Bukefalos 28 år!

Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså olyckan är ju verkligen tragisk och det är sorgligt att ni alls ska behöva gå igenom allt @Red_Chili men det är ändå fantastiskt att läsa om hur bra det går och hur fina alla runtomkring er har varit/är :heart
Tack! Ja, jag försöker tänka positivt kring allt och fokusera på det som går bra. Olyckor kan visst hända vem som helst när som helst, nu försöker vi bara få till en så bra framtid som möjligt utifrån det nya utgångsläget. Försöker också tänka att jag kan lära mig en hel del av det här, och ja, Aysu är ju en helt fantastisk saluki också. Det hade inte varit lika lätt att få allt fungerande om hon inte varit så snäll och enkel som hon är.
 
Har aldrig hört något sådant tidigare. Att inte låta valpen gå på asfalt? Möjligvis inte när asfalten jättevarm men att inte låta hunden gå på asfalt i överlag låter ju konstigt. O_o Lite svårt ibland att lixåm undvika asfalt. :angel:
Undrar inte om jag vem uppfödaren är....

Sedan så pratade vi lite om vad för typ av hund jag vill ha och jag nämde väl att det är viktigt med en "av/på-knapp". Vilket kan tyckas vara ett konstigt påstående, men jag tror att de flesta uppfödare förstår vart man vill komma med det uttrycket. Då blev hon också lite upprörd och sa väl något i stil med att "Det finns inget som en av-och påknapp. Var skulle den sitta tror du? Det är ju något man måste lära hunden via passivitet. Du måste ju träna din hund till att slappna av". Givetmis måste man passivitetsträna, men eh. O_o

Så ja... samtalet var något udda. Verkar vara en väldigt populär jaktgoldenuppfödare dock. Allt som står på deras hemsida verkar ganska vettigt också, så jag blev så himla förvånad över hur hon svarade på mina frågor.
 
Sedan så pratade vi lite om vad för typ av hund jag vill ha och jag nämde väl att det är viktigt med en "av/på-knapp". Vilket kan tyckas vara ett konstigt påstående, men jag tror att de flesta uppfödare förstår vart man vill komma med det uttrycket. Då blev hon också lite upprörd och sa väl något i stil med att "Det finns inget som en av-och påknapp. Var skulle den sitta tror du? Det är ju något man måste lära hunden via passivitet. Du måste ju träna din hund till att slappna av". Givetmis måste man passivitetsträna, men eh. O_o

Så ja... samtalet var något udda. Verkar vara en väldigt populär jaktgoldenuppfödare dock. Allt som står på deras hemsida verkar ganska vettigt också, så jag blev så himla förvånad över hur hon svarade på mina frågor.
Ah, då är jag ganska säker på vem det är. :cautious:
 
Så ledsen för en kompis idag. Hennes BC på 1 år röntgades i tisdags och idag kom resultatet -D-höfter :cry:
Hon har precis börjat med agilityträningen där hunden visar stor potential och så detta :turd:
Hunden som skulle bli hennes nya agilitystjärna. Hon tävlar klass 3 och SM med sin Sheltie och kände att det var dags för en till hund.
Nä, livet är så orättvist.
Detta händer bara två veckor efter att en annan kompis och kollega tvingats ta bort sin mellanpudelvalp pga patellaluxation. Den hunden hade planerats i 2 år och skulle bli min kollegas nästa SM hund i rally och lydnadschampion.
Ibland undrar man om det vilar en förbannelse över perosonalhundar (på djursjukhus).
 
Sedan så pratade vi lite om vad för typ av hund jag vill ha och jag nämde väl att det är viktigt med en "av/på-knapp". Vilket kan tyckas vara ett konstigt påstående, men jag tror att de flesta uppfödare förstår vart man vill komma med det uttrycket. Då blev hon också lite upprörd och sa väl något i stil med att "Det finns inget som en av-och påknapp. Var skulle den sitta tror du? Det är ju något man måste lära hunden via passivitet. Du måste ju träna din hund till att slappna av". Givetmis måste man passivitetsträna, men eh. O_o

Så ja... samtalet var något udda. Verkar vara en väldigt populär jaktgoldenuppfödare dock. Allt som står på deras hemsida verkar ganska vettigt också, så jag blev så himla förvånad över hur hon svarade på mina frågor.
Nästa ! :idea:
 
Så ledsen för en kompis idag. Hennes BC på 1 år röntgades i tisdags och idag kom resultatet -D-höfter :cry:
Hon har precis börjat med agilityträningen där hunden visar stor potential och så detta :turd:
Hunden som skulle bli hennes nya agilitystjärna. Hon tävlar klass 3 och SM med sin Sheltie och kände att det var dags för en till hund.
Nä, livet är så orättvist.
Detta händer bara två veckor efter att en annan kompis och kollega tvingats ta bort sin mellanpudelvalp pga patellaluxation. Den hunden hade planerats i 2 år och skulle bli min kollegas nästa SM hund i rally och lydnadschampion.
Ibland undrar man om det vilar en förbannelse över perosonalhundar (på djursjukhus).

Nej, vad tråkigt för dem båda :(
Jag hoppas inte den oturen följer med till Floyds brorsa :down:
 
Nej, vad tråkigt för dem båda :(
Jag hoppas inte den oturen följer med till Floyds brorsa :down:
Hon har nog haft tillräckligt med otur både med hennes nu avlivade flatte men även hennes systers hund råkade ut för en mycket ovanlig och allvarlig biverkning efter en myelografi och fick avlivas.
Det är så sjukt, för mer än hälften av allas djur i personalen har råkat ut för något/är sjuka. Oftast är det väldigt ovanliga och konstiga saker också. Man vågar knappt köpa en ny hund... @hemlig har ni också så?
 
Hon har nog haft tillräckligt med otur både med hennes nu avlivade flatte men även hennes systers hund råkade ut för en mycket ovanlig och allvarlig biverkning efter en myelografi och fick avlivas.
Det är så sjukt, för mer än hälften av allas djur i personalen har råkat ut för något/är sjuka. Oftast är det väldigt ovanliga och konstiga saker också. Man vågar knappt köpa en ny hund... @hemlig har ni också så?

Ja, jag har förstått att de haft massa otur :(
Vi håller tummarna för att det blir bättre nu.

Så otäckt!
 
Precis så! Tyvärr avskräckte hon mig inte bara från deras kennel, utan från rasen generellt... Har fått lite liknande tendenser från andra jaktgoldenuppfödare också :cautious:
Det är så himla himla trist alltså! För det finns ju bra uppfödare också liksom. Även om vissa är skräp :down:
Vet att @Lena_B har betydligt bättre koll än vad jag har så är det fortfarande en jaktgolden du vill ha så kanske hon har några bra förslag.
 
Så ledsen för en kompis idag. Hennes BC på 1 år röntgades i tisdags och idag kom resultatet -D-höfter :cry:
Hon har precis börjat med agilityträningen där hunden visar stor potential och så detta :turd:
Hunden som skulle bli hennes nya agilitystjärna. Hon tävlar klass 3 och SM med sin Sheltie och kände att det var dags för en till hund.
Nä, livet är så orättvist.
Detta händer bara två veckor efter att en annan kompis och kollega tvingats ta bort sin mellanpudelvalp pga patellaluxation. Den hunden hade planerats i 2 år och skulle bli min kollegas nästa SM hund i rally och lydnadschampion.
Ibland undrar man om det vilar en förbannelse över perosonalhundar (på djursjukhus).
Fy vad tråkigt:( Det är ju ändå förhållandevis ovanligt i BC med så dåliga höfter. Får man vara fräck och be om stam?
 
Jag ringde till den veterinät som fanns närmast, men de sa bara att de inte hade serum så de gjorde inget med ormbett ändå (ej sverige ska påpekas) :crazy:
I Sverige brukar man börja med dropp och smärtstillande, för serum är definitivt inget man vill ge i onödan.

Hon har nog haft tillräckligt med otur både med hennes nu avlivade flatte men även hennes systers hund råkade ut för en mycket ovanlig och allvarlig biverkning efter en myelografi och fick avlivas.
Det är så sjukt, för mer än hälften av allas djur i personalen har råkat ut för något/är sjuka. Oftast är det väldigt ovanliga och konstiga saker också. Man vågar knappt köpa en ny hund... @hemlig har ni också så?
Jupp. Man blir alltid lika nervös om man tex ska söva en kollegas hund för kan nåt (konstigt) gå på tok så gör det ofta det.
En kollega till mig fick precis ta bort sin hund pga sjukdom. Vad vet vi fortfarande inte, trots alla vanliga, ovanliga och sällsynta prover. Den hunden var också köpt för tävling på SM-nivå :(
 
Jag har börjat mistänka att Frank har patellaluxation på höger bakben så nu blir det ett samtal till veterinären. Han är officiellt patellaundersökt UA tidigare (han är ju avlad på) men det utesluter väl iofs inte att något hänt som gjort att patellan börjat luxera. Han har gjort enstaka hoppsasteg ett litet tag men de har inte riktigt sett ut som typiska patellahopp och dessutom har han haft svamp mellan två tår på samma ben... nu har jag dock fått bukt med hudproblemet och han gör fortsatt hoppsasteg, t.o.m. mer än innan. Tycker även att jag lyckas luxera patella medialt på högerbenet när jag undersöker, vilket jag inte kunnat tidigare. Så himla trist...
Han ser inte ut att ha nämnvärt ont och har inte skrikit till eller liknande under någon promenad, men han är rätt smärttålig (terrier ;)) så man blir ju nojig att han ska gå runt och ha ont :cry:
 
Svullnaden kryper verkligen längre och längre ner. Nu har Polly en rejäl "dröglapp" på halsen och en ännu större påse framme på bringan - men nospartiet är klart mindre svullet, så nu kan hon äta ordentligt igen utan att det gör ont. Hon kan tom tugga igen :) och hon kan bära på sin boll........knashund :heart

 
Tinja har varit hos hundfysion idag. Inte en dag för tidigt..

Tinjas kropp måste komma i ordning. Hon har en riktigt gammal skada på muskelgruppen i höger höft. Hon kunde inte ens säga var i muskelgruppen, alltså vilken av musklerna, för det fanns så lite muskelmassa kvar. Det har lett till att någon bakre lårmuskel blivit kraftigt förkortad, vilket lett till snett bäcken, avlastning, överbelastning på vänster bakben, avlastning till höger fram och just nu är hon inne på sista benet, vänster fram, att avlasta på. Sen har hon inga 'bra' ben kvar. Pga detta är hela högra sidan av kroppen, från nacke till svansrot, fattig på muskler, medan vänstersidan är övermusklad, vilket bara leder till vidare obalans och ännu mer problem. Det är även pga allt detta hon är hastrång och 'paddlar' i trav. Paddlandet kommer från att hennes biceps är så pass överansträngda och korta att de är en smäll ifrån att gå sönder. Hennes vänstra biceps är även helt galet svullen, jag fick känna själv och det var extremt tydligt. Hon var svullen här och var, med många inflammerade muskelfästen. Svankig rygg för hon orkar inte hålla upp den. Brant i korset för hon har för lite som håller ihop hennes bakdel. Utåtvridna tassar, speciellt höger bak, till följd av allt.

De dåliga nyheterna är A) all above, B) vi måste avboka alla agilitytävlingar samt röntgen, för röntgar vi nu kommer vi nästan garanterat få sämre resultat än förut, C) Tinja kommer inte få köra agility ALLS på typ ett halvår. :(

De goda nyheterna är att A) det går att få bukt på det här relativt enkelt, med fri motion och stretchning, B) vad fysion kunde känna är hennes höfter antagligen väldigt bra, och när hon är fullt rörlig och musklad kan hon mycket väl få bättre resultat på röntgen, C) hon kommer bli helt galet jäkla snabb och smidig när allt är fixat, för fysion gissar att hon gått på 50% kraft (och i vissa fall rörlighet) vääldigt länge. Det tar lång tid för det här förloppet att komma så långt som det har hos henne. D) Vi kommer antagligen per automatik få bukt med hennes plogande tendenser i fotgåendet, för det är antagligen 100% på grund av att hennes högersida är mycket svagare än vänster. Hon ror med ena åran, liksom.

Min fina lilla pil, vi ska få ordning på det här!
empty.gif
:heart Jag känner mig typ som världens sämsta matte som inte åkt tidigare, för allt var ju saker jag egentligen märkt, allt var så uppenbart när det radades upp för mig. Känns som att jag varit helt blind! :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad läser du just nu?
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp