Bukefalos 28 år!

Uppsägningstid av boxplats!

Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Tycker att det avtalet saknar ett par viktiga punkter:

Att hästen släpps i en, av hästägaren godkänd hage.Och att hästen uppstallas på egen risk.


AM

Trådurspårning, men jag håller med dig om detta. Inte kanske så mycket för just själva hagen utan mer för hagsällskapet. Detta eftersom man rent juridiskt (vad jag förstått) är skyldig att betala skador som ens egen häst åsamkar andra hästar.

Har själv en häst som inte funkar med vad som helst i sällskapsväg. Har slutat med blodvite två gånger. Dessutom skulle jag aldrig släppa honom med ston p g a att han kastrerades sent. Skulle aldrig ställa honom i ett stall där jag inte kan påverka vad han går i för hage.

Om tråden: är det inte lite skrämmande att det verkar som att man kan bete sig egentligen nästan hursomhelst (alltså vara otrevlig etc)som hyresgäst utan att hyresvärden kan göra något?
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Så som du beskriver det hade jag benhårt hävdat tjänsteavtal. Utan skuggan av ett tvivel.

Frågan är ju hur länge gubben orkar hänga kvar, kommer tvisten att tas till rätten? D v s blir ni tvingade att kontakta KFM för avhysning?

Ja flyttar han inte självmant så blir det garanterat en tvist som vi får ta "högre" upp.
Jag har fått nog nu och accepterar inte hans uppförande!
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Trådurspårning, men jag håller med dig om detta. Inte kanske så mycket för just själva hagen utan mer för hagsällskapet. Detta eftersom man rent juridiskt (vad jag förstått) är skyldig att betala skador som ens egen häst åsamkar andra hästar.

Har själv en häst som inte funkar med vad som helst i sällskapsväg. Har slutat med blodvite två gånger. Dessutom skulle jag aldrig släppa honom med ston p g a att han kastrerades sent. Skulle aldrig ställa honom i ett stall där jag inte kan påverka vad han går i för hage.

Om tråden: är det inte lite skrämmande att det verkar som att man kan bete sig egentligen nästan hursomhelst (alltså vara otrevlig etc)som hyresgäst utan att hyresvärden kan göra något?

Ja det är ju helt sjukt att man inte kan göra något åt det,(alltså rimlig uppsägningstid) trodde att det var en av fördelarna med att hyra ett eget stall.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Självklart ska du inte behöva ta skit i ditt eget stall (ja, du arrendeterar det i alla fall!).

Det är bara att börja nysta, en skriftlig uppsägning med den uppsägningstid du anser att ni kommit överens om. Sedan får han väl strida om han kan, vill och orkar.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Ja är det ett avtal där man tex bara hyr ut en box eller ett helt stall så klart man som stallägare inte vill ha något ansvar alls för hästens skötsel.

Hur mycket du än vill slippa ansvar för uppstallade hästar så har du som stallägare ändå ett ansvar att se till att hästarna inte vanvårdas. Missköts en häst så kan du som stallägare bli medåtalad..

"Om hyresgästen vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten."

Så fint.. Mao behöver man inte ha med i boxavtalet att hästarna ska avmaskas innan dom flyttar in, det finns redan i hyreslagen hihi ;)

/ Fredrik
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Hur mycket du än vill slippa ansvar för uppstallade hästar så har du som stallägare ändå ett ansvar att se till att hästarna inte vanvårdas. Missköts en häst så kan du som stallägare bli medåtalad..
/ Fredrik

Så vitt jag förstår så gäller det inte om jag enbart hyr ut en lokal tex hyr ut ett helt stall till någon. jag hyr då enbart ut en byggnad egentligen.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

kl

nästa fråga är ju ...varför väljer man att stå kvar i ett stall där alla vill att man flyttar ?


För att man en ökänd krångelpelle och inte kan få en annan boxplats? :idea:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Behövs de punkterna?

Varför skall hästägaren godkänna hagarna? Och är inte det ett godkännande att hästägaren accepterar att flytta sin häst dit? Jag har ju ett ansvar för att hagarna är bra och inte farliga för hästarna. Det ansvaret vill jag inte försöka smita undan. Och om jag inte är vårdslös så har jag svårt att se att jag har ett problem rent juridiskt.

Och kan man verkligen säga att uppstallningen sker på egen risk? Jag anser faktiskt att jag som stallägare har ett visst ansvar för de inackorderade hästana och det vill jag inte försöka skriva bort i avtal. Om man nu kan skriva bort ansvaret?

Nja...du anar inte vad hästägare kan hitta på.. :D

Tar ett exempel.

En granne till oss tar emot inackorderingar. Ridhästar.

Kontraktet är tio sidigt och där står allt om det mesta. Inklusive det du länkade till och en massa om stammar, vad hästen ska ha på sig osv...

Fallet:

Ägaren till hästen hade köpt den för 50 tusen kronor.
Men hon stod ej som ägare då hon inte hade några papper på den..
Vidare så hade hon inte heller försäkrat fast hon sa det.

Hästen gick med andra hästar i en hage. Hästarna var vana vid varann.

Något hände däremot.
Denna häst lyckades rasa ner i ett dike. (man kan tycka att sådant ska vara bortstängslat igentligen)

Grannen ringde då till oss och vi med många flera fick åka dit och hjälpa till att få upp den därifrån.

Efter mycket, och diverse trixande så fick vi upp hästen på plan mark. Men hon var kraftigt underkyld och helt slut.
Veterinär på plats gav henne dropp m.m.

Men vi fick inte upp henne. Eller hon var upp en gång men efter några steg så rasade hon ihop.
Ytterligare en veterinär var på väg med en uppblåsbar ballong.
Till slut hoppade märra upp på benen, vinglade bakåt och rasade ihop med en smäll. Hasen gick tvärt av.
Hästen avlivades omgående.

Ägaren gick inte att få tag på.

Dagen efter så kom ägaren ut.
Helt vansinnig.
Hon polisanmälde stallägaren, veterinären och vägrade betala bilen som hämtat hästen.

Vad blev det av detta?
Veterinären klarade sig.
Dom som hämtat den avlivade hästen fick aldrig betalt

Historien valsade runt i tidningarna..
Och vad var felet?
Ägaren till hästetn påstod att om hon vetat att hästen skulle gå i just den hagen så hade hon flyttat hästen.

Eftersom nu inte alla ägaruppgifterna var helt klara så fick stallägaren ytterligare en polisanmälan på sig. Nu från dom som ägde hästen på pappret.
Det hela fick lösas av jurister...

Så kan det också gå...

AM
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jag tycker Thomas har rätt här.

Det är ju högst tveksamt vilken hållbarhet dessa två punkter har om det blir en tvist. Att hästen stallas upp på egen risk håller jag absolut inte med om! Stallägaren åtar sig en uppgift mot betalning, och detta är dennes ansvar - det är ju en del av kontraktet. Vem ansvarar för vad. Då kan det ju inte bli uppstallning på egen risk...

Det kan hända ganska mycket på t.ex. en hingsstation eller en plats där det samlas många hästar.

Det skulle igentligen räcka med att en märr hoppar över en seminspilta eller att en hingst skadar ett sto som går på fribetäckning.

Eller att en fölunge blir trampad av ett främmande sto.

Saker som man kan ha svårt att skydda sig emot.
Och saker som dom flesta ägarna kan ta..
Men det finns undantag..

Och ganska mycket träliga ägare

AM
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Och som inackorderare så har man ju naturligtvis skyldigheter.
Det handlar inte om att skriva bort nåt....
--------------------------------------------
Fodervärden svarar för:
• att hästen har en av hästägaren godkänd box/spilta/lösdrift.
• att hästen får bra foder och normalt med strö.
• att hästen har fri tillgång till friskt vatten, saltsten och ett sorts
mineralfoder.
• att hästen dagligen, under del av dagen, har tillgång till en av hästägaren
godkänd hage/paddock.
• att hästen varje dag släpps ut i hagen och tas in från hagen.
• att hästen varannan månad avmaskas och verkas/skos, på hästägarens
bekostnad.
• att vid sjukdom eller skada ska hästägaren omedelbart meddelas och i
samråd med denne kallas veterinär. Skulle hästägaren ej kunna nås
omedelbart och fodervärden bedömer att veterinär måste kallas, må han
göra det. Kallad veterinär avgör vad som skall göras eller ske med
hästen.
-------------------------------------

AM
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

"Fodervärd" såsom i helinackordering/pension, Naffa har ju så med inackorderade fölmärrar, men så är det ju inte i detta fallet.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Ja det är ju helt sjukt att man inte kan göra något åt det,(alltså rimlig uppsägningstid) trodde att det var en av fördelarna med att hyra ett eget stall.

Har bara skummat i genom tråden. Chock höj hyran!
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Ja och erbjud vederbörande att han slipper hyran under uppsägningstiden om han flyttar omgående... :devil:

Kanske funkar. Men om han ej betalar är det lättare att fä ut honom från stallet lagligt. (Vet av erf.Tänker aldrig hyra ut m 2 tomma boxar.)
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jag må vara dum. men hur kom foderavtal in i bilden?

Den kom in då vi började prata om att det är bra att skriva nåt papper då man stallar upp eller blir uppstallad.
Vidare så tittade "vi" på LRF avtalet och där tyckte då jag att det saknades ett par punkter.

Diskussionen föll väl liksom ur där då eftersom man kan tycka att som stallägare ska ha all ansvar.

Gav då ett par exempel på hur tokigt det kan bli med "fel" hästägare.

Och ja....litet urspårning av tråden blev det. :D

Samtidigt är det väldigt viktigt att man har ordentliga regler och papper skrivna.

Det är ju hur vanligt som helst att då kanske framförallt ridflickor stallar in svart utan något som helst skydd om det händer nåt.
Likaså ägaren, som kanske intet ens kan nåt om hästar, kan ställas till svars för saker som h*n inte ens kunde råda nåt om..

Heffa och Marthas situation är ju värre en värst.
Vad gör man med iglar som biter sig fast? Anticimex???
Hua mig..

Ska bli intressant att se hur deras problem löser sig.

AM
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Haha, ja jag har ju fått ett "erbjudande" att få hyra ett 16 hästarsstall istället..där får jag plats med mina, heffas, starport o några till o gubben blir ensammen där borta :devil:

Ingen kommer få ställa in häst utan avtal/kontrekt på TJÄNSTENIVÅ.......:devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Haha, ja jag har ju fått ett "erbjudande" att få hyra ett 16 hästarsstall istället..där får jag plats med mina, heffas, starport o några till o gubben blir ensammen där borta :devil:

Ingen kommer få ställa in häst utan avtal/kontrekt på TJÄNSTENIVÅ.......:devil:

Var då???? :confused:
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jag sprang i ett helt annan sammanhang över följande kommentar till hyreslagen. Även denna hämtad ut Norstedts Juridik:

"Hyresavtal som är kombinerat med annan nyttjanderätt (än sådana hyresavtal som är kopplade till en anställning, min anm.) kan inte alltid inordnas under hyreslagstiftningen, nämligen om hyresupplåtelsen endast ingår som ett underordnat moment i avtalet. Det framgår av RBD 39:82 i vilket genom ett kombinerat avtal uppläts dels delar av hus dels ock olika andra nyttjanderätter. I det aktuella fallet betraktades dock uthyrningen ej som en underordnad beståndsdel av avtalet. Hyreslagen ansågs därför tillämplig.

Oavsett att viss daglig skötsel åvilade hästägaren ansågs ett uppstallningsavtal huvudsakligen avse skötsel och vårdnad av hästen varvid den faktiska hyran av boxplats för hästen utgjorde en underordnad del av avtalet. Vid sådant förhållande ansågs avtalet ej utgöra ett hyresavtal (BD 107/1991).

Sedan har jag en gammal anteckning från studietiden om att frågan också har prövats i BD 375/1984.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 944
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 469
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp