Bukefalos 28 år!

Urlastning ska ske i träns?

Sv: Urlastning ska ske i träns?

Varför inte det?

Jag har än så länge bara erfarenhet av hingstar som inte har betäckt, men där har det varit mkt lätt att avbryta sådana beteenden. Oftast behöver jag bara harkla mig, eller peta lite.

Blir det verkligen en sån helomvändning bara för att den har betäckt?
Jag vet ju att det blir så med en del, att de blir halvt galna, men inte tusan kan alla bli så?

Peta eller harkla sig har man inte kommit någonvart med, med dom avelshingstarna jag har sett..dom har dessutom varit väldigt uppfostrade.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

När det är betäckningssäsong och mycket hormoner i luften ska man inte lita på en hingst till 100% oavsett hur väluppfostrad han är, det är bara dumdristigt.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Som jag skrev, de är individer.

Men varför "prova" och utmana ödet för att upptäcka att hoppsan det gick visst inte och hingsten går bärsärkagång....
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Det är väl ingen som har snackat om att lita på någon till 100%? jag litar inte på någon på det sättet. vare sig människor eller djur.

Älgen:

Kanske är dumt att prova, det håller jag med om, men om situationen skulle uppstå så tycker jag att man borde kunna stoppa hingsten. Tänk om det är ett sto som blir ridet liksom, kul att kanske ha en annan människas död på sitt samvete :crazy:


Jag personligen skulle nog skära en sån hingst, för att det blir för jobbigt att ha den så.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Delvis håller jag med dig. Men världen är inte svartvit. Det går inte att träna sig till ett förutsett beteende i alla situationer. En tävlingsplats är dessutom så speciell att det är mycket svårt att träna för den. Att hästen beter sig väl och kan ledas i valfritt grimma/träns hemma eller på träning, utan att hetsa upp sig. Ja, det betyder inte att samma häst inte kan uppvisa ett helt annat beteende på tävlingsplatsen.

Självklart är hästar individer och skiljer sig åt i temperament och personlighet men jag har hittils i mitt långa hästliv aldrig träffat på en häst som är helt omöjlig, det handlar om tid...och tålamod...

...och självklart om ridhustaket rasar in så riskerar väl vilken häst som helst att få panik, men det är ju inte såna extrema situationer vi pratar om, och i det läget hjälper det ju inte med ett träns i alla fall.

I min "värld" finns liksom inte tränset/bettet som alternativ för att lösa en svårhanterad situation, får man det inte att fungera utan det, ja då finns liksom inget att göra (har iof aldrig varit med om det). En häst som är stressad och/eller "triggad" så den blir svårhanterad har inte på en tävlingsplats att göra. Jag tycker "det" är den säkraste åtgärden i så fall.

*kl*
Angående hingstar, så har jag ingen större erfarenhet av dem, men jag håller med kimmis87, går det överstyr med en hingst så kanske det är bättre att kastrera den då.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Det är ju inte sagt att hingsten går bärsärkagång heller. Med träns så HAR man större kontroll. Alt kedja..

Avelshingstarna vet oftast mycket väl att sitter det ryttare på eller kusk bakom är det det andra jobbet utan damer som gäller.

Men till och från hage exempelvis så kanske man passerar andra hästar och då kan det vara smart att ha träns, stigbett elelr kedja. OM bruden man passerar råkar vara extra snygg.
 
Senast ändrad:
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag har delat stall med flera hingstar som är alldeles utmärkt väluppfostrade och fungerar som vilken häst som helst den del av året som det inte är betäckningssäsong men som hormonerna stiger åt huvudet när våren kommer och stona börjar brunsta. Skulle man kastrera en hingst som beter sig helt normalt för en hingst skulle vi snart inte ha någon avel kvar.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Dessutom kan det ju vara kulor i miljonklassen och dessa kastar man inte på sophögen bara för att man "tvingas" hantera hingsten i träns någa månader om året.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Intressent diskusion men tänk om alla som faktiskt åker till en allmän plats som tävlingsplatsen och har en häst som blir nervös, kommer i grimma och hästen sticker och skrämmer upp andra hästar.. Det kan hända allvarliga olyckor då, jag tycket att det är helt rätt att man ska lasta av i träns på allmän plats, man har bättre kontroll och hur jobbigt är det att packa sig in och tränsa..? Inte ett dugg det går ju fort. Men jag tycker det verkat ansvarslöst att åka med tränset på för hästen kan även fastna i ringen på bomen där man sätter fast den och slita sönder munnen, skulle inte vilja förstöra min häst bara för att jag var för lat för att tränsa i transporten!
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jo men nu pratade ju jag om mig personligen, mitt stall är inte konstruerat riktigt för det. För att komma till hingstens box så måste man gå förbi alla stona, och jag har inte galler så stona når ju hingsten. Än så länge går det jätte bra, men den dagen det inte funkar så är risken för kastrering ganska så stor.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Men jag tycker det verkat ansvarslöst att åka med tränset på för hästen kan även fastna i ringen på bomen där man sätter fast den och slita sönder munnen, skulle inte vilja förstöra min häst bara för att jag var för lat för att tränsa i transporten!

Tycker största risken för hästen att fastna är just vid urlastning och det är ju svårt att undvika ändå. Vi har ingen ring på bommen och sätter fast hästen i en ring framtill i transporten vilket gör att den inte når något att fastna i så länge den är uppbunden.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*kl*

Men alltså jag har aldrig tolkat reglementet på så vis att man ska lasta i och ur träns för att kunna lasta säkrare, utan jag tolkar det som att det är till för att folk inte ska stå utanför transporten och ta av grimman och ha hästen ''lös'' och sedan tränsa. Där är det en STOR risk att något händer!! Det är väl därför man ska ha tränset på när du kliver ur transporten. Sen är det väl egentligen bara ett plus att kravet ligger på att du ska leda i tränset med så folk har pli på sina hästar.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*kl*

Men alltså jag har aldrig tolkat reglementet på så vis att man ska lasta i och ur träns för att kunna lasta säkrare, utan jag tolkar det som att det är till för att folk inte ska stå utanför transporten och ta av grimman och ha hästen ''lös'' och sedan tränsa. Där är det en STOR risk att något händer!! Det är väl därför man ska ha tränset på när du kliver ur transporten. Sen är det väl egentligen bara ett plus att kravet ligger på att du ska leda i tränset med så folk har pli på sina hästar.

Precis vad jag tänkte skriva!!
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Regeln är ju för allas säkerhet o om det händer ngt med grimma har man varit oaktsam o det kan säkert ge ngn form av reprimand.

olyckor kan hända ändå- man kan ramla av, men då är man fortfarande ej nonchalant mot övriga- ryttare, andra hästar o fotfolk.
Det är inte bara hästvant folk på ryttartävlingar- som vet hur man ska uppträda om en lös häst kommer emot dem.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 497
Senast: Sootie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 112
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp