Bukefalos 28 år!

Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sedan så pratade vi lite om vad för typ av hund jag vill ha och jag nämde väl att det är viktigt med en "av/på-knapp". Vilket kan tyckas vara ett konstigt påstående, men jag tror att de flesta uppfödare förstår vart man vill komma med det uttrycket. Då blev hon också lite upprörd och sa väl något i stil med att "Det finns inget som en av-och påknapp. Var skulle den sitta tror du? Det är ju något man måste lära hunden via passivitet. Du måste ju träna din hund till att slappna av". Givetmis måste man passivitetsträna, men eh. O_o

Så ja... samtalet var något udda. Verkar vara en väldigt populär jaktgoldenuppfödare dock. Allt som står på deras hemsida verkar ganska vettigt också, så jag blev så himla förvånad över hur hon svarade på mina frågor.

Skum uppfödare. Låter som en med udda åsikter som är lätt att komma på kant med.
 
Just nu pågår IDC IPO VM i Italien, och där är Ammos pappa (med uppfödare) och farbror med och tävlar för svenska laget.
Om man vill kolla lite fina dobbisar så finns det livestream

Nästa svensk kommer nog in närsomhelst!

Här hålls tummarna för vår vän och fd klubbkamrat :)
 
Men BILD för bövelen!! :rage:

:D

Största öronen i stan!
ZOCvjC8.jpg
 
Att vara hastrång och paddla med frambenen i trav brukar bero på konstruktionen inte att något är fel.
Det låter så märkligt att en hund som du ansett vara frisk och inte märkt någon hälta eller annan tydlig rörelsestörning på helt plötsligt skulle ha ont och fel överallt.
Att hitta "gamla skador" får mig alltid att bli misstänksam. När skulle hon fått den? Och hur vet personen att den ör gammal och inte ny?
De flesta märker på ett eller annat sätt när hunden skadar sig.
Jag har svårt för att friska, unga hundar tas till en fysioterapeut och kommer tillabaka totalt sönder, ofta krävs det flera återbesök för att rätta till problemet (dvs mer pengar till den som kollat hunden).
Fast nu tycker jag folk tar det lite väl långt.

Hon är inte katastroftrasig! Hon har antagligen fått en smäll som gett en liten skada i höger baks muskelgrupp som sedan gett en kedjereaktion av avlastning och överbelastning till resten av kroppen. Får vi bukt med den skadan, får balans i kroppen och musklar upp henne igen kommer hon vara i tip top shape. Det är inget som är sönder.

Sen var "en smäll från att gå sönder" mina ord. Hon beskrev det mera att det krävs inte mycket otur i en snubbling i hög fart för att muskeln ska brista.

Och seriöst, hur vet hon att det är en gammal skada? Det är hennes jobb! Skulle du som veterinär inte kunna skilja på ett nytt och gammalt benbrott?

Jag blir lite förvånad över att du som veterinär, ett yrke där folk ofta blir anklagade för att bara suga pengar ur folk, är så snabb på att döma ut en hundfysio.

Jag blir förvånade över er alla som klagar. Jag har ju sagt att det varit en aha-upplevelse, att allt varit saker jag EGENTLIGEN märkt men inte kunna sätta fingret på. Jag har ju sett med egna ögon hur orörlig hon är, och hört henne pipa. Varför tror ni inte på det?
 
Fast nu tycker jag folk tar det lite väl långt.

Hon är inte katastroftrasig! Hon har antagligen fått en smäll som gett en liten skada i höger baka muskelgrupp som sedan gett en kedjereaktion av avlastning och överbelastning till resten av kroppen. Får vi bukt med den skadan, får balans i kroppen och musklar upp henne igen kommer hon vara i tip top shape. Det är inget som är sönder.

Sen var "en smäll från att gå sönder" mina ord. Hon beskrev det mera att det krävs inte mycket otur i en snubbling i hög fart för att muskeln ska brista.

Och seriöst, hur vet hon att det är en gammal skada? Det är hennes jobb! Skulle du som veterinär inte kunna skilja på ett nytt och gammalt benbrott?

Jag blir lite förvånad över att du som veterinär, ett yrke där folk ofta blir anklagade för att bara suga pengar ur folk, är så snabb på att döma ut en hundfysio.

Jag blir förvånade över er alla som klagar. Jag har ju sagt att det varit en aha-upplevelse, att allt varit saker jag EGENTLIGEN märkt men inte kunna sätta fingret på

Jag har inte dömt ut någon utan bara sagt att man kanske bör vara lite misstänksam och kanske hämta second opinion vid så många fynd på en till synes helt frisk hund. Jag hade sagt precis samma om du varit hos en veterinär som upptäckt massa fel på en hund som du ansett vara så pass frisk att den kan köra flera agilitylopp samma dag.
Är det en fristående hundfysioterapeut så tjänar den personen direkt pengar på att hitta skador. Det går inte att jämföra med en veterinär som är anställd som inte får mer betalt för att ställa diagnos.
Du inser väl att vi i tråden tyckt att det låtit lite konstigt säger det av ren välvilja? Ingen vill sätta dit dig.

Tror man att hunden är skadad skulle jag alltid rekommendera en veterinärkontroll, som sedan kan remittera till sjukgymnast vid behov.
Muskelskador kan uppkomma pga skelett- och ledproblem som kan förvärras av sjukgymnastik.
 
Jag har inte dömt ut någon utan bara sagt att man kanske bör vara lite misstänksam och kanske hämta second opinion vid så många fynd på en till synes helt frisk hund. Jag hade sagt precis samma om du varit hos en veterinär som upptäckt massa fel på en hund som du ansett vara så pass frisk att den kan köra flera agilitylopp samma dag.
Är det en fristående hundfysioterapeut så tjänar den personen direkt pengar på att hitta skador. Det går inte att jämföra med en veterinär som är anställd som inte får mer betalt för att ställa diagnos.
Du inser väl att som tyckt att det låtit lite konstigt säger det av ren välvilja?

Tror man att hunden är skadad skulle jag alltid rekommendera en veterinärkontroll, som sedan kan remittera till sjukgymnast vid behov.
Muskelskador kan uppkomma pga skelett- och ledproblem som kan förvärras av sjukgymnastik.
Nu var det ju så att jag redan fått berättat för mig för en veterinär att Tinja var stel, för två veckor sen.

Blir det mer legit för er del då? Att hon redan visat stelhet och smärta hos veterinär? :confused:
 
Så ni anser att jag måste vara inkapabel till att efterforska, kolla referenser och noggrant välja hundfysioterapeut?

Det är ju inte så att jag tagit första bästa från Google.

Förlåt om jag låter bitsk, men tycker det är lite väl mycket hets. Tinja har ju faktiskt blivit ordinerad av inte bara en utan TVÅ veterinärer att åka till hundfysio.

(Först under en snabbkoll hos mobil vet, sen åkte jag till albano och fick samma rekommendation för ja, hon var stel. )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp