckte du ska köra skydds med den där?
För att ens tänka tanken så ska lydnaden sitta till 100% till att börja med,sen ska dom var mentalt stabila,mycket stabila! ;)
Jag varken tränar för eller tar råd från idioter. Och efter ett par år som aktiv på Hund hade jag trott att det blivit synligt att jag varken är idiot, okunnig eller oförsiktig, men jag måste ha råkat ge en sådan bild. My bad.
 
Vad var det för idiot som tyckte du ska köra skydds med den där?
För att ens tänka tanken så ska lydnaden sitta till 100% till att börja med,sen ska dom var mentalt stabila,mycket stabila! ;)

Den idioten var bland annat jag. Så har du problem med råd som ges angående en hund du aldrig träffat kan du ta det med mig.
default_wave.gif
 
Alltså "träna skydd" är ju enormt stort område. Calibra har tex inte mycket till lydnad och är helt grön men gör lättare lekfulla bitövningar i kudde och skinn på lina som avslutas med lite lekkamp med figgen. Det finns ingen belastning el liknande. Med tiden kommer vissa kommandon läggas på men dit är det långt och givetvis sker träningen i koppel och sele.

Mamma Mu har däremot 100% lydnad.Henne kan man köra "lös" på planen och får bita i figge osv.

Det viktiga är att det finns förtroende och mycket god kommunikation mellan hund, förare och figge.

Det svåra är att hitta figgar som vill ta sig an ekipage som bara vill "köra lite" dvs inte har planer på att sattsa på regelbunden skyddsträning. Det är stor brist på figgar och det medför att de sällan har tid och ork för lightekipagen.

Under helgens kurs påbörjade 15 st figgar sin bana. Allt under mycket positiva och shyssta metoder. Otroligt mycket bygger på självbelöning och figgarna fick lägga stor tid på att läsa och analysera varje hund för att forma träningen mer individuellt. Inte alls så fyrkantigt som förr. Jag ser en stor förändring på metoder och tränare bara de sista två åren.

Det finns övningar inom skyddet för de flesta hundar och förare men allt är inte för alla givetvis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 736
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
839
Senast: Nova123
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 779
Senast: Krumben
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
917
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp