Bukefalos 28 år!

Uppsägningstid av boxplats!

H

Heffaklumpen

Vi har tyvärr ett problem i vårt stall. Vi har sagt upp en hyresgäst i stallet pga en massa bråk som gör att det inte fungerar längre. Denna hyresgäst har varit riktigt vidrig och har nu tom börjat med person angrepp som vi inte accepterar. Man skulle faktiskt kunna anmäla honom för trakasserier mm.
Nu till problemet.... Vi har inget papper skrivet men vi har ett muntligt avtal på 1 månads ömsesidig uppsägning. Nu hävdar denna hyresgäst att han har 1år på sig att flytta hästen! Hur i hela världen skulle det kunna vara så ????
Jag som har stallet, jag hyr det av ägaren och jag har 3 månaders uppsägningstid till honom. Så hur skulle det ens vara möjligt.

Är det någon som verkligen vet vad som gäller?
Jag måste verkligen ha svart på vitt vad som gäller!:mad:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jag hyr oxå in mej i ett stall. Vi har heller inga papper skrivna, men vi har endast 1 månadsuppsägningstid.
Du kke kan prata med honom som du hyr stallet av vad han säger och han kke rent av kan hjälpa till?
Lycka till iaf, berätta gärna hur de går..
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Muntligt avtal gäller rent juridiskt lika mycket som skriftligt. Har ni kommit överens om en månad så är det 1 månads uppsägning som gäller.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Men vad anses som muntlig överenskommelse då de olika parterna yrkar på 1 månad (normalt) och 1 år (högst onormalt när det är 3 månaders uppsägning på hela stallet)
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Problemet är ju bara hur jag ska kunna *bevisa* att vi hade en muntlig uppgörelse......
Han gör ju livet surt för alla i stallet. Jag trodde verkligen inte att han kunde vara så himla elak och hänsynslös!
Det är bara att inse att man inte kan vara så blåögd och lita på folk, så nu ska vi skriva kontrakt med alla andra.

Men hu blir jag av med denna hyresgäst :cry: ???
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Göra livet lika surt för honom som han gör ert ??
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Fast jag vill ju verkligen inte hålla på så, man vill ju föregå med gott exempel om man säger så.
Det är bara så jäkligt tråkigt att en enda hyresgäst beter sig som en 3-åring!
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Hmm ja du svår situation. Men de är nog bara att "stå" fast vid och fortsätta säga att de är 1 månads uppsägning. På nå vis måste du ju kunna få honom ut ur stallet...vet inte om man kan hota med polis heller:crazy:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Ingår det någon "tjänst" i det muntliga avtalet, då kan man enl säkra källor skcika han på dagen för dåligt uppförande,
T ex ut o insläpp, fodring osv.

citat från min källa

Då så är det en tjänst som han köper.
Tjänsten "Installning".
Han kan bli utslängd på dagen för dåligt uppförande.
Men en månad är väl rimligt att ge honom.

KAnske?
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

släng ut hästen i hagen så får han stå där....
Jag kan erkänna jag har häst där....
Och det dom sa när jag flyttade in där 1månad uppsägningstid....
Det vet alla som flyttar in sina hästar.....
1maj så ska han senast vara ute ur stallet.... Så är det!!!!:devil:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Hmm, man kanske kan göra en anmälan av något slag för tex kränkning och erbjuda att man tar tillbaks anmälan om han flyttar hästen.
Sätta hårt mot hårt helt enkelt:devil:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Hmm, man kanske kan göra en anmälan av något slag för tex kränkning och erbjuda att man tar tillbaks anmälan om han flyttar hästen.
Sätta hårt mot hårt helt enkelt:devil:

Jag tycker inte att du ska anmäla personen i hopp om att kunna ordna en uppgörelse med han och sen dra tillbaka anmälan, det är inte så lätt att dra tillbaka en anmälan, har målet redan hunnit till åklagarens bord när han ger med sig och går med på att flytta hästen så är det ytterst tveksamt om åklagaren går med på att dra tillbaka den...
Anmäler du honom för kränkning så måste du ta det hela vägen.

Tycker det är synd att du har svårt att bli av med honom, ett tips: ge han lite hjälp på traven, ge han ett datum då han ska vara ute, är han inte ute till det datumet så packar du ner hans saker i kartonger och ställer på gårdsplanen, ställer hästen i hagen och tömmer hästens box, sen får du hoppas att han fattar...

Så länge allt hanteras på ett sätt som inte gör att hästen hamnar i kläm...
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Vad jag fattar så har ha fått datum men vägrar att flytta då då han åberopar rätten att vara kvar i 12 månader.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jag har ju oxå häst i det stallet och idag var han riktigt riktigt ful mot både mig o Heffa..
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

hmm vad jobbigt att ha det så men kan ni inte prata med nån juridiskperson som vet hur det skall gå till?
om alla i stallet vet om att det är en månad så borde det juh vara samma som för han....

sat som är glad o stå i ett litet o bra stall..
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det är men jag tror att när man hyr ut stall/boxar så går det under lager./uthyrning

Det skulle byggas ridstall där vi stod och han som ägde ville att vi skulle flytta på en gång ,,men enligt lagen så hade vi 3 eller 9 månader på oss .
F*n jag kommer inte ihåg ...
Har du nån som kan lagar... cop kanske `!!!
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

CoP Vart ääääär duuuuu :bump:

*gäspar yrvket*

Vad har ni hittat på den här gången?

*läser tråden*

Jaha. Det var ju inte roligt. Ta fram ett basebollträ, sikta strax nedanför knäskålarna och klappa till utavhelvete! Det löser saken.

Jaså, tyckte ni inte att det var ett bra förslag? Ok då. Bara för att det är Du Martha, berätta mer utförligt om villkoren för avtalet och hur länge farbror har hyrt in sig i stallet så ska jag se vad jag kan dra för svar i min juridiktombola.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Ingår det någon "tjänst" i det muntliga avtalet, då kan man enl säkra källor skcika han på dagen för dåligt uppförande,
T ex ut o insläpp, fodring osv.

citat från min källa

Då så är det en tjänst som han köper.
Tjänsten "Installning".
Han kan bli utslängd på dagen för dåligt uppförande.
Men en månad är väl rimligt att ge honom.

KAnske?

Men det verkar ju bra, är källorna säkra så är det juh inge snack om saken... eller? :crazy:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 922
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 382
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp