Bukefalos 28 år!

Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så himla spännande dag idag!
Har varit funkis/observatör på "handling for trials", kurs med walk up-upplägg, för två trevliga och väldigt erfarna walesare :) Otroligt lärorikt!
Viktigaste aha-upplevelserna idag:
– Stoppsignal = verkligen apviktigt. En stoppsignal som inte fungerar ställer till med massor av problem. Det räcker inte att den funkar på 10-15-25-45m, den måste fungera på alla avstånd. Alltid.
– Att hålla koll på varenda jäkla dummy! Släpp. inte. den. med. blicken. Det blir jäkligt klurigt om man står som nr 2 på tur och ekipage nr 1 inte löser uppgiften - och man helt plötsligt ska skicka sin hund på en dummy som man inte har hundra koll på var den ligger.. Hittar då inte ekipage nr 2 dummien så är det nr 3:s tur. Hur många tror ni hade koll på exakta busken i det läget? :p

Mycket nöjd med caddylacken också. När utomhustemperaturen stod på 30 grader var det "bara" 35 grader bak i skåpet :up: Eftersom jag inte hade några hundar med mig idag var bilen helt stängd, klart godkänt på den temperaturen!
 
Senast ändrad:
Viktigaste aha-upplevelserna idag:
– Stoppsignal = verkligen apviktigt. En stoppsignal som inte fungerar ställer till med massor av problem. Det räcker inte att den funkar på 10-15-25-45m, den måste fungera på alla avstånd. Alltid.

Den känner jag igen! :D
 
Jag har varit tävlingssekreterare idag så det är lite extra skönt att vi klarade av vårt tävlande förra helgen och kunde stryka oss från den tävling till vi var anmälda till imorgon. Man blir trots allt rätt mör i skallen av att rodda med allt administrativt under en tävlingsdag. Men kul är det! Trevliga människor och roligt att se alla möjliga sorters hundar i varierande utbildningsgrad och dagsform(när man kan slita sig från kaffemuggen och datorn). :)
 
@vallhund Nu tycker ju inte jag att mina uppfödarambitioner har något med detta att göra. Alls. Inte heller huruvida Tinja är lämplig för avel eller inte. Det här handlar om Tinjas HÄLSA. Det handlar om att få ordning på denna gamla muskelskada så att hon kan få balans i kroppen och må så bra som möjligt.

@dobbis Jag kan inte komma ihåg om jag rakt ut sagt att Tinja inte är lämplig för avel, men det tror jag inte. Så som hon är idag, rent mentalt, med en passande hane, då tycker jag absolut hon är lämplig för avel! Härlig motor, stor leklust, sjukt lättbelönad, kan leka med vem som helst var som helst, lättlärd, lyhörd och följsam. Har hon svagheter? Absolut! Det finns massvis med för- och nackdelar att väga mot varandra, både exteriört och mentalt. Som med alla hundar.

På gott och ont skriver jag om allt som händer. Om alla mina tankar, men speciellt de negativa. (Jag håller fortfarande på och lär mig att uppmärksamma saker som går bra.) Jag är en person med starka känslor, vars främsta teknik för att kunna släppa saker och gå vidare är att skriva av mig. Jag har även en stark tendens att överdramatisera saker och ting, speciellt det jag upplever negativt. Jag kan skylla det på Aspergers, ADD och 10 år av teater från ung ålder, men det spelar ingen roll. Resultatet är detsamma.

När jag tänker efter förstår jag om folk har en konstig uppfattning om mig och mina hundar, för ni har ju bara det jag skriver om att gå på. Jag skulle nog också tycka att jag är världens skummaste person med helt knäppa hundar om jag bara hade det jag skrivit att gå på. Men jag hoppas ni kan ha överseende och lite förståelse för att jag kanske inte riktigt fungerar så som många andra :D Ni får gärna döma ut mig och mina hundar - efter att ni träffat oss! :p
 
@Fisherling du verkar jättegullig och du kan mycket och jag tvivlar inte ett jota på att du vill din hunds bästa i all lägen. Just därför rekommenderade jag att du ska ta henne till någon annan innan du drar igång en utredning eller rehab, så det inte sker i onödan.
Det räcker med en sträckning så är jag nojjig, men ibland ska man ha lite is i magen också.
 
Idag har vi testat den traditionella leken Kurragömma med Brihanna. VARFÖR har vi inte testat detta tidigare? Vi hade så otroligt skoj, sambon, hunden och jag. Brihanna gick verkligen igång på den här leken jämfört med vissa andra vi testat.

Hon var superfokuserad på att hitta oss, trots störningsmoment i massor :D
 
Här är bilden. https://www.facebook.com/7287915438...791543832214/1478926295485398/?type=3&theater
Titta på klumpen i marken under hennes knä... det är den som linan går runt för att trasan ska åka som på en bana och inte bara rakt fram.

Hon mår så bra som hon kan göra, fortsatt genomsnäll och lätt med allt, men hon har ju tråkigt såklart. Om 1 1/2 vecka är det planerat att vi ska börja med rehab, så då borde vi åtminstone kunna göra lite mer på dagarna...
MEN HERREGUD! Vilken jävla veterinär har godkänt dendär banan?
 
Det är inte sällan man på vallningskurser får höra "det allra viktigaste är ett bra ligg!". Jag håller kanske inte med om att det är viktigast, men jäkla viktigt är det allt...

Kör ni ligg på stoppkommandot?

Många inom retrievervärlden kör sitt/stå på stopp, så det är väl lite samma där :)
 
Swempa fick ihop 84p i spåret = 264p totalt, helt okej även om jag misstänker att de satsade betydligt högre. De var dock magiska att se på i skyddet igår!

Morbrodern (med @Voff gamla klubbkamrat som förare) drog ihop hela 95p i spåret idag och slutar därmed på 274! Så snyggt arbetat!

En svensk blev tyvärr diskad idag då hunden inte släppte efter modprovet, synd då de hade riktigt fina poäng i spår och lydnad. Snart är det dags för siste svensk att köra lydnad & skydd och så väntar vi på de sista spårresultaten.
 
Så himla spännande dag idag!
Har varit funkis/observatör på "handling for trials", kurs med walk up-upplägg, för två trevliga och väldigt erfarna walesare :) Otroligt lärorikt!
Viktigaste aha-upplevelserna idag:
– Stoppsignal = verkligen apviktigt. En stoppsignal som inte fungerar ställer till med massor av problem. Det räcker inte att den funkar på 10-15-25-45m, den måste fungera på alla avstånd. Alltid.
– Att hålla koll på varenda jäkla dummy! Släpp. inte. den. med. blicken. Det blir jäkligt klurigt om man står som nr 2 på tur och ekipage nr 1 inte löser uppgiften - och man helt plötsligt ska skicka sin hund på en dummy som man inte har hundra koll på var den ligger.. Hittar då inte ekipage nr 2 dummien så är det nr 3:s tur. Hur många tror ni hade koll på exakta busken i det läget? :p

Mycket nöjd med caddylacken också. När utomhustemperaturen stod på 30 grader var det "bara" 35 grader bak i skåpet :up: Eftersom jag inte hade några hundar med mig idag var bilen helt stängd, klart godkänt på den temperaturen!
Vad roligt!
 
Här är bilden. https://www.facebook.com/7287915438...791543832214/1478926295485398/?type=3&theater
Titta på klumpen i marken under hennes knä... det är den som linan går runt för att trasan ska åka som på en bana och inte bara rakt fram.

Hon mår så bra som hon kan göra, fortsatt genomsnäll och lätt med allt, men hon har ju tråkigt såklart. Om 1 1/2 vecka är det planerat att vi ska börja med rehab, så då borde vi åtminstone kunna göra lite mer på dagarna...
Fy! :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Valp 2023 -den andra
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp