Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är vaktmästare och allt i allo på ett vandrarhem som nishar sig mot hundfolk. Mycket läger, kurser, kennelträffar,utställningar osv.
Doberman ska ha träningsläger här i juli.

Just nu tar jag en paus i fönsterputsandet och tittar på snygga apporteringar under skott :p
Tånga hed eller Vilstad ? :D
 
Jag hade en blandis för många år sen och det låter som hans och Alice problematik påminner mycket om varandras. Gibson kunde inte vara utan mig, han kunde inte vara ensam, gick inte att lämna hos hundvakt eller att ha hundvakt hemma hos mig. Det var bara jag som gällde. Som tur var gick det att lämna honom i bilen så jag kunde handla. Han gick upp i stress väldigt lätt. För mig var han en underbar hund, andra tyckte att han var tråkig, stissig och stressad för han släppte liksom inte in någon annan.

Jag fick ta bort honom pga att han fick ont i ryggen. Han utreddes av ortoped, neurolog, fysioterapeut och "vanlig" veterinär. Han genomgick vanlig röntgen, kontraströntgen och magnetröntgen utan att vi fick svar på vad som var orsaken till smärtan. Jag fick till slut ta bort honom pga av smärtan och när han var borta insåg jag hur stora inskränkningar och uppoffringar jag gjort i mitt liv för hans skull. Jag borde ha tagit bort honom tidigare pga hans mentalitet.

Har man inte levt med en hund med en sån typ av problematik så tror jag det är svårt att förstå hur jobbigt det faktiskt är. Bara du vet vad som är rätt för dig och för Alice. Oavsett vilket beslut du tar så låter det som det kommer vara ett välgrundat och välgenomtänkt beslut.

Det låter väldigt, väldigt mycket som Alice! Jag kan också låta henne ligga i bilen för där är hon någorlunda trygg. Har nu tränat in ensamträningen så pass att hon kan vara hemma ca 1-1,5h (alltid med katten som sällskap) om hon har ett köttben att jobba med. Det känns skönt nu när det är sommar och varmt. Förr fick jag åka och handla tidigt på morgonen/sent på kvällen om det var soliga dagar.

Alice klarar att vara med hundvakt, men blir märkbart stressad. Piper och går runt och vankar. Oavsett vem jag lämnar henne med och hur länge. 30 min eller 3 dygn. Oron släpper aldrig riktigt för henne. Men hon kan släppa in andra. Hon är vän med alla i min familj och mina vänner, även om vissa är lite mer på armlängds avstånd :D (typ min mamma, som är lite högljudd och har mycket pondus). De flesta som lär känna Alice tycker mycket om henne, och en del tycker inte att hennes problem är några problem. Utan att jag mest är sjåpig med henne.

Ibland kan jag faktiskt önska (även om jag knappt erkänner det för mig själv) att Alice skulle bli sjuk. Så jag inte har något val. Så jag har en "riktig anledning". Men behöver jag bara titta på henne så skäms jag över att jag ens snuddat vid tanken och måste överösa henne med gos och pussar.
 
Jamen det är väl klart att jag ska bli toksjuk lagom till när Tinja ska sluta äta skonkost och få börja träna igen..
Inte nog med att två veckors karens gör att vi inte kan tävla Rally imorgon, nu kanske jag inte ens kan gå på kurs som vanligt. Blä.

Det positiva är ju att jag plötsligt får pussar i ansiktet av Tinja, något hon inte gjort förut. Hon känner nog att jag är sjuk och vill pyssla om mig :heart
 
Det låter väldigt, väldigt mycket som Alice! Jag kan också låta henne ligga i bilen för där är hon någorlunda trygg. Har nu tränat in ensamträningen så pass att hon kan vara hemma ca 1-1,5h (alltid med katten som sällskap) om hon har ett köttben att jobba med. Det känns skönt nu när det är sommar och varmt. Förr fick jag åka och handla tidigt på morgonen/sent på kvällen om det var soliga dagar.

Alice klarar att vara med hundvakt, men blir märkbart stressad. Piper och går runt och vankar. Oavsett vem jag lämnar henne med och hur länge. 30 min eller 3 dygn. Oron släpper aldrig riktigt för henne. Men hon kan släppa in andra. Hon är vän med alla i min familj och mina vänner, även om vissa är lite mer på armlängds avstånd :D (typ min mamma, som är lite högljudd och har mycket pondus). De flesta som lär känna Alice tycker mycket om henne, och en del tycker inte att hennes problem är några problem. Utan att jag mest är sjåpig med henne.

Ibland kan jag faktiskt önska (även om jag knappt erkänner det för mig själv) att Alice skulle bli sjuk. Så jag inte har något val. Så jag har en "riktig anledning". Men behöver jag bara titta på henne så skäms jag över att jag ens snuddat vid tanken och måste överösa henne med gos och pussar.

Jag förstår vad du menar med att önska att hon blev sjuk. Av någon konstig anledning är det mer okej att ta bort en hund pga fysiska problem än pga mentala. Kanske för att det fysiska ofta är mer konkret, när det gäller det mentala så är det många grejer bara man själv märker för att man känner sin hund så pass bra.
 
Min jycke har varit som förbytt i flera dagar. Rusar runt i huset, skäller, kan inte komma till ro. Helt omöjlig att trötta ut fysiskt. Vill inte spåra vilket han älskar. Helt olik sig själv och fruktansvärt jobbig. Jag har förtvivlat och trott att han har blivit galen. Att det ska vara så här i vad jag förut hoppats 14 år.
Plötsligt gick det upp ett liljeholmens för hundnovisen. Jag ringde grannen och undrade över ev löptik. Yup!
 
Det låter väldigt, väldigt mycket som Alice! Jag kan också låta henne ligga i bilen för där är hon någorlunda trygg. Har nu tränat in ensamträningen så pass att hon kan vara hemma ca 1-1,5h (alltid med katten som sällskap) om hon har ett köttben att jobba med. Det känns skönt nu när det är sommar och varmt. Förr fick jag åka och handla tidigt på morgonen/sent på kvällen om det var soliga dagar.

Alice klarar att vara med hundvakt, men blir märkbart stressad. Piper och går runt och vankar. Oavsett vem jag lämnar henne med och hur länge. 30 min eller 3 dygn. Oron släpper aldrig riktigt för henne. Men hon kan släppa in andra. Hon är vän med alla i min familj och mina vänner, även om vissa är lite mer på armlängds avstånd :D (typ min mamma, som är lite högljudd och har mycket pondus). De flesta som lär känna Alice tycker mycket om henne, och en del tycker inte att hennes problem är några problem. Utan att jag mest är sjåpig med henne.

Ibland kan jag faktiskt önska (även om jag knappt erkänner det för mig själv) att Alice skulle bli sjuk. Så jag inte har något val. Så jag har en "riktig anledning". Men behöver jag bara titta på henne så skäms jag över att jag ens snuddat vid tanken och måste överösa henne med gos och pussar.
Jag tycker INTE att du är sjåpig, du gör allt du kan för henne. Men jag undrar om det inte är snudd på att du mår sämre av situationen än vad hon gör. Vi människor är ju experter på att grubbla och oroa oss. Ta hand om dig, vad du än gör kommer det att vara välgrundat.
 
Ibland kan jag faktiskt önska (även om jag knappt erkänner det för mig själv) att Alice skulle bli sjuk. Så jag inte har något val. Så jag har en "riktig anledning".

Jag har två hästar. En 26-åring som förvisso mår prima men som jag ändå ororar mig för konstant. En 6-åring med väldigt komplicerade hovar och som är för stissig för att passa som körhäst. Jag skäms men jag har önskat att blixten ska slå ner i hagen. För att jag ska slippa den här ständigt malande oron för dem. :nailbiting::o Jag har lyckats komma över det och njuter för det mesta av tillvarorn med mina hästar. Men jag förstår till 100 % vad du menar.
 
Försvarsmakten vill ha röntgen resultaten på Tonto så fort som möjligt, så jag ringde SKK idag i och med att vi inte hört något än. Då hade kliniken skickat in plåtarna sent och så dom läses av imorgon. :nailbiting: Men jag fick tillåtelse att ringa och höra hur det gått så att jag kan ge besked till utbildningen i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
545
Relationer För att det är kul med uppdateringar och diskussioner även om man inte längre kvalar in i dejtingtråden.
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 505
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
667
Senast: Mint
·
Hundavel & Ras I en annan tråd länkade @hundtant till en artikel gällande en ny studie om hundrasers livslängd i UK - tack för det förresten! Här finns...
Svar
11
· Visningar
971
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp