Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.

Migo

Trådstartare
2000 inlägg i den gamla, så här kommer en ny!

Jag försöker städa i köket, men ägnar 2/3 av tiden åt att försöka undvika att trampa på hundar...

15590159_10154316268778666_1754829334858738905_n.jpg
 
Enda gånger per år jag köper lotter - till uppesittarkvällen :nailbiting: Varje år tröttnar jag efter 30 minuter, så det är tur att dom går att rätta dagen efter :rofl::rofl::rofl:

Roar mig med att käka för dagen bakade kakor och hundarna tuggar tuggben - vi är rätt slöa idag, vilket vi ska vara. Bara Skalman har fått en rejäl skogspromenad och tanterna har fått ta det lugnt :)
 
Kom åter igen på att jag måste skaffa nytt LC-täcke inför kommande tävlingssäsong (regeländring kring tillåtna färger på dem), och kanske en ny munkorg också så att jag har två OM hundarna ska springa tillsammans.

Jag minns när jag tänkte på det med munkorgarna första gången, att jag skulle behöva två. Då tänkte jag "Ja jösses, det är låååång tid kvar, Ebrah är ju bara en liten plutt... hon måste bli vuxen först..."
Nu är det dags :nailbiting: :bump:
 
Kom åter igen på att jag måste skaffa nytt LC-täcke inför kommande tävlingssäsong (regeländring kring tillåtna färger på dem), och kanske en ny munkorg också så att jag har två OM hundarna ska springa tillsammans.

Jag minns när jag tänkte på det med munkorgarna första gången, att jag skulle behöva två. Då tänkte jag "Ja jösses, det är låååång tid kvar, Ebrah är ju bara en liten plutt... hon måste bli vuxen först..."
Nu är det dags :nailbiting: :bump:
Hur gammal är hon nu? Tycker du var frustrerad över bitandet nyss :D
 
Hur gammal är hon nu? Tycker du var frustrerad över bitandet nyss :D
Snaaart 18 månader :D vild och galen fortfarande. Och senast igår bet hon ett nytt hål i min jacka (å andra sidan tränade vi lydnad då och hade jättekul) :p Men senaste tiden har det verkligen märkts att hon börjar bli vuxen.
 
Igår var vi ute i skogen länge och njöt av det fina vädret :) Idag spenderar vi några timmar i bilen, sen blir det julfirande i Hälsingland. Zingo kommer få stanna i vårat sommarhus under kvällen, medans Vilja får följa med till kusinerna där vi ska fira. Kusinerna har precis skaffat en liten valp, ska bli spännande att se vad Vilja tycker om henne :nailbiting:
 
Jag tävlade lydnad för första gången med min hane för en vecka sen, har tänkt att uppdatera härinne (eller i andra tråden) men sen försvann tiden :D

Jag är faktiskt löjligt nöjd över honom. Min rädda, osäkra utåtagerande lilla skit kändes så glad och fokuserad. Då känner man verkligen hur långt man kommit.

Är så nöjd att han valde att backa från domaren när han tyckte det blev läskigt, som man tränat på att han ska kunna röra sig ifrån sådant som är läskigt istället för att frysa till is och morra/skälla.

På platsen (som vi bara tränat 3-4 ggr innan med okända hundar :angel:) märkte jag dock att han blev osäker av att bli lämnad. Gav ifrån sig ett skall och jag såg även på filmen i efterhand att han började nosa och kolla runt så fort jag lämnade honom. Men han låg kvar. Och på något sätt känns det ändå bra att jag är hans trygghet, då gör man inte allt fel iaf :angel:

Vi slutade iaf på plats 6 av 15.
Och såhär såg betygen ut

Platsläggande: 8
Tandvisning: 0
Linförighet: 8,5
Läggande: 10
Inkallande: 10
Ställande: 0
Apportering: 0
Hopp över hinder: 10
Helhetsintryck: 8

Poäng: 134

 
En alldeles lagom normal julafton......:cautious:
Dagen börjar med att jag nästan tar död på min ena hund - Mini. Dom får en liten köttbulle i frukosten och glupska lilla hunden sväljer den hel och sätter i halsen och får ingen luft:banghead: Vänd hunden upp-och-ner och banka lite, så det släpper.

På eftermiddagen börjar Polly kräkas och håller på hela kvällspromenaden - ömsom käka gräs, ömsom spy och så håller hon på. Ville inte ha kvällsmat, men får i henne lite äggula vispad i vatten med lite fiberhusk i, då jag ville lugna magen lite och det spyr hon snart upp på ryamattan (var annars !). men efter några varv till, så lugnar allt ner sig och det som skulle väck kom nog väck, för sen blev resten av kvällen lugn :up: Vet inte om där låg något litet "skräp" kvar efter ben-gnagningen i förrgår, men hon brukar aldrig reagera så. Eller om det var den ökade dosen med Previcox hon fått i två dagar. Oavsett orsak så sänker jag ner till halv dosering igen (som hon gått på tidigare), ifall det stör magen. Hon är inte okej i benet, utan viss markering finns kvar men vill inte krascha magen oxå.

Nu tar vi kväll och jag tänker inte göra något mer idag. Imorgon ska jag umgås med dottern och barnbarn och fira lite jul tillsammans med dom - må alla hundar se till att må bra då :)
 
Bästa på hela julen var besöket hos fodertikens familj idag, för där är Mamma Mu nu.
Första gången vi sågs på 2 månader. Åh...älskade vovva så glad hon blev :love: och vi med. Om 2 veckor byter vi tillbaka våra hundar :)
 
Börjar så småningom dyka upp en liten tanke i min hjärna att nästa år är på ingång... Väldigt dags att se över planeringen! :eek:

Ägnar med andra ord juldagsmorgonen åt att gå igenom kalendrar och skissa kursplaneringar, och göra övertydligt (kan aldrig bli för tydligt :meh:) klart för mig själv när olika saker måste vara avklarade för att funka ihop med andra saker - och panikarg fundera på hur fan jag ska få ihop alltihop utan bil!!!!!! :arghh:

Det löser sig, det löser sig, det löser sig, det löser sig, det löser sig, det löser sig... Men det skulle ju ha löst sig innan nyår! :rage:
 
Vi inledde dagen med att köra slalom med bågar! Nu kan jag stå i slalomets början och skicka lillpumin framåt, så han tar hela själv :D Har lagt mycket krut på självständighet på sistone, tror att det är bra för hans självförtroende. Han vill ju gärna luta sig mot mig, men jag vill att han ska känna "jag kan själv". Sakta men säkert :)
 
Märkligt löp denna gång. Polly har löpt klart, men Mini har långa, långa löp och brukar hålla på i typ 34 dagar. Senaste gångerna har hon haft höglöp dag 22-25 och sist 24-27. Nu är hon på dag 24 och inget höglöp i sikte och helt plötsligt blöder hon väldigt mörkt - som typ "efter-höglöps-blod". Har hon blivit så "tillbakatryckt" att hon inte ens haft höglöp denna gång ? Polly är sen skiftbytet av "rangordningen" (skedde vid Pollys första kull) väldigt tydlig med att Mini inte får föröka sig och hon går omedelbart emellan om Mini visar minsta intresse för en hane under löp eller om en hane visar intresse för henne då.
Iofs skönt om Skalman ska slippa ännu ett höglöp nu, men samtidigt jobbigt gå och ha stenkoll ifall det kommer igång :D För tillfället är han inte speciellt intresserad, så kanske det försvann på vägen :confused:
 
Märkligt löp denna gång. Polly har löpt klart, men Mini har långa, långa löp och brukar hålla på i typ 34 dagar. Senaste gångerna har hon haft höglöp dag 22-25 och sist 24-27. Nu är hon på dag 24 och inget höglöp i sikte och helt plötsligt blöder hon väldigt mörkt - som typ "efter-höglöps-blod". Har hon blivit så "tillbakatryckt" att hon inte ens haft höglöp denna gång ? Polly är sen skiftbytet av "rangordningen" (skedde vid Pollys första kull) väldigt tydlig med att Mini inte får föröka sig och hon går omedelbart emellan om Mini visar minsta intresse för en hane under löp eller om en hane visar intresse för henne då.
Iofs skönt om Skalman ska slippa ännu ett höglöp nu, men samtidigt jobbigt gå och ha stenkoll ifall det kommer igång :D För tillfället är han inte speciellt intresserad, så kanske det försvann på vägen :confused:
Hur vet du att hon haft höglöp just då? Blev nervös nu för mitt fluff träffade en hanhund igår hemma hos svärmor. Vi hade koll på de 99% av tiden. :nailbiting: Men hon slutade blöda för 10 dagar sedan och så himla länge kan de väl inte höglöpa? :cautious:
 
Hur vet du att hon haft höglöp just då? Blev nervös nu för mitt fluff träffade en hanhund igår hemma hos svärmor. Vi hade koll på de 99% av tiden. :nailbiting: Men hon slutade blöda för 10 dagar sedan och så himla länge kan de väl inte höglöpa? :cautious:
Hon är väldigt tydlig i höglöpet och har umgåtts med intakta hanhundar under löpen (kopplade då givetvis) ;) Blodfärg och beteende visar tydligt. Hon är ju även parad en gång tidigare, så jag vet hur hon beteer sig vid höglöp (hon blev dock inte dräktig då, men det visade sig sen troligtvis bero på att hon var sjuk). Hon är själv "tillverkad" på dag 28 i i löpet, så hon har tagit efter sin mor med sena höglöp :)

Pst: Eftersom jag har uppfödning i liten skala, så för jag noga dagbok under löpen, för att veta när höglöpen är :) Nu har jag ju även en hane hemma, så jag ser ju även på hans beteende när det är tid - även om han är ung fortfarande.

Har din tik slutat löpa, så är det ingen fara. Just denna tik jag har löper väldigt länge och har alltid gjort. Min andra tik löper ca 20 dagar.
 
Hon är väldigt tydlig i höglöpet och har umgåtts med intakta hanhundar under löpen (kopplade då givetvis) ;) Blodfärg och beteende visar tydligt. Hon är ju även parad en gång tidigare, så jag vet hur hon beteer sig vid höglöp (hon blev dock inte dräktig då, men det visade sig sen troligtvis bero på att hon var sjuk). Hon är själv "tillverkad" på dag 28 i i löpet, så hon har tagit efter sin mor med sena höglöp :)

Pst: Eftersom jag har uppfödning i liten skala, så för jag noga dagbok under löpen, för att veta när höglöpen är :) Nu har jag ju även en hane hemma, så jag ser ju även på hans beteende när det är tid - även om han är ung fortfarande.

Har din tik slutat löpa, så är det ingen fara. Just denna tik jag har löper väldigt länge och har alltid gjort. Min andra tik löper ca 20 dagar.
Tack! Då borde det ju vara lugnt! :D
 
Gick ut och tränade lite innan solen gick ner. Uppletande med nya föremål i jobbigare terräng än vanligt, gick bra. Lite inkallning.

Sedan körde vi vidare på framförgåendet, och hon börjar förstå grejen! Väldigt spännande. Låter henne gå ca en-en och en halv meter innan hon får sin belöning. Testade även att låta henne söka sig framåt från sidan, och då kom det lite mer fart, men duktigt gjort ändå! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
711
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 669
Senast: YlvaG
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 466
Senast: förvirrad
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp