Bukefalos 28 år!

Uppfostra inackordering

_Runaway_

Trådstartare
Vi har fått ett problem i stallet. Vi är fyra hästägare varav jag är en av dessa och det är också min familjs stall. En av inackorderingarna är så gott som ohanterlig vid insläpp. När man kommer in ich vänder upp honom för att binda på gången så springer han helt sonika ÖVER personen i fråga. Han springer ut, man går in igen, och samma sak kan upprepas flera gånger. Jag upplever den här hästen som väldigt fräck, och jag tror det grundar sig i ägarnas rädsla för honom. Han gör ju likadant med dom och det har lett till att de bara går in i boxen, sadlar och borstar där inne, de undviker problemet för att slippa det obehagliga när han springer överen.
Nu har både jag och en ytterligare ägare sagt ifrån och berättat att det här leder till att vi inte kommer byta några täcken på hästen i fråga, inte heller vara behjälpliga vid hovslagarbesök (om någon ägare inte kan komma så tar någon på sig att ta in hästarna och vara med vid skoning), så länge som han beter sig på det här viset. Ägarna har försökt bortförklara problemet med att "han är ju hungrig när han kommer in på eftermiddagen" men det köper jag inte alls. Vi vill heller inte byta täcken i boxen för han är ganska stökig, står med bakåtstrukna öron och viftar med svansen när man tar av gjordar och så vidare. Ur säkerhetssynpunkt tar jag då inte och gör detta inne i boxen med risk för att bli trängd.
Jag personligen är inte rädd för honom, jag jobbar dagligen med ett stort antal hästar och jag kan ändå hantera honom. Men för mig är det nästan en principsak, om jag ska erbjuda täckesbyten de dagar jag har insläpp, så ska hästen utan problem klara av att stå bunden på gången. Och likadant tycker de andra. Mina föräldrar hjälper till mycket i stallet och jag har sagt åt de att bara ta in honom i boxen och ta av grimman, för deras brist på kunskap hur de ska hantera situationen kan leda till en olycka när som helst.

Men hur skulle ni gjort? Överreagerar vi? Eller kan man sätta de här gränserna som vi är på väg att göra? Jag känner liksom att det är inte min uppgift att fostra andras hästar. Om min häst skulle betett sig såhär skulle jag personligen velat fostra honom själv, och således bett folk att undvika att göra de här momenten med hästen tills jag upplever honom som säker.
 
Sv: Uppfostra inackordering

Jag tycker att du har gjort helt rätt.
Jag tycker nog att det tom är grund för uppsägning om ägaren inte tar tag i problemet och om hästen upplevs som farlig....
Stallet är mitt jobb och farliga situationer ska minimeras i störtsa möjliga mån!
Om ägaren vill ha hjälp så skulle jag tipsa om någon duktig människa som kan få dom på rätt spår om nu inte jag är villig göra det!
 
Sv: Uppfostra inackordering

Jag är en sån där dryg typ som faktiskt försöker uppfostra andras hästar ibland, så jag hade nog åtminstone försökt göra det. Men har det inte gett resultat efter ett par gånger hade jag nog gett upp och antingen bett dem sköta hästen själv (eller åtminstone den besvärliga delen...) eller att flytta.

Om du vill uppfostra:
Använd ett kedjegrimskaft över nosen och stå kvar när hästen drar iväg. Förhoppningsvis slutar hästen efter några försök.

Mer ansträngning än så vete tusan om det är värt att lägga ner på andras hästar.;)
 
Sv: Uppfostra inackordering

Ja vi känner en kille i närheten som är duktig på NH, och om de är intresserade av att ta emot hjälp så ska vi tipsa om honom.
 
Sv: Uppfostra inackordering

De har kedjegrimskaft på hästen så ett par gånger har jag, precis som du beskriver, lagt den över nosen och försökt stå kvar och försöka ge honom ett litet wake up call. Utan resultat.. Han visar ingen förbättring alls trots upprepade försök så därför känner jag att jag har lessnat.
 
Sv: Uppfostra inackordering

Du gör helt rätt, det är inte din eller någon annas uppgift att uppfostra en annans häst, det är upp till ägaren. Jag skulle inte utsätta mig för något sådant om jag hade en sånn häst i mitt stall där jag hyr ut stallplatser, jag skulle be hästägaren ta in sin egen häst!!!
 
Sv: Uppfostra inackordering

Jag accepterar inte att en inackordering är svår att hantera. Om det händer något så måste hästen kunna hanteras av de som är i stallet.
Vi ha väl haft ett par st som har varit "trädgårdsuppfödda" till viss del men det har gått att få bort bara på ett par dagar när vi erbjudit oss att hantera deras hästar. Risken är att hästen faller tillbaka om inte ägaren ändrar sitt beteende så det är lika viktigt att den som ska hantera hästen kan detta med ledarskap.

I det här fallet har hästen troligtvis inte haft någon ledare och har fått ta ledarskapet själv som det låter på ägarens kommentarer. Om du inte har någon i stallet som kan detta så gör som tidigare i tråden har sagt. Gå till någon som kan det här, men kom ihåg att det är inte bara hästen utan framför allt ägaren som ska lära sig, kanske främst ägaren eftersom hästen bara gör vad som är naturlig för den.
Det kan ni se på de som kommunicerar på rätt sätt med hästar att det tar oftast bara ett par minuter så lyssnar hästen på tränaren. Det tar längre tid för människan som ska lära sig det samma ;)

"Allt du önskar att hästen ska ge dig, måste du själv ge den, både till kropp och till själ"
Taget från Dag Nätterqvists hemsida och till hans minne.



och

Det finns inga problemhästar, bara hästar som har problem med vissa människors beteende.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 854
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 477
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp