Bukefalos 28 år!

Uppsägningstid av boxplats!

Sv: Uppsägningstid av boxplats!

fast änd¨så undrar jag ju vad för vits det är med avtal/kontrakt om man ändå inte behöver det för att vara "säker"...
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Det tär lite av djungelns lag i hästbranchen.
Och skithögar finns överallt, det vet ju både du och jag.

I vårt fall så fick vi proffshjälp och med hjälp av skrivna kontrakt och bra mycket påtryckning så löste det sig.

Ni verkar vara mer oskyddade.
Och måste då hitta på andra lösningar.
Jag tror att enbart ägaren till stallet kan lösa problemet..

AM
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Ja, det är skillnad.

Nej, då ska lokalen användas till annat ändamål och det är sakligt skäl för uppsägning.

Go natt! :)

Hej
i det stall där vi stod som skulle byggas om till ridstall (jag vet inte om det var ägar skifte också)

Men vi hade en uppsägningstid på 9 månader.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

fast änd¨så undrar jag ju vad för vits det är med avtal/kontrakt om man ändå inte behöver det för att vara "säker"...

God morgon.

Det är just det som är syftet med hyreslagen, att skydda hyresgäster även om det inte finns avtal eller om det har avtalats om villkor som är mindre fördelaktiga för hyresgästen. Hyreslagens bestämmelser som uppsägningstid är semidispositiva, vilket innebär att de är tvingande till hyregästens förmån. Men kan alltså avtala om längre uppsägningstid, men inte kortare än vad som föreskrivs i lagen.

En vits med att ha ett skriftligt avtal är att reglera alla andra villkor som skall gälla. Pris, hyreshöjningar, ansvarsfördelning m.m.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

God morgon.

Det är just det som är syftet med hyreslagen, att skydda hyresgäster även om det inte finns avtal eller om det har avtalats om villkor som är mindre fördelaktiga för hyresgästen. Hyreslagens bestämmelser som uppsägningstid är semidispositiva, vilket innebär att de är tvingande till hyregästens förmån. Men kan alltså avtala om längre uppsägningstid, men inte kortare än vad som föreskrivs i lagen.

En vits med att ha ett skriftligt avtal är att reglera alla andra villkor som skall gälla. Pris, hyreshöjningar, ansvarsfördelning m.m.

Hmm är det vanligtvis så att alla boxhyresavtal är just hyresavtal och inte tjänsteavtal och då gäller inte den oftast korta uppsägningstiden som står i avtalen? Ska avtalen skrivas på ett speciellt sätt för att bli ett tjänsteavtal då? För att ha en uppsägningstid på 9 månader är ju totalt orimligt i hästvärlden..

Jag har nämligen en bekant som blev uppsagda från ett ridskolestall nyss för nya stallchefen tyckte deras häst var för bråkig.. Dom skulle kanske ta och kräva ett års hyra i skadestånd.. ;)

/ Preed
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jaha, men i detta fall ingår det ju in och utsläpp samt fodringar, och bara för hyresgästens skull så har vi alltid ställt upp och gjort som han vill. tex att hästen skulle in från hagen senast kl 13 varje dag även fast hela övriga gänget är kvar i hagarna flera timmar till. Detta har jag åkt extra ut till stallet för att fixa.
Han klarar knappt att leda sin häst .......

Då måste det ju vara med tjänster?
Eller?
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

I det fallet hade jag HÄVDAT att det var inkl. tjänster och därför tjänsteavtal.

Om de sedan bestrider att det är så, DET är en annan sak.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

...förresten...gäller 9 månader även åt andra hållet ?
Alltså om jag säger upp mig så måste jag betala hyra i 9 månader ??
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Hej!

Och tack för att du delar med dej till alla! Kunskap om sånt här är inte direkt vad alla har!

/ Lavinia
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Hm jag kom på en sak. När vi tog över stallet förra året så blev alla uppsagda av ÄGAREN eftersom att den nuvarande hyresvärden inte hade betalat stallhyran för några månader. Vi tog över stallet den 1/8 -07.
Eftersom inte denna hyresgäst har skrivit något kontrakt med oss så kan ju vi oxå hävda att vi inte gjorde något muntligt avtal med honom. Då har det ju gått 9 månader den SISTA APRIL!!!!:idea:

Hände ni med ???
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Hmm är det vanligtvis så att alla boxhyresavtal är just hyresavtal och inte tjänsteavtal och då gäller inte den oftast korta uppsägningstiden som står i avtalen? Ska avtalen skrivas på ett speciellt sätt för att bli ett tjänsteavtal då? För att ha en uppsägningstid på 9 månader är ju totalt orimligt i hästvärlden..

Jag har nämligen en bekant som blev uppsagda från ett ridskolestall nyss för nya stallchefen tyckte deras häst var för bråkig.. Dom skulle kanske ta och kräva ett års hyra i skadestånd.. ;)

/ Preed

Jag tror att det vanligaste är att inackordering är tjänsteavtal. Men jag är inte säker. Det finns gränsfall också som är lite svår att klassificera. Jag tror inte att det räcker att man släpper in och ut hästen för att det ska bli ett tjänsteavtal, men jag är inte säker på hur hyresnämnden skulle resonera. Kallhyra är däremot lokalhyra.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jaha, men i detta fall ingår det ju in och utsläpp samt fodringar, och bara för hyresgästens skull så har vi alltid ställt upp och gjort som han vill. tex att hästen skulle in från hagen senast kl 13 varje dag även fast hela övriga gänget är kvar i hagarna flera timmar till. Detta har jag åkt extra ut till stallet för att fixa.
Han klarar knappt att leda sin häst .......

Då måste det ju vara med tjänster?
Eller?

Det låter som att det är ett tjänsteavtal. Men jag är inte helt säker.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Hm jag kom på en sak. När vi tog över stallet förra året så blev alla uppsagda av ÄGAREN eftersom att den nuvarande hyresvärden inte hade betalat stallhyran för några månader. Vi tog över stallet den 1/8 -07.
Eftersom inte denna hyresgäst har skrivit något kontrakt med oss så kan ju vi oxå hävda att vi inte gjorde något muntligt avtal med honom. Då har det ju gått 9 månader den SISTA APRIL!!!!:idea:

Hände ni med ???

Man måste inte ha skrivet avtal. OM farbrorn har varit kvar i stallet så anses hyresvärden ha accepterat att ingå avtal med även honom.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jag tror att det vanligaste är att inackordering är tjänsteavtal. Men jag är inte säker. Det finns gränsfall också som är lite svår att klassificera. Jag tror inte att det räcker att man släpper in och ut hästen för att det ska bli ett tjänsteavtal, men jag är inte säker på hur hyresnämnden skulle resonera. Kallhyra är däremot lokalhyra.

Så med andra ord är i princip samtliga boxavtal i hela sverige just hyresavtal? Vilket j-kla helsike alltså... Långt ifrån alla stall erbjuder ju några som helst tjänster utöver box+strö.(som t.ex. avtalen jag har skrivit på för mina hästar) Hyresvärden erbjuder dock tjänster utöver avtalet(ej skriftligt och man får betala extra t.ex. 30kr för en mockning 10kr per utsläpp osv)..

Så säger hon upp mig betyder det att jag kan hävda 9 månaders uppsägningstid eller be om att få en årshyra i kompensation om jag åker efter hennes skriftliga 2 månader enligt avtalet?

/ Fredrik
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

frågar igen :D

Gäller 9 månaders åt båda håll?

Alltså så ska man ha 9 månaders förbehåll om mqan ska flytta djuren också.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

HA! :devil: Det vore ju toppen om man kan få det till att vara tjänsteavtal.
Vi sätter ju faktiskt på täcken när hästen går ut oxå, och tar av när han kommer in.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Så med andra ord är i princip samtliga boxavtal i hela sverige just hyresavtal? Vilket j-kla helsike alltså... Långt ifrån alla stall erbjuder ju några som helst tjänster utöver box+strö.(som t.ex. avtalen jag har skrivit på för mina hästar) Hyresvärden erbjuder dock tjänster utöver avtalet(ej skriftligt och man får betala extra t.ex. 30kr för en mockning 10kr per utsläpp osv)..

Så säger hon upp mig betyder det att jag kan hävda 9 månaders uppsägningstid eller be om att få en årshyra i kompensation om jag åker efter hennes skriftliga 2 månader enligt avtalet?

/ Fredrik

Mycket talar för att du har 9 månaders uppsägningstid, ja. Jag bedömer att de tjänster som erbjuds är separata avtal som inte påverkar hyresavtalets karaktär. Du kan alltså har rätt till skadestånd om du sägs upp utan sakligt skäl eftersom du torde ha indirekt besittningsskydd till boxplatsen.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

frågar igen :D

Gäller 9 månaders åt båda håll?

Alltså så ska man ha 9 månaders förbehåll om mqan ska flytta djuren också.

Eftersom det verkar som om flera är intresserade av det här rättsområdet kopierar jag relevant lagtext och lämnar någon kommentar nedan:

12 kap. 4 § 1 st. jordabalken (s.k. hyreslagen):
Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla
vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet, eller
vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen, när avtalet avser en lokal.

Kommentar: Detta gäller vid tillsvidareavtal, men inte vid tidsbestämda avtal. Vid tidsbestämda avtal kan kortare uppsägningstid gälla. Det är inte avgörande hur länge man varit hyresgäst, utan vilken typ av avtal det är. När det gäller lokal är uppsägningstiden alltid nio mån om avtalet gäller för nio månader eller mer.

För att svara Martha är det så att om kortare uppsägningstid är avtalad är den giltig för hyresgästen om denne vill säga upp men inte för värden om han vill säga upp. Är längre tid än nio månader avtalad gäller den för båda parter. (Jag fick lov att kolla upp det i en kommentar till jordabalken. Uppgiften är hämtad från Norstedts Juridiks lagkommentar.)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 944
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 468
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp