Bukefalos 28 år!

Uppsägningstid av boxplats!

Sv: Uppsägningstid av boxplats!

*gäspar yrvket*

Vad har ni hittat på den här gången?

*läser tråden*

Jaha. Det var ju inte roligt. Ta fram ett basebollträ, sikta strax nedanför knäskålarna och klappa till utavhelvete! Det löser saken.

Jaså, tyckte ni inte att det var ett bra förslag? Ok då. Bara för att det är Du Martha, berätta mer utförligt om villkoren för avtalet och hur länge farbror har hyrt in sig i stallet så ska jag se vad jag kan dra för svar i min juridiktombola.

Pm till CoP
:bow:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Ha ha ja det skule kännas JÄVLIGT gött det där med basebollträt, men det gör nog tyvärr bara saken sämre.
Man måste ju kunna göra någonting åt det, det måste ju verkligen finnas någon jäkla lag som gör att man kan slänga ut han när han uppför sig som ett riktigt svin.
Faan när han ställer sig och hån skrattar mig rakt i ansiktet, det är då man önskar att man hade ett baseball trä.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Hej.
Läste att du har problem med en inackordering. Det känns som om det kan vara samma individ som hade hästar här för en del år sen?
Jag blir lite nyfiken, har du lust att nämna hans namn?
Camilla
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Finns det flera !!!! :eek:

/ tror inte det är samma person då denna alltid stått i karlstad)
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Hmm vet inte om det är någon bra ide att nämna det namnet, det har förmodligen en förbannelse över sig.:eek:
Äh skämt å sido, han är lastgammal och har enligt honom varit i stallet i 17 år, jag vet inte om det stämmer men det verkar inte så när man pratar med folk.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Har du fått reda på något bra av CoP ?
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Ja du ser, han ljuger om allt ............:devil:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Men han ljuger ju aldrig :O ?!
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Men han kanske är senil !!!!!eller vad heter det?
Han har ju åldern inne i alla fall.:idea:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Nu är du elak.... !
Döööör av skratt.... Förlåt HAHA:D
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

mmm men det är inget mot vad HAN var igår!
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Kan tänkA mig det.... jävla dret liksom..... Men nu säger du att första maj ska han vara ute.....!
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Ni har hamnat i ett område av juridiken som inte är alldeles enkelt. Jag ska försöka sammanfatta. Jag vill poängtera att jag inte har möjlighet att på det underlag jag fått del av ge er rådgivning om hur ni ska gå tillväga på mitt rådgivaransvar. Men jag kan lämna några allmänna synpunkter.

När man hyr ut boxplats till någon som sköter sina hästar själv - eller som endast får hjälp med en mindre del av hästens skötsel - så är det juridiskt fråga om lokalhyra enligt jordabalken. För att tolka avtalet tittar man på hur det har tillämpats, alltså hur det faktiskt har varit. Som jag ser den här situationen så är det en lokalhyra. Om hyresvärden påsåtr att det istället är fråga om ett tjänsteavtal så är det hyresvärden som måste visa att så är fallet. Det tror jag blir mycket svårt i det här fallet. Alltså, farbror torde vara lokalhyresäst.

En lokalhyresgäst har s.k. indirekt besittningsskydd. Det betyder i korthet att han inet kan sägas upp utan sakligt skäl. Ett sådant skäl kan vara att han allvarligt missköter sig. Det är dock högt ställda krav. Det krävs mycket allvarlig misskötsamhet för att han ska kunna sägas upp. Det är omöjligt för mig att avgöra om det han gjort utgör skäl för uppsägning. Alltså: Det krävs sakligt skäl för uppsägning, vilka skäl som är sakliga anges i lag och praxis.

Uppsägningstiden är nio månader i det här fallet.

Hyresgäst kan genom allvarlig misskötsamhet även förverka sin hyresrätt helt. Då kan han sägas upp utan uppsägningstid. Som regel krävs att hyresgästen så allvarligt missköter lokalen att den förstörs för att hyresrätten ska förverkas. Ett annat skälk för förverkande är dröjsmål med hyran mer än två dagar. Det finns fler saker som kan leda till att hyresrätten förverkas, men jag ser inte att de är aktuella här.

Man kan alltid bli av med en lokalhyresgäst om man verkligen vill, men det kan bli dyrt. Det är nämligen så att om man säger upp hyresgästen utan sakligt skäl så måste han i och för sig flytta (med beaktande av uppsägningstiden), men han har rätt till skadestånd med minst en årshyra. Om han kan visa att han har lidit ytterligare ekonomisk skada, har han rätt till full ersättning även om det blir mer än en årshyra.

Så. Den här typen av ärenden innebär mycket arbete för en jurist. Det är Hyresnämnden som prövar en uppsägning. Jag kan inte ge er rådet att säga upp honom, eftersom jag inte kan bedöma hur stor risken är för ett skadestånd.

Längre än så här kommer jag inte på nuvarande underlag.

Hoppas detta gav någon klarhet.

Glad Påsk!

/Annette
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Delvis KL

Det är väl just sådana här fall som bevisar vad viktigt det är att ha bra på fötterna och ordentligt skrivna avtal...

AM (som med hjälp från ovan :D:bow: blev av med en oönskad hyresgästsom vägrade flytta och även betala)
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Vidare fundering..
Kan man inte prova att be ägaren till stallet att fixa avtal?
Där står det faktist en månads uppsägning.

Och eftersom ägaren äger bygget så borde han/hon kunna kräva att hyrestagaren skriver på kontrakt? Eller??

AM
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Så det är alltså skillnad på helinackordering och vanlig inackordering alltså?

Men om ägaren till stallet vill göra lastbilsgarage av byggnaden..måste denne vänta halva evigheter för det?


AM
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Ja, det är skillnad.

Nej, då ska lokalen användas till annat ändamål och det är sakligt skäl för uppsägning.

Go natt! :)
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Godnatt på dig också :D

Till TS:
Be stallägaren kasta ut er allihop eftersom h*n ska bygga lastbilsgarage.

Göm hästarna hos grannen tills den vrånge är ur leken,
sen är det bara att stalla in igen.
SÅ! Problemet löst!! :D:D;)

Tur att man kan sånt.. :angel::angel:

AM
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 944
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 469
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp