Bukefalos 28 år!

Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen tillräcklig temperatur i sjön för att simträna hundar igen! :D
18557422_10154752948288666_6095218220572462592_n.jpg
 
Tog en långpromenad med Ebrah nu på kvällen. Så galet varmt! Men jag är glad att äntligen kunna gå ut i shorts. Ebrah uppförde sig mycket, mycket bra också, även när vi mötte harar. Tyvärr hade jag inget godis att belöna med, men trots det gick det lätt att få kontakt med henne och få med henne åt mitt håll, utan att dra i kopplet. Galet egentligen...

Aysu rör sig otroligt smidigt med sitt bandage nu, så nu får jag börja hålla stenkoll på henne, för hon skuttar lätt(!) i möbler nu om jag inte håller ögonen på henne.... Blir till att ha henne i kompostgallerhage när jag motionerar Ebrah.

Det var så fiiint ute idag! (och två sekunder efter att jag kopplade henne så fick jag syn på en jäkla hare... Tur att hon inte använder näsan allt för mycket :p )
18512435_402960290086201_2421708324778016768_n.jpg
 
Idag gör Corinne sin första officiella rallydebut och för Fenna blir det debut. Är inte alls nervös och har typ panik att jag ska glömma bort vad skyltarna betyder eller att mina hundar är i någon annan värld när vi ska tävla. :nailbiting:
 
Tinja har varit hos hundfysion idag. Inte en dag för tidigt..

Tinjas kropp måste komma i ordning. Hon har en riktigt gammal skada på muskelgruppen i höger höft. Hon kunde inte ens säga var i muskelgruppen, alltså vilken av musklerna, för det fanns så lite muskelmassa kvar. Det har lett till att någon bakre lårmuskel blivit kraftigt förkortad, vilket lett till snett bäcken, avlastning, överbelastning på vänster bakben, avlastning till höger fram och just nu är hon inne på sista benet, vänster fram, att avlasta på. Sen har hon inga 'bra' ben kvar. Pga detta är hela högra sidan av kroppen, från nacke till svansrot, fattig på muskler, medan vänstersidan är övermusklad, vilket bara leder till vidare obalans och ännu mer problem. Det är även pga allt detta hon är hastrång och 'paddlar' i trav. Paddlandet kommer från att hennes biceps är så pass överansträngda och korta att de är en smäll ifrån att gå sönder. Hennes vänstra biceps är även helt galet svullen, jag fick känna själv och det var extremt tydligt. Hon var svullen här och var, med många inflammerade muskelfästen. Svankig rygg för hon orkar inte hålla upp den. Brant i korset för hon har för lite som håller ihop hennes bakdel. Utåtvridna tassar, speciellt höger bak, till följd av allt.

De dåliga nyheterna är A) all above, B) vi måste avboka alla agilitytävlingar samt röntgen, för röntgar vi nu kommer vi nästan garanterat få sämre resultat än förut, C) Tinja kommer inte få köra agility ALLS på typ ett halvår. :(

De goda nyheterna är att A) det går att få bukt på det här relativt enkelt, med fri motion och stretchning, B) vad fysion kunde känna är hennes höfter antagligen väldigt bra, och när hon är fullt rörlig och musklad kan hon mycket väl få bättre resultat på röntgen, C) hon kommer bli helt galet jäkla snabb och smidig när allt är fixat, för fysion gissar att hon gått på 50% kraft (och i vissa fall rörlighet) vääldigt länge. Det tar lång tid för det här förloppet att komma så långt som det har hos henne. D) Vi kommer antagligen per automatik få bukt med hennes plogande tendenser i fotgåendet, för det är antagligen 100% på grund av att hennes högersida är mycket svagare än vänster. Hon ror med ena åran, liksom.

Min fina lilla pil, vi ska få ordning på det här!
empty.gif
:heart Jag känner mig typ som världens sämsta matte som inte åkt tidigare, för allt var ju saker jag egentligen märkt, allt var så uppenbart när det radades upp för mig. Känns som att jag varit helt blind! :nailbiting:


Jag hade bett någon mer att kika på henne
 
Alltså. Hur f*n tänker folk?!
Jag var ute och cyklade med Ebrah. Såg två personer med amstaffkorsningar en bit fram och kortade upp kopplet så att Ebrah travade så nära min sida som möjligt. Personerna stod stilla, så jag tänkte att det var lugnt att passera. När jag kommer nära så börjar den största av hundarna att dra som en tok mot oss - och husse går efter!! :rage: :rage: :rage: Jag röt åt honom att sluta, för att det faktiskt är livsfarligt. Jag vill då INTE att det kommer fram någon okänd hund som ska fram till min och framförallt inte när jag cyklar. Gah! :banghead:

Meen bortsett från det så var det en bra cykeltur. 10-11km där Ebrah växlade mellan att trava fint vid min sida och springa runt lös i full galopp. Nu ska hon nog vara nöjd :)
 
Jag hade bett någon mer att kika på henne
Fast nu är det ju så att jag litar på denna fysio och jag kunde själv både känna och se allt som listades. Allting är logiskt. Hon ÄR hastrång. Hon DRAR åt höger pga en svag högersida. Hon paddlar i trav pga för korta muskler. Hon svankar pga överansträngning. Hon KAN inte sträcka bakbenet framåt. KAN inte sträcka frambenen bakåt. Hon ÄR svullen i vänster biceps. Det går både att se och känna.

Varför skulle jag gå till någon annan? För att hitta färre fel? För vems skull då, min eller Tinjas?
 
Jag blir alltid lite fundersam när till synes "friska" hundar blir så pass utdömda och det görs uttalanden om att det är "en smäll från katastrof". Det låter så spekulativt?

Var du på Ultuna?


@Fisherling

Därför. Samma orsak som migo anger. Du tävlade nyss, då måste du väl ansett henne vara frisk? Det är lätt att man börjar hitta fel om någon säger att hunden är ojämn till exempel.
 
Eller ja, just nu är det hunden som ligger plats som är Ammos pappa, den tråkiga hunden med manlig förare är inte den vi hejjar på :P
 
@Wingates Jag kollar! Synd när han skulle ligga (försöker inte ens gissa vad den rätta termen är :D )... Svårt ord att skrika också :p
Verkligen! Men 88p var inte dåligt med tanke på den missen. Det går troll i VM för Camilla, Swempa har diskat dem flera gånger - så jag är nöjd ändå ;)

Nu är det snart dags för skydd för båda svenskarna.
 
Nu kör Ammos farbror skyddet, och sen är det nog en hund emellan och sen är det Ammos pappas tur! Håll tummarna!
 
Fast nu är det ju så att jag litar på denna fysio och jag kunde själv både känna och se allt som listades. Allting är logiskt. Hon ÄR hastrång. Hon DRAR åt höger pga en svag högersida. Hon paddlar i trav pga för korta muskler. Hon svankar pga överansträngning. Hon KAN inte sträcka bakbenet framåt. KAN inte sträcka frambenen bakåt. Hon ÄR svullen i vänster biceps. Det går både att se och känna.

Varför skulle jag gå till någon annan? För att hitta färre fel? För vems skull då, min eller Tinjas?

Att vara hastrång och paddla med frambenen i trav brukar bero på konstruktionen inte att något är fel.
Det låter så märkligt att en hund som du ansett vara frisk och inte märkt någon hälta eller annan tydlig rörelsestörning på helt plötsligt skulle ha ont och fel överallt.
Att hitta "gamla skador" får mig alltid att bli misstänksam. När skulle hon fått den? Och hur vet personen att den ör gammal och inte ny?
De flesta märker på ett eller annat sätt när hunden skadar sig.
Jag har svårt för att friska, unga hundar tas till en fysioterapeut och kommer tillabaka totalt sönder, ofta krävs det flera återbesök för att rätta till problemet (dvs mer pengar till den som kollat hunden).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp