Bukefalos 28 år!

Uppsägningstid av boxplats!

Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Men eftersom han förväntar sig att service ingår, kanske det hjälper att bli av med honom genom att helt enkelt sluta upp med det? Dvs ut och insläpp, fodringar och liknande..?
Som någon skrivit tidigare, bara ställa ut hästen i hagen, städa rent boxen, tror du/ni han förstår det?
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jag blir så rädd när jag läser det här för jag har sett och hört otaliga saker som liknar detta.

Har bla en väninna som tagit foderhäst och inte bestämt någonting! De har typ bara varit dit och hämtat hästen och så har de fått utrustningen medskickad + lite foder som hästen ätit innan.

Kan säga att hästen var bland det bedrövligaste jag sett, jag grät nästan när jag såg henne först. Ryggraden stack upp och hon var insjunken framför bakbenen. Så det harvarit ett aber med att avmaska och fodra, massor med hö.

Men de har inte bestämt hut länge hon ska ha hästen eller någonting öht...

Det ringer en klocka av problem i mitt huvud.

Förlåt för trådkapningen.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jo man har besittningsrätt och boxen han hyr räknas som del i lokal. Vi har i stort sett pratat med hyresnämnden varje dag ett tag nu, och jag förstår inte heller allt och tycker allt är jäkligt konstigt.
Tror det är paragraf 12 i jordabalken.
En sak vet jag i allafall och det är att vi kommer bli jäkligt bra på det här när allt är klart, vi lär oss ngt nytt varje dag.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Detta har vi redan slutat med, det var han som ville det.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Lugnt som en filbunke .......:confused:
Vi räknar dagarna nu till den sista Maj ......

Annars är det lite väl lugnt, känns som det är något på gång. Kan vara så att allt är lugnt pga att stallägarens pappa tyvärr har gått bort ....Inte dåligt att skitgubben har såpass respekt i alla fall så att han håller sig lugn.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Lugnt som en filbunke .......:confused:
Vi räknar dagarna nu till den sista Maj ......

Annars är det lite väl lugnt, känns som det är något på gång. Kan vara så att allt är lugnt pga att stallägarens pappa tyvärr har gått bort ....Inte dåligt att skitgubben har såpass respekt i alla fall så att han håller sig lugn.

Jag hoppas han fortsätter att hålla sig lugn ett tag till....
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Hej
Allt är lagt på is ett tag, eller ja, han har sagt att han är borta sista maj och just nu orkar vi inte ta tag i det då tyvärr en tjej i vårt stall dog i en bilolycka under helgen. Hon var en nära vän till mig och just nu känns allt förjävligt.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jaa det är väl det minsta man kan säga ......
MEN det blir bättre och vi kommer att må bättre men det kommer att ta tid. Men vi kämpar på ....
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

hittade detta i en annan tråd.
**

Juridiknyheter, 2006-10-17
När ett hyresförhållande varat längre än nio månader har en lokalhyresgäst ett s.k. indirekt besittningsskydd. Det innebär att om hyresvärden vägrar att förlänga avtalet kan hyresgästen ha rätt till ersättning för att denne tvingas att flytta. En hyresgäst som exempelvis skrivit ett korttidskontrakt som förlängts så att hyresförhållandet varat i mer än nio månader kan få rätt till ersättning vid en obefogad uppsägning från hyresvärden.
Att avtala bort besittningsskyddet
Hyresgästen och hyresvärden kan avtala bort besittningsskyddet. Det ska göras skriftligt, exempelvis i en bilaga till hyresavtalet, där hyresgästen avstår från besittningsskyddet. Om besittningsskyddet avtalas bort före det att hyresförhållandet varat i nio månader krävs det att hyresnämnden godkänner avtalet eller att man använder särskilda formulär (se nedan). Hyresnämnden ska göra en avvägning mellan hyresgästens och hyresvärdens intressen. Om hyresgästen vid en besittningsskyddstvist inte skulle ha rätt till förlängning av kontraktet ska hyresnämnden godkänna avståendet.

Att tänka på
Som hyresgäst är det viktigt att noga tänka igenom konsekvenserna av att avstå från besittningsskyddet. Det innebär en försämrad förhandlingsposition, även om avståendet bara gäller i de situationer som avtalats. Hyresvärden måste säga upp avtalet och ange avtalad orsak för att slippa att betala ersättning.

Rätt till ersättning
För att en hyresgäst, som har besittningsrätt och blir uppsagd, ska ha rätt till ersättning krävs att hyresvärden inte haft en befogad anledning att vägra förlängning och att hyresgästen hänskjutit tvisten till hyresnämnden för medling. Hyresgästen ska hänskjuta tvisten om förlängning till hyresnämnden inom två månader från uppsägningen för att ha möjlighet till ersättning. Detta ska framgå av uppsägningen annars är den ogiltig.

Särskilda formulär
Formulären tar upp två situationer där hyresnämnderna tidigare vanligtvis gav sitt godkännande. Formulär 4 handlar om avstående av besittningsskydd ifall uthyraren säger upp hyresavtalet för att bedriva egen verksamhet i lokalerna. Formulär 5 handlar om en andrahandshyresgästs avstående från besittningsskydd ifall fastighetsägaren säger upp förstahandshyresgästen. Ordalydelsen i formulären måste följas och finns i förordning (2005:1148) om vissa överenskommelser enligt 12 kap. 45 a och 56 §§ jordabalken. Någon registrering eller liknande av formulären krävs inte.

Företagarna ger dig juridisk rådgivning
Du som är medlem i Företagarna får kostnadsfri telefonrådgivning av Företagarnas rådgivning, tel. 0771-45 45 45. Självklart kan du även få hjälp med frågor som rör avtal, arbetsrätt, bolagsrätt med mera. Företagarnas jurister kan även stå till tjänst med praktisk hjälp i allt från fackliga förhandlingar till upprättande av affärsdokument till mycket förmånligt medlemspris.
**

Inte aktuellt nu kanske men för nån annan stackare som kanske låter bli att råka illa ut.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jorå, han har flyttat nu äntligen, men har fortfarande en massa "skräp" kvar...undrar hur man kan ställa sig till sånt ? Om man kan sätta upp en datum ( det har ju gått 13 dar nu) och när det gått den tiden kan han inte komma tillbaka och hämta saker...han har ju som sagt dragit bort vattenrör t om...
Vi vill bara ha bort honom nu. med ALLT...
Kan man bara slänga iväg sakerna, eller blir det stöld ?
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Jorå, han har flyttat nu äntligen, men har fortfarande en massa "skräp" kvar...undrar hur man kan ställa sig till sånt ? Om man kan sätta upp en datum ( det har ju gått 13 dar nu) och när det gått den tiden kan han inte komma tillbaka och hämta saker...han har ju som sagt dragit bort vattenrör t om...
Vi vill bara ha bort honom nu. med ALLT...
Kan man bara slänga iväg sakerna, eller blir det stöld ?

Jag skulle nog spara grejerna ett tag och se om han kommer för att hämta dom, packa i sopsäckar och lägg undan dom i något hörn.
Råkade ut för liknande grej.Hade en inhyrning(hon var foder värd)som bara lämnade hästen,vi fick leta land o rike kring för att få tag på ägaren.Foder värden lämnade alla sina grejer kvar.Efter två år skulle vi byta stall,sa åt små tjejerna i stallet att dom fick plocka de dom ville ha i foder värdens skåp och dom rensade glatt.Då,får jag ett sms
"Hej,hoppas att ni mår bra,tänkte komma och hämta mina grejer.
MVH foder värden)Jag trodde inte mina ögon!Till saken hör att fodervärden var(ÄR) skyldig oss tre månaders stall hyra och foder till hästen i tre månader och lite andra saker.Man häpnar över folk ibland!
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Och då hoppas jag att du fann en dräpande svar, och skickade tillbaka med SMS. Man har nämligen ingen juridisk rätt att kunna återfå sina saker efter så lång tid, och ännu värre om man dessutom har en skuld kvar som inte är reglerad.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

Och då hoppas jag att du fann en dräpande svar, och skickade tillbaka med SMS. Man har nämligen ingen juridisk rätt att kunna återfå sina saker efter så lång tid, och ännu värre om man dessutom har en skuld kvar som inte är reglerad.

Nä,jag blev bara så paff när jag läste sms,et.
Visade min man det(han stod som hyresvärd)han ruskade på huvudet och sa hoppas att hon kommer o försöker hämta grejerna så att jag får betalt någon gång.Har inte hört ett knyst sen dess,men igår kommer människan till nya stallet och hämtar en häst.:eek:
Vi åkte därifrån just då,orkade inte bråka.
 
Sv: Uppsägningstid av boxplats!

KL

Vad hemska vissa människor är!
Jag är lite nyfiken på vad det är han har gjort?

Man har ju sett alla möjliga hästmänniskor.. Suck
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 922
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 382
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp