Bukefalos 28 år!

Uppsägningstid av boxplats!

Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Ta det inte som kritik men hur mycket erfarenhet har du av just bedömningar av uthyrning av boxplatser?

Nej då, inget konstigt att man vill granska källan.

Jag tror inte att Du kan hitta särskilt många jurister som har som specialområde att bedöma uthyrning av stallplatser, eftersom det torde finnas ett tämligen begränsat antal uppdrag med den inriktningen.

Även om den typen av avtal kräver en del inte helt okomplicerade juridiska överväganden, så är det inte mer invecklat än att en person med grundläggande juridisk utbildning klarar att göra en rättsutredning på området. Jag kan inte påstå att jag hade några större problem att hitta svar trots att jag bara är domarutbildad till hovrättsfiskalsnivå, har läst kommersiell avtalsrätt och arbetar dagligen med hyresrätt som biträdande jurist på allmänpraktiserande advokatbyrå. Men så har jag ju i och för sig också bedrivit egen inackorderingsverksamhet för ett tjugotal hästar under en period av mitt liv. Det var kanske den erfarenheten som gjorde att jag klarade uppgiften - när jag nu blev tillfrågad om ett svar, vilket framgår i trådens början att jag blev. Då var tråden dessutom placerad under avdelningen Trav, vilket för mig var en förutsättning för att jag skulle vilja svara. Annars har jag inte för vana att lämna rättsutredningar offentligt.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

HA HA HA!!!!!
Nu har vi pratat med advokaten som var inblandad i detta stall innan vi tog över. Och han talade om att vi har rätt att slänga ut honom till och med på dagen, bl a pga att han förhindrar oss att hyra ut hela stallet, mm mm

Gött att höra, nu ska bara gubben inse det oxå:rofl: :D
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

HA HA HA!!!!!
Nu har vi pratat med advokaten som var inblandad i detta stall innan vi tog över. Och han talade om att vi har rätt att slänga ut honom till och med på dagen, bl a pga att han förhindrar oss att hyra ut hela stallet, mm mm

Gött att höra, nu ska bara gubben inse det oxå:rofl: :D

Lungn Heffa jag har hört rykten på banan idag att han ev ska flytta nu!!!! Han hade pratat med en av Mickes personal om detta o sagt att han tröttnat o ska flytta!!!:bump:

Han hade även sagt att detta med 12 månadsregeln var något med Jordbruksverket o göra (mycket konstigt) :confused: Han hade pratat med dem om det :mad:

Hoppas nu att detta vore sant för då brudar kommer ju jag o Zassa ut till ER snart :love:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Lite info till er som undrar hur det går ....

Jodå, tack och lov, han håller på och FLYTTAR :banana::bump:

Även om han bär sig sjukt åt och skruvar ner både krubba och vattenkopp och RÖREN :eek: som går till vattenkoppen. Hur sjuk kan man vara ??

Men skit samma, han flyttar ju i alla fall :rofl:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Hmm nämnde jag att vi fick betala honom för att bli av med honom...
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

En fråga, Jag vill minnas att hyreslagen bara är tillämplig på den som hyr ut mer än ett visst antal lokaler. Vet du om det är så och hur många i såfall? Mvh Eva
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Lite info till er som undrar hur det går ....

Jodå, tack och lov, han håller på och FLYTTAR :banana::bump:

Även om han bär sig sjukt åt och skruvar ner både krubba och vattenkopp och RÖREN :eek: som går till vattenkoppen. Hur sjuk kan man vara ??

Men skit samma, han flyttar ju i alla fall :rofl:

Är det han som satt upp rören eller fanns de där sedan tidigare???
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jag vet faktiskt inte hur det är med den lagen. Vi ska nu skriva egna avtal med alla på den uppsägningstiden som vi vill ha på hyresgästerna, det kommer inte in en häst i mitt stall utan ett påskrivet avtal.

Vad vi har märkt så beror det på vart man vänder sig och till vem man vänder sig om vilka lagar osv som gäller, väldigt luddigt .......
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

nejdå, ett fyrsiffrigt belopp, men ändå ................

Han är verkligen inte värd ett öre .....
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Hej Lenita
Det satt ju rör där innan han flyttade dit, och byter han då ut rören kan han ju inte ta med de nya, han måste ju sätta dit nåt annat rör om han nu måste ha sitt.
Krubba fann s det oxå och vattenkoppar men nu finns det inget kvar :eek:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jösses vilken tråd, vilken människa - stackars er...
Men varför betala för att bli av med honom - var det för att han skulle flytta alls eller för att han ansåg att han hade rätt till det för att ni tvingar honom flytta? Dessutom har han stulit saker - polisanmäl. Satt det utrustning innan som han gjorde av med (slängt?) och satt upp nytt kan man inte ta ner hur som helst utan att sätta upp det gamla igen. VÄL?
Huga - lycklig som är inhysning i litet stall utan besvärligt folk - just nu :grin:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Hej Lenita
Det satt ju rör där innan han flyttade dit, och byter han då ut rören kan han ju inte ta med de nya, han måste ju sätta dit nåt annat rör om han nu måste ha sitt.
Krubba fann s det oxå och vattenkoppar men nu finns det inget kvar :eek:

Vad säger stallägaren om detta då? Det är väl de som äger det han plockat bort och i så fall är det väl närmast att kalla stöld...
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jag måste höra, ni vet att hyreslagen avser enbart boende och lokaluthyrningen har andra lagar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyreslagen


och gubben ni vill bli av med, han hyr ju vare sig en bostad eller en lokal. Han hyr bara en del av en lokal och då omfattas han inte av ngn hyreslag. Höj hyran o bli av med honom, skriv kontrakt med honom om den nya hyran och få med en månads ömsesidig uppsägning...vips så är han ute.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Ja, det är nog så nära stöld man kan komma...men nu säger han att han blir kvar 3-4 veckor till.....fy faen....om han är uppsagd till 1:a maj så ska han väl ut då ?

Tinker Tant...tack för upplysningen :bow:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

KL
Av olika anledningar så har vi fått skriva på nya kontrakt i vårt stall. Där står det bla att man som hästägare är skyldig enl kontraktet att se till sin häst varje dag samt mocka åt den varje dag. Innan så trodde vår stallägare att det var självklart att man gjorde det men under höst/vintern så har vi lärt oss att för alla är detta inte en självklarhet. Likaså att man måste ha foder och strö hemma till sin häst, samt att detta inte får vara mögligt :cool:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Ja, det är nog så nära stöld man kan komma...men nu säger han att han blir kvar 3-4 veckor till.....fy faen....om han är uppsagd till 1:a maj så ska han väl ut då ?

Tinker Tant...tack för upplysningen :bow:

Varför inte meddela honom att är han ute till den 1:a så kommer ni INTE att polisanmäla honom för stöld av rören och övrigt....:angel:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

SKIT IGEN !!!!
Nu hävdar gubben att stallet han skulle flytta till inte är klart och att han behöver 3-4 veckor till.
Vi har varit i kontakt med hyresnämnden i Göteborg.
Vi har rätt OM vi kan bevisa att vi har ett MUNTLIGT avtal, vilket vi förmodligen inte kan bevisa sa dom.
Och när det inte går att bevisa så har gubben rätt med sina 9 månader !!!!!!!
Men vi skulle kunna anmäla honom för stöld i stallet av fast inredning, typ RÖREN, vattenkoppar och krubbor.
Vi kan också anmäla honom för trakasserier eller nåt, han har klippt av ström tråden flera gånger till 2 års hingstarna.

Och .... han har fortfarande inte betalat hyran för Maj ( vi har förskottsbetalning) och det är ju den 1 Maj imorgon. Vet inte hur sen man kan vara med hyran för att slänga ut honom, men det ska jag ta reda på.

Det är fruktansvärt tråkig stämning i stallet, alla är rädda och bävar för nästa utbrott ..........Alltså de har varit så himla elaka (gubben & frun) så man blir helt chockad, sagt så elaka saker som jag aldrig kan förlåta eller glömma, jag vill inte se dom något mer.
Och när de sedan går och säger en massa skit till min man, att jag är så jävla korkad och bara går och jävlas och att han inte vet vem han är gift med osv. Och då kan jag ju säga att jag är ingen som jävlas, jag tycker inte om konflikter, och tassar på tå för andras skull. Jag åkte extra ut i vintras för att ta in deras häst tidigare, jag hjälpte honom att träna hans 2 åring i somras som var korkad och som han inte vågade köra längre, nej men då var jag ju så duktig och så snäll och tog så bra hand om hästarna osv.
Fy faan vilka falska människor.
Det är så tråkigt så man tappar helt lusten och funderar på att sälja av alla hästar och skita i allt, men vad faan, ska han få förstöra min hobby bara så där.
Aldrig i helvete!!! Vill han ha krig så ska han få det och det börjar imorgon bitti när det kommer ett stort hölass som ska in på logen, som han hävdar att halva är hans och halva till resterande 12 hästar.

Japp nu börjar det :devil::devil::devil::devil::devil::devil::devil::devil:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 288
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 963
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 505
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp