Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här veckan har jag varit mycket stolt över min hund, med all rätta för hon har varit jätteduktig. :love: Vår träning går mycket upp och ner just nu som en berg- och dalbana. Ibland går det bra och jag blir jättestolt över henne, och ibland känns det rent av bedrövligt för min del, men den här veckan har jag varit stolt över min lilla tjej. Hon har gjort bra ifrån sig. Vi har även fått en hel del råd och tips från våra instruktörer angående hur vi ska hantera t ex nosighet. Känns toppen. :):heart Så snart kurserna är färdiga för vårterminens del (sista kurstillfället är 6/6) så ska vi lägga upp en plan för hur vi ska träna.

2dceo7c.jpg

Bild från när vi var på väg till vår kurs i lydnadsgrunder i Åmål förra lördagen. På vägen dit (vi var tidiga till kursen) så passade vi på att repetera bland annat inkallning med långlina och lösträning på en gångbana.

Bjuder också på en bild på när Chanel var "lekkompis" åt en av mina föräldrars finsk lapphundsvalpar igår. Eftersom Chanel är en ungtik (16 månader gammal) och inte har haft valpar själv ännu så var jag såklart med alldeles invid dem och övervakade och var beredd att avbryta om hon skulle hantera honom ovarsamt, men det var som om hon förstod att han var liten och hon var stor, för hon tog det så lugnt, varsamt och försiktigt med honom även om han själv busade för fullt med henne. Vid ett tillfälle när han lekte med henne så lade hon sig ner och kom ner i jämnhöjd med honom. Han var inte det minsta blyg mot henne. :love: På bilden håller han på att somna och hon har lagt sig en bit bort och tittar intresserat på honom. När han somnat så gick hon därifrån. :heart
350oron.jpg
Bild: Chanel och lilla valpen. Mobilkamera så kvaliteten blir inte den bästa.

Vi funderar även på att börja med viltspår och nosaktivering. Jag har nämligen köpt hem lite rådjursklövar och vi tränar personspår nu. Kan det hjälpa en väldigt luktintresserad/nosig hund att syssla med sådant eller kan det förvärra saken eller har det ingen effekt varken positivt eller negativt? Någon som vet? Vi har tänkt träna det vid sidan om agilityn, rallylydnad, lydnad och draget. Inte samtidigt och med olika utrustning. Jag tror att det skulle passa henne bra just nu.
 
Gjorde precis ett rasväljartest på canis hemsida. Enligt det kan jag ha tokigt många olika hundar :p Kelpie, azawakh, boxer, labbe, belgiska vallhundar, podenco, schäfer, vizla osv... Vad jag kryssade i? att jag ville ha en hund för lydnad/agility och lite allmänt skoj, en hund med minimal pälsvård som inte var långhårig/krullig :p

Det får man ta med en nypa salt. :) Mig rekommenderade de bland annat canaanhund och shiba. :eek: :eek:
 
Senast ändrad:
Gjorde precis ett rasväljartest på canis hemsida. Enligt det kan jag ha tokigt många olika hundar :p Kelpie, azawakh, boxer, labbe, belgiska vallhundar, podenco, schäfer, vizla osv... Vad jag kryssade i? att jag ville ha en hund för lydnad/agility och lite allmänt skoj, en hund med minimal pälsvård som inte var långhårig/krullig :p
Haha jag var tvungen att prova, jag fyllde i jakt på småvilt, agility för nöjes skull minimalt med pälsvård och inte relevant med pälsen och mellanstor hund och fick att jag borde köpa Beagle och Shiba? :rofl:
 
Gjorde precis ett rasväljartest på canis hemsida. Enligt det kan jag ha tokigt många olika hundar :p Kelpie, azawakh, boxer, labbe, belgiska vallhundar, podenco, schäfer, vizla osv... Vad jag kryssade i? att jag ville ha en hund för lydnad/agility och lite allmänt skoj, en hund med minimal pälsvård som inte var långhårig/krullig :p

Gjorde ett sånt test för ca 2 år sen och jag skulle tydligen ha Mops!
Skulle inte tro det. Då är jag hellre utan hund eller skaffar kanin.
Gjorde ett yrkestest med, och blev präst. Jag är inte ens med i Svenska kyrkan O_o
 
Fyllde i att jag ville ha en medelstor hund till bruks tävling, lydnad tävling och agility tävling. Fick fortfarande upp bland annat Shiba och isländsk fårhund. :idea: :D Ville även fylla i viltspår och klöv och tur och tävling i nordisk stil först, men då fanns inte längre några hundraser till mig. :cry: Typiskt också. :crazy:
 
Det får man ta med en nypa salt. :) Mig rekommenderade de bland annat canaanhund och shiba. :eek: :eek:

Haha jag var tvungen att prova, jag fyllde i jakt på småvilt, agility för nöjes skull minimalt med pälsvård och inte relevant med pälsen och mellanstor hund och fick att jag borde köpa Beagle och Shiba? :rofl:

Gjorde ett sånt test för ca 2 år sen och jag skulle tydligen ha Mops!
Skulle inte tro det. Då är jag hellre utan hund eller skaffar kanin.
Gjorde ett yrkestest med, och blev präst. Jag är inte ens med i Svenska kyrkan O_o
Shiba verkar vara populärt :p Jag fick med shiba hur jag än gjorde. Även när jag gjorde om testet och kryssade i agility för tävling så dök shiba upp, samt någon sån där tjeckisk varghund(!) och lite annat som jag nog aldrig kommer se i agilitysammanhang :p Det kändes nästan lite som att jag fick alla lite mer energiska hundraserna i rätt storlek med hyfsat rätt päls, men utan någon direkt tanke på om de passade mentalt eller inte.
 
Jaha, och vad har ni alla emot Shibor då :mad:

Det är väl en hund för alla? Vad klagar ni på:confused::D
Min vän hade en shiba-dam förut. Jag har ALDRIG känt mig så osynlig som en gång när jag var hemma hos dem, vännen gick till tvättstugan, hunden tittade efter matte och jag försökte få kontakt med hunden för att visa att vi kunde umgås istället. Jag blev inte ens ignorerad. Jag fanns inte! Otroligt fascinerande hund :D
 
Min vän hade en shiba-dam förut. Jag har ALDRIG känt mig så osynlig som en gång när jag var hemma hos dem, vännen gick till tvättstugan, hunden tittade efter matte och jag försökte få kontakt med hunden för att visa att vi kunde umgås istället. Jag blev inte ens ignorerad. Jag fanns inte! Otroligt fascinerande hund :D

Jag gjorde något sånt test och fick Cane Corso, Grand Danois etc.
Jag har en 2,5-kgs Papillon. :P
 
Min vän hade en shiba-dam förut. Jag har ALDRIG känt mig så osynlig som en gång när jag var hemma hos dem, vännen gick till tvättstugan, hunden tittade efter matte och jag försökte få kontakt med hunden för att visa att vi kunde umgås istället. Jag blev inte ens ignorerad. Jag fanns inte! Otroligt fascinerande hund :D
Jag har en heeler-kompis som även har en shiba. Världens snällaste och goaste hund :love: LIte lik mina tidigare shar-pei i sinnet, så kanske därför jag gillar henne. Mjuk, snäll, tolerant och social och älskar att bli klappad men stör inte folk som inte ger henne uppmärksamhet :)
Men lever absolut lite i sin egen bubbla av värdighet :D
 
Jag har en heeler-kompis som även har en shiba. Världens snällaste och goaste hund :love: LIte lik mina tidigare shar-pei i sinnet, så kanske därför jag gillar henne. Mjuk, snäll, tolerant och social och älskar att bli klappad men stör inte folk som inte ger henne uppmärksamhet :)
Men lever absolut lite i sin egen bubbla av värdighet :D
Min väns hund blev jätteglad när jag kom dit och några gånger hände det faktiskt att hon sökte upp mig för att umgås! Men hon visade tydligt att jag inte dög lika bra som matte, det skulle jag inte få tro ;)
 

Låter som en idealisk hund för lydnad, bruks och agility. :up: :up: Tror jag ska gå och köpa mig en direkt. :p:D

Nej, men ärligt talat. Shiba inu är en hund som kommer stå högt på listan över tänkbara hundar om jag en dag inte sätter så stort värde på följsamhet så mycket och börjar värdesätta mycket självständighet och deras speciella beteende och om jag en dag inte har höga ambitioner inom hundsport utan kanske mest kör på skoj och struntar i hur det går. :) Tycker att de är så fina, men just nu definitivt ingen hund för mig. :grin:
 
Senast ändrad:
Kan ju passa på att uppdatera huliganens liv, det är synd om honom just nu, vårt vardagsliv har kraschat och just nu försöker vi bara ta oss igenom en dag i taget vilket gör att han blir kraftigt försummad. Men idag hade jag en lucka på en timme som vi tog i stan på deras promenadvägar längs med vattnet, så han fick bada och gå ordentlig promenad med massor av nya dofter så ikväll är han lite nöjd med livet åtminstone.
Men vad jag önskar att den hundgård vi planerar att bygga redan skulle vara klar, det hade underlättat mitt liv enormt just nu. :crazy: Det kommer inte heller att bli byggd i sommar, om jag inte bygger den helt på egen hand då, men jag har en massa andra måsten så det tror jag inte.
Men om en vecka hoppas jag att husse kommer hem igen, även om han inte kommer att orka gå några längre promenader så kommer han behöva gå lite och ofta och hänga i trädgården så huliganen kan härja där istället.
 
Min vän hade en shiba-dam förut. Jag har ALDRIG känt mig så osynlig som en gång när jag var hemma hos dem, vännen gick till tvättstugan, hunden tittade efter matte och jag försökte få kontakt med hunden för att visa att vi kunde umgås istället. Jag blev inte ens ignorerad. Jag fanns inte! Otroligt fascinerande hund :D

:rofl::rofl:
 
Här har det varit en perfekt dag - det enda som saknats var lite regn under natten! Svalt och skönt på förmiddan, perfekt för att träna unghundarna.

18581581_10154758528993666_8949027296997640229_n.jpg


Sen lite varmare framåt lunch, så det var underbart att ta elvakaffet i lammhagen!
18664709_10154758531583666_3120035513258068439_n.jpg

18557315_10154758763898666_1570758798121822319_n.jpg


Jättevarmt efter lunch - superväder för en skogspromenad till sjön och en dryg halvtimmes simträning med alla sju. Här hänger de på grinden från hagen närmast gården till hagen närmast sjön;)
18556193_10154758662898666_2155121016310506938_n.jpg


Tjockistanterna som inte lammat än tyckte det var för varmt
18557050_10154758787553666_3017407911186816294_n.jpg


Lite undervisning när det började svalna av på eftermiddan
18664658_10154759385603666_7574760022451353050_n.jpg


Frodo och jag mötte räven på väg hem från vårt träningspass. Den är helt oskygg, blev bara rädd när den såg Frodo! Jäkla skit, lammen ska ju ut där nästa vecka :(

Väl hemma var ena tjuvbetäckta gammeltackan på väg att börja lamma. Med lite assistans gick det jättebra, trots hennes aktningsvärda ålder på 9 år! En mycket unik och inte alls planerad korsning mellan Suffolk+Texel/Päls+Leicester. Söta var de iallafall!
18556089_10154759277023666_4283105623671877826_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp