Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kör ni ligg på stoppkommandot?

Många inom retrievervärlden kör sitt/stå på stopp, så det är väl lite samma där :)
Väldigt olika. Ligg/stanna/lie down är väl de vanligaste tror jag. Många skiljer på liggande och stående stopp och har då ett par olika kommandon.

Boss har stanna, syskonen "lie down" för liggande stopp, Karla "stand" för stående stopp och Ale "stand" för liggande stopp. Inte alls rörigt ;)
 
Ett bra ligg är alltid viktigt :angel::D

Och kriterierna i vallningsstoppet som jag använder det, är:

Hundens fokus kvar på fåren (inte titta på föraren!)
Hunden ska stanna och bli stilla
Hunden ska släppa sin plan (dvs om den gärna vill springa till höger så ska den på ett stoppkommando helt släppa den tanken och lyssna på förarens plan istället)
Ett barskt stopp innebär att föregående plan var åt helvete fel och inte ska hända igen. ;)

Dvs hunden kan ligga helt stilla och titta på fåren, utan att för den skull ha "tagit" sitt stoppkommando - om den fortfarande är mentalt kvar i sin egen plan!
 
Siste svensk på plan var Deniro 9 år gammal. Han hälsar övriga att är man så gammal får man faktiskt både vara lite olydig och grisa med ärmen. Skrapade inte ihop så höga poäng (lydnad 46p skyddet 72p) men han var nog nästan gladast av alla - och det är inte dåligt det heller!
 
Väldigt olika. Ligg/stanna/lie down är väl de vanligaste tror jag. Många skiljer på liggande och stående stopp och har då ett par olika kommandon.

Boss har stanna, syskonen "lie down" för liggande stopp, Karla "stand" för stående stopp och Ale "stand" för liggande stopp. Inte alls rörigt ;)
Har du olika kommandon till dem för att rätt hund ska lyssna eller är det av någon annan anledning?
 
Siste svensk på plan var Deniro 9 år gammal. Han hälsar övriga att är man så gammal får man faktiskt både vara lite olydig och grisa med ärmen. Skrapade inte ihop så höga poäng (lydnad 46p skyddet 72p) men han var nog nästan gladast av alla - och det är inte dåligt det heller!
Huvudsaken att man har roligt :D Så är det att tävla med dobbis :love:
 
Precis ;D Och det hade Deniro, han var rätt övertänd i lydnaden och skallade så fort han satt ner. "Kom igen då husse så kör vi!!" ;)
Som BC på kurs när man kollar andra hundar valla.
-Släpp mig matte, jag kan bättre! När en hund tappar fåren eller inte får dem att flytta sig åt rätt håll.
 
Som BC på kurs när man kollar andra hundar valla.
-Släpp mig matte, jag kan bättre! När en hund tappar fåren eller inte får dem att flytta sig åt rätt håll.
Jag skulle verkligen inte säga att det är speciellt vanligt med hundar som sitter och stretar och skäller på "avbytarbänken" vid vallning. Snarare tvärt om.
 
Som BC på kurs när man kollar andra hundar valla.
-Släpp mig matte, jag kan bättre! När en hund tappar fåren eller inte får dem att flytta sig åt rätt håll.

Precis ;D Och det hade Deniro, han var rätt övertänd i lydnaden och skallade så fort han satt ner. "Kom igen då husse så kör vi!!" ;)

Eller som Bentley om någon annan hund har lite för roligt. :meh: Min instruktör har givit honom ett smeknamn som blivit tämligen etablerat - Konstapel Bentley. Hans stressnivå och koncentrationsförmåga är det vi måste jobba mest med på träning och tävling och för tillfället går en massa onödig energi åt där, förutom förstås att det lätt blir fel när han tappar fokus på sin uppgift.

Lustigt nog verkar andra hundar läsa honom klockrent när han får överslag i sin lilla hjärna och far ut och skäller, trots att hans spändhet gör att han reser ragg(han ser jättefånig ut). Människor kan tycka att han ser arg ut, hundar brukar möjligtvis ge honom ett ögonkast och fortsätter sedan med sitt. Som en klubbkompis sa häromdagen; han kanske skäller men han SÄGER ingenting.

Bentley i ett nötskal:
its-just-someone-everyone-just-walking-by-no-stay-calm-14896852.png
 
Swempa fick ihop 84p i spåret = 264p totalt, helt okej även om jag misstänker att de satsade betydligt högre. De var dock magiska att se på i skyddet igår!

Morbrodern (med @Voff gamla klubbkamrat som förare) drog ihop hela 95p i spåret idag och slutar därmed på 274! Så snyggt arbetat!

En svensk blev tyvärr diskad idag då hunden inte släppte efter modprovet, synd då de hade riktigt fina poäng i spår och lydnad. Snart är det dags för siste svensk att köra lydnad & skydd och så väntar vi på de sista spårresultaten.
Kul att de fick ett sorkfritt spår :D

Jättekul att det gick så bra för dem. Det är hon väl värd.
 
Jag skulle verkligen inte säga att det är speciellt vanligt med hundar som sitter och stretar och skäller på "avbytarbänken" vid vallning. Snarare tvärt om.
Var du fått "sitter o stretar o skäller" ifrån förstår jag inte. Hundar har subtilare sätt än så att uttrycka sig.

Är det något mer du stör dig på? Det verkar nästan så.
 
Gjorde precis ett rasväljartest på canis hemsida. Enligt det kan jag ha tokigt många olika hundar :p Kelpie, azawakh, boxer, labbe, belgiska vallhundar, podenco, schäfer, vizla osv... Vad jag kryssade i? att jag ville ha en hund för lydnad/agility och lite allmänt skoj, en hund med minimal pälsvård som inte var långhårig/krullig :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp