Bukefalos 28 år!

Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det märks ändå att Tinja blivit 2 år. Hon tycker hon kan få göra lite som hon vill. Det är lite "men det här duger väl?" över hennes attityd just nu :rofl: (Plus att hon tigger helt hejdlöst) Typ när hon ska lägga sig, så kryper hon framåt medan hon lägger sig, vilket hon aldrig gjort förut. Väldigt intresserad av att få sina belöningar, men tycker matte är lite väl petig med vad man måste göra för att få dem :angel:
 
Körde lite träning med Ammo på gröningen, han är verkligen av och på i fokus när man tränar så nära kaninerna :angel: Ibland undrar jag om han tror att han ska få jaga dem om han bara jobbar fint nog:laugh: Han fick pipbollen istället och bar den nöjt hela vägen hem, att jag inte tänkt på att ha den med på promenader innan - då håller han ju inte på med skit.
 
Jag vet inte varför jag har en dragning till vissa vinthundar. Jag gillar små, söta hundar :D och vet att jag kommer att köpa sheltie igen. Nu vill jag ändå "ha" borzoi, som jag sneglat på sedan 90-talet. Men vad gör man med en borzoi? Är de intresserade av tricksträning t ex eller är det en mer trögstartad hund? Vill de bara få springa och så är det bra så?
Det är ju lite som med mina dårar. Katt i hundförpackning. De är absolut inte intresserade av trickträning osv "automatiskt" men ser ägaren från början till att få till olika belöningsformer, tränar på att leka tillsammans och därefter försöker shejpa in olika tricks osv, då går det ofta bra och är hur kul som helst. Mentalt uthålliga är de inte, men med korta, intensiva träningspass med vila mellan så visst går det att lära dem saker och ting! De lär dock inte behöva mental träning, däremot behöver de få springa för att må riktigt bra.

Åk til LC, så får du se dem i sitt rätta element :D själv tycker jag att vinthundarna är bra för de som gillar vinthundsmentalitet och som sedan kan tänka sig att träna lite. Det är inte bra hundar för de som vill träna/tävla lydnad och tänker att de nog kan lösa det där med att låta hundarna springa.
 
Det är ju lite som med mina dårar. Katt i hundförpackning. De är absolut inte intresserade av trickträning osv "automatiskt" men ser ägaren från början till att få till olika belöningsformer, tränar på att leka tillsammans och därefter försöker shejpa in olika tricks osv, då går det ofta bra och är hur kul som helst. Mentalt uthålliga är de inte, men med korta, intensiva träningspass med vila mellan så visst går det att lära dem saker och ting! De lär dock inte behöva mental träning, däremot behöver de få springa för att må riktigt bra.

Åk til LC, så får du se dem i sitt rätta element :D själv tycker jag att vinthundarna är bra för de som gillar vinthundsmentalitet och som sedan kan tänka sig att träna lite. Det är inte bra hundar för de som vill träna/tävla lydnad och tänker att de nog kan lösa det där med att låta hundarna springa.

Ok, tack! :up: Jag är inte så mentalt uthållig heller :D men gillar ändå att "hålla på" litegrann, på enkel nivå. Då har det varit en stor fördel att jag haft en hund som direkt varit med på noterna, det har liksom belönat mig. Jag känner verkligen inga vinthundar, gick kurs med två whippetar, men det är allt. Stor brist! :)
 
Ok, tack! :up: Jag är inte så mentalt uthållig heller :D men gillar ändå att "hålla på" litegrann, på enkel nivå. Då har det varit en stor fördel att jag haft en hund som direkt varit med på noterna, det har liksom belönat mig. Jag känner verkligen inga vinthundar, gick kurs med två whippetar, men det är allt. Stor brist! :)
Det där med att lära känna vinthundar går ju alltid att ordna ;) Var i världen bor du på ett ungefär?
 
Happ, på morgon promenaden lyckades fodertiken fastna med klon i någon när hon rejsade runt. Hon skrek till, blev halt och klon var klyven. Sambon som precis kom hem från nattjobbet fick tillbringa förmiddagen hos veterinären isf sängen.
Nu går hon med tratt och bandage, sååå kul när hon ska paras vilken dag som hellst :arghh:

Tiken själv verkar dock helt oberörd.
 
Det där med att lära känna vinthundar går ju alltid att ordna ;) Var i världen bor du på ett ungefär?

Långt norrut. :) Jag ska spana runt lite på avstånd (t ex utställningar), är inte beredd på studiebesök i det här läget, men snällt att fråga! Och jag kan ju tänkas återkomma, jag anar att du har ett stort kontaktnät. :)
 
Någon som ska besöka Schäferslaget i Åstorp nästa helg? (12-14/5)
Vi kommer vara där på lördagen. Vore kul om någon mer Bukare var där :)

Sorgligt nog kommer vår uppfödning inte tävla som planerat i år. En kraftig skada i handleden har satt stopp all framtida IPO :(
 
Någon som ska besöka Schäferslaget i Åstorp nästa helg? (12-14/5)
Vi kommer vara där på lördagen. Vore kul om någon mer Bukare var där :)

Sorgligt nog kommer vår uppfödning inte tävla som planerat i år. En kraftig skada i handleden har satt stopp all framtida IPO :(
:cry:
 
På kvällarna märks det att Ebrah är skendräktig nu... Jag får vara glad åt att hon är sig själv dagtid.
Hundarna fick varsin tuggpinne. Ebrah åt halva, sedan flög hon upp i sängen och började sprattla runt där. Aysu såg sin chans och stal den sista biten. Jag orkade inte bry mig. Därefter började Ebrah försöka gräva i sängen, det brydde jag mig däremot om och bad henne lägga sig istället. Visst la hon sig, men nu skriker hon istället :banghead:

Sååå hundskrället ligger ner, på samma sätt som om hon hade sovit. "Piiiiip! Skriiiiik! Gnäll! PiiiIIIIIIIIP!" Som tur var så tröttnade även Aysu och sa åt Ebrah, för då la sig Ebrah faktiskt och var tyst. Jag hoppas att det blir som med mina andra dårar, att det är värst med skendräktigheten vid de två första löpen och sedan blir problemfritt. Aysu var hysteriskt skendräktig vid sitt första löp, men sedan hon flyttade hem till mig (som 2åring) så har jag inte märkt av skendräktigheterna mer än att hon eventuellt bäddar något mer och kanske inte leker riktigt lika galet mycket utomhus som annars.
 
Någon som ska besöka Schäferslaget i Åstorp nästa helg? (12-14/5)
Vi kommer vara där på lördagen. Vore kul om någon mer Bukare var där :)

Sorgligt nog kommer vår uppfödning inte tävla som planerat i år. En kraftig skada i handleden har satt stopp all framtida IPO :(
Jag funderar på att åka dit, har iaf skrivit upp det i min kalender :D
 
Intressant kväll på tävlingslydnadskursen.. Hund berättade för folk att dom skulle passa sig jävligt noga när dom störde henne i stadgan. Och så passade hon på att träna bevakning på @Vastgota, som skulle agera störning, enligt devisen "springer du så tar jag dig".

Så nu ska jag bli rekommenderad någon reko att träna skydd med :angel: tog även upp saken med Hunds ägare, som tog det med ro och verkade tycka det var positivt med skydd. Jag kan dock ha gått över gränsen med att delge mina åsikter om hundträning.. Får se om det ger bakslag i relationen. Förhoppningsvis inte.
 
@Lavine: Är du säker på att du inte ska ha podengo då? Om du gillar små, söta vinthundstyper? Det bästa av två världar (tre - om man gillar urhundar)
 
Körde lite träning med Ammo på gröningen, han är verkligen av och på i fokus när man tränar så nära kaninerna :angel: Ibland undrar jag om han tror att han ska få jaga dem om han bara jobbar fint nog:laugh: Han fick pipbollen istället och bar den nöjt hela vägen hem, att jag inte tänkt på att ha den med på promenader innan - då håller han ju inte på med skit.
Grattis på födelsedagen!
 
Körde lite träning med Ammo på gröningen, han är verkligen av och på i fokus när man tränar så nära kaninerna :angel: Ibland undrar jag om han tror att han ska få jaga dem om han bara jobbar fint nog:laugh: Han fick pipbollen istället och bar den nöjt hela vägen hem, att jag inte tänkt på att ha den med på promenader innan - då håller han ju inte på med skit.
Ammo har väl läst på om miljöbelöning och hoppas att du gjort detsamma :D

Och grattis! :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 642
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
790
Senast: Nova123
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
851
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp