Bukefalos 28 år!

Urlastning ska ske i träns?

E

Emsay

Heej,
jag och min b-ponny ska köpa en ny sadel från sharpman.se.
Vi ska åka dit för sadelprovning rättare sagt.
Då står det:

" Urlastning ska ske i träns"

Hur gör man då? Hästen kan väll inte transporteras med träns på och sedan grimman över? och man kan ju inte heller tränsa hästen i transporten.
Kan någon förklara?:confused:
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Varför skulle man inte tränsa i transporten?

På tävlingsplats får man inte lasta av i träns, så det är vackert att tränsa i transporten.

Vissa hästar kör jag kortare bitar med träns under grimman, men det kräver att det inte finns mellanväggar etc att fastna med bettringen i.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Tack! Nu slipper jag oroa mig:banana:
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Förlåt, det ska stå att man INTE får lasta av på tävling utan träns.

Du får alltså välja mellan att tränsa, sätta grimman över och låta hästen åka med tränset under grimman i transporten, eller tränsa i transporten innan ni lastar av.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

För att vissa har absolut ingen kontroll på sina hästar i grimma. Och det är verkligen farligt när folk överskattar kontrollen på hästen och den sedan sliter sig på okänd plats och rusar runt.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

jag kör med att man vid lastning/urlastning tränsar ÖVER grimman. Då är det lätt att sedan fästa den när man kommer in i transporten osv. Sen så har man inte massa tyglar/remmar som måste sitta kvar under transporten/tas av innan man är klar (vet inte hur de som låter tränset avra kvar, gör emd tyglarna).

Det tycker iallafall jagär det lätttaste och ett bra sätt.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag tycker det är betydligt lättare att ha tränset under, det är ju en smaksak. Tyglarna snurrar jag och fäster i grimmans käkrem, enklare kan det knappast bli.

Alternativt har jag snabbfästen på tyglarna och tar av dem.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Det är väl inget ovanligt att hästen blir uppspelt av att komma till nytt ställe. Tokig behöver den ju knappast vara.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*KL*
Första gången jag hörde talas om det var när jag tog transportbeviset. Trodde då att det var fel på svaret men det visade sig att det var så att man måste lasta av med träns.
Själv tycker jag det är skrämmande att man inte skulle kunna lasta ur utan träns. Men det säger lite hur bra/dålig kontroll en del har på sina hästar :eek:Tycker också att det är väldigt märkligt att det accepteras och istället för att kräva att man har viss kontroll på hästen kräver träns istället :eek:

Rolle
Ipl
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

På våra tävlingar (islandshästar) får man lasta ur i grimma och leda runt i grimma och så. Enda kravet är att hästen ska ha träns vid vet.besiktningen.

Har funderat på detta och undar varför det ska vara skillnad på islandshästar och andra hästar...
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Ärligt talat så tycker jag detta är rätt galet. Ett träns drar hästarna lätt av sig över öronen men en grimma sitter där den sitter.

Jag brukar där det är tränskrav ha träns under grimman vid urlastning för att alla ska va nöjda o glada o så leder jag hästen i grimma som vanligt:angel:
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Man tränsar innan urlastning.

jag skulle aldrig köra med träns under. Har sett hästar som har fastnat i ngt o sen ryckt.

KL
Hästar är olika. De flesta blir uppspelta vid ny plats o har man en liten isis är dt väl inte hela världen, men om en stor hingst kommer lös- ja då kan det bli rabalder.

Sen brukar parkeringar på tävlingsplatser vara tätt befolkade o det finns mkt som hästen kan göra sig illa på eller bilar som får skador. Små marginaler.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Hästar är olika. De flesta blir uppspelta vid ny plats
:rofl::rofl:
Du skämtar väl :crazy:
Till att börja med, en häst är en häst... men med miljöträning kan man trubba av frekvensen och styrkan på reaktionerna. Med miljöträning menar jag Människa<-->häst och häst<-->häst.
Det är klart att en häst som står flera timmar i box varje dag inte har samma chans till socialt umgänge med flera andra hästar och är därmed inte lika lugna när de kommer till nya platser och individer. Jag ser ju på våra hästar att de busar omkring dygnet runt, även på natten när det är kolsvart kan jag höra hur de galopperar genom skogen på sommaren. Men de är väldigt lugna att hantera utanför hagen och även i hagen. Sedan har vi ofta miljöträning på ridbanan då de presenteras för hög musik, presseningar, färgglada parasoller, bollar, tunnor i olika färger m.m. Allt på sånt sätt att deras nyfikenhet stimuleras och att de på fri vilja undersöker det "läskiga"

o har man en liten isis är det väl inte hela världen,men om en stor hingst kommer lös- ja då kan det bli rabalder.

Det var det här jag undrade om du skojade, menar du att det går att hantera drygt 400 kg muskler i form av en Islandshäst om den inte vill :eek::eek:

Rolle
IpL
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

:):D:rofl::rofl::rofl::D:) Jag kan lova dig att det räcker fullständigt med en shetlandsponny om den slår "avigsidan" till :D
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Halvt kl

Konstigt att det inte kryllar av olyckor med lösa hingstar på landets alla travbanor då, med tanke på hur många lopp som körs varje dag, hur många hästar som startar en vanlig tävlingsdag, hur många av dem som faktiskt är hingstar och hur ytterst, ytterst få som lastas av och på i träns.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Halvt kl

Konstigt att det inte kryllar av olyckor med lösa hingstar på landets alla travbanor då, med tanke på hur många lopp som körs varje dag, hur många hästar som startar en vanlig tävlingsdag, hur många av dem som faktiskt är hingstar och hur ytterst, ytterst få som lastas av och på i träns.
Det är väl inget som säger att olyckorna kommer drastiskt öka bara för att man har grimma istället för träns.
Men träns ger väl ändå mer kontroll än grimma och om denna regel kan förhindra bara en olycka så kan det väl vara värt det. Eller? Det är ju inte direkt tidskrävande eller jobbigt.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag fårstår inte varför det ska behövas finnas "tränsregler" i första läget. Bättre att se till att hästarna som kommer till tävling är klara. Med klara menar jag inte bara att de kan prestera i tävlingen, utan som helhet.

Att ha en ohanterbar häst som funkar på banan är som att rättfärdiga den skolelev som hoppar runt i skolan, sparkar, vevar och har sig. Men eftersom eleven har alla rätt på proven så är det helt okej att han beter sig som han gör mellan lektionerna........
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag tänker inte så mycket på huruvida det är jobbigt att tränsa eller inte, jag tycker personligen oavsett inte att ett bett har något i en hästmun att göra vid lastning. Jag är verkligen ingen bettmotståndare, ska väl för fridens skull tilläggas, men det gör ändå ont i mig att se bett på mer eller mindre svårlastade hästar som antingen har bråttom ut eller inte gärna går in.

Sedan tycker jag inte att en häst som blir så uppspelt/stressad/whatever att den inte går att leda säkert i grimma inte har något på en tävlingsplats att göra, lite som att man inte slänger ut en osäker nybörjare på tävling förrän densamme tränat och inte är just osäker längre, men det är en helt annan diskussion.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 500
Senast: Sootie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 596
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 113
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp