Bukefalos 28 år!

Urlastning ska ske i träns?

Sv: Urlastning ska ske i träns?

Nu vet jag. Man bygger en box med dragstång och hjul. Köppla på den på bilen och swish iväg.. När det är dax för tävling så ställer man boxen mot ridbanan, på med ryttaren och pang-iväg. När tävlingen är klar motar man gärna med hjälp av lite spön och höga röster in hästen i boxen igen där den kan stå till nästa tävling. Ute kan den inte vara för det klarar de inte av. ;-]
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*kl*

Jag har för mig att man för ett antal år sedan provade att ta bort 'tränsregeln' på tävling och detta medförde fler lösa hästar och mer olyckor än när tränsregeln fanns. Därför tog man tillbaka den. De flesta olyckorna kan nog tänkas ha hänt när folk ska tränsa utanför släpet vilket man ju inte behöver göra om man lastat av med tränset på.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag tycker det är betydligt lättare att ha tränset under, det är ju en smaksak. Tyglarna snurrar jag och fäster i grimmans käkrem, enklare kan det knappast bli.

Alternativt har jag snabbfästen på tyglarna och tar av dem.

Bettlöst träns då? Får man ha det eller måste det vara med järnskrot?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

lite knapp

Om nu Sharpmans vill att man lastar ut i träns (huvudlag med bett och tyglar) så är det väl inget konstigare än att man gör det? Om man har en riktigt väluppfostrad häst lär den uppträda lika uppfostrat i träns som utan. Har man ett "monster" kanske det är bra att ha tränset på :angel:.

Vad gäller hingstar på travet är de oftast väldigt väl uppfostrade och har mycket kunnig personal som hanterar dem. Väldigt sällan mammor och pappor vars huvuduppgift är att skjutsa, betala och bära som leder omkring travarna :D.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*kl*

Jag har för mig att man för ett antal år sedan provade att ta bort 'tränsregeln' på tävling och detta medförde fler lösa hästar och mer olyckor än när tränsregeln fanns. Därför tog man tillbaka den. De flesta olyckorna kan nog tänkas ha hänt när folk ska tränsa utanför släpet vilket man ju inte behöver göra om man lastat av med tränset på.

När man tog bort denna regel så borde det varit resultatet av en tids diskuterande på beslutande ort. För och emot..bla,bla,bla. När det visade sig att olyckor ökade så, tycker jag, att man från beslutande håll gjorde en ordentlig tankevurpa. De tog the easy way out och återinförde" tränsregeln".

Funderade man aldrig på vad man skulle kunna göra för att skapa lugnare hästar i stället för att ha krav på träns ur transporten igen?

Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag kom till tävlingar och skulle lasta ur och hantera en häst som är så brötig och stirrig som jag sett många hopphästar vara.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Dessotom används "hjälpmedel" OM dt behövs. Skötaren vet hurdan hästen är och är det en rövare leds den i träns, stigbett eller med kedja.
Travet har också gästboxar så oftast lastas hästarna av och leds mer elelr mindre rakt in på box.
Ridtävlingar i lägre klasser saknar oftast uppstallning så hästar "parkeras" med ofta ovana människor som kompis, mamma, pappa och liknande.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Funderade man aldrig på vad man skulle kunna göra för att skapa lugnare hästar i stället för att ha krav på träns ur transporten igen?

Hur menar du att man ska kunna reglera att ex. Brunte som ska på lokaltävling är lugn nog att lastas ut i grimma?

Hästen kan vara from som ett lamm även om man följer säkerhetsföreskrifter, som ex träns vid urlastning.

God hästhantering främjar man nog bäst genom att utbilda och informera, inte reglera. Men man kommer aldrig kunna nå alla.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*KL*

Förstår anledningen till att man måste ha en regel som säger att man måste lasta ut med träns på tävlingar. Men jag tycker att det är tragiskt att en sådan regel ska behöva finnas. Säkerhet ligger inte i att ha träns på hästen... :crazy: Hade folk insett att en häst som inte går att hantera utan träns helt enkelt inte är uppfostrad, och gjort något åt det så hade det förhoppningsvis blivit mycket lugnare på tävlingsplatser, och någon sådan regel hade inte behövts.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*kl*

Som någon redan skrivit är det snarare bytet från grimma till träns som är mer riskfyllt än just att leda i grimma.

Nåväl. Såhär löser jag det :)
Kör i grimma, en rätt tajt lädergrimma föredrar jag.
Framme så tränsar jag i släpet och sätter en annan, mer rymlig grimma över.
Utanför binder jag hästen i grimman och gör iordning.
Tar sedan av grimman och leder i väg i träns.

Mellan dressyr/hopprov är jag dock slarvig :o Tajt nog med tid (man har 30 min från avslutad ritt att sadla/tränsa om, sätta på skydd, byta utrustning på ryttaren, hoppa fram och anmäla sig som klart för start till hopprovet) så lastar jag inte in och byter träns utan sätter en grimma runt halsen, hänger nya tyglarna om halsen, tar av dressyrträns och på hoppträns i ett svep.


Min häst är lugn och väluppfostrad, dessutom lättare att hålla i grimma. Men jag ser måånga hästar som inte är det och följer GÄRNA säkerhetsföreskrifterna om det kan undvika olyckor, även om de inte känns ett dugg aktuella för mig (som dessutom alltid hanterar hästen lös annars).
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

*kl*

Mellan dressyr/hopprov är jag dock slarvig :o Tajt nog med tid (man har 30 min från avslutad ritt att sadla/tränsa om, sätta på skydd, byta utrustning på ryttaren, hoppa fram och anmäla sig som klart för start till hopprovet) så lastar jag inte in och byter träns utan sätter en grimma runt halsen, hänger nya tyglarna om halsen, tar av dressyrträns och på hoppträns i ett svep.

Eller så har man SAMMA träns i dressyren och hoppningen, som jag har :angel: Jag är ingen matchnörd utan har brunt träns till svart dressyrsadel :eek:
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Men mammas dressyrträns är ju såååååå fint, och enda gången vi matchar är ju om vi använder det till dressyrsadeln :D

Och har jag köpt det förbannade pannbandet till just det tränset så ska jag minsann använda det :devil:

Hoppsadeln är brun och gjorden svart :angel:
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Dessotom används "hjälpmedel" OM dt behövs. Skötaren vet hurdan hästen är och är det en rövare leds den i träns, stigbett eller med kedja.
Travet har också gästboxar så oftast lastas hästarna av och leds mer elelr mindre rakt in på box.Ridtävlingar i lägre klasser saknar oftast uppstallning så hästar "parkeras" med ofta ovana människor som kompis, mamma, pappa och liknande.
Precis.
Det kommer heller inte över 100 hästar på morgonen som ska trängas på parkeringen eller mellan alla fordon. I o urlastning sker flera gånger per häst iom 2 klasser.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

kl
Tycker att den regeln är konstig. Ser ingen anledning till att det skulle vara säkrare att lasta av eller hantera en häst med träns, men kanske är det för att slippa lösa hästar när man byter från grimma till träns ute i det fria?

Själv använder jag halsrem och grimma vid transport. Skulle aldrig transportera en häst med bett i munnen.

Som någon sade är det lättare för hästen att dra av sig tränset än en grimma om den blir uppspelt och dessutom är skaderisken större. Men regler är väl till för att följas;)
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Undrar lite försynt hur ni tillpassar tränsen om de är så lätta att dra av?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Den regeln är lite till för som med koppeltvånget.
Har man full kontroll är det inte lika noga.

Jag som lastar ur själv lastar alrdig ut med kandaret på.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Ok, det låter ju som det finns litet sunt förnuft och flexibilitet trots allt:)

Tävlar inte så jag är inte så insatt i hur det går till på tävlingsplatserna men har alltid förundrats över hur vissa regler lever kvar trots att de i vissa fall verkar ogrundade.

Älgen: Har man nosgrimma, vilket man kanske måste ha på tävling så kanske tränset sitter hyfsat även om hästen skulle rycka bakåt eller resa sig? Men vid ett rejält ryckande så tror jag en grimma håller bättre pga att den gjord av bredare remmar, ofta är i syntet och inte har en massa lösa delar. Risken för munskador är dessutom obefintlig med grimma:)
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Fast ska man vara noga är ju risken för nackskador större i en grimma.:D
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Det är ju för att OM det händer ngt o man har varit oaktsam, så kan man få en rejäl tillsägelse.

Olyckor kan ju hända, men har man inte varit oaktsam så har man ju försökt att stävja det.

det är många som inte vet att deras häst kan bli en annan än den lugna ko den är hemma- ett monster helt plötsligt:devil:
Ägaren åker som en vante efter hästen i grimma.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Äcsh det är inte så hemskt med regeln. har man kontroll på hästen så är det ju knappast "värre" med träns. När man hålel rpå med hästar sa man ta tid på sig och aldrig stressa i onödan, så att det tar lite extra tid ska väl itne göra ngt jämfört med alla adnra tidskrävande saker vi hästmänniskor hålle rpå med.

Och om man så gärna vill leda i gråmma kan man väl ha grimman över /under? men hurvida det är tillåtet på en tävlingsplats vet jag inte.

Folk som undrar typ "att ens regeln behöver finnas" och som tycker alla ska ha superkntroll på sin häst, t o m så mkt kontroll på sin häst att den sa vara lugn och 100% problemfri vid alla situationer... jadu..
Vissa hästar (som människor) behöver mer "träning" att bli helt coollugnt på tävling och man vet aldrig på de är flyktdjur. Ska man inte kunna åka iväg på tränignar/tävlingar om man inte har dendär 100% ontrollen som kan ta lång tid? Nu vet jag kanske inte allt osv. trött.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 555
Senast: Sootie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 393
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 889
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp